Étkezés házon kívül
587 milliárd forint – tavaly a hivatalos
kimutatások szerint ennyit hagytunk ott a kereskedelmi
vendéglátóhelyeken.
7 százalék – a fenti összeg ekkora visszaesés
2008-hoz képest.
11 767 – a besorolás szerint ennyi étterem működik
nálunk.
40 ezer – az éttermeken kívül további, úgynevezett egyéb
kereskedelmi vendéglátóhely jó részében is lehet harapni valamit.
Étteremtulajdonosok. Kovács Kristóf, Zsidai Zoltán Roy, Vidák László, Csapody Balázs és Gerendai Károly számára ez az üzlet kedvtelés is. Fotó: Lakos Gábor
Csupán egy-egy nagyágyúra alapozva ugyanakkor nem lehet tartós sikereket elérni, az atmoszféra, a minőségi étel- és italválaszték és a kiszolgálás egyformán kulcsfontosságú. A Kistücsök pincérei nemcsak azért lojálisak, mert télen is üzemel az étterem, s így biztos állásuk van, de motiválja őket a folyamatos képzés is. Tulajdonos, szakács, felszolgáló együtt olvassa a szaksajtót, időről időre vendégséfeket, borászokat hívnak, külföldi éttermeket keresnek fel, majd továbbgondolják a recepteket.Bevételi oldal
Úgy tartják, hogy egy 50 fős étteremnek havi 10
milliót kell az életben maradásért kitermelnie. Pénzt keresni az
italokon, leveseken lehet, a húsételeken jellemzően alig van haszon –
állítják szakemberek. A költségek ugyan horribilisek, de egy-egy
eltalált, jól belőtt koncepciójú étterem 2–5 év alatt már nyereséget
hozhat a konyhára. Ám arra vonatkozóan, hogy mennyit, becslésekre kell
hagyatkozni, mert az eredménykimutatások számait többnyire – finoman
szólva – kozmetikázzák. „Ha minden szabályt betartunk, akkor képtelenség
nyereséget produkálni. A gasztro világában 25 százalék áfát nem lehet
kigazdálkodni” – fogalmazott lapunk kérdésére egy fővárosi vállalkozó,
aki szerint a kollégák zöme vagy nem ad számlát, vagy visszaszedi
azokat. Forrásunk ismer olyan vendéglőst is, aki például nyereményjáték
címszóval kéri urnába dobni a számlákat, de ál-számlák nyomtatásáról is
keringenek sztorik. „A vendéglátás a világ minden részén a
kontrollálhatatlan készpénzforgalomról szól. Annyira zártak az
adórendszerek, és oly mértékben ellenőrzik a nagy tételek kifizetését,
hogy az étterem mindig is része marad a feketegazdaságnak” – fogalmazott
egy, az iparágat jól ismerő, névtelenséget kérő forrásunk, akinek
becslése szerint a hazai vendéglátásból származó bevételnek csak a 60
százaléka látszik a könyvekben. Tavaly ez az összeg közel 590 milliárdot
tett ki.
T. Nagy Tamás. Igyekszik formálni vevői ízlését.
Igazi sztárrá vált a lilaburgonya, miután együtt
„szerepelt” Dobó Katával az egyik kereskedelmi csatorna főzőműsorában:
az adást követően folyamatosan keresték a Culinarisnál. Mint Bogáthy
Zoltán alapító mondja, termékpalettájukat folyamatosan megújítják. Volt,
ami bevált, volt, ami kevésbé – mindenesetre sosem saját elképzelésüket
akarták a vevőkre erőltetni, hanem az igényeket követték.
Másképpen
gondolkodik T. Nagy Tamás, aki 1994-ben sajtkereskedelemmel kezdett,
majd más fermentált – azaz erjesztéssel készült – termékeket is felvett
kínálatába. „Nem megfelelni kell, hanem formálni a közönséget. Inkább
tartom bizonytalanságnak, mint kísérletezésnek, ha a vevő alakítja az
eladót” – foglalja össze hitvallását. Egy-egy ínyencbolt megnyitása 10
és 30 millió forint közötti beruházást igényel, árut pedig jellemzően
harminc-negyven helyről szereznek be. Ám hiába a professzionalizmus és a
gondos választék, ha az üzlet nincs megfelelő helyen. Ezt a tanulságot
vonhatta le az olasz termékekre specializálódó La Bottega, amely
hároméves működés után 2008-ban húzta le a redőnyt. A tulajdonosok az
hitték, a Bécsi út 60. ideális hely, hiszen közel a Rózsadomb, ám
bebizonyosodott, hogy remélt vendégkörük szempontjából az a rész már
kiesőnek számít. „Próbáltuk akciókkal, borkóstolókkal feltornászni a
forgalmat, de a maroknyi törzsközönség mellett nem jött elegendő vevő” –
mondja Molnár György ex-üzletvezető, hozzátéve: az online vásárlási
felület sem hozott áttörést.
T. Nagy Tamás szerint ugyanilyen
veszélyes, ha egy üzlet csak egyféle tevékenységgel foglalkozik, főleg
ilyen limitált piacon. Ő a kezdetektől a több lábon állásban hisz, ezért
egyszerre foglalkozik kis-, nagy-, és külkereskedelemmel. A prioritás a
nagykereskedelem, belvárosi boltjuk ennek csupán kirakata, s a cég
tavaly 282 millió forint árbevételt produkált. A tavaly 865 milliós
forgalmat produkáló Culinaris Kereskedelmi Kft. is rendelkezik
nagykereskedelmi divízióval, és folyamatos teltházzal futnak
főzőbemutatóik is, amelyek például az egzotikus hozzávalók felhasználási
módját mutatják be.
ZSÉLY ANNA
Takács Lajos. Az Olimpia tulajdonos-séfje reggelente a piacon kezd.
Fotó: Szigeti Tamás
Felkapott, mégis bezárt éttermek
Armani Café• Artesano • Bolero •
Castro Bistro • Óceán bár & grill • Lou Lou • Páva • Premier
Étterem és Terasz • Segal
Közös kavarás
Főzőiskolák tucatjai jelentek meg az ezredforduló után.
E vállalkozások jellemzője, hogy a piaci szereplők zöme más bizniszt is
visz mellette: a tavaly indult Csillagánizs alapítójának, Mach Tímeának
közgazdasági területen működő cége van, az Essencia tulajdonosai pedig
saját pincészetekkel rendelkeznek Villányban és Tokajban. Várady Eszter,
az Essencia vezetője szerint szükség is van a pluszbevételt biztosító
melléküzletágakra, ami amúgy Európa-szerte tapasztalható. (Az Essenciát
és a pincészeteket is magában foglaló Gasztromédia Kereskedelmi és
Szolgáltató Kft. árbevétele tavaly 7 millió forint volt.) „A főzőiskolák
egy év alatt termelnek annyi pénzt, mint az éttermek naponta” – ad
indoklást Kócsa László, a 11 millió forintos 2009. évi árbevételű
Chefparade XXL Kft.alapítója. Folyamatos fejlesztésre van szükség, s az
üzlet a beindítás után 3–5 évvel fordulhat termőre, mert a speciális
kialakítású ingatlanhoz több tízmillió forintra van szükség. Fontosabb
tétel a rezsi, a bérköltség, az alapanyagköltség és a séfek
tiszteletdíja, a kurzusok ára pedig 7 és 20 ezer forint között mozog. Az
emberek az élményért jönnek, s ebbe a hangulatos hely mellett a
kurzusvezető személye is beletartozik. „A jó séf egyszerre ismert és
elismert” – fogalmaz Turóczi Gábor, a Lucullus Baráti Társaság elnöke. A
Chefparade tapasztalatai szerint nem feltétlenül a nagy nevek adják át a
leghatékonyabban a tudást, vagy kezelik a legügyesebben a csapatot –
ráadásul a gázsijuk nagyon megdrágíthatja a kurzust. A főzőiskolák híre
többnyire szájhagyomány útján terjed, a legnagyobbak hírlevelekben és a
Facebookon keresztül informálják az érdeklődőket. Sikertörténetnek
számít a Rapid Randi és a Chefparade közös vállalkozása, a 2006 óta futó
Főző Randi szolgáltatás is, amely a főzőtanfolyamot köti össze a
társkereséssel 9 ezer forintos belépődíjért. A céges főzőtréningekre is
sokan lecsaptak, a többi között a Vodafone, a Shell és az Ernst &
Young. A program szórakozást és csapatépítést is kínál, az ára azonban
barátságosabb egy tréningnél (Nokedliprojekt – Figyelő, 2010/5. szám).
Mivel
drága, egyelőre kevés a külföldi gasztrotúra. Ezek programja bor- és
sajtkóstolók sorozata, vagy ilyen jellegű fesztiválok, népszerű
sztárséfek vendéglőinek felkeresése lehet, a leggyakoribb pedig a
klasszikus városnéző túrákba beiktatott kocsma- vagy étteremlátogatás.
Piaci rés lehet a főzőtúra is, ebben Puczkó László, a Turisztikai
Tanácsadók Szövetségének elnöke sok lehetőséget lát. Egy toszkán villa
olasz főzőkurzusáért azonban akár 1000 eurót is elkérhetnek, a helyszín
pedig legalább olyan fontos, mint maga a tanfolyam.
ZSÉLY ANNA
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.