brusszel


Törvénybe vésve

Megszavazták a bankadót
Figyelő Online - Figyelő
2010.07.27  19:53   
mail
nyomtatás
A sávos adó a kisebb bankoknak kedvez, míg a rossz hiteleik miatt amúgy is nehéz helyzetben levő pénzintézetek rosszul jártak.
Nem a bankadó a probléma, hanem a mértéke – jegyezte meg az Országgyűlés által július 22-én elfogadott banki különadóról az egyik érintett bankvezető. Mint hozzátette, Nagy-Britanniában például, ahol a lakosság valóban sok közösségi áldozatot hozott a pénzügyi szektor megmentéséért, éppen tized ekkora különadó lép érvénybe. Ezzel együtt az extra elvonás 200 milliárd forintos összege – miután azt előzőleg többen is „kőbe vésték” – nem okozhatott óriási meglepetést senkinek, legfeljebb annak végső formája. Úgy tudjuk, a megszavazott sávos szisztéma váratlanul érte a pénzintézeteket, mert ez a metódus a korábbi egyeztetéseken nem nagyon vetődött fel.

Rajz: Dániel András

Nyilván minden elképzelhető vetítési alapnak és kalkulációs módszernek lettek volna relatív nyertesei és vesztesei. A végső verzió a kisbankoknak, a takarékszövetkezeteknek és az eszközarányosan magas jövedelmezőségi mutatóval (return on assets – ROA) dolgozó hitelintézeteknek kedvez. Köztük két fiatal, jobboldalhoz közeli magánbanknak, Töröcskei István Széchenyi István Bankjának és Demján Sándor Gránit Bankjának is – jóllehet e két intézmény tulajdonosainak ez irányú lobbijáról forrásaink nem hallottak. Lobbizás inkább a közelmúltban indított biztosítók köréből érkezett. Ám e társaságokat – egyebek mellett a Járai Zsigmond, Szapáry György és Martonyi János alapító tulajdonosokhoz kötődő CIG Pannónia Biztosítót – az elfogadott változat végül nem hozza kivételezett pozícióba. A fiatalok és kicsik tehát ugyanúgy fizetnek, mint a régi motorosok, miután a közbeszédben lex Járaiként emlegetett módosítás az utolsó kanyarban kikerült a törvényből.

FAIR MÓDSZER. Ami a 200 milliárdos összteher legnagyobb részét fizető bankszektor szereplőit illeti, közülük rosszul a kis jövedelmezőséggel, sok eszközt működtető intézmények jártak, vagyis például azok, amelyeknek viszonylag sok tartalékot kellett megképezniük a rossz hiteleik után. Ebből a szempontból nem a lakossági hitelezés számít elsősorban, hiszen a viszonylag alacsony hitelfedezeti értékek (loan to value – LTV) miatt a lakossági jelzálog-hitelezés még nem kényszerített ki túlzott tartalékképzést. Igazán nehéz helyzetbe a kis- és középvállalkozásokat agresszíven hitelező, továbbá a lízingpiacon bátran tevékenykedő középbankok kerültek, valamint azok a hitelintézetek, amelyek nagy értékű ingatlanberuházásokat finanszíroztak. Ezek a szereplők ugyanis sok eszközük után sok adót fizetnek, ráadásul a jövőben is nagyobb összegű leírásokra kényszerülhetnek (különösen, ha a forint is gyenge marad, esetleg tovább gyengül). Mindez persze nem feltétlenül igazságtalan, hiszen ezek a bankok a nagyobb kockázatvállalásukkal többet is kerestek korábban, illetve az állam szemszögéből is rizikósabbak (egy esetleges bankmentésnél többet kellene rájuk költeni).

Fizetők körei

A bankadóból az idén befolyó 200 milliárd forint oroszlánrészét a hitelintézetek fizetik meg. Esetükben az adó alapja a tavaly év végi korrigált mérlegfőösszeg. Ez után 50 milliárd forintig 0,15 százalékos, az afeletti részre pedig 0,5 százalékos kulccsal kell számolni a terhet (a legnagyobb hazai bankok becsült adófizetési kötelezettségét lásd a táblázatban). A bankok után a biztosítók fizetik a legtöbb pénzt: a különadó a tavalyi beszámoló adataiból számított díjbevétel 6,2 százaléka. Rajtuk kívül a pénzügyi vállalkozások, a befektetési alapkezelők és a befektetési vállalkozások is a különadó hatálya alá esnek.



Bankárforrásaink szerint, ha már van bankadó, akkor az egyetlen reális megoldás a végső változat szerinti egyszerű, a múltbeli mérlegfőösszeget alapul vevő vetítési alap volt. Lehet persze, hogy az Alkotmánybíróságon megtámadják majd az adót (információink szerint a Magyar Bankszövetség nem készül erre, de a Nemzetközi Valutaalapnak korábban levelet küldő nagy külföldi hátterű bankok e kérdésben is külön mozoghatnak), ám még mindig nagyobb valószínűséggel csúszik át ez a módszer, mintha a sarcot a múltbeli profitra vetették volna ki. Jövőbeli mérlegfőösszeget vagy eredményt pedig azért nem lett volna értelme alkalmazni, mert a külföldi anyabankok dönthettek volna úgy, hogy – az adófizetési kötelezettségükig bezárólag – profitjuk vagy akár eszközeik egy részét megpróbálják az országhatárokon túlra terelni. Ráadásul, ha 2010-es adatra kalkulálják az elvonást, akkor abból az idén már aligha látott volna bevételt a költségvetés, hiszen az auditált mérlegek csak 2011 közepére készülnek el.

Természetesen könnyen lehet, hogy lesznek kárvallottak, amelyek a nyereségüket meghaladó mértékű adót kénytelenek leróni, ám ennek ellenére gazdaságfilozófiailag éppenséggel helyesnek, akár még igazságosságnak is tekinthetjük az adó kivetésének módját. Már csak azért is, mert a lakosság devizában történő óvatlan eladósítása inkább a nagyoknak róható fel, a kisebb bankok tehát jogosnak érezhetik, hogy a sávos módszer őket bünteti kevésbé.

ÁTHÁRÍTJÁK? Kérdés, az ügyfeleket mennyire bünteti majd a bankadó. Jóllehet, sokan készpénznek veszik, hogy a bankok – szolgáltatásaik megdrágításával – áthárítják klienseikre a terhet, ez nem olyan könnyű. Elvileg persze lehetséges, hiszen a magatartási kódex idevágó passzusa ezt megengedi. E szerint a hitelező (hitel-, és pénzügyi lízingszerződés szerinti jogviszonyokat szorosan és közvetlenül érintő) tevékenységéhez kapcsolható közteher, például adó változása, vagy a kötelező tartalékolási szabályok módosulása esetén a bankok jogosultak a hitelkamatok egyoldalú módosítására. A jogalap tehát adott, kérdés, a piaci körülmények mit tesznek lehetővé.

A bankoknak 2009-ben két nagy nyereségforrásuk volt. Az egyik a meredeken csökkenő állampapír-piaci hozamszint, a másik pedig a hitelportfólió menedzselésének a „költséghatékonysága”. Vagyis az a rugalmatlanság, ahogyan a bankok az év folyamán végig – a mérséklődő forrásköltségek dacára – magasan tartották hitelkamataikat. Ezt már nem lesz könnyű megismételni: 2010-ben a kötvényhozamok aligha ereszkednek a tavalyi ütemben, a lakossági hitelezés kamatait pedig – bármely más összehangolt adó-áthárítási kísérlettel együtt – a Gazdasági Versenyhivatal és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete is árgus szemmel fogja figyelni.

Egység és kétség

A Figyelőnek háttérben nyilatkozó bankárok alapvetően elismerték, hogy a Magyar Bankszövetség a nagyon nehéz helyzetben mindent megpróbált a bankadó terheinek csökkentésére – még ha eredményt nem is ért el. A szövetség vezetésében azért volt különbség a prominens, erős hazai döntésközponttal bíró hitelintézetek és a nagy külföldi anyabankkal és külföldi stratégiai centrummal rendelkező bankok álláspontja között. Ez már akkor is látszott, amikor a különadó bejelentését követően a kormány egyeztetést kezdeményezett a szakmai szervezettel, s eleinte arra ösztönözte az érintetteket, hogy a gigantikus sarcot kvázi önként vállalják be. A Bankszövetség bele is ment a tárgyalásokba, ám egyes külföldi tulajdonú intézmények már jelezték: nem kompetensek itthonról megegyezni, és nem tudnak az anyabanknak járó profitból milliárdokat „átengedni”. E bankok tehát bármiféle egyezkedést elleneztek, mert azt ráutaló, elfogadó magatartásnak tartották.

Kompromisszumos megoldás végül nem születhetett, hiszen hiába állt elő mindenféle – meglehetősen faramuci – javaslatokkal a Bankszövetség, azok mindegyike zátonyra futott. Nem csak a bankadót később ellentételező nyereségadó-kedvezményt söpörték le az asztalról (Látszatelvonás – Figyelő, 2010/26. szám), hanem azt az ennél is furfangosabb elképzelést is, amely szerint a különadót annyival lehessen majd mérsékelni, amennyivel a Nemzetközi Valutaalap megengedi a magyar költségvetési deficitcél túllépését.

Információink szerint Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter eleinte úgy viselkedett, mintha nyitott lenne a bankárok ötleteire. Ám utóbb kiderült, hogy sem ő, sem a tárgyalásokat később vivő – Matolcsy mellett Varga Mihály államtitkárral és Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel felálló – hármasfogat nem tántorítható el. Jóllehet, ez utóbbi tárgyalásokon a legtöbb külföldi bank már nem is képviseltette magát, abban a Bankszövetséget kritizálók is egyetértenek, hogy semmilyen lobbi nem ért volna célba. A kritikusok szerint a szövetségnek nem is az egyeztetéseken kellett volna lobbiznia, hanem racionális szakmai érveiket kellett volna a nyilvánosság elé tárni: „el kellett volna lepni a tévéket” és szakmai anyagokat kellett volna minden lehetséges fórumon köröztetni. Ennek hiányában ugyanis a bankok racionális érveit végül nem is ismerhette meg a közvélemény.


Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Trump harca

Egyelőre nem sok sikert könyvelt el a tabudöntögető új amerikai elnök, ami a gazdaságélénkítési tervére is árnyékot vet.

Mankó a hitelzűrzavarban

Fogyasztóbarát bankkölcsön

Bankból a katedrára

Rekordszámú gyereket sikerült elérni az idén a pénzügyi tudatosságra nevelő programmal.

A nagy meglepetés

Lakossági állampapír-vásárlás

top200