Rajz: Dániel András
Nyilván minden elképzelhető vetítési alapnak és kalkulációs módszernek lettek volna relatív nyertesei és vesztesei. A végső verzió a kisbankoknak, a takarékszövetkezeteknek és az eszközarányosan magas jövedelmezőségi mutatóval (return on assets – ROA) dolgozó hitelintézeteknek kedvez. Köztük két fiatal, jobboldalhoz közeli magánbanknak, Töröcskei István Széchenyi István Bankjának és Demján Sándor Gránit Bankjának is – jóllehet e két intézmény tulajdonosainak ez irányú lobbijáról forrásaink nem hallottak. Lobbizás inkább a közelmúltban indított biztosítók köréből érkezett. Ám e társaságokat – egyebek mellett a Járai Zsigmond, Szapáry György és Martonyi János alapító tulajdonosokhoz kötődő CIG Pannónia Biztosítót – az elfogadott változat végül nem hozza kivételezett pozícióba. A fiatalok és kicsik tehát ugyanúgy fizetnek, mint a régi motorosok, miután a közbeszédben lex Járaiként emlegetett módosítás az utolsó kanyarban kikerült a törvényből.Fizetők körei
A bankadóból az idén befolyó 200 milliárd forint
oroszlánrészét a hitelintézetek fizetik meg. Esetükben az adó alapja a
tavaly év végi korrigált mérlegfőösszeg. Ez után 50 milliárd forintig
0,15 százalékos, az afeletti részre pedig 0,5 százalékos kulccsal kell
számolni a terhet (a legnagyobb hazai bankok becsült adófizetési
kötelezettségét lásd a táblázatban). A bankok után a biztosítók fizetik a
legtöbb pénzt: a különadó a tavalyi beszámoló adataiból számított
díjbevétel 6,2 százaléka. Rajtuk kívül a pénzügyi vállalkozások, a
befektetési alapkezelők és a befektetési vállalkozások is a különadó
hatálya alá esnek.
Egység és kétség
A Figyelőnek háttérben nyilatkozó bankárok
alapvetően elismerték, hogy a Magyar Bankszövetség a nagyon nehéz
helyzetben mindent megpróbált a bankadó terheinek csökkentésére – még ha
eredményt nem is ért el. A szövetség vezetésében azért volt különbség a
prominens, erős hazai döntésközponttal bíró hitelintézetek és a nagy
külföldi anyabankkal és külföldi stratégiai centrummal rendelkező bankok
álláspontja között. Ez már akkor is látszott, amikor a különadó
bejelentését követően a kormány egyeztetést kezdeményezett a szakmai
szervezettel, s eleinte arra ösztönözte az érintetteket, hogy a
gigantikus sarcot kvázi önként vállalják be. A Bankszövetség bele is
ment a tárgyalásokba, ám egyes külföldi tulajdonú intézmények már
jelezték: nem kompetensek itthonról megegyezni, és nem tudnak az
anyabanknak járó profitból milliárdokat „átengedni”. E bankok tehát
bármiféle egyezkedést elleneztek, mert azt ráutaló, elfogadó
magatartásnak tartották.
Kompromisszumos megoldás végül nem
születhetett, hiszen hiába állt elő mindenféle – meglehetősen faramuci –
javaslatokkal a Bankszövetség, azok mindegyike zátonyra futott. Nem
csak a bankadót később ellentételező nyereségadó-kedvezményt söpörték le
az asztalról (Látszatelvonás – Figyelő, 2010/26. szám), hanem azt az
ennél is furfangosabb elképzelést is, amely szerint a különadót annyival
lehessen majd mérsékelni, amennyivel a Nemzetközi Valutaalap megengedi a
magyar költségvetési deficitcél túllépését.
Információink
szerint Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter eleinte úgy
viselkedett, mintha nyitott lenne a bankárok ötleteire. Ám utóbb
kiderült, hogy sem ő, sem a tárgyalásokat később vivő – Matolcsy mellett
Varga Mihály államtitkárral és Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési
miniszterrel felálló – hármasfogat nem tántorítható el. Jóllehet, ez
utóbbi tárgyalásokon a legtöbb külföldi bank már nem is képviseltette
magát, abban a Bankszövetséget kritizálók is egyetértenek, hogy
semmilyen lobbi nem ért volna célba. A kritikusok szerint a szövetségnek
nem is az egyeztetéseken kellett volna lobbiznia, hanem racionális
szakmai érveiket kellett volna a nyilvánosság elé tárni: „el kellett
volna lepni a tévéket” és szakmai anyagokat kellett volna minden
lehetséges fórumon köröztetni. Ennek hiányában ugyanis a bankok
racionális érveit végül nem is ismerhette meg a közvélemény.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.