Príma negyedévet zártak a német autógyárak, sorra dőlnek meg az eladási rekordok. A drága német autók iránt nő a kereslet a Távol-Keleten és az Egyesült Államokban is, Európában viszont pont az olcsó távol-keleti kocsikat veszik inkább.
A múlt héten a BMW, a Volkswagen és a Daimler egyaránt a várakozásoknál sokkal jobb első negyedéves eredményt közölt annak ellenére, hogy az elemzők meglehetősen pesszimisták voltak. Az autóipari részvények az idei év sztárpapírjai közé tartoznak. A három nagy autógyár igyekszik fenntartani az érdeklődést modelljei iránt. Még az idén kijön az új verzió a VW Golfból, az Audi A3-asból, valamint az A osztályú Mercedes-Benzből.
Az új hibrid hajtású Porsche Cayenne.Kína mindent visz.
Fotó: Getty
A müncheni BMW átalakított 1-es sorozatából rekordmennyiséget adtak el az első negyedévben azt követően, hogy az eladások tavaly is csúcsot döntöttek. A gyár az első negyedévben 425,5 ezer autót szállított le megrendelőinek. Az 1-es sorozat eladásai 20 százalékkal, az X3-as városi terepjárókéi 55 százalékkal emelkedtek. A bajor autógyár részvényei az idén 43 százalékkal drágultak. A Volkswagen csoporthoz tartozó stuttgarti Porsche a felújított Porsche 911-essel és a négyajtós Panaméra kupéval aratott nagy sikereket: árbevétele az első negyedévben 32 százalékkal nőtt.<#zaras_figyelo#>
A Mercedes márka tulajdonosa, a Daimler szintén a várakozásoknál jobb, majdnem 5 százalékos nyereségnövekedésről számolt be. Az idei eladási cél 1,6 millió jármű. A konszern az évtized végére szeretné uralni a luxusautópiacot. Ebben a Volkswagen csoporthoz tartozó Audival vívnak öldöklő küzdelmet. A Mercedes 2015-ig 10 teljesen új modellt kíván piacra dobni a márka megfiatalítása érdekében. Szintén a hosszú távú gondolkodásra utal az a 800 millió–1 milliárd euró befektetés is, amelyet az autók fogyasztásának csökkentését célzó kutatásokba invesztálnak.
Az elemzők arra számítottak, hogy az első negyedévben gyenge lesz a német autógyárak profitja. Azt gondolták, a kínai kereslet jobban leül, ráadásul a gyárak új modelleken dolgoznak, új gyártósorokba fektetnek. (Ilyen például a Daimler 800 millió eurós magyarországi beruházása.) Ehhez képest például a Volkswagen üzemi eredménye 10 százalékkal nőtt a várt 8,6 helyett. A wolfsburgi cég elsősorban arra épít, hogy minél szélesebb termékskálát kínáljon, így az Up miniautótól kezdve a Lamborghini sportkocsikon át – az olasz márkát az Audin keresztül tulajdonolja – az 50 tonnás teherautókig szinte mindent kínál. Ennek köszönhető, hogy a recesszió ellenére is legalább stagnáló eladásokat tudtak hozni Európában. A Sˇkodát és a Seatot szintén magáénak tudó konszern az első negyedévben a megelőző évihez képest csaknem 10 százalékkal több, 2,16 millió autót adott el. A növekedés forrása főleg a kínai és az egyre inkább magára találó észak-amerikai piac volt.
Kínában még mindig nagyon erős a kereslet a német autók iránt. A BMW 7-es sorozat és a Porsche Cayenne tartozott az idei első negyedév legnagyobb sztárjai közé. A BMW például limuzinjainak felét adja el Kínában. Az idei első negyedévben fordult elő először, hogy a gyár luxusautóiból többet vettek meg az ázsiai országban, mint az Egyesült Államokban. Hasonló a helyzet az Audinál is. Kínában több Audit adnak el, mint Németországban. A német luxusautók a kínai piac körülbelül 80 százalékát uralják. A szektor export-rendelésállománya immár 33 hónapja emelkedik. Ezzel szemben az öreg kontinensen kívül nem túl erős PSA Peugeot Citroën, a Renault és a FIAT szenved az európai kereslet visszaesésétől. Érdemi eladásnövekedést az olcsóbb távol-keleti márkák, a Kia és a Hyundai tudtak elkönyvelni.