brusszel


Új utakon

Figyelő Online - Figyelő
2010.06.30  06:09   
mail
nyomtatás
Jelentősen csökkent a nagy lapkiadók piaca az elmúlt években. A válságból a kiutat a személyre szabott hírszolgáltatás és a mobilinternet előnyeit kihasználó új tartalomhordozók jelenthetik.
Szinte minden OECD-országban radikálisan csökkent a lappiac 2007 és 2009 között – derül ki a párizsi székhelyű szervezet nemrégiben közzétett, a napilapokra és az internetre vonatkozó tanulmányából.

A világ legnagyobb sajtópiacán, az Egyesült Államokban a 25 vezető napilap példányszáma folyamatosan zsugorodott, közülük 2009-ben több meg is szűnt, és ugyanez a trend Nagy-Britanniában, Németországban vagy Magyarországon is.
A radikális példányszámapadás a recesszió elmélyülésével összekapcsolódott a hirdetések számának csökkenésével, és ez tovább súlyosbította a piaci szegmens helyzetét, hiszen a legtöbb országban a lapkiadók bevétele sokkal inkább a hirdetési bevételekből, mint az utcai eladásokból vagy az előfizetésekből származik (USA 87:13, Luxemburg 77:23, Csehország 61:39, Magyarország 57:43).<#zaras_mm#>

Mindez kihatott az üzletágban foglalkoztatottak létszámára, amely a legtöbb országban ugyancsak visszaesett: Norvégiában 53, Hollandiában 41, Magyarország pedig 24 százalékkal. Akadnak pozitív példák is: Spanyolországban 63, Lengyelországban 30, Írországban pedig 17 százalékos növekedést regisztráltak. Összességében kétmillió alkalmazottat foglalkoztatnak a 180 milliárd dollárra becsült iparágban.
A felmérés szerint a lapok olvasói a világhálón is aktívak, de a nyomtatottól eltérő infókra, hírekre kíváncsiak. Ma a világháló látogatóinak öt százaléka hírekért, illetve az azokhoz kapcsolódó információkért csatlakozik a netre, de egyes országokban, közte az USA-ban ez az arány a 25 százalékot is eléri. Mivel az online hírek iránti kereslet évről évre nő, ezért a tanulmány szerzői szerint a lapoknak és kiadóknak ebbe az irányba kell fejleszteniük, hogy visszaszerezzék elvesztett olvasótáborukat, s növeljék a bevételeiket.

A kiadóknak figyelembe kell(ene) venni azt is, hogy nemcsak az olvasói szokások változnak, de az olvasásra fordított idő is leszűkült. A mai olvasók már nem minden hozzáférhető hírre, hanem csak a számukra fontos és hasznos információra kíváncsiak. Fontos szempont az is, hogy a lapkiadók bekapcsolják forrásaik közé azokat a közösségi oldalakat (e téren a The New York Times volt az úttörő), ahol az új olvasói célcsoportok jelentős része megtalálható.

A jövőben kiemelt feladatuk lesz, hogy a személyre szabott hírszolgáltatások körét is bővítsék, illetve a mobilinternet előnyeit kihasználó az új tartalomhordozókra (iPhone, iPad) a korábbinál komplexebb tartalmak (hírek, videók, real-time frissítések stb.) készüljenek. Mindez kettős stratégiát követel a szerkesztőségektől és a kiadóktól.

Egyrészt a nyomtatott média piacán kell megújított formátumokkal és tartalommal megjelenniük, másrészt alkalmazkodniuk kell a digitális média gyors változásaihoz, az ezekhez kapcsolódó „fiatalos” igényekhez. Ezt leginkább Rupert Murdoch új üzleti stratégiája illusztrálja. A lapkiadók erőfeszítéseit mutatja az is, hogy az elmúlt években közel tízmilliárd dollárt költöttek technológiai fejlesztésekre.
A tanulmány szerint a nyomtatott sajtót kár volna leírni. Nyilvánvaló, hogy az internet nem a nyomtatott lapok halálát jelenti, hanem új lehetőségeket kínál újságíróknak, szerkesztőségeknek, kiadóknak. Ám aki most későn eszmél, az végleg lemarad. Erre az elmúlt év változásai szolgáltattak példákat.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Nagy Szulejmán 
pénzügyi hadjáratai

A kaukázusi Krőzus nevét egyre gyakrabban hallani. Márciusban lesz 51 esztendős, de már komoly üzleti csatározásokat tudhat maga mögött.

E-testtartás-javító

Tizedik osztályos vállalkozási feladatból is nőhet ki sikeres startup. Legalábbis esélyes erre a WRU Companyre keresztelt diákcég Spiner nevű, testtartást javító kütyüje.

Nagyban játszik

Kedves buldózernek, a cirkuszi világ Bernie Ecclestone-jának tartják Guy Lalibertét, a Cirque du Soleil alapítóját.

top200