brusszel


Kölcsön kenyér

Saját kocsi vagy bérautó?
Figyelő Online - Figyelő
2010.05.18  16:16   
mail
nyomtatás
Néha kifizetődőbb lehet bérelt járművel autózni, mint sajátot vásárolni. A díjak és a feltételek azonban erőteljesen eltérhetnek egymástól.
Hiába verte az asztalt a külföldi útjáról bérautóval hazatért üzletember az egyik autókölcsönző ügyfélszolgálatán. Bár a négykerekűt épségben visszaadta, három hétig nem tudta felszabadíttatni azt a csaknem félmillió forintot, amelyet a társaság biztosítékként zárolt a bankkártyáján. Ezért a későbbi kölcsönzések miatt csináltatott egy hitelkártyát, annál ugyanis nem a bankszámlán lévő saját pénzét, hanem főleg a hitelkeretét terheli a fedezet.

Mindazonáltal érthető az autókölcsönzők óvatossága, mert a válságban az ügyfelek helyzete egyre rosszabb. „A cégek nagy része le is mondott a gépjárművek bérléséről, visszaesett a kereslet” – számol be Dévai Gábor, a Sixt hálózathoz tartozó Wallis Autókölcsönző Kft. ügyvezető igazgatója. Pedig a bérlés most is versenyképes alternatíva a sokmilliós autóvásárlás helyett, igaz, nem mindenkinek és nem minden esetben. „Mindennapi használatnál persze a saját autó is lehet jó választás, de érdemes számba venni a hosszabb távú bérlés előnyeit” – ajánlja Andorka Anikó, a napi és tartós bérlettel egyaránt foglalkozó Europcar marketingvezetője. Szerinte a bérlés mellett szól a teljes körű szolgáltatási háttér, a szerviz, a csereautó. Ennél is többet nyomhat a latban, hogy a másra is használható pénzt nem kell lekötni saját gépjárműpark megvásárlására, s a bérleti díj költségként elszámolható.

Mire figyeljünk autóbérlésnél?

● A konkrét bérleti díjra érdemes több cégtől írásban ajánlatot kérni
● Előny, ha a szolgáltató kapott már szakmai díjakat
● Az összehasonlításnál fontos az „apró betűs rész”, mert a társaságok más-más ingyenes és térítéses szolgáltatást raknak a csomagba
● A nagyobb szolgáltatóknál általában benne van az alapárban a gépjárműadó, a kötelező és a törés/lopás elleni biztosítás, a magyarországi autópálya-matrica és a csereautó
● Megéri olyan assistance szolgáltatást kérni, amely 24 órában, a hét minden napján elérhető a sérült vagy műszaki hibás autó javításához
● A kiszemelt kocsi lehetőleg ne legyen 1–2 évesnél régebbi
● Tájékozódjunk arról is, hogy ha baj van, segít-e az adott kölcsönző, s ha igen, hogyan (például hétvégén is nyitva tart-e az iroda, van-e non-stop ügyfélszolgálat és hasonlók)
● Körültekintőnek kell lenni a gépjármű átvételekor, s ha van rajta sérülés, ezt be kell íratni az átvételi jegyzőkönyvbe

RUGALMAS. A vállalkozások esetében ok lehet a bérlésre, ha késik az új céges gépjármű átadása, vagy kocsi kell a próbaidős kollégának, az éppen itt lévő külföldi partnernek. Akár a napi díjas bérletnél olcsóbb tartós bérleti konstrukciót is igénybe lehet venni. (Utóbbit gyakran a napi bérlettel foglalkozó cégektől eltérő szervezetek végzik, banki partnerrel.) Nem kell lízingeléssel vagy hosszú távú szerződéssel elköteleződni, a bérlet – fix havidíj mellett – akár hónapról hónapra hosszabbítható (a tartós bérlet és a pénzügyi lízing összevetését lásd az 52–53. oldalon).

Tavaly szélsőséges tartományban változtak a valutaárfolyamok, ami lízingpiaci krízist okozott. Ennek fényében még előnyösebbnek tartja a tartós bérletet Wolfgang Bartesch, a napi és tartós bérletet is intéző Fox Autorent Kft. ügyvezető igazgatója. Főleg a kezdő vállalkozások, az alakuló gazdasági társaságok számára ideális a középtávú autóbérlés, mert így előre kiszámítható forint alapú költségek mellett alakíthatják a járműparkjukat. Az általában évi 30 ezer kilométeres futásteljesítményt tervező cégek számára Dévai Gábor is a tartós bérletet ajánlja. Ilyenkor minden autóval kapcsolatos adminisztrációt, ügyintézést a bérbeadó végez, nem vész el a használó cég alkalmazottjának értékes munkaideje.

A világos pró és kontra érvek ellenére nehéz megtalálni egy adott kisvállalkozás számára az autóbeszerzések ideális formáját. A nagy autókölcsönző társaságoknál ezért szakember méri fel a potenciális ügyfél igényeit, és egyedi konstrukciókat kínál a tartós bérletre is.

Ahhoz, hogy ne csalódjunk például egy külföldi autópályán lerobbant bérautó füstölgő motorjánál állva, a legfontosabb a megfelelő minőséget nyújtó szolgáltató kiválasztása (lásd az 51. oldalon). E tekintetben nem sok jót hozott a válság. „Sok kölcsönző egyre korosabb és kisebb méretű, homogénebb összetételű autóflottával próbálja a költségeit csökkenteni” – tapasztalja Andorka Anikó. Ugyanakkor a csökkenő forgalom ellenére a még talpon maradt társaságok emelték a bérleti díjakat, mert a flottában kezelt gépkocsik beszerzési ára 2009-ben átlagosan 7,5 százalékkal nőtt. Szinte valamennyi üzemeltetési költség megugrott. Az euróval szemben tavaly legyengült forint miatt magasabb lett az autók lízingdíja is. A legalacsonyabb bérleti díjak egy év alatt 10–20 százalékkal emelkedtek, miközben a bérléshez kapcsolódó eddig ingyenes szolgáltatások fizetőssé váltak.

Árak és biztosítékok:
Néhány autókölcsönző telefonos ügyfélszolgálatától tájékoztató jellegű ajánlatot kértünk a május végi időszakra, felső-közép kategóriás gépkocsi (például egy Opel Vectra) bérlésére, kisvállalkozás számára, csak Magyarországra. A nettó napi díjakra, illetve a pénzügyi biztosíték vagy letét összegére vonatkozó ajánlatokat itt közöljük. Ezek mellett a konkrét bérleti feltételekben és a kapcsolt szolgáltatásokban is jelentős eltérések lehetnek.



Az adatok megtekintéséhez kattintson!



NEHÉZ AZ ÖSSZEHASONLÍTÁS.
A nemzetközi hátterű, ellenőrzött minőségi sztenderdekkel dolgozó rent-a-car cégek biztonságosabbak lehetnek, mint az ismeretlen kicsik, de ez sem szentírás. A választás persze manapság inkább azzal kezdődik, hogy mindezt mennyiért kínálják. E tekintetben külföldi autóbérlésnél kicsit könnyebb a helyzet, mert az interneten olyan, a díjakat is összehasonlító oldalak segítenek a választásban, mint például az Autoeurope.eu. Itthon viszont ritka kivétellel a cégek honlapjain sem lehet részletes díjlistát találni. Ezért telefonon érdemes végighívni a kiszemelt kölcsönzőket. Bár a válság megtizedelte az effajta cégeket is, széles a paletta – a napi 4200–4800 forintért elérhető kisautókat kínálóktól a prémium kocsit és szolgáltatást ígérő nemzetközi szolgáltatókig. A telefonálás azért is megtérül, mert az eltérő feltételek miatt a díjakat nehéz összehasonlítani. Egy középkategóriás személyautó napi tarifája nettó 17–34 ezer forint között mozog. A hétvégi (4 napi) bérleti díj „listaáron” 50–70 ezer forint, havonta pedig 364–475 ezer forintra rúg. Minél hosszabb a bérlési idő, általában annál kisebb az egy napra jutó díj. A szolgáltató persze „testre szabott ajánlattal” rugalmasan eltérhet a listaártól, ha például egy-egy fontos ügyfél esetében az üzleti érdeke így kívánja. Ez különösen a tartós bérleti konstrukcióknál igaz. Aki bérelni akar, annak napokkal, nyári csúcsidőben pedig hetekkel előre érdemes lefoglalni a járművet. A fizetéshez, a pénzletéthez ritka kivétellel dombornyomott bankkártyára vagy hitelkártyára is szükség lesz, prémium kocsi esetében akár 300–800 ezer forintos összeggel a számlán.

A tartós bérlet és a pénzügyi lízing
TULAJDONJOG
Tartós bérlet: Az operatív lízingnek is nevezett konstrukciónál a kocsi a bérbe adó cég tulajdonában van és az ő könyveiben szerepel.
Lízing: A kocsi a futamidő végéig a lízingbe adó tulajdona, de a lízingbe vevő könyveiben szerepel.

DÍJ, AMORTIZÁCIÓ, ADÓ
Tartós bérlet: A havi díj költségként vehető figyelembe; az amortizáció elszámolása a bérbe adónál történik, s ő fizeti a cégautó-adót is.
Lízing: A havi díj itt is leírható költségként, az amortizációt azonban a lízingbe vevő számolhatja el, miközben a cégautó-adót is fizeti.

MARADVÁNYÉRTÉK
Tartós bérlet: E konstrukciónál van maradványérték (ez azt az összeget takarja, amennyit a lízingcég kalkulációja szerint az autó a futamidő végén érni fog), s ezt az ügyfélnek nem kell törlesztenie. Vagyis a kamatokat az autó (kezdőrészlettel csökkentett) teljes értéke után fizeti, tőkét azonban kevesebbet kell törlesztenie, mint pénzügyi lízing esetében.
Lízing: Nincs maradványérték.

FENNTARTÁSI KÖLTSÉGEK
Tartós bérlet: A bérbe vevő teljes üzemeltetési szolgáltatást kap.
Lízing: E költségek a lízingbe vevőt terhelik.

TULAJDONJOG MEGSZERZÉSE
Tartós bérlet: Az 1–3 éves bérleti időszak lejártával a járművet az ügyfél nem vásárolhatja meg, mert akkor pénzügyi lízinggé minősülne át a szerződés. Az ügyfélnek – a szerződésben foglaltaktól függően – módja lehet arra, hogy ugyanazt az autót tovább bérelje alacsonyabb havi díj mellett, vagy új bérautóra cserélje.
Lízing: A jellemzően 4–5 éves futamidő lejárta után a tulajdonjog zárt végű pénzügyi lízing esetében automatikusan átszáll a lízingbe vevőre. Nyílt végű módozatnál a lízingbe vevő mondhatja meg, ki legyen a tulajdonos.

ÖSSZEGZÉS
• Tartós bérletnél a havi díjba általában beépülnek a különböző adók (cégautó-adó, súlyadó, vagyonadó), a biztosítás, a szerviz, a gumicsere és az assistance szolgáltatás is. Összességében ezek miatt havi szinten lehet olcsóbb és drágább is a tartós bérlet.
• Ugyanakkor szinte biztos, hogy a bérbe adó cég olcsóbban tudja szervizeltetni, biztosíttatni az autót (mivel nagy tömegben üzemeltet), mint az egyéni ügyfél, emiatt utóbbi számára a tartós bérlet valószínűleg olcsóbb, mint a lízing.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200