A kevés állat és versenyképességi problémák miatt a magyar agrárium alig profitál a kóser és az iszlám megfelelője, a halal húsipari termékek gyártásából.
Meglepte a húsos szakmát, amikor február végi dubaji látogatásán Kövér László házelnök a hazai mezőgazdaság kitörési lehetőségét látta a Korán előírásai szerint feldolgozott
(a halal vágásról lásd keretes írásunkat alább) állatok húsának exportjában. A politikus annak a reményének adott hangot az Egyesült Arab Emirátusok Üzleti Tanácsának elnökével tárgyalva, hogy az iszlám szabályainak megfelelő húsipari termékekkel növelhetjük az arab országba irányuló exportunkat és ezzel a két ország közötti, évi mindössze 2 milliárd dolláros kereskedelmi forgalmat.
Állatmustra Izraelben. Nem kábítanak.
Fotó: National Geographic
A halal nem ismeretlen a magyar élelmiszeripar számára. A rendszerváltás előtt évente négy-ötezer tonna, a Korán előírásai szerint feldolgozott csirkét szállítottak a hazai cégek a Közel-Keletre, főleg Szaúd-Arábiá-ba és az Arab Emírségekbe. Azóta azonban a halal és az ehhez hasonló kóser vágás és feldolgozás visszaesett, szakmai becslések szerint az ilyen jellegű termékek értékesítése nem haladja meg az évi 1-2 milliárd forintot.<#zaras_figyelo#>
TÖBBET SZÁLLÍTANÁNAK„A halal vágás is egy újabb lehetőség, de hogy kitörési pont-e, azt még nem tudni” – mérlegel Magyar József, a szentesi baromfi-feldolgozó, a Hungerit Zrt. vezérigazgatója, mert meg sem tudja becsülni, mekkora volument lehetne elérni. A szentesi üzem képes halal és kóser vágást is végezni, alkalmanként fél-egy kamionnyi tételt szokott szállítani. A különleges eljárás ellenére azonban az így feldolgozott termék ára nem magasabb, mint a hagyományos módon készítetté, viszont biztosan fizet a vevő.
A cél érdekében azonban különleges vizsgálatnak kell alávetni a vágóhidat. Dubajból két állatorvos érkezett Szentesre a minap, és személyesen ellenőrizte, hogy halal vágásra alkalmas-e az üzem. Még nem érkezett meg a hivatalos jóváhagyás, csak informálisan értesült a vezérigazgató, hogy megfelelt a vágóhíd. Magyar József szerint a cég fel tudna készülni nagyobb mennyiség szállítására is az arab piacra, de ehhez először kormányközi megállapodás kell.
Kábítás nélkül
A halal arab szó, jelentése: törvényes, megfelelő. A gyakorlatban az
iszlám, a Korán szabályai szerint elkészített élelmiszert jelent.
Csaknem ugyanaz, mint a kóser, abban a tekintetben is, hogy ételekre és
cselekedetekre is vonatkozik. A halal: Allahnak tetsző, ellentéte a
haram, a tiltott: például a sertéshús, az alkohol, a döghús – vagy
kábítás után leölt állat húsa –, a vér vagy vérrel szennyezett ételek. A
muszlim számára nem fogyasztható a hús, ha az nem átvágott torkú
állatból származik, illetve ha nem véreztették ki, de az is előírás,
hogy a vágás során áldást kell mondani, hiszen azt Allah nevében teszik.
A halal vágáshoz a vágóhídnak is halalnak kell lennie. A kóser annyit
jelent: a zsidó vallás előírásainak megfelelő. Vágásnál az állatot
szintén teljesen ki kell véreztetni, mert a kóser konyha vért,
tejterméket és húst nem használhat együtt.
Más vállalkozások is gyártanak idehaza szigorú vallási előírások szerint készített különlegességeket. Chouman Mohamed Kheir, egy fővárosi szír delikátesz tulajdonosa 2001-től árusít – más keleti csemegék mellett – a maga nevelte állatokból készített halal húst, kolbászt, szalámit. Az üzletember jászberényi gazdaságában háromszáz anyajuhot nevel, valamint a szaporulatát, a szarvasmarhát azonban vásárolja, majd a Dabason végzett halal vágás után dolgozza fel és értékesíti a boltjában. Kezdetben főleg az itt élő arab közösség tagjai voltak a vevői, de manapság már nem ők vannak többségben. A vásárlók 70 százaléka magyar; a tulajdonos szerint nem a rituális feldolgozás miatt, hanem döntően a minőségi bárányhúsért jönnek.
A halal termékek értékesítéséhez sok türelem, kapcsolat és pénz kell. Egy üzlet kialakítása 200-300 millió forintba kerül, s ebben még nincs benne a készlet és az állatállomány. Pedig 300-400 bárány vásárlása újabb 10 millió forint, és a takarmányt, a juhászokat, az állatorvost is fizetni kell. A vágóhídi feldolgozás szintén költséges, noha a rituális vágásért nem kérnek sokkal többet, mint a hagyományosért.
Pedig a halal vágáshoz szigorú feltételeket is teljesíteni kell. Magához a művelethez muszlim hitű ember közreműködése szükséges, és bélyegzővel kell igazolni, hogy a művelet megfelelt az iszlám előírásainak. Mohamed Kheir például az amszterdami európai központból kapta a halal vágást igazoló pecsétet. A vallási minősítés mellett azonban állat-egészségügyi igazolásra is szükség van az értékesítéshez, amelyet a vágóhídon ad ki a hatósági állatorvos.
KEVÉS AZ ÁLLATAz alumíniumipari vállalkozását, a Kokilla-Prec Kft.-t vezető Béres János egyben a Magyar Pünkösdi Egyház isaszegi gyülekezetének nyugalmazott lelkipásztora. A bibliai tanításokból fakadó Izrael-barátságától vezé-relve tavaly kezdte el izraeli kóser élelmiszerek forgalmazását, illetve nyitotta meg kávézó, teázó üzletét. A beszállítók, gyártók kizárólag izraeli cégek.
„Mekkora lehetőséget látunk ebben? A legnagyobbat, mivel Isten igéje igaz, ahogyan Ézsaiás próféta írja, Izrael virulni fog, és termésével elárasztja a világot” – magyarázza Béres János. Az izraeli kóser termékeket nemcsak a zsidó közösség tagjai veszik, hanem az Izrael-barát keresztények is. Abban bízik, hogy termékeik elérik az iszlám hitűeket is, mivel a kóser megfelel az ő vallási előírásaiknak is.
Vallási elhivatottság nélkül, a józan üzleti számítás alapján az állattartóknak viszont manapság nem vonzó erre a speciális piacra lépni. Pekár István herencsényi agrárvállalkozó, a Duna Televízió volt elnöke a helyi húsmarhafarm résztulajdonosaként számításba sem vette a szigorú feltételeket követelő halalos vagy kóser üzletet, hiszen anélkül is nagy a kereslet a piacon. A kereskedők szinte vadásszák a mintegy 600 hektáron 110 tehenet és a szaporulatát nevelő gazdálkodó állatait a török megrendelőknek. Az átvételi árak alig két év alatt az egekbe szöktek, Magyarország ugyanis azon kevés régiós állam egyike, amely mindmáig mentes a veszélyes kergemarhakórtól, a BSE-től, de egyre kevesebb az eladó húsmarhája.
Hasonló gazdasági okok miatt szünetel a működése a hazai piacvezető, a Pick Szeged Zrt.-t is magában foglaló Bonafarm-csoport bajai marhavágóhídjának is. Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke szerint – a marhamizéria miatt – már csupán egyetlen közepes és négy-öt kisméretű marhavágóhíd működik az országban. A hazai húsmarhatartás ugyanis versenyképességi hátrányokkal küzd a dél-amerikai, valamint a csapadékos tengerparti legelőkkel rendelkező uniós konkurensekkel szemben.
Bárány László, a Baromfi Termék Tanács elnöke szintén szkeptikus. A halal vágással feldolgozott csirke csak úgy lehet versenyképes, ha tengeri hajóval szállítják, konténerekben. A tengeri kikötővel nem rendelkező magyarországi baromfitartók – tisztelet a kivételnek – a kilogrammonkénti 15-18 centes szállítási többletköltség miatt eleve esélytelenek az arab térségben egymással versengő francia, brazil, észak-amerikai cégek mellett. Pedig ahhoz, hogy a hazai feldolgozók valamikor is visszatérhessenek erre a jól fizető piacra, versenyképes árra és azonos termékből olyan nagy volumenre lenne szükség, amelyre a hazai üzemek közül a terméktanácsi elnök szerint kevés képes.
POLITIKAI TÉMAMás európai és észak-amerikai országokban azonban egyre virágzóbb, gyorsan fejlődő üzlet a halal, kóser húsok, élelmiszerek előállítása, amely már nem csupán a vallásos, hanem a különleges minőséget kereső vevőket is vonzza. Ez magyarázza, hogy az EU a saját termelői belső piacát politikai eszközökkel igyekszik védeni a halal és a kóser terméktől, amelyhez jó eszköz az állatvédelem. A rituális vágások során ugyanis az állatokat nem szabad elkábítani, az állatvédő szervezetek szerint viszont ez felesleges fájdalmat okoz nekik. Ezért követelik régóta állatvédő szervezetek, hogy címke jelezze a húsokon, hogyan vágták az állatot. Sok fogyasztó ugyanis nem akar olyan húst vásárolni, amelynek a gazdája kínok között múlt ki.
A halal vágás körül kialakult vita Nyugat-Európában már olyan méreteket ölt, hogy a francia elnökválasztási kampányban is témává vált. A holland parlament alsóháza pedig hetekkel ezelőtt már el is fogadott egy törvényt, amely megtiltja minden olyan hús árusítását, amely a vágás előtt el nem kábított állatból készül, így a kóser és a halal vágást betiltották. Ezzel Új-Zéland után Hollandia a második olyan ország, amely a második világháború után megtiltotta ezt.