brusszel


Varga György: tudásipar tudatlan kezekben?

A magyar innováció lemaradásáról
Figyelő Online - Figyelő
2012.03.27  13:03   
mail
nyomtatás
Számos olyan kis országot ismerünk, amelynek a tudásipara a magyarénál nagyságrendekkel nagyobb teljesítményt nyújt.
Olvasmányaimból valami olyasmi is kiderül, hogy a magyar kutatás-fejlesztési eredmények inkább köthetők személyekhez, mint intézményekhez; elsősorban olyan kutatókhoz és fejlesztőkhöz, akiknek sikerült beilleszkedniük a k+f világháló valamelyik szegmensébe.

Megerősíteni látszik ezt a feltevést az EU közelmúltban közzétett innovációs eredménytáblázata (Innovation Union Scoreboard 2011). Az innovációs teljesítményt érzékenyen befolyásoló és minősítő 24 indikátor alapján összeállított jelentésből kiderül, hogy Magyarország 2007 és 2011 között e téren ugyan közeledett az EU27 átlagos teljesítményéhez, de ennek a dinamikája olyannyira mérsékelt volt, hogy a 24-ből 18 az uniós átlagtól 5–80 százalékpontos sávban marad el. Következésképpen az ország összesített innovációs teljesítménye a szerény minősítést kapta, és ezzel az uniós országok rangsorában a 19. helyet foglalja el. <#zaras_figyelo#>

KÜLFÖLDI KEZEKBEN
Jóllehet az innováció nem a kutatás-fejlesztési tevékenységből kiinduló lineáris folyamat, a tudásteremtés és az innováció között mégis szoros kapcsolat van. (Megjegyzem, Magyarországon az egy teljes munkaidejű kutatóra és fejlesztőre jutó összes kutatási és fejlesztési ráfordítás az EU27 átlagának a 40 százaléka.) Az üzleti szférában az elmúlt években dinamikusan nőtt a k+f ráfordítás. Ennek és az állami hozzájárulás csökkenésének a következményeként a 310 milliárd forintnyi összes k+f ráfordításnak már az 59,8 százalékát (az EU27-ben 64 százalékát) összesen 1384 vállalkozásnál számolták el 2010-ben a bejegyzett több mint 360 ezer jogi személyiségű társas vállalkozásból. Megítélésem szerint ennél azért több cégnél folytatnak kutatást-fejlesztést, de ezek valamilyen megfontolásból rejtőzködnek. A Központi Statisztikai Hivatal tavalyi vonatkozó jelentésében megjelenő vállalkozási k+f helyek 47 százaléka ismeretlen, illetve 0–9 fővel működő szervezet. A növekedési potenciál és az innovációs aktivitás szempontjából is fontos mintegy 4800 közepes méretű regisztrált vállalkozás alig 5 százalékában működik kutatás-fejlesztési hely. Talán már az eddigiekből is következtetni lehet a történtekre: a vállalkozási szektorban az ilyen tevékenység első számú területe a külföldi vagy a többségében külföldi tulajdonú nagyvállalat. Ebben a körben az egy k+f helyre jutó 2010. évi ráfordítás átlagosan 567 millió forint, szemben a belföldi tulajdonú vállalkozások átlagosan 64 millió forintnyi fajlagos ráfordításával.

A tisztánlátás érdekében: a teljes munkaidejű magyarországi k+f létszám 43, ezen belül a vállalkozási szektorban dolgozók több mint 60 százalékát a külföldi vagy a többségében külföldi tulajdonú cégek foglalkoztatják. Az összes hazai ráfordításban a multik részesedése meghaladja az egyharmadot, ezen belül a vállalkozási szektor ráfordításainak közel 58 százalékát. Ezek szerint a magyarországi tudásipar tekintélyes, a vállalkozási szektor k+f piacán és innovációs teljesítményében pedig meghatározó – stratégiai jelentőségű – a külföldi tulajdonú cégek szerepe, amelyek a belföldi tulajdonú vállalatokétól merőben különböző hatékonyságú és dinamikájú k+f tevékenységet végeznek. Döntő részben ők a címzettjei a kutatás-fejlesztési szolgáltatás importjának is, amelynek a mintegy 192 milliárd forintja meghaladja a vállalkozási k+f ráfordítás teljes összegét. Így már feloldható az ország szerény innovációs teljesítménye, általános gazdasági fejlettsége, valamint a nagyrészt közepes és részben csúcstechnológiát képviselő kivitel magas aránya közötti ellentmondás. Ezzel együtt az Eurostat legújabb adatai szerint a feldolgozóipar high-tech szektorában megtermelt hozzáadott értéknek a forgalmi adó nélküli bruttó árbevételhez viszonyított aránya Magyarországon az EU27 átlagának alig a 47 százaléka. Jogos kérdés, hogy a gazdaságpolitika, a tudomány- és innovációs politika irányítói hogyan értékelik ezeket az arányokat, és milyen következtetésekre jutnak stratégiájuk alakításában.

A PÉNZ NEM MINDEN
A kutatás-fejlesztésről és az innovációról szóló hazai viták elsősorban a pénzről, nevezetesen az állami ráfordítások növelésének lehetőségeiről szólnak. Ez helyénvaló is, különösen ma, amikor a kormány a hosszú távú versenyképesség egyik fontos tényezőjét gyengítve forrásokat vont ki e területről. A pénz azonban nem minden. Az EU eredménytáblája alapján a magyar innovációs rendszer egyik viszonylagos erőssége a humánerőforrás. Ez úgy értendő, hogy ebben kisebb az uniós átlagtól való elmaradásunk, mint más mutatókban. Kérdés, hogy iskolarendszerünk és a felsőoktatás napirenden lévő átalakítása e téren erősíteni vagy gyengíteni fogja nemzetközi pozíciónkat. Milyen szellemiségű, műveltségű és felkészültségű diákokat és szakembereket bocsát ki iskolarendszerünk akár már négy-öt év múlva? Kérdem ezt azért, mert a kormány nemcsak az áruk és szolgáltatások világában hozott súlyos következményekkel járó, piac- és versenytorzító, az esélyegyenlőséget és a minőségi kiválasztódás esélyét gyengítő döntéseket, hanem a tudásiparban is.

Ragadjunk ki egy másik tényezőt. A kezdő és gyors növekedési potenciállal rendelkező, belföldi tulajdonú innovatív vállalkozások fejlődése számára – különösen a banki hitelkínálat csökkenésekor – fontos, GDP-arányos vállalkozói tőkebefektetések az EU27 átlagának mindössze a 21 százalékát teszik ki. E tekintetben Magyarország az uniós rangsorban hátulról a harmadik helyezett. Ebben a világszerte meggyengült kockázatviselési hajlandóság mellett jelentős szerepe van annak a nagyfokú bizonytalanságnak is, amely a vállalkozói környezetet alkotó makrogazdasági és jogintézményi peremfeltételek alakításában nyilvánul meg. Ilyen feltételek között a vállalkozói magatartás is óvatosabbá válik: kerüli az olyan kockázatvállalást, amely a hosszabb távú előrelátást feltételező tőkebevonással jár. Nem nehéz megítélni, hogy az üzleti szektor magatartását miként befolyásolják az árbevételt, a vállalati költségszerkezetet és az eredményt közvetlenül érintő és nem kiszámítható, a versenyt torzító kormányzati intézkedések és nem utolsósorban a kapcsolati tőkehálóban rejlő, különböző esélyekkel kecsegtető lehetőségek kihasználása.

TÁRSADALMI TÜKÖRKÉP
Az uniós eredménytáblázat, de a KSH-nak a kutatás-fejlesztés 2010. évi helyzetéről szóló beszámolója is szomorú képet fest a magyarországi találmányi bejelentések alakulásáról. Az EU jelentése szerint a GDP-arányos évi találmányi bejelentések száma Magyarországon az EU27 átlagának a 35 százaléka. A hazai bejelentések száma 2010-ben 646 volt, kevesebb, mint 2005-ben. A tárgyilagos elemző nem hallgathatja el, hogy Magyarország az innovációs teljesítményével soha nem tudott az élenjáró országcsoportot követő országokhoz felzárkózni. Ennek lehetőségében most még kevésbé bízom, mert 2010–11-ben a tudásipar feltételrendszerében jelentős, a kutatómunka hosszú távú biztonságát, a befektetési és kockázatviselési hajlandóságot számottevően gyengítő romlás – általános bizalomvesztés és orientációs zavar – következett be.

A tudásteremtő képesség és hajlandóság, valamint az innovációs aktivitás a társadalom és a gazdaság egészségi állapotának tükre. Annak bizonyítására, hogy ez a tükör közép- és hosszú távon megbízhatóan működik, elégséges megnevezni az EU innovációs eredménytábláját immár évek óta vezető országokat: a listavezető Svédországot Dánia, Németország, majd Finnország követi. Magyarország tizenkilencedik helyét tekintsük a társadalmi-gazdasági állapotainkról kiállított megbízható látleletnek.
A szerző a Figyelő volt főszerkesztője
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200