Nem válik a társadalom javára, ha a diákok a rövid távú pénzügyi érdekeik alapján választanak pályát – állítja a London Metropolitan University rektora, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) vendégprofesszora.
– Magyarországon és Nagy-Britanniában egyaránt csökken a felsőoktatás állami finanszírozása. A brit diákok mikor szembesültek ezzel?– Az elmúlt év közepén tájékoztatták a forráskivonásról a brit, illetve az Európai Unió többi tagállamából származó diákokat. Az egyetemek maximum évi 9000 font (3,15 millió forint) tandíjat állapíthatnak meg, korábban 3290 font volt a limit.
– A drasztikus emelés ellen hevesen tiltakoztak az angol hallgatók. Mára lecsillapodtak a kedélyek?
– Minden diák nagyon aggódott, hiszen a megemelt tandíj nagy terhet ró rájuk: a hiteleket valószínűleg csak harminc év alatt tudják visszafizetni. Azonban azt tapasztalom, hogy a mi egyetemünkön megnyugodtak a diákok, hiszen látják, hogy próbálunk megfizethető tandíjat kiszabni. Ez az összeg nálunk átlagosan évi 6800 font, így a legolcsóbb angliai egyetemek közé tartozunk. Viszont joggal háborodnának fel a tanulóink, ha ez a szolgáltatás, oktatás rovására menne. Ezért figyelnünk kell arra, hogy a rendelkezésünkre álló pénzt a lehető leghatékonyabban költsük el.
– A gyakorlatban ezt mivel tudják elérni?– Egyrészt csökkentettük a kurzusaink számát. A következő tanévtől csak azokra a szakokra koncentrálunk, amelyekre az elmúlt években a legtöbben jelentkeztek. Másrészt szeretnénk elérni, hogy az egyetemi adminisztráció valóban 21. századi szinten működjön. Át kell vennünk azokat a jól működő rendszereket, amelyeket a bankszektorban, a kormányzati szervezeteknél vagy akár az utazási irodákban használnak. Elektronikus ügyintézést kell bevezetni az egyetemi élet minden területén: nemcsak a beiratkozást, tandíjfizetést lehet interneten intézni, de az órai anyagokat is elektronikusan küldjük a diákoknak, a házi dolgozatokat pedig ugyanígy kérjük tőlük. Harmadrészt a kutatás területén szoros együttműködést kell kialakítani más intézményekkel, ezáltal egy olyan közösséget, úgynevezett tevékeny kritikus tömeget hozunk létre, ahol a működési költséget csökkenteni tudjuk.<#zaras_figyelo#>
– A költségek mérséklése tehát lehetséges, de ez valószínűleg nem győzi meg azokat, akik szerint a felsőoktatásnak teljesen ingyenesnek kellene lennie.Malcolm Gillies
• Malcolm Gillies (58) ausztrál születésű tudós, zene- és ókortudományi
tanulmányokat folytatott.
A több mint 28 ezer – köztük 7 ezer külföldi –
diákot oktató London Metropolitan University rektora.
• Korábban ausztrál egyetemeken, valamint az Egyesült Államokban, a Yale
Universityn dolgozott, oktatáspolitikáért és a fejlesztésért felelős
pozíciókban.
• A London Metropolitan University 2002-ben jött létre a University of
North London és a London Guildhall University egyesülésével. Az
intézmény jogelődjeinél számos későbbi politikus és üzletember mellett
tanult például Nick Leeson, a Barings Banknak milliárdos károkat okozó
bróker, Alison Moyet popénekesnő és Neil Tennant, a Pet Shop Boys duó
egyik tagja is.
– Semmi sincs ingyen, végül valakinek muszáj fizetnie. Nem támogatom az ingyenes felsőoktatást. Az embernek hozzá kell járulnia ahhoz, amiből később személyes haszna származik – márpedig a diplomások magasabb fizetést kapnak, a felsőoktatásból kikerülve a társadalom egy privilegizált csoportjához tartoznak. Fizetniük kell tehát azért a bizalomért, amelyet a társadalom az oktatásukba fektet. Viszont azt sem gondolom, hogy a tanulónak kellene fedeznie a teljes képzési díjat, hiszen az a köz javára is válik, ha tanult emberként kikerül az egyetemről. A közjóért pedig a társadalom minden tagjának fizetnie kell. A középutas megoldást támogatom: a diák fizesse tanulmányai egy részét, viszont az állam is adjon jelentős támogatást a képzéshez. Ezért nem értek egyet azzal, ami Nagy-Britanniában történik, hiszen sok hallgatónak a teljes képzési költséget fedeznie kell.
– Milyen hitelt vehetnek fel a brit diákok?– Az alapképzéshez az állam a Student Loans Company nevű szervezeten keresztül kínál hiteleket. Az igazán égető probléma viszont posztgraduális szinten jelentkezik, hiszen ekkor már a bankok döntik el, hogy adnak-e pénzt az oktatásra. A pénzintézetek pedig egyre szigorodó feltételek mellett hiteleznek, és döntésüket gyakran befolyásolja az, hogy a kérvényező melyik intézményben, milyen szakon tanul. Így a diákok sokszor nem az alapján választanak egyetemet, hogy mit szeretnének tanulni, hanem megkeresik azt a területet, ahol nagyobb az esélyük a pénzügyi támogatás megszerzésére.
– Ez alapján mely területek váltak népszerűvé?– Amelyek magasabb fizetéssel kecsegtetik a munkaerőpiacra kilépő diákokat. A jogi és üzleti kurzusok sok tanulót vonzanak, csakúgy, mint a kormányzat által népszerűsített tudományos szakok. Kevesebben jelentkeznek viszont a társadalomtudományi és a bölcsészképzésre, a legrosszabb helyzetben pedig a művészeti területek vannak. Óvatosnak kell lenni, hiszen a diákok rövid távú, pénzügyi szempontokat figyelembe vevő szakválasztása nem egyezik a társadalom hosszú távú érdekeivel. Ez deformációhoz vezethet. Az idén 10 százalékkal csökkent a brit felsőoktatásba jelentkezők száma – világos, hogy a diákok félnek az eladósodástól, és nem bíznak maradéktalanul a kormányzatban.
– A magyar és a brit kormányzat egyaránt kiemelkedően fontosnak tartja a műszaki és természettudományos képzést. Az állami támogatás mennyire befolyásolja a diá-kok pályaválasztását?– Természetesen fontos a munkaerő-piaci igényekhez igazodni, és Európa sok országában valóban több ilyen szakemberre lenne szükség. Vagy bevándorlók útján kell az országba csábítani a szaktudást, vagy belföldön szükséges képezni ezt a réteget. Az egyetemi férőhelyek számának a megemelésével viszont nem lesz egy csapásra több tudós az országban. Sok gyerek már azelőtt elveszti a természettudomány, a matematika iránti érdeklődését, mielőtt középiskolába menne. A felsőoktatás több problémája az alapfokú oktatásban gyökerezik, így Európa legtöbb országának a tanárképzésbe kellene a legtöbbet fektetnie. Manapság azok a diplomások a legkevésbé megbecsültek, akikből tanárok válnak, holott ennek éppen az ellenkezőjére lenne szükség (mint például Finnországban, ahol a tanári pálya az egyik legfontosabb, egyben a legjobban fizetett foglalkozás). Tehát ha a diplomásaink legjobbjai nem tanítással foglalkoznak, ne csodálkozzunk, hogy a következő generáció tagjait nem érdekli az adott terület. A tudományos képzés fontosságát nem lehet a piaci kereslet és kínálat kérdésére leszűkíteni: a fiatalokban természetes érdeklődést kell kialakítani, hiszen ha ez nincs meg, akkor úgyis más területet választanak.
– Tehát ön szerint közvetlenül a pályaválasztás előtt az állam már nem képes érdemben befolyásolni egy fiatal döntését?– Elképzelhető, hogy az állami intézkedések hatására többen jelentkeznek egy adott szakra. De hosszabb távon ez oda vezethet, hogy ezek a diákok kevésbé motivált diplomásokként kerülnek ki a felsőoktatásból. Kevesebb megbízható mérnökünk és doktorunk lesz, ez pedig egyáltalán nem segíti az adott ország felvirágoztatását.