Hegedűs Éva, Gránit Bank. Hisz az ügyfelek netes kiszolgálásában.
Különadó, végtörlesztés, a magán-nyugdíjpénztári vagyon államosítása, a korábbi dinamikus hitelezésen elszenvedett súlyos veszteségek – ezek azok a tényezők, amelyek miatt 2011-ben szektorszinten százmilliárd forintos mínuszt produkáltak a külföldi hátterű nagy lakossági bankok. Miközben a nagy európai bankok el vannak foglalva a tőkeproblémáikkal, a növekedni vágyó bankoknak jó esélyük lehet a piacszerzésre. De ki akar növekedni? A nagyobb bankok közül a Volksbank Internationalt felvásárló Szberbank lehet ilyen, illetve néhány magyar bank, az origo.hu szerint az állam mint befektető érdeklődését is felkeltő, Demján Sándor nevével fémjelzett Gránit Bank, Töröcskei István Széchenyi Bankja, vagy a 70 százalékban magyar magánszemélyek birtokában levő MagNet Bank. Nézzük a karakteresebb magyar növekedési stratégiákat!Gránit-számok
• 33,3 milliárd forintra nőtt a bank mérlegfőösszege 2011 végére, 5 milliárddal haladva meg a tervezettet.
• 30 milliárd forintnyi betétállományt kezel a bank, az összeg 90 százaléka nem kapcsolódik a tulajdonosokhoz.
•
300 millió forintnyi kihelyezett hitelállománnyal vették át új
tulajdonosai 2010 közepén a bankot, ez ma már 10 milliárd forint, az
ügyfelek száma eközben 50-ről 1700-ra nőtt.
• 530 millió forint volt a
múlt évi veszteség, ez a 2010-es 1,2 milliárd forinthoz és a 2011-re
tervezett 1,1 milliárd forinthoz képest is alacsonyabb lett.
Az adatok megtekintéséhez kattintson!
A bank specialitásai között említhető a lakosságnál is alkalmazott benchmark-alapú hitelárazás (devizanemtől függően a referenciahozam lehet BUBOR, vagy EURIBOR), illetve az a szolgáltatás, hogy a neten bejelentkező ügyfeleknek az ügynökök házhoz viszik a szerződéseket, formanyomtatványokat. Egy lakossági piacon is aktív és részesedésnövelésre beállított banknál jó bővülési esély volt tavaly a végtörlesztési forintkiváltó hitelek nyújtása, ezzel élt is a bank, ám az összesen 1,5 milliárd forintos állomány jelzi, hogy csak a kockázati étvággyal komfortos mértékben és csak jó hitelezői múlttal rendelkező ügyfeleknek nyújtott ilyen konstrukciót a bank. A Gránit Bank a következő években is a piaci átlagot jóval meghaladó növekedést tervez.MagNet-számok
• 66 milliárd forintra, azaz egy év alatt 18 százalékkal nőtt 2011-ben a mérlegfőösszeg.
• 20 százalékkal, 41 milliárdról 49 milliárd forintra emelkedett a betétállomány.
• 12,6 ezerről, 16,3 ezerre gyarapodott egy év alatt a folyószámlák száma.
•
28 milliárd forint a bank 2011 végi nettó hitelállománya, ez azonban
mindössze 1 milliárd forinttal haladta meg az egy évvel korábbi szintet,
gyakorlatilag eltűntek a finanszírozható ügyfelek.
Salamon János, MagNet Bank. Úttörők a közösségi bankolásban.
Salamon János azt is elárulta, hogy a MagNet Bank – meghirdetett filozófiájának megfelelően – szívesen nyújtana hitelt társadalmilag felelősen gondolkodó, a természetre figyelő vállalkozóknak, vállalkozásoknak, ám úgy tűnik, hogy felelősnek lenni ma még inkább versenyhátrányt okoz nálunk, és egyre kevesebb ilyen megközelítésű vállalkozás lelhető fel (marad talpon) a piacon. A fő vonzerő tehát – még a közösségi bank esetében is – a kamat maradt. A tudatos ügyfelek sokkal aktívabb felkutatásával, meggyőzésével ez a jövőben változhat.Szakács Tibor, Széchenyi Bank. Együttműködés a hitelszövetkezetekkel.
A bank mögött álló Töröcskei István nemrégiben 1,7 milliárd forinttal emelte meg a tőkét, és az aktivitás tervezett bővítésének fókuszában a közép- és a velük együttműködő kisvállalkozások, kiemelten is a családi vállalatok állnak. A szektorok közül pedig a vezérigazgató az agrárvállalkozásokat és (kül)kereskedelmet emelte ki, akár olyan kiegészítő szolgáltatásokkal is, mint a faktoring vagy a kereskedőházak létrehozása. A csoport része ugyanis a faktorálással foglalkozó Platinium Pénzügyi Szolgáltatóház Zrt., illetve a lízinggel foglalkozó Florenus Zrt. A banktól pontos üzleti számokat ugyan nem kaptunk, de mint Szakács Tibor fogalmazott: „A második üzleti évünkre még nem terveztünk pozitív eredményt, de a reményeink szerint az idén már nyereségessé válhat a bank működése. Mérlegfőösszegünk a múlt év eleje óta mára megháromszorozódott. A bank ennek jegyében márciusban indít egy erősebb betétkampányt, a befolyt forrásokat pedig a magyarországi kis- és középvállalkozások finanszírozására fordítjuk.”Hat lakossági stratégia
A Deloitte Magyarország két partnere, Fülöp
András és Szép Péter segítségével hat olyan globális lakossági bankolási
irányt mutatunk be, amelyek közül néhány már el is érte Magyarországot,
s a jövőben tovább erősödhetnek.
1. CIVIL, KÖZÖSSÉGI BANK
Európában a Madrid közelében 200 fiókkal dolgozó spanyol Caja Navarro a zászlóshajója a közösségi bankolásnak. A társadalmilag felelős
megközelítés lényege, hogy az ügyfél azt érezheti, hogy jót tesz, ha
annál a banknál helyezi el betéteit, amely társadalmilag fontos célokat
hitelez, sőt maga az ügyfél is kijelölheti a finanszírozandó nemes
ügyeket, környezetbarát technológiákat.
2. FAPADOS BANK, KERESZTELADÁSOKKAL
Ha
egy kiskereskedelmi hálózatban hatalmas tömegek költenek, érdemes lehet
rá bankot alapítani. Magyarországon is évente 60 milliószor szólal meg a
pénztárcsengő a Tesco áruházaiban, nem véletlen, hogy nyugaton már
sikeres a Tesco Bank, amely néhány egyszerű terméket, mindenekelőtt
kártyákat kínál ügyfeleinek.
3. NEM-BANKI TERMÉKEK ELADÁSA
A
La Caixa spanyol bank gyors térnyerése, vagy egy hazai bankon kívüli
példával a Magyar Posta lehet a minta. A szolgáltatónak van egy
főtevékenysége, de emellett vagy az ATM-et, vagy a bankfiókot, vagy a
postahivatalokat kihasználja focijegy, színházjegy, biztosítás vagy akár
ajándéktárgyak értékesítésére is.
4. PRÉMIUM BANK ÜGYNÖKHÁLÓZATON KERESZTÜL
A
banknak nincs széles fiókhálózata, de valamilyen közvetítőn keresztül
mégis magas minőségű kiszolgálást nyújt módosabb ügyfeleinek.
5. DIREKTBANK
Az
ING (ING direct), illetve a Commerzbank (M Bank) is rendelkezik olyan,
több országban sikeres netbankkal, amely kiváló költséghatékonysággal, a
legjobb betéti ajánlatot kínálva gyűjt nagy sikerrel forrásokat. Az
igazi kérdés az, hogy a sok forrást miként tudja jól kihelyezni.
Magyarországon ennek megválaszolására most a Raiffeisen-csoportba
tartozó Zuno Bank készül.
6. MULTIBRANDING
A
Raiffeisen-csoport és privátbankjai szolgáltathatják a példát arra,
amikor egy csoportba tartozó bankok egészen eltérő márkanévvel kínálnak
szolgáltatást, mintha nem is tartoznának össze. Siker esetén ezzel
növelhető az ügyfélkör, egészen más típusú ügyfelek is megnyerhetők a
csoportnak, de persze van a saját üzletet kannibalizáló rossz megoldás
is.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.