brusszel


Halálos rekordok

Figyelő Online - Figyelő
2009.07.05  16:47   
mail
nyomtatás
Michael Jackson haldoklásának és halálának hírét elsőként egy amerikai internetes oldalon tették közzé. A világszenzációként robbanó hír lökéshullámai gyorsan elérték a föld minden pontját, miközben sokszor órákra megbénították az információs rendszereket.
A Michael Jackson szívrohamáról szóló hírt a www.tmz.com nevű internetes pletykalap röpítette világgá június 25-én, Los Angeles-i idő szerint 13.30-kor. Majd miután 14.26-kor a popsztár meghalt, 14.44-kor ismét a tmz.com közölte elsőként a „világszenzációt”. Bár a paparazzifotóiról és tabloid beszámolóiról elhíresült oldalt sokan látták, a hírügynökségek mindaddig nem adtak hitelt a forrás megjelölése nélküli tudósításnak, amíg 14.51-kor a hitelesnek tekintett Los Angeles Times weboldalán meg nem jelent a hír. Nem sokkal később arról is beszámoltak, hogy a popsztárt az orvosok halottnak nyilvánították. (A weboldalt ezt követően a túlterheltség miatt már csak időközönként lehetett elérni.)<#zaras_mm#>

Teljes káosz

Az első információs hullám a Yahoo!-t és a Google-t érte el. Michael Jackson nevének beírása után előbbi rendszere 14.45 és 15.15 között összeomlott. A működtetők először összehangolt hackertámadásra gyanakodtak, mert ebben az időben száz keresésből közel negyven Michael Jackson nevére irányult. A Yahoo!-nál hasonlóképpen vált túrterheltté a rendszer, s a pénteki nap folyamán a Jackson halálát részletező Yahoo! News oldal lett a kereső történetének leglátogatottabb oldala.
Hasonlóképpen az összeomlás szélére került az éjszakai órákban a Wikipedia is, amelynek angol nyelvű, Michael Jacksonról szóló oldalán 15.15-kor a következő volt olvasható: „Sorry! This site is experiencing technical difficulties… Unknown error.” Ennek ellenére itt is rekord született, a Wikipedia nyolcéves történetében csütörtökön délután és este ezen az oldalon regisztrálták az eddigi legnagyobb látogatottságot, közel 1,8 milliót.

Növekvő részvét

A halálhír bejelentését követő percekben a harminc legfontosabb amerikai internetes hírportál többsége is időlegesen elérhetetlenné vált vagy rendkívül lelassult. A CNN oldalán a halálhír közzététele utáni órában a látogatottság a szokásos ötszörösére (20 millió oldalletöltés) emelkedett, a BBC Newsén pedig péntek hajnali 4-kor 48 százalékkal volt nagyobb a látogatottság a szokásosnál.

A következő célpont a Twitter volt. A halálhírt követően azonnal „csiripelni” kezdtek a rajongók, 22.30-kor az üzenetek 12,2, 23.30-kor viszont már 22,6 százaléka Jackson halálhírével foglalkozott. Az első órában közel százezer üzenet érkezett a portálra, s péntek hajnalban, illetve délelőtt a tíz legnépszerűbb topik közül kilenc Michael Jacksonnal foglalkozott. Más közösségi oldalakon (YouTube, MySpace, Facebook, Flickr) is megélénkült az információcsere, rajongók százezrei fejezték ki részvétüket, s nyilvánították ki véleményüket a történtekkel kapcsolatban.

Boom a zenepiacon

Az amerikai televíziós hírcsatornák is rekordokat döntöttek. A halálhír bejelentése után a CNN nézettsége duplájára nőtt: 18 órától hajnali 2-ig a CNN-t átlagban 3,2, a Fox Newst 2,3, a MSNBC-t 1,1 millióan nézték. A kereskedelmi csatornák emlékműsorainak nézettsége is szokatlanul magas volt, bár szinte minden adó a rákban elhunyt Farrah Fawcett emlékműsorát reklámozta előzetesen. A CBS Life and Death of Michael Jackson című műsorát 22 órakor 7,6 millióan, az ABC 20/20 különkiadását 5,5 millióan, míg az ABC kétórás Dateline műsorát 5,5 millióan látták. (Összehasonlításképpen: az este folyamán a CBS-en a CSI Helyszínelőket 8,2, a Mentalistát 6,6 millióan nézték.)

A globalizált hírdömping után a zeneüzlet is beindult. A zenetévék közül elsőként az MTV reagált a Thriller és a Beat It videójának sugárzásával, majd a halálhírről értesülve a rajongók megrohamozták a zeneletöltő oldalakat. Órákon belül Jackson három albuma is az iTunes top 10-es listájára került, majd péntek délelőtt számuk elérte a kilencet és a dalok top 25-ös listáján is 19 Jackson-sláger szerepelt. Hasonló eredményt sem élő, sem halott popsztár nem ért még el az iTunes 2003-as indulása óta.

A celebmarketing első szupersztárja

Michael Jackson királlyá választásáig és a nyolcvanas évek elején a celebvilág kialakulásáig a film-, a sport- vagy a popvilág sztárjai igen visszafogottan szerepeltek a reklámokban, mert nem akarták kiárusítani a hírnevüket. 1984-ben Jacko és a Pepsi ötmillió dolláros szerződése, s annak videói jelentették a fordulópontot, hiszen azt követően a világcégek és a világsztárok is szívesen dolgoztak közös projekteken (a Pepsi és a Coca-Cola versenyezve szerződtette a márkává vált sztárokat: Madonna, Cindy Crawford, Tina Turner, Spice Girls, George Michael, Britney Spears, David Bekcham).
Jackson 1984-ben – már „királysága” idején – tízmillió dolláros költséggel két reklámvideót (a Billie Jean átiratai) készített a Pepsinek, amelynek eladásai nyolc százalékkal nőttek. Ez a siker megalapozta a további együttműködést, s a nyolcvanas években nemcsak további reklámfilmek készültek, de az italgyártó cég a popsztár 1987-ben induló világkörüli turnéját is szponzorálta. Kiugró sikerrel. Japánban például a fellépések és a reklámkampány hatására 35 százalékkal nőttek az eladások. A Bad World Tour (1987–89) végeredménye ennél is impozánsabb volt, a Pepsi csaknem megduplázta korábbi bevételeit, így a kapcsolat a sztár első pedofilbotrányáig (1993) gyümölcsöző maradt (a cég támogatta Jackson Heal the World alapítványát is). Jacksonnal ezekben az években még számos világmárka (Sony, Suzuki, LA Gear) kötött szerződést, ám amikor karrierje megtört, ezek a kapcsolatai is megszakadtak. Az elmúlt években a nyolcvanas éveket visszahozó retrohullám Jackson nevét ismét „márkásíthatóvá” tette, ezért 18 hónappal ezelőtt az AEG pénzügyi befektetési csoport 300 millió dolláros szerződést kötött vele egy új fellépéssorozatra, s az ahhoz kapcsolódó új lemezre, DVD-re, merchandisingra alapozva a sikert. A visszatérés üzletileg sikeresnek ígérkezett, hiszen az eredetileg tervezett 10 londoni koncert (20-20 ezer néző) minden jegyét (50–75 font), majd a további 40 koncert belépőit is elkapkodták, s legalább 120 fellépésre mutatkozott igény. A világ körüli turné milliárdos sikere tehát megalapozott volt, de Jackson zaklatott pszichéje, majd testi-lelki leromlása már nem bírta el az előző évtizedekben megszokott terhelést. Szó szerint belehalt az elvárásokba, a sikerbe.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Nagy Szulejmán 
pénzügyi hadjáratai

A kaukázusi Krőzus nevét egyre gyakrabban hallani. Márciusban lesz 51 esztendős, de már komoly üzleti csatározásokat tudhat maga mögött.

E-testtartás-javító

Tizedik osztályos vállalkozási feladatból is nőhet ki sikeres startup. Legalábbis esélyes erre a WRU Companyre keresztelt diákcég Spiner nevű, testtartást javító kütyüje.

Nagyban játszik

Kedves buldózernek, a cirkuszi világ Bernie Ecclestone-jának tartják Guy Lalibertét, a Cirque du Soleil alapítóját.

top200