Bretton Woods emlékezete
Még javában dúlt a II. világháború, amikor
1944 júliusában az amerikai Bretton Woodsban, 44 szövetséges ország
létrehozta a világ első, önkéntes nemzetközi kereskedelemi és pénzügyi
rendszerét. Lényege az volt, hogy a részt vevő országok – tanulva az
1930-as évek nagy gazdasági világválságából, amikor a folyamatos
valutaleértékeléssel igyekeztek egymással versenyezni – az aranyhoz
kötötték nemzeti valutáikat. Vállalták, hogy csak 1 százalékos
pozitív/negatív változást engedélyeznek. A dollár árfolyamát az
aranyhoz képest rögzítették (1 uncia arany = 35 dollár). Az amerikai
szándék az volt, hogy a szabályozott szabad kereskedelem – amelyből
kiiktatódik a valutaárfolyam-kockázat – elejét veszi a gazdasági
rivalizálásnak és háborúskodásnak. Ekkor hozták létre a Nemzetközi
Valutaalapot (IMF) és a Világbankot is. Az aranyfedezeti rendszer
1971-ben szűnt meg, amikor az Egyesült Államok bejelentette, hogy
leállítja a dollár automatikus aranyra válthatóságát.
Bretton Woods, 1944
„Fel kell ismerni, hogy Amerika marad az, ami, és az ottani választott politikusok elsősorban a saját nemzeti érdeküket nézik majd. Ez még nem jelenti azt, hogy a protekcionizmus felé haladnánk, de elsősorban a saját gazdaságra, és csak másodsorban a világgazdaságra gondolnak” – szögezte le Michael Cox, a London School of Economics (LSE) professzora, aki szerint illúzió elvárni, hogy az amerikaiak magukévá tegyék az európai filozófiát. Az öreg kontinensen – elismerve az amerikai GDP közel 6 százalékára rúgó élénkítő csomag erényeit – emlékeztetnek, hogy ők eddig a GDP közel 3,3 százaléknak megfelelő, 400 milliárd eurós ösztönző programokkal már megtették a szükséges lépéseket. „Barack Obama amerikai elnök, a németek és a franciák másképp közelítenek a fiskális politika kérdéseihez, és mivel minden országnak mások a céljai, nehéz lesz egy nótát fújni” – mondta a Figyelőnek Robert Ward, az Economist Intelligence Unit G20-as témákkal foglalkozó elemzője, aki szkeptikus abban a tekintetben is, lesz-e közös fellépés a nagy kérdésekben.A G20-ak 2009
TAGOK
● Amerikai Egyesült Államok ● Argentína ●
Ausztrália ● Brazília ● Dél-Afrika ● Dél-Korea ● Európai Unió ●
Franciaország ● India ● Indonézia ● Japán ● Kanada ● Kína ● Mexikó ●
Nagy-Britannia ● Németország ● Olaszország ● Oroszország ● Szaúd-Arábia
● Törökország
FŐBB JAVASLATOK
● A pénzügyi stabilitás
rendszerszemléletű megközelítése, a „makro-prudens” eszközök
hangsúlyozása ● Minden, kockázatot jelentő pénzügyi intézmény részese a
szabályozásnak ● Az IMF és a Pénzügyi Stabilitási Fórum (FSF)
rendszeresen találkozik a globális kockázatok felmérésére ● A bankok
számára kötelező tőkefedezeti tarta¬lé¬kot felhalmozni a „jó időkben” ●
A bankok számára kötelező nagyobb likviditási (készpénz) tartalékot
felhalmozni ● Kormányzati felügyelet, hogy a bankárok kártalanítási
rendszere ne növelje a kockázatot ● A hitelminősítők felügyelete
Forrás: BBC
A G20-ak, 2009. Fotó:Reuters
ÚJ VILÁG. A csúcs előtt néhány nappal Oroszország közleményben sürgette a korábbi „egypólusú” és „meghaladott” nemzetközi architektúra reformját, s annak figyelembevételét, hogy több pénzügyi központ is létezik. Akik bizonyosan szeretnék növelni befolyásukat az IMF-ben, azok a dél-amerikai feltörekvő országok, például Brazília. Luiz Inacio Lula da Silva brazil elnök és az argentin kormány is a nemzetközi pénzügyi intézmények reformját sürgetik, hogy visszaszorítsák az amerikaiak és az európaiak befolyását. Úgy tűnik, utóbbiak hajlanak elfogadni ezt, de az nem valószínű, hogy Washington feladná vezető szerepét.GLOBÁLIS VÁLSÁGKEZELÉS
16 lépés az új pénzügyi világrend felé
A
hatalmas pénzügyi világégés nyomán bolygónk szinte összes befektetője
retteg most a kockázatoktól. A likviditás, a biztonság, a rövid távú,
stabil befektetések lettek attraktívak. Ám a piac emlékezete rövid. Ha
nem akarunk pár év múlva újra ugyanabba a folyóba lépni, a
világgazdaság globális szabályozásának is meg kell újulnia. Melyek
lesznek azok az elengedhetetlen szabályozási, struktúrabeli
változtatások, amelyek nélkül aligha működtethető a világgazdaság? Mit
kell tennie a világnak? – összeállításunkban, 16 pontba rendezve,
ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Térjünk vissza a neoklasszikus bankrendszerhez, a befektetési bankokat hagyjuk végleg kihalni
Úgy
tűnik, megszűnt az angolszász modell, azaz a kereskedelmi és a
befektetési bankok elkülönítése. Valaha a konzervatívabb kereskedelmi
bankokról azért választották külön a nagyobb kockázatokat vállaló
befektetésieket, hogy utóbbiak ne fertőzzék meg az előbbieket. A
válságban aztán ez mégis megtörtént, majd a befektetési bankok
pillanatok alatt szinte kivétel nélkül csődbe mentek, vagy beolvadtak
valamelyik kereskedelmibe. Klasszikus amerikai befektetési bankként
csak a Goldman Sachs maradt meg, a modell meghalt. Kisebb, szigorúbban
szabályozott és határozottan univerzális (azaz a befektetési
tevékenységet is a kereskedelmi bank égisze alatt végző) bankrendszere
lesz a világnak. Ez egyszerűbb és átláthatóbb lesz, a kockázatokat
jobban távol tartja magától.
Egyszerűsíteni kell a bankrendszer termékeit is
Nem
ördögtől való, nem kiirtandó az a sokféle pénzügyi innováció, amelyeket
az elmúlt évtizedben a bankok kitaláltak – például a csomagolás, a
kockázat-terítés –, az azonban nonszensz, hogy a csomagolásokat legjobb
esetben is csak a csomagoló fél értette. Nehéz ugyan a jóváhagyási, az
engedélyeztetési szabályokat pontosan és értelmesen meghatározni, de
valahogyan mégis egyszerűsíteni kell ezeket a termékeket, hogy ne
okozzanak rendszerszintű kockázatot.
A kormányoknak nagy felelősséggel kell átsegíteni a válságon a társadalmakat
A
krízist sokan értelmezik a neoliberális közgazdaságtan csődjének,
hiszen hirtelen mindenki az államtól kér segítséget. Az Egyesült
Államokban és Nagy-Britanniában már most magától értetődő az eddig soha
nem látott központi szerepvállalás, amelynek keretében a támogatást
élvező (sőt olykor reprivatizált) pénzintézetekre az állam nyomást
gyakorol. Mindezt persze nem tartják elegendőnek azok, akik a válságért
a felelőtlen bankokat okolják, óriási a társadalmi elégedetlenség a
„megint pénzzel tömött” pénzintézetekkel szemben. Valójában egy
legújabbkori New Dealt élünk át, mindenütt a kormányzat biztosítja a
tőke-infrastruktúrát. Ám nagyon fontos, hogy ne legyen túlburjánzás, az
állam szerepe valóban a súlyos zavaron való átsegítés legyen csak, s ne
a magángazdaság szerepének hosszabb távú átvállalása.
A példátlan fiskális lépések után tudni kell majd csökkenteni az újraelosztást
Jelenleg
éppen soha nem látott összegeket költenek el a kormányok, mindenfajta
korábbi válságkezelés végösszegénél egy-két nullával nagyobb számok
röpködnek. Érthető, ha a kormányok úgy gondolkodnak, hogy a mentőakciók
után adók formájában fizettetik meg a segítséget. A bankok hosszabb
távon is magasabb adókra készülhetnek fel. Ha pedig a mentőakciók révén
az államok 10–20 százalékponttal növelik GDP-arányos
eladósodottságukat, akkor az adófizetőknek is meg kell majd fizetniük a
bankrendszer megmentését.
Óvatosabban kell kezelni az informatikai kitettség és a személyi felelősség kérdését
Óriási
lehetőségeket hozott a fejlett számítástechnika alkalmazása a pénzügyi
szektorban, ugyanakkor a felkészületlen, vagy rosszindulatú
alkalmazottak egyéni hibái, visszaélései egyre inkább sebezhetővé is
tették a pénzintézeteket. Hiszen az okozható kár mértéke az
informatikával exponenciálisan megnőtt. A Société Générale francia
bankháznak egyetlen, nem is magas beosztásban dolgozó munkatársa,
Jérôme Kerviel 5 milliárd eurós kárt okozott. Éppen ezért a szükséges
informatikai beruházások mellett a pénzintézeteknek újra komoly
hangsúlyt kell fektetniük a világos folyamatok kialakítására, s a belső
ellenőrzés modernizálására.
A felügyeletek ne intézményekre, hanem tevékenységekre fókuszáljanak
A
pénzügyi felügyeletek a múltban intézményekre koncentráltak, nem
piacokra. A jogi státus helyett a gazdasági tartalom szerinti
megközelítést kell alkalmazni, hiszen kreatív a pénzügyi világ, ha egy
cégnek nincs bank-, bróker-, biztosítói engedélye, csak egy kis kft. az
egész, akkor is lehet, hogy bankszerű tevékenységet folytat. Különösen
az Egyesült Államokban, ahol a kimutatások kevésbé konszolidált
szemléletűek, ott sok mindent tudatosan kiszerveztek a felügyelet
látóköréből. A szép új világban a felügyeleteknek a
rendszerkockázatokra és a nem-kereskedelmi intézményekre is figyelniük
kell, nem pusztán a kereskedelmi bankokra.
A jegybankok ne csak
az inflációra ügyeljenek; figyeljen továbbá egy szuperfelügyelet – a
Világbank, az IMF vagy más hasonló intézmény – is
Recesszió és
kereslethiány idején az infláció alacsony marad. A központi bankok
eddig is sok országban viseltek papíron felelősséget a monetáris
politikáért, a pénzügyi szektorért, de divatossá vált az inflation
targeting, vagyis az a politika, amely szerint a jegybankok alapvetően
csak az infláció kordában tartására figyeltek. De ez nem elég! Sőt, a
felügyeleteknek is jobban kell figyelniük a makrofolyamatokra! Egy
európai szuperfelügyelet létrehozása is felmerült, amire ugyan nincs
sok esély, de sokkal komolyabb koordinációra van szükség. A
Világbanknak, a Nemzetközi Valutaalapnak (IMF) is minden körülmény
közepette meg kell kérdőjelezniük a fennálló konszenzust.
A protekcionizmus ellen érdemes fellépni
Ha
valahol jól működik a globalizáció, akkor az a nemzetközi
munkamegosztás: mindenki ott termel, ahol érdemes. Geográfiai
adottságok, a munkaerő ára, illetve egyéb komparatív előnyök alapján.
Ha a világválság ürügyén ebbe beavatkozunk (elég, ha Nicolas Sarkozy
elnök francia autóipari programjára, illetve az arra adott cseh és
szlovák reakciókra gondolunk), akkor egy komoly európai vívmányt
elveszíthetünk. A lokális gazdaságélénkítés indokolt lehet, a
protekcionizmus azonban kerülendő, mert azzal mindnyájan veszítünk.
Figyelni kell a láthatatlan koncentrációkra
A
különböző tőkeáttételes részvény-, vagy éppen hitelderivatívák nagy
kockázatot hordoztak magukban: egyrészt piaci rizikót, másrészt
partnerkockázatot. Ha egy terméktípusból az AIG-nél volt a világpiac
egyharmada, akkor olyan koncentrált kockázat alakult ki, hogy a vég
esetleges bedőlése esetén az egész szektor meghalt volna. A
felügyeletnek a koncentrálódásokat is figyelnie kell. Mindez azért
rettentő nehéz feladat, mert bizonyos termékeknek nincsen nyilvános,
koncentrált, szabályozott piaca, az üzleteket a bankok egymás között,
telefonon (vagyis az úgynevezett OTC-piacon) kötik. Olyan
klíringház-rendszert kellene itt is bevezetni, amely „látja”, hogy mi a
helyzet a piacon.
Határon túlnyúló szabályozással kell megfékezni a globalizáció káros hatásait
Nincsenek
határok a pénzügyi világban, legfeljebb lenézett, ósdi tervgazdaságok
korlátozzák adminisztratív eszközökkel a tőkemozgásokat. Ennek a nagy
szabadságnak azonban speciális kockázatai vannak. A fedezeti alapokat,
a hedge fundokat például kizárólag adóparadicsomokban jegyzik be, így
az országos felügyeletek látóköréből kiesnek. Ha pedig a hedge fundok
tevékenysége átláthatatlan, akkor jobban fennáll a veszélye az olyan
piramisjátékoknak, mint amilyet Bernard Madoff folytatott, aki jó nevű
pénzintézeteket is meg tudott károsítani. Szigorúbban kell kezelni a
határokon átnyúló pénzmozgásokat. A nagy pénzügyi szervezetek
szerteágazó ügyleteit a helyi szabályozások bajosan tudják követni, de
az anyabank úgy passzírozza a követeléseket, nyereségeket, ahogyan
akarja. Érdemes e folyamatok ellen fellépni.
Jobban oda kell figyelni a likviditásra, hiszen a mai internetes világban csak egy klikk a pénzek mozgatása
Túlhaladottá
váltak bizonyos banki monitoringok, például a likviditási mutatók.
Nagyon oda kell figyelni a likviditásra, mert az internet banking
világában nem csak a nagy ügyfelek, például a pénzintézeti betétesek
hordhatják el egyik napról a másikra a betéteket, de már a lakosság is.
A betétállományok már egyáltalán nem stabilak, ám a szabályozás ezt nem
kezelte. Nagyon forró a betétállomány, és a lejárat is egyre kevésbé
jósolható meg, árérzékenyebb lett a betétes. A lakosság és a vállalatok
pénzügyesei is szofisztikáltan gondolkodnak, egyszóval a
felügyeleteknek kifinomultabb, új módszerekkel érdemes vizsgálni a
bankok forrásoldalának stabilitását.
Mindenáron meg kell menteni a kritikus méret fölötti bankokat
Bármennyire
is lehetnek morális aggályok, a rendszer egészét veszélyeztető, a
kritikus méret fölötti bankok csődjét nem szabad tétlenül szemlélni
(egy nemzetgazdaságban az öt legnagyobb bankot mindenképpen ezek közé
sorolhatjuk). Utólag persze már nem bizonyítható, de ma már a legtöbben
úgy gondolják, hogy kisebb lenne a világpánik, ha a Lehman Brothers
befektetési bankot nem hagyják kimúlni. Közelebbi vizekre evezve, ha az
Erste, vagy a Raiffeisen bedőlne, az egyben az osztrák gazdaság végét
is jelentené.
Fogadjuk el, hogy vége az egy-központú, Amerika-centrikus pénzügyi világnak
A
XX. század az Egyesült Államoké volt, de immár a mérleg nyelve a
nyugati világ felől keletre billen. Szétrobbant az Egyesült Államok
központi szerepe köré szervezett fogyasztási buborék. Többpólusú világ
felé tartunk, amelyben a nyugati pénzügyi központokat le is előzhetik a
keleti (ázsiai, arab) centrumok. Hiszen ahogy a fogyasztás, a termelés
keletre tolódik, úgy fogják a bankok, a pénzügyi központok is követni
ügyfeleiket.
Ha szükséges, még egyes bankok teljes államosítását is vállalni kell
Esetenként
igen vontatottan halad a bankok megmentése. Azt mindenki érzi, hogy a
mérgezett eszközöket ki kell vonni a rendszerből. Tőkésítés, állami
bank, egy nagy „rossz” bank, amelybe összevonják a kétes portfóliókat –
sokféle ötlet felmerült. Igen ám, de hogyan lehet ezek árát
meghatározni? Az államosítás, a százszázalékos állami tulajdon ugyan
még szitokszónak számít, de az 1992-es északi (svéd és finn) bankmentés
– ahol több pénzintézet esetében sor került teljes államosításra –
eredményes volt, mindenképpen sikeresebb, mint az évtizedekig
elnyújtott japán bankgyógyítgatás. Azt, hogy a gazdasági válság
előrehaladtával milyen messzire kell majd elmenni az államosításban,
néhány hónapon belül ki fog derülni, de vélhetően nem érdemes csak a
lassú és megfontolt lépésekben gondolkodni. Akár egyes pénzintézetek
teljes államosítása is az új bankvilág része lehet.
A hitelminősítők összeférhetetlenségét végre kezelni kell
Régi
téma a hitelminősítők összeférhetetlenségi paradoxona. Ezen intézmények
jellemzően mindig csak a krízis után csökkentik az érintett bank,
vállalat, ország értékelését, nem segítenek semmiben előre, ennek pedig
az a háttere, hogy az fizeti őket, aki kibocsátja az értékpapírokat,
nem pedig az, aki megveszi azokat. Vagyis egzisztenciálisan függenek
azoktól, akiket értékelnek. A válság idején ez a problematika nagyon
felerősödött, mivel a termékek eladása attól függött, milyen minősítést
kapnak.
Gondolkodjunk globálisan, cselekedjünk lokálisan
Feltartóztathatatlanul
terjed tovább a globalizáció, ugyanakkor fel kell ismerni, hogy a
piacok különbözőek. Eltérések tapasztalhatók a fejlettségben, a
hagyományokban, vallási/kulturális és számos további szempont alapján.
Muhammad Junusz és a Grameen Bank 2006-ban ugyan béke és nem
közgazdasági Nobel-díjat kapott, ám e példa is mutatja, hogy lokálisan
eltérő megoldásokkal lehet sikert elérni. Ma már világos, hogy nem
lehet egyik napról a másikra erőszakosan egységesre gyúrni minden
piacot, adekvát eszközöket kell alkalmazni, azok lehetnek tartósan
sikeresek, akik ötvözik a nemzetközi know how-t a helyi sajátságokkal.
BRÜCKNER GERGELY
Összefoglalónk
elsősorban Simonyi Tamásnak, a KPMG tranzakciókért felelős vezetőjének
helyzetértékelésére támaszkodik, de felhasználtuk Almássy Tibornak, a
Holnapután címmel globális prognózist készítő PricewaterhouseCoopers
partnerének (tranzakciós szolgáltatások), illetve Szűcs Zoltánnak, az
AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. vezérigazgatójának, valamint
Orosz Dánielnek, az AXA csoport stratégiai tanácsadójának gondolatait
is. A szerk.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.