Fotók: AFP
Keserű csalódottsággal vette tudomásul William Knight, a neves portlandi ügyvédből lett helyi kiadói vállalkozó, amikor 24 éves fia egy szép napon hazament, és közölte vele, hogy saját cipőbizniszt fog indítani. Az apa szerint Phil többre volt hivatott, hiszen nem sokkal korábban végezte el a híres egyetem, a Stanford üzleti iskoláját, és alig három évvel azelőtt hagyta abba a versenyszerű futást. „Aznap tulajdonképpen összetörtem a szívét” – emlékezett később a történetre a ma 74 éves Phil Knight, akit azonban az idő igazolt, hiszen a semmiből felépítette a világ egyik legnagyobb sportruházati cégét, a Nike-t, és ezzel a világ egyik leggazdagabb embere lett. Makacs volt, és kitartott a saját elképzelése mellett, ám amikor apaként élt meg egy hasonló szituációt, majdnem ő is elkövette a tipikus hibát. Titkon ugyanis mindig abban reménykedett, hogy két fia, Matthew és Travis egy napon átveszik a Nike birodalom irányítását, ám nagyon úgy tűnik, hogy a sors más lapokat osztott a családnak.Swoosh
Carolyn Davidson
1971-ben Portlandben járt egyetemre, amikor a tanintézet aulájában
üldögélve összetalálkozott az ott órákat adó Phil Knighttal. A férfinek
eszébe jutott, hogy hallotta, a grafikus tervező Carolynnak nincs pénze
olajfestékre, ezért felajánlotta, hogy pár dollárért tervezze meg a
cipőforgalmazó cégének új logóját. Carolyn hamarosan előállt a ma már
világszerte ismert, az angol nyelvterületen a swoosh kifejezéssel
illetett jellegzetes Nike márkajellel, Knight pedig 35 dollárért és 500
Nike részvényért megvette. „Nem tetszik, de hátha megbarátkozok vele” –
mondta állítólag. Davidson a diplomája megszerzése után a Nike-nál
dolgozott jó pár évig, majd elhagyta a céget, és szabadúszó tervező
lett. A társaság 1983-ban meglepetés partit szervezett a tiszteletére,
ahol megajándékozták egy gyémámtberakásos, Nike jellel díszített
aranygyűrűvel.
Gyermekmunka-vádak
A Nike-t
1996-ban az amerikai sajtó több jeles oknyomozója azzal vádolta meg,
hogy Ázsiában olyan gyárakban készülnek a cipői, amelyek embertelen
körülmények között, centekért foglalkoztatnak gyerekeket. A Nike azzal
védekezett, hogy egyetlen gyár sincs a tulajdonában, arra pedig nem
lehet sok befolyása, hogy a szerződéses partnerei milyen eszközökhöz
folyamodnak. Különösen érdekes csatát vívott Phil Knight és Michael
Moore, a hírhedt amerikai dokumentumfilmes-riporter. Moore – a szokásos
konfrontatív stílusában – becsöngetett számos világcég első emberéhez,
magyarázatot kérve a piszkosnak vélt ügyeikre, és egyedül Phil Knight
fogadta személyesen. Moore sikertelenül próbálta meggyőzni Knightot
arról, hogy telepítse Amerikába a gyártást, a Nike vezére végül azzal
szerelte le a riportert, hogy megígérte neki, ha létrehoz egy amerikai
gyártóüzemet, amely az indonéziai partner árait és minőségét tudja
produkálni, akkor leszerződik vele. Az ügy ennyiben maradt, mindamellett
a Nike 1998-tól kezdve fokozottan próbálja ellenőrizni a gyárak
munkakörülményeit, hogy elkerülje a kellemetlenségeket.
Munka egy Nike-nak dolgozó gyárban 1998-ban. Ma már ellenőrzik a körülményeket. Fotó: AFP
Kezdetben nem ment túl jól az üzlet, ezért Knight megtartotta az időközben szerzett egyetemi oktatói állását Portlandben, a cipőügynökösködés csak a másodállása volt. Két párat azonban a régi edzőjének, Bowermannek is elküldött, hátha vásárol belőle a tanítványainak. Bowerman azonban annyira elégedett volt a termékkel, hogy be akart szállni az üzletbe, illetve felajánlotta, hogy új ötleteket is hoz az induló társaságnak. Bowerman és Knight 1964. január 25-én kezet fogott, összedobott 500-500 dollárt, megrendelt 300 pár sportcipőt és közösen megalapította a Blue Ribbon Sports nevű vállalkozást, a mai Nike elődjét. Knight egy zöld Plymouth Valiant csomagtartójából árulta a japán cipőket, Bowerman pedig a futók tapasztalatai alapján módosítgatta a termékeket, kialakítva ezzel a saját cipők alapjait.
Phil Knight a feleségével. Megszállott sportrajongó. Fotó: Getty Images
Phil Knight
korántsem nevezhető tipikus cégvezetőnek. Ismerői szerint általában
nagyon visszahúzódó, nagyon formális, egy kicsit különc viselkedésű.
„Egy sápatag, túl józan könyvelő, aki úgy öltözködik, mint egy húsvéti
tojás” – mondta róla egy kollégája. Knight maga is elismeri, hogy „nem
rejtélyes” a természete, de azt is hozzáteszi: „nem sokat gondolkodik
magáról”. Későbbi feleségével, Penny Parksszal 1967-ben kezdett járni,
amikor az egyetemen tanított, Penny pedig a tanítványa volt. Amíg össze
nem házasodtak, Mr. Knightnak és Miss Parksnak szólították egymást.
Knight természetére vezetik egyébként vissza azt is, hogy a Nike
kezdetben nem az öltönyös menedzserek, hanem a hawaii inges,
farmernadrágos, állandóan bulizó emberek gyűjtőhelye volt, de azt
mindenki elismeri, hogy Knight a partizásért cserébe nagyon kemény
munkát követelt meg az alkalmazottaitól. A saját embereitől mindig
abszolút lojalitást várt el, de ő is az volt velük. Amikor például a
céghez hívott tanácsadók valamelyike egyszer azt javasolta, hogy váljon
meg egy kulcsemberétől, csak annyit válaszolt: „Ha most Japánban
lennénk, azt a megtisztelő feladatot kellene elvégeznie, hogy harakirit
követ el.” Majd felállt az asztaltól, és kivonult a szobából.
Tiger Woods golfozó, a Nike marketinggépezetének egyik szuperhőse
Knight volt talán az első olyan vállalkozó, aki ráérzett arra, hogy a globalizálódó világban egy sportoló szupersztár iránt a fiatalabb nemzedékek Szingapúrtól Londonon át New Yorkig egyformán rajonganak. A termékkel összekötött sztárolásnak ez a módja ma már mindennapos, tankönyv szerinti megoldás, csakhogy 1984-ben még egyáltalán nem volt az. A modellt a mai globális formájában a Nike találta ki. Érdekes módon egyébként Knight személy szerint nem szereti és nem is nagyon érti a reklámkészítést, mert mindig meg volt győződve arról, hogy a „nagyon jó termék eladja magát”. Ez nyilván abból az időből rögződött a fejében, amikor még a Plymouth hátsó üléséről árulta a futócipőket. Ennek ellenére a Nike ma is az egyik legnagyobb mestere annak, hogy a szupersztár illúziót hogyan lehet ügyes marketinggel dollárokra váltani.Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.