brusszel


A flották éve

Az adó-visszaigénylés élteti az autópiacot
Figyelő Online - Figyelő
2012.01.31  17:52   
mail
nyomtatás
Lelket ver a halódó autópiacba az idén, hogy kisebb lett a regisztrációs adó és visszaigényelhetővé vált a céges személyautók után a bérlet és a lízing áfája.
Pánikra semmi ok! Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke ezzel hárítja a gyengélkedő forint miatti vásárlói aggodalmakat. Pedig decemberben, amikor mélyrepülésbe kezdett a magyar valuta az euróval szemben, még a gyenge forintot tartotta a gépjármű-kereskedelem kilábalása idei fő akadályának. Most már bizakodóbb, az idén a tavalyinál 15 százalékkal több, 52 ezer forgalomba helyezett új személyautóval számol. Új kishaszon-járművekből pedig az egyesület prognózisa szerint 5 százalékkal többet, 12 ezer darabot fognak az idén forgalomba helyezni.

Átadásra váró Renault-k. Szinte csak a cégek veszik.
Fotó: Szigeti Tamás



Manapság ez az optimizmus magyarázatra szorul, hiszen az autózás minden mozzanata jócskán drágult, elég csak az átírási illetékre, az üzemanyagra és az alkatrészárakra gondolni. Lapzártánk napján pedig éppen arról adott hírt az Index, hogy a BKV megmentése érdekében havi 10 ezer forintot vasalnának be minden, Budapestre behajtó személyautó után.

Olcsóbbak és drágábbak
A forint gyengélkedése ellenére január elején több modell ára is csökkent. A hazai piacvezető Opel nem hárította át az árfolyamváltozást a vásárlókra, átlagosan 2 százalékkal csökkentette a fix, forintban megadott listaárait. Ezeken év közben csak akkor módosít a márka, ha az árfolyamban „nagy grimbusz” lesz, mert az idén nemcsak a piaci részesedést, hanem az abszolút eladási darabszámot is szeretné növelni. Több más importőr viszont most próbálja behozni a korábbi évek veszteségeit, miközben az áfa is emelkedett. Az importőrök ugyanis sokat költöttek a hálózat fenntartására, a kereskedők életben tartására. Ez a magyarázata, hogy a regisztrációs adó csökkenése ellenére némelyiküknél akár 5 százalékkal is feljebb kúsztak a listaárak.

A másik oldalon viszont érdemben csökkent az idén a regisztrációs adó a legtöbb személyautó-kategóriában, részben uniós nyomásra. A vállalkozóknak pedig – talán a cégautó-adó több kategóriában végrehajtott jókora emelkedésének ellentételezéseként – az autóbérlés és a nyílt végű lízing után lehetővé teszik az új szabályok az áfa visszaigénylését.

CÉGES ELŐNYÖK
Erdélyi Péter prognózisa szerint az utóbbi változás adhat lendületet, új esélyt a pangó piacnak. Már nem jár ugyanis több kiadással, ráadásul kényelmesebb is a cégeknek bérelt vagy lízingelt személyautót használni, mint készpénzért vagy hitelre megvásárolni. Így könnyen lehet, hogy 2012 a magyar autópiacon a flották éve lesz. A válságban ugyanis eleve csak a cégek vásárolnak új autót, a privát vevők szinte eltűntek a piac e szegmenséről, főként a használt járműveket keresik.<#zaras_figyelo#>

Tavaly az összesen forgalomba helyezett 45,1 ezer új gépkocsi mintegy 70 százalékát vállalkozások vásárolták, és az idén is várhatóan a cégek, főleg az autóflottát üzemeltető vállalkozások lesznek a nagy vevők. Számukra nagy előny, ha a forgalmi adót a céges használatnak megfelelő arányban visszakapják és az autózás kiadásait költségként elszámolhatják. Persze csak akkor, ha szigorúan vezetett útnyilvántartással bizonyítani tudják a céges használat arányát, mert az előjelek alapján ezt minden korábbinál keményebben fogja ellenőrizni az adóhatóság.

Lakossági nehezék
A lízingpiaci adatok alapján 2011-ben 100 milliárd forint alá csúszva évtizedes negatív rekordot döntött a lakossági gépjármű-finanszírozási piac. A csökkenés közvetlen hátterében a használtautó-finanszírozási piac 21 százalékos, az év második felében egyre gyorsuló visszaesése áll. A flottafinanszírozásban bővülés volt tapasztalható; a kihelyezések 2011-ben 27 százalékkal nőttek, 34 százalékra emelve a szegmens súlyát a gépjármű-finanszírozáson belül. Míg a flottában rejlő növekedési potenciál várhatóan az idén is felfelé húzza a piacot, a lakossági gépjármű-finanszírozás kilátásaiban egyelőre nem látszik érdemi változás.

Cserébe viszont ez a megoldás kényelmes, praktikus, és az összköltsége is versenyképes. Ha a cég megvásárolja az autót, akkor a pénze abban áll, nem kamatozik, nem termel, míg a bérletnél csak a havi díjat kell fizetni. A saját tulajdonú céges autó után külön kell fizetni a biztosítást, szervizbe hordani, ha pedig baleset történik, kiesik a használatból. A bérlés vagy lízing rugalmas konstrukció, ha egy vagy több alkalmazottnak 1 év után nem kell már a kocsi, a cég csak visszaadja a bérelt autót a flottakezelőnek, nincs több tennivalója.

BEINDULTAK A KICSIK
Borók János, a Porsche Lízing Kft. ügyvezetője is arra számít, hogy a flotta üzletág erősebb lesz, mert segíti az új szabályok által elérhető költségmegtakarítás. Németországban létezik hasonló rendszer, amelyet a legversenyképesebb EU-n belüli szisztémának tart. Igaz, a hazai szemlélet és gyakorlat csak fokozatosan alakul majd át. A lízing cég garantálja, hogy az ügyfelek kiadásai jelentősen csökkennek, modelltől függően Borók János szerint 15-23 százalék díjcsökkenés képzelhető el az új szabályokkal.

„Rohamot a kisebb cégek részéről tapasztalunk” – mondja Pesti Tímea, a mintegy 10 ezer darabos autóflotta kezelésével itthon piacvezető LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója. A kisvállalkozások a szakember szerint ugyanis gyorsabban reagálnak a jogszabályváltozás adta lehetőségre. A szervezeti tehetetlenségből adódóan a nagyvállalatok lassabban ébrednek, de szintén váltanak a saját járműfinanszírozásból a flottabérlésre. A múlt év vége felé jó néhány új flottakezelési tendert elhalasztottak a jogszabályok változására váró ügyfelek, de az idén már sok tender indult, és a meglévőket is frissíteni akarják a partnerek.

Munka van bőven, mert a feltételekben – finanszírozás, autóárak, biztosítási díjak, üzemanyagköltség – gyakorlatilag nincs is olyan tétel, amely ne változott volna az idén. De ez csak apró bosszúság, miközben a 75-85 milliárdosra becsült hazai flotta biznisz szereplői tartós növekedésben bíznak. A Magyar Lízing Szövetség óvatos megközelítéssel mintegy 5 százalékos bővülést prognosztizál erre az évre, és a LeasePlan is ezzel egyező piaci bővülésre készül a flottakezelésben. Az óvatosságot indokolja, hogy még nem mindegyik piaci szereplő tapasztalja az igények növekedését. Gál László, a Cargorent Kft. ügyvezetője például lendületesebb évkezdésre számított.

Változások az autópiaci szabályokban
- csökkent a regisztrációs adó
- több kategóriában jócskán megemelkedett a cégautó-adó
- céges személyautó után is visszaigényelhető a bérlés és a nyílt végű pénzügyi lízing áfája

KISEBBET KERESNEK
A GM Flottakezelő Kft. viszont nem panaszkodik. „Máris rengeteg az érdeklődő, persze, nem mindegyik megkeresésből lesz üzlet” – tapasztalja Sárközy Márk ügyvezető. Úgy becsüli, hogy most az év elején már 20–30 százalékkal többen érdeklődnek az autóbérlés iránt. A főleg kis- és középvállalkozásokat kiszolgáló cég idei növekedése így már nem az új ügyfelek számán, hanem a további autók megvásárlásához szükséges finanszírozáson múlik, a bank ugyanis nehezen ad hitelt.

Közben átalakultak az igények, megváltoztak a bérlők szempontjai. Nem azt kötik ki az ügyfelek, hogy milyen célnak kell megfelelnie a kocsinak, pillanatnyilag a díj a legfontosabb. A cégek előre meghatározzák az általában autónkénti 150 ezer forintos havi összeget, amelynél többet nem szeretnének erre a célra költeni. Ebbe a keretbe a jármű bérleti díja és minden fizetnivaló beletartozik. Az ügyfelek egyre kisebb autókategóriákat, olcsóbb megoldásokat keresnek. Míg korábban az alsó középkategóriás Ford Focus volt a népszerű bérautóméret, most a még kisebb, az alsó közép kategória legalja vagy a kis kategória, a Skoda Fabia és a Ford Fiesta a leginkább keresett.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200