Néhány hete 3,5 milliárd forintot fektetett a zoomolható prezentációs szoftvert készítő cégbe a Szilícium-völgy egyik ismert tőkealapja. A hazai alapítású cég az idén 100 fősre bővülne, s az amerikai piacon az Apple, a Google és a Microsoft hasonló termékeivel száll versenybe.
Filmsztárnak kijáró felhajtással fogadták Dél-Koreában és Japánban az immár globálisan ismert, és két év alatt 7,5 millió felhasználót meggyőző prezentációs szoftvert kifejlesztő Prezi.com Kft. ügyvezetőjét. „Japánban egy előadásomat követően egy fiatal lány kezembe nyomta vadonatúj, méregdrága MacBook Air gépét és egy vastag, lemoshatatlan alkoholos filctollat, hogy dedikáljam notebookja fedőlapját” – meséli a számára is meghökkentő, tavaly őszi esetet Árvai Péter, a Prezi ügyvezetője. Tavaly tavasszal pedig Dél-Koreában nemcsak a Preziről szóló, sokáig az IT könyvek eladási listáját vezető kiadványt kellett tucatnyi alkalommal dedikálnia, de szerepelni hívták a tévébe, látogatásáról pedig a legnagyobb példányszámú helyi napilap is részletesen beszámolt.
Árvay Péter, a Prezi ügyvezetője. Svéd-magyar sikerember
A körítés ellenére az ügyvezető szerény, melegítős-tornacipős figura. Egy légterű, rövidesen újabb emelettel bővülő belvárosi szoftverfejlesztő központjukban pingpongasztal is van, a lépcsőházban pedig biciklik, rollerek és gördeszkák jelzik, hogy a mintegy 40 fős itthoni kreatív csapat átlagéletkora bőven 30 alatti. Az egész miliő a Google, a Facebook vagy más, ma már világhírű, egykori garázscég kezdeti éveire emlékeztet, a kollégák is mintha a Facebook-filmből léptek volna elő. Az egyszeri látogató nem is gondolná, hogy pár hete, december közepén 14 millió dollár, azaz mintegy 3,5 milliárd forintnyi tőkét fektetett a Prezi.com Kft.-t tulajdonló amerikai bejegyzésű cégbe a világ egyik legismertebb kockázatitőke-társasága, az Accel Partners. A megvásárolt tulajdonrész nagysága nem ismert, csupán annyi, hogy e nem kis összeg befektetése ellenére sem kapott többségi részesedést az Accel.<#zaras_figyelo#>
Egyetemi találkozás
Somlai-Fischer
Ádám építész (akkor még hallgató) és képzőművész egy évtizede olyan
eszközt keresett, amellyel épületterveit, belsőépítészeti munkáinak
számítógépes tervét át tudja tekinteni, és egyúttal az egyes
helyiségekbe bele is tud nagyítani. Ehhez építészeti tervezőprogramot
kombinált grafikai szoftverrel. A 2001-ben kifejlesztett kreatív
módszerét 2007-ben mutatta meg először a Budapesti Műszaki Egyetem
oktatójának, későbbi barátjának, Halácsy Péternek. A megoldás nehéz
kezelését látva Halácsy azt javasolta, hogy készítsenek egy
célszoftvert. Az ő közreműködésével született meg a Prezi
prezentációkészítő alkalmazás, a tulajdonképpeni termék. A Magyar
Telekom Kitchen Budapest startup műhelyében is gondozott
kezdeményezéshez 2008-ben csatlakozott Árvai Péter, egy Svédországban
felnőtt magyar származású mérnök és start-up cégépítő. Árvai Péternek
első nagy svéd sikere egy olyan weboldal létrehozása volt, ahol
kórházakat lehetett értékelni, megbízhatóságuk és szolgáltatásuk
színvonala alapján. Az inspirációt az a szomorú esemény adta, hogy
édesapja szívproblémával került az egyik neves svéd kórházba, ahol nem
tudták megmenteni az életét.
Bár idehaza kevesen ismerik, az Accel a legelső befektetők egyike volt az akkor még szinte ismeretlen Facebook és Groupon esetében is. A kaliforniai cég nem kevesebb, mint 8,8 milliárd dolláros (mintegy 2000 milliárd forint) eszközértékű vagyont kezel. Nem mellékes, hogy a magyar cégek esélyeit is javíthatja az amerikai technológiai szektorban, hogy egy ilyen ismert befektető megtalált egy döntően nálunk működő start-up céget.
IRÁNY A VILÁGPIACÁrvai Péter szerint nem volt égető szükségük tőkére, hiszen – kezdő cégek között ritka kivételként – közel két éve nyereséget termel a Prezi, így egy szerényebb ütemű növekedést tudtak volna finanszírozni a korábbi tőkebefektetők és a stabil bevételek révén is. Az Accellel nem is siették el a tárgyalások lezárását, de kapcsolati tőkében és tapasztalatokban már a tárgyalások során is olyan sok segítséget kaptak tőlük, hogy decemberben végül tető alá hozták az üzletet. A pénznek persze lesz helye, hiszen a további termékfejlesztésekhez a mai 54-gyel szemben év végére már mintegy 100-ra növelik a létszámot, és elképesztő ütemben tervezik bővíteni világpiaci jelenlétüket is. A hivatalos adatok szerint egyébként a Prezi.com Kft. 2010-ben 261 millió forintos árbevételt ért el 13 milliós adózott eredmény mellett (2011-es adatokat nem közölt a cég).
A termék
A Prezi programot
2009 áprilisában mutatták be, ezt követően júliusban a TED Conference, a
Mindentudás Egyeteméhez hasonló nemzetközi kezdeményezés tulajdonosi
köre és a dán Sunstone Capital befektetőcég 1,5 millió dollárral
beszállt, így finanszírozta a termékfejlesztést és a San Franciscó-i
irodanyitás költségeit. Még az év novemberében meg is nyílt az iroda.
Pár hónappal később a web atyja, Tim Berners Lee a World Economic
Forumon tartott Prezivel készült előadást. A felhasználók száma ezt
követően lépte át az egymilliót. Tavaly tavasszal, a Prezi nézegetésre
alkalmas iPad applikáció megjelenése után lépte át a 3 milliót a
felhasználók száma. Ez év elején 7,5 millióan használták már a Prezit,
ám hogy hányan fizettek is érte, az hétpecsétes üzleti titok. Aki
mindenkinek online elérhetővé teszi Prezijét, annak nem kell fizetnie a
szerkesztő használatáért sem, de aki nem szeretné megosztani másokkal,
és céges logóját is elhelyezné a sarokban, annak évi 59 dollárba kerül a
licenc, aki pedig offline is szerkesztene, annak 159 dollárt kell
fizetnie. Igaz, a 30 napos próbaverzió ingyen letölthető, diákok és
tanárok pedig az 59 dolláros változatot is ingyen kapják, míg a 159
dolláros pro verziót 59-ért vehetik meg.
Jó eredménynek tűnik a bő két év alatt begyűjtött 7,5 millió felhasználó, de Árvai Péter, mint minden valamirevaló feltörekvő cég vezetője, mer nagyot álmodni: az immár tucatnyi dolgozóval működő San Franciscó-i iroda révén az amerikai piacot akarják először meghódítani, de nem ez a végcél. „Világszerte 2 milliárd fő igényli, hogy az eddigieknél sokkal jobban kifejezhesse magát. Az ötletmegosztásban kell segíteni az embereket, mert a világ összes problémája csökkenthető lenne, ha jobban megértenénk egymást. Ahogyan az írás vagy a média, úgy a Prezi is egy eszköz erre. Olyan eszköz, amely érdekes, jópofa módon segíti az ötletmegosztást, így a világ pozitív fejlődését” – vázolja a nagyra törő vállalat ars poeticáját az ügyvezető.
A tőzsdei bevezetést a közeljövőben nem tervezik, mert arra – akár a Facebook-vezér Mark Zuckerberg – nem öncélként, hanem tőkegyűjtési eszközként tekintenek. A tőkét viszont jól kell befektetni, így egy ilyen hatalmas tőkebevonásnak egyelőre nincs értelme. Az innovatív szoftvert először az angol nyelvterületen szeretnék teljes körűen, minden platformon elérhetővé, és a mainál is szélesebb körben ismertté tenni. Bár a termék igen egyedi, konkurensként nem kisebb cégeket neveznek meg, mint az Apple, a Google és a Microsoft. Szerencsére a lelkes felhasználók már önszerveződő közösségekben is segítenek. Koreában például a Prezi profi felhasználói maguk alakították ki a szoftver koreai nyelven is értő változatát. De világszerte alakulnak a Prezi klubok, ahol a prezentációkészítés kreatív módozatait egymásnak mutatják be a lelkes felhasználók.
FEJLESZTŐ KERESTETIKBár iPaden és iPhone-on meg lehet már nézni az elkészült Preziket, az igazi kihívás most a cégnek a több platformra, például az Apple rendszerére átültetni a prezentációk összeállítására is alkalmas szoftvert. Ilyen és ehhez hasonló feladatokra keresnek jelenleg két-három tucatnyi szoftverfejlesztőt és úgynevezett interakciós designereket, akik a programok látványán és azok használhatóbbá, fogyaszthatóbbá tételén dolgoznak. Minden munkavállaló résztulajdonosa is lehet a szárnyaló cégnek, de nem egyszerű a kreatív arcokat kereső csapatba bekerülni.
A jelentkezőknek előszűrésként egyfelől egy Prezit kell elkészíteniük, ezt követi a két-három körös állásinterjú. Az akadályokon átjutva vehet részt a jelölt egy próba munkahéten (assessment week). Amit ugyan kifizet a cég, de csak ez után döntenek arról, beveszik-e a csapatba az illetőt. A résztulajdonosi opcióra azok lesznek jogosultak, akik legalább három hónapot problémamentesen ledolgoztak a cégnél.