Világszerte karácsonyi slágertermékké váltak a videojátékok. Az iparág idén várható 74 milliárd dolláros évi bevétele nagyobb, mint a hollywoodi filmiparé. Ahogy a filmeknél, itt is a szülők nehéz feladata, hogy az erőszakos tartalmakat ne engedjék gyermekeik közelébe.
Ma már nem csak a gyerekek, a tinédzserek vagy a fiatal felnőttek ülnek le a monitor elé hosszú téli estéken a virtuális valóságban kalandokat keresni, hanem egyre több idősebb korú is. A videojátékok világa ennek megfelelően igen összetetté vált, kezdve a mesefigurákkal benépesített rajzfilmszerű játékokkal a komoly nyomozást és trükköket igénylő olyan játékokig, mint a közelmúlt egyik nagy sikere, az LA Noire. Ez a játék szinte a megszólalásig élethű grafikájával és filmszerű történetmesélésével is felhívta magára a figyelmet. Ősszel Budapesten is forgatták a Call of Duty háborús sorozat legújabb részének egy jelenetét, a Bem rakpart alakult át csataövezetté. A Call of Duty Modern Warfare 3 című része egyébként minden eddigi rekordot megdöntve bemutatása első hetében nem kevesebb, mint 1 milliárd dollár bevételt hozott, messze túlszárnyalva a mozis csúcstartó, az A sötét lovag című Batman-film 533 millió dolláros eredményét.
A játékok megtekintéséhez kattintson!
A teljes vetítési időt tekintve a legnagyobb mozijegybevételt (tehát a DVD értékesítéseket nem beleértve) az Avatar érte el 760 millió dollárral. Ez jól láthatóan kevesebb a fenti videojátékos rekordnál. A videojáték-ipar 2010-es globális forgalmát 66 milliárd dollárra becsülték, idén pedig 74 milliárd dollárt várnak. A Gaming Hungary szervezet adatai szerint a magyar videojáték piac tavaly 6 milliárd forintos volt. Emellett az illegális eszköz- és szoftverkereskedelem becsült összege további 4,5 milliárd forintra tehető. Kelet-európai, illetve magyar különlegesség, hogy még mindig nagyon jelentős a PC-s játékok aránya, már csak a könnyebb másolhatóság, illetve az hivatalos verziók alacsonyabb ára miatt is.<#zaras_figyelo#>
Az egyre több gonddal küzdő filmipar is nyitott a játékok irányába: a 3D-s animációs filmek leginkább egy számítógépes játékra hajaznak. A virtuális valóságot a játékosok már térben is átélhetik, köszönhetően a Nintendo 3DS kézi konzoljának, bár a mozis térbeli élményekhez hasonlóan ez sem lett átütő piaci siker. A filmekhez hasonlít a játékipar abban is, hogy itt is megjelent a termékelhelyezés és a reklám, amit ráadásul nem korlátoznak szigorú előírások. A DFC piackutató cég szerint tavaly már világszerte 3,1 milliárd dolláros volt a videojátékok reklámpiaca, ami magában foglalja a játékban elhelyezett reklámot – például a virtuális focistadionokban is futnak a reklámok a pálya szélén –, továbbá a tematikus ajándéktárgyakat.
Szülőknek jó hír, hogy a válság hatására mindhárom konzolgyártó (Nintendo, Xbox, PlayStation) 2012-re halasztotta új rendszerének piacra dobását, így az idei karácsonyra nem kell akár 100 ezer forintért egy újdonságot beszerezni. A Nintendo megerősítette, hogy új konzolja, a Wii U valóban 2012 elején érkezik, a Sony PlayStation 4 és a Microsoft Xbox Loop pedig a piaci pletykák szerint jövő karácsony előtt kerülhet a boltokba. Új gép vásárlásával érdemes lehet tehát várni, játékszoftverrel viszont bőségesen ellátták a piacot a karácsonyi időszakra. A szülők számára a videojátékok kapcsán fontos szempont, hogy gyermekük ne tudjon túl erőszakos szoftverekkel játszani. Az életkor szerinti besorolást alkalmazó PEGI (Pan European Games Information – Páneurópai Játék Információ) rendszer segít a videojátékok piacán kevésbé otthonosan mozgó szülőknek eldönteni, mit vehetnek meg gyermeküknek.
Ezt a három nagy konzolgyártó mellett az interaktív játékok kiadói és fejlesztői is támogatják. A PEGI Online embléma megjelenik a játék csomagolásán, vagy a játék honlapján, ha az üzemeltetők gondoskodnak a fiatalok védelméről. Videojátékokról a legtöbb esetben csak azok erőszakossága kapcsán esik szó, és bár tényleg szép számmal akad ilyen, azért számos készségfejlesztő játék is elérhető a gyerekek szórakoztatására.
Érdekesség, hogy a Nintendo sokáig maga cenzúrázta a platformján megjelenő játékokat, tilos volt az erőszakos tartalom, de a PEGI 2003-as bevezetése óta már a felhasználókra bízza, hogy maguk válasszák meg a nekik való tartalmakat. A szülőknek lehetőségük van mindhárom konzolnál beállítani, hogy maximum milyen besorolási szintig engedik a programokat futtatni. Számítógépen viszont ez nehezebben megoldható, és a csemeték által könnyebben ki is játszható.
Az összeállítást Bucsky Péter készítette
NINTENDOA máig talpon maradó nagyok közül a legrégebbi játékgyártó történetének legnehezebb korszakát éli, pedig óriási sikert hozott számára az előző generációs mozgásérzékelővel irányítható Wii konzol. Hiába alkották meg az első 3D-s hordozható játékgépet, amellyel szemüveg nélkül is térben lehet élvezni a grafikát, annak magas ára, és az elérhető kevés játék miatt katasztrofálisan is indult tavasszal a 3DS konzol értékesítése. Év végére viszont akkora játékdömpingre számíthatunk, hogy néhány szoftver bevezetését el is halasztotta a cég 2012-re, mivel várakozásaik szerint azok már nem növelték volna tovább a bevételt. Végre elérhető lesz a klasszikus Super Mario játék is, már térben is játszhatunk kedvenc vízvezeték-szerelőnkkel, aki már két évtizede ugrál teknősökre és gyűjti az aranytallérokat. A jövőre debütáló Wii U-ról is megjelentek az első információk, azok alapján már a mozgásérzékelős kontrollerben is lesz egy kijelző, de még nem tudni, ezt milyen játékok tudják majd kihasználni. A cégeknek valami újdonságot muszáj bedobni, hogy egyrészt saját felhasználóikat rávegyék az új rendszer használatára, másrészt csak többletszolgáltatással lehet esetleg más márkák sokszor elvakult hívőit átcsábítani.
SONY PLAYSTATIONA Sony harmadik generációs PS3 asztali konzolja volt világszerte a legkeresettebb 2011-ben, ezzel javítani tudott kissé a két nagy riválissal szemben. Jól szerepelt hordozható, PSP játékgépe is, dacára az okostelefonok gyors terjedésének. Legnagyobb újdonságuk két olyan zenés szoftver, amelyek a videojáték és a zeneszerkesztő kategóriák között helyezkednek el. A PixelJunk 4am-ben a mozgásérzékelős kontroller segítségével komponálhatunk muzsikát. Az Európában február 22-én megjelenő hordozható PS Vita játékgép a leginkább egy okostelefonra hasonlít: érintőképernyővel szerelik fel a hagyományos játékirányító gombok mellett, van rajta két kamera, Wi-Fi és Bluetooth mellett nagysebességű mobilinternet kapcsolattal is rendelhető. Az Egyesült Államokban már elérhető a Playstation 3D Display, amelynek segítségével akár két játékos is egyszerre élvezheti a térhatású virtuális valóságot. Európában egyelőre még nem forgalmazzák, és céldátumot sem adtak meg a december 8-ról elhalasztott debütálásról. A 24 collos átmérőjű, nagyjából 100 ezer forintnak megfelelő árú kijelzőt számítógéphez vagy konzolhoz lehet kapcsolni, tévéadások vételére nem alkalmas.
MICROSOFT XBOXIgazi multimédiás termékké nőtte ki magát a Microsoft asztali konzolja. Az eszközzel (akár a Sony PS3-al) lehet filmeket is nézni, zenét hallgatni. A népszerű Live kezelőfelületén keresztül online tartalmak is elérhetők, így a hálózati játékok mellett a közösségi oldalak is használhatók. December első napjaiban ez a kezelőfelület jócskán megújult, átvéve a Windows Phone 7-re is jellemző, csempeszerű menürendszert. Ráadásul az akár külön is megvásárolható Kinect mozgásérzékelős kamerarendszernek köszönhetően már a menüt is irányíthatjuk csupán a kézmozdulatainkkal. A párizsi Vaugirard Montparnasse szállodában a Microsoft és a Novotel olyan megoldást mutatott be, ahol a mozgásérzékelők segítségével gyorsan és könnyen szinte bármilyen digitális tartalom előhívható.
PC
Halottnak gondolják a számítógépre kiadott játékokat már jó ideje, pedig külön szervezetet is létrehoztak megmentésére, a PC Gaming Alliance-ot, amelynek tagjai azonban folyamatosan fogynak. Azért még mindig sok játékot adnak ki asztali számítógépre is, de azok főként Kelet-Európa és a Távol-Kelet szegényebb országaiban népszerűbbek, mivel az akár 10 ezer forintos árak megfizetése helyett jóval könnyebben és olcsóbban lehet másolt verziókhoz jutni, mint a konzolok esetében. Előny, hogy nem kell külön eszközt vásárolni további súlyos tízezrekért. Ezt kivédendő, egyre több az online játék, amelyek használatáért fizetni kell.
OKOSTELEFON/TÁBLAGÉP
A játékpiac e szegmense egyelőre eltörpül a konzolokéhoz képest, viszont az okostelefonok rohamos fejlődésével egyre összetettebb játékok lesznek futtathatóak az aprócska szerkezeteken. Az EA Video Games, a sportjátékok legnagyobb kiadója is rámozdult a mobilos applikációkra, száz körüli játékuk közül már 89 elérhető iPhone-ra, Androidra pedig 12. Az idén lett 10 éves a Grand Theft Auto 3, és ennek örömére kiadták a játékot androidos és iOS-t futtató készülékekre is 4,99 dolláros áron. De a mobil játékok piacára egyre több start-up próbál betörni. A magyar BeeGang.com a mesekönyveket ültette interaktív környezetbe. Például a Csizmás Kandúr mese iPhone-ra és iPadre optimalizált változatában a készüléket mozgatva lehet a szöveget lerázni a képről, az érintőképernyőn kiválogathatják a gyerekek a szereplők ruháját, miközben a történetet hangoskönyvként hallgathatják, és egyszerű gyerekjátékok is vannak a programban.