Az idén rekord árbevételt és eredményt elérő Szerencsejáték Zrt.-nél bíznak az online sportfogadás felfutásában, de 2012-re óvatosabb tervvel készülnek. A társaságot vezető Szentpétery Kálmán reméli, hogy az internetes pókerszervezésben megszűnik a versenyhátrányuk.
– Gazdaságilag nehezebb év volt 2011, mint amiben előzetesen reménykedni lehetett. Meglátszott ez az emberek játékkedvén?– Ha akarom igen, ha akarom, nem. Az ötös lottó iránti kereslet évek óta csökkenő tendenciát mutat, és a többi lottójáték esetében is ez a helyzet. Ezt a trendet az idén kétszer is megtörte olyan több milliárd forintos halmozódás, ami jótékony hatással volt a játékkedvre. Vannak azonban felívelőben lévő játékok, például a Tippmix; az ezerforintos sorsjegy, a Buksza pedig eszetlenül jól ment. Pedig előzetesen voltak kétségeink ezzel kapcsolatban, pont a gazdasági körülmények miatt. A sorsjegyforgalom a tervezetthez képest plusz több milliárdot hozott. Ennek is köszönhető, hogy az idén sikerül felülmúlni a tavalyi 169 milliárdos árbevételt: óvatosságból mondok 179-et, de közelítjük a 180 milliárdot. Eredményszinten is ez az eddigi legjobb év a 20 éves fennállásunk alatt, 8 milliárd körül lesz az adózás előtti profit.
Fotó: Kőhalmi Péter
– A bundabotrányok nem fogják vissza a tippmixes fogadási kedvet?– A számainkon ez nem látszik. Biztos van valami hatása, de egyelőre ez minimális. Ha viszont a folyamat elharapózik, akkor a bizalom sérül, márpedig nekünk ez a legnagyobb tőkénk, nem a pénz.
– Január 1-jétől legálisan is megnyílik a magyar piac az online kártyajátékok, így a póker előtt. Készülnek erre?– A törvényalkotó valóban engedélyezi az online pókert, 20 százalék játékadó befizetése mellett. Ez minket borzasztó rosszul érint, ugyanis a szolgáltatónak nem muszáj magyarországi székhellyel rendelkeznie. Nekünk, ha online pókert szervezünk, akkor a 20 százalékos játékadón kívül iparűzési adót, innovációs járulékot is kell fizetnünk. Az adóterhelésünk ugyanarra az alapra számítva így 30 százalék, a külföldön bejegyzett versenytársak 20 százalékával szemben. És van ennek egy további következménye is. <#zaras_figyelo#>Értelmezésünk szerint az online sportfogadásban megmarad ugyan a Szerencsejáték Zrt. monopolhelyzete, de az online pókerrel kinyitották a piac egy szegmensét, márpedig a piaci szereplők általában mindegyik szegmensben szolgáltatnak. Ha valaki pókerezni akar, a Szerencsejáték Zrt. helyett a jobb feltételeket kínáló versenytársunkhoz fog menni. De ha már ott van, nagy valószínűséggel ott köti meg a sportfogadásokat is, nem a mi legálisan üzemeltetett oldalunkon.
– Ez utóbbi az interneten is fogadható Tippmixet jelenti?– Nem. Most írtunk alá szerződést egy új online sportfogadási oldal kialakítására, a bevezetése 6–7 hónapot vesz igénybe. Ez az oldal semmiben – sem a fogadások számában, sem az élő fogadások lehetőségében, sem a nyújtott játékélményben – nem fog elmaradni az illegális szolgáltatók által üzemeltetett oldalaktól. Én nagyon szeretném, ha a futball Eb előtt beindulhatna, de nem vagyok benne biztos, hogy sikerülni fog. A Tippmixszel szemben ennek biztos lesz valamekkora elszívó hatása, a Tippmax pedig meg fog szűnni. Az online póker szervezését az új sportfogadás elindulása után fogjuk megvizsgálni.
– Éppen most ért véget az első pókertornájuk. Inkább a játék hagyományos formáját részesítik előnyben?Szentpétery Kálmán
58 éves, a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen végzett, egyetemi doktor
Két
évtizeden át a Vízkutató és Fúró Vállalatnál dolgozott, a végén
gazdasági igazgatóként és vezérigazgató-helyettesként. 1996-tól 1999-ig a
Budapesti Nagybani Piac gazdasági igazgatója, 1999 és 2010 között a BÁV
Zrt. vezérigazgatója, a Szerencsejáték Zrt.-t tavaly június óta vezeti
Az MFB Zrt. igazgatósági tagja
– Számítunk rá, hogy mire eljutunk a dolog mérlegeléséig, változnak a jogszabályok, és legalább ugyanolyan helyzetbe kerülünk az online piacon, mint a versenytársaink. Ha nem, akkor komolyan felvetődik, hogy érdemes-e nekünk ebbe beszállni. Ami a póker kupát illeti, a Szerencsejáték Zrt. a tulajdonában lévő Tropicana kaszinóval közösen szervezte, mert szeretnénk, ha a társaság neve a pókerrel is valamilyen módon összekapcsolódna. Azt tervezzük, hogy negyedévente fogunk szervezni ilyen pókertornát a kaszinóban. A közönséget ez érdekelte, a kiesett játékosok készpénzes játéka pedig plusz árbevételt hozott a kaszinónak.
– A versenyhátrányukkal kapcsolatos észrevételeik süket fülekre találtak a törvényalkotónál?– Mi megfogalmaztuk volna ezeket a gondolatokat, ha kérdeztek volna minket. Mindemellett először azt szeretnénk látni, hogy a mélyben van valami koncepció. Nagyon szívesen segítenénk egy nemzeti szerencsejáték-stratégia kialakításában is. Két fő szabályozási irányt, illetve ezek kombinációját tudjuk elképzelni. Az egyik az úgynevezett gazdaságpolitikai szabályozás, amelynek az a célja, hogy minél több bevétel legyen. Ez teljes liberalizációt, szabad piacot jelent. Ez számos veszélyt rejt magában, a túlzásba vitt játék szenvedélybetegséget okozhat, továbbá közbiztonsági kockázat, pénzmosás, fogadási csalás, fiatalkorúak veszélyeztetettsége is felmerül. A másik, a társadalompolitikai megközelítés azt mondja, hogy a létező igényt úgy kell kiszolgálni, hogy ez ne okozzon betegséget. Nem az a cél, hogy minél többet játsszon valaki, mert akkor végül az állam többet költhetne annak a betegségnek a kezelésére, amely ki sem alakult volna felelőtlen játékszervezés nélkül. Mi inkább a társadalompolitikai szabályozás oldalán állunk, de nem úgy, mintha nem kellene árbevételt, eredményt, állami adóbevételt hozni.
– Milyen tulajdonos az állam? Az az elvárása, hogy minél több adót és osztalékot fizessen a cég, vagy a fejlesztés, a versenyképesség az elsődleges?– Mi idáig azt tapasztaljuk, hogy ebben a tekintetben viszonylag szabad kezünk van, most például a tulajdonosunk hozzájárult az online sportfogadási rendszer kifejlesztéséhez. De van árbevételi és eredménytervünk, ezt teljesíteni kell, számon kérik rajtunk. Egyébként az állam segítséget nyújt ahhoz, hogy a társaság erősítse a felelős játékszervező imázsát. Van egy, az árbevétel 0,5 százalékában meghatározott keret, amelyet a társadalmi felelősségvállalás jegyében egy társadalmi tanácsadó testület segítségével különböző célokra osztunk szét.
– Ők döntöttek arról is, hogy a Kecskemét focicsapatát 100 millióval, a szolnoki kosarasokat és vízilabdázókat pedig 20, illetve 25 millióval támogassák?– Már vártam a kérdést, bár az internetes fórumokon a Ferencváros focicsapatának 100 milliós támogatása keltette a legnagyobb visszhangot. Ebben a kérdésben nekem borzasztó egyszerű a helyzetem. Van egy teljesen független, 5 fős társadalmi tanácsadó testület. Ebben van képviselete az egészségügynek, a kultúrának, a sportnak, a tudománynak, a szociális szférának. A testület tagjait nem nevezhetem meg, de azt elmondhatom, hogy a saját területük ismert és elismert művelői. Beérkeznek hozzánk a kérelmek, ők javaslatot alakítanak ki, mire és mennyit adjunk. Ezt követően a titkárságvezetőm behozza hozzám, és bár a szabályzat szerint nekem módom lenne felülbírálni a javaslatokat, ezt sosem teszem. Ez a rendszer már a korábbi cégvezetés idején is így működött.
– Ezek szerint ez a testület tett javaslatot a tavaly decemberben frissen, a Magyar Nemzettel közös címre bejegyzett Határok Nélkül a Magyar Nyelvű Sajtóért Alapítvány 250 milliós támogatására is?– Úgy van, ez így működik minden beadott kérelemre vonatkozóan.
– A marketingköltés viszont más lapra tartozik. Mint a társaságuktól kapott adatok alapján az Origo megírta, az idén körülbelül 1 milliárdot költenek köztéri hirdetésekre, ami a 2009-es összeg több mint háromszorosa. Nem örülne inkább magasabb osztaléknak az állami tulajdonos a mostani költségvetési helyzetben?– Régi mondás, hogy a marketingköltés fele kidobott pénz, csak senki sem tudja, melyik fele. Amióta a jelenlegi szisztéma szerint költünk, azóta az árbevételünk és az eredményünk sokkal több, mint bármikor előtte. Eszerint az új költési struktúra hatékonyabb, mint a korábbi. Ráadásul, ha mi Budapesten villamos vagy autóbusz oldalán akarunk hirdetni, azt csak az Origo-cikkben felemlegetett Publimonton keresztül lehet megtenni, mert kizárólagos szerződése van a BKV-val. A reklámhatékonyságot természetesen mérjük, azt pedig tapasztalataink szerint támogatja az állam, hogy időnként felhívjuk a figyelmet a játékszenvedély veszélyeire.
– Egy másik terület, ahol megkérdőjelezték a társaság hatékony gazdálkodását, az évi 2,7 milliárdot felemésztő műsorkészítés.– A Szerencsejáték Zrt. és a Hung-Ister Zrt. közötti műsorkészítési szerződés még 2009-ben jött létre, ez egy határozott idejű szerződés 2014 márciusáig. Ezt a szerződést még az elődeim kötötték, benne a stúdió bérlésével és az egyéb feltételekkel. A konstrukciót készen kaptuk. Biztos lenne lehetőség ebből kifarolni, csak annak olyanok az anyagi konzekvenciái, amelyeket nem szeretnénk felvállalni. De nem mondom, hogy a stúdióbérlet ára nem piaci. A műsorkészítési pályázati kiírást, majd annak nyertesét nem is a társaság, hanem a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő igazgatósága hagyja jóvá. Azzal dolgoztatunk, aki ezt a pályázatot megnyerte.
– És amikor módosították a szerződést?– Akkor is az eredeti szerződés alapján tudtunk mozogni, amikor 35-ről 50 percre megemeltük a műsoridőt, de ennek is volt előkalkulációja. Nézettségben elérjük a TV2 azonos műsorsávbeli nézettségét, az MTV-n a legnézettebb műsorok közé tartozik a Szerencseszombat.
– Tehát amikor a sajtó egy része úgy ítéli meg, hogy a társaság a hirdetései elhelyezése, valamint a műsorai legyártása során jobboldalhoz köthető cégeket részesít előnyben, akkor nem jól csoportosítja az információkat?– Mi pályázatot hirdetünk, és a győztessel kötünk szerződést. Az én dolgom az, hogy ezt a céget úgy vezessem, hogy minél nagyobb árbevétel és eredmény legyen. Hogy ezt milyen médiumokkal érjük el? Adott esetben lehet, hogy a jobboldaliak többségben vannak. De nekünk ott kell hirdetnünk, ahol az ügyfél elérésének valószínűsége a legnagyobb. Egyébként a pályázaton kiválasztott médiavásárló cég tesz javaslatot, hogy hol hirdessünk. Amíg azt látjuk, hogy megvan ennek az eredménye árbevételben és adózás előtti eredményben, addig nincs miért kérdést feltenni feléjük.
– Jövőre is hasonlóan eredményes évre számítanak?– Nehéz kérdést tesz fel, mert még nincs elfogadott üzleti tervünk. Azt szeretnénk, hogy ne a kiemelkedő 2011-es eredmény képezze a jövő évi tervünk alapját, mert ebben voltak olyan egyszeri tételek, például halmozódások, amelyek árbevétel-növelő hatást gyakoroltak. Nem biztos, hogy ilyenek lesznek jövőre is. Az idei, jó 15 százalékkal túlteljesített tervnél valamivel magasabbal szeretnénk elindulni, de nem tudjuk garantálni, hogy 2012-ben is elérjük a 180 milliárdos árbevételt és a csaknem 8 milliárdos adózás előtti eredményt.
– Az adóemeléseknek is szól az óvatosság?– Természetesen. Nem azt látjuk, hogy a reálkereset dübörögne fölfelé. Tizenéves trendek igazolják, hogy a reálkeresetekkel együtt, ahhoz hasonló dinamikával mozog a mi árbevételünk. Vannak azért kitörési pontok, ilyen a Tippmix, a sorsjegy és jövőre remélhetőleg az online sportfogadás.
– Ez utóbbinak mekkora a beruházási igénye?– A rendszer és az ötévi támogatás ára összesen 650 millió forint. Számításaink szerint ez 2,5 év alatt meg fog térülni. Alig néhány világcég tud ilyen rendszert szállítani, egy nyílt pályázatot követően a három legjobb ajánlatot tévő társaságot meghívtuk, s közjegyző előtt egy árlejtéses tárgyaláson az 1,25 milliárdos induló árat 650 millióra sikerült levinni, és végül a GTECH-G2 lett a befutó, a napokban írtuk alá a szerződést.
– A félkarú rablók térvesztése hozhat a társaság számára új keresletet?– Más piac, de hozhat, mert ott van a Puttó, mint gyorsjáték, amely ugyancsak a nyerőgépek által nyújtott gyors nyerési esélyt kínálja. Számítunk arra, hogy ennek a népszerűsége nőni fog, mintha kezdene is emelkedni az árbevétele, de még korai lenne konzekvenciákat levonni. Megvizsgáljuk majd annak a lehetőségét is, hogy érdemes-e nekünk a videolottó-terminál felé orientálódni vagy sem. Az országban 25 ezer játékgép volt, ebből a legutóbbi hírek szerint 10 ezret már leadtak. Ez a kereslet biztos, hogy megvan valahol, és ennek csak a kisebbik részét lehet levezetni a Puttóval. Azért vannak kételyeim, mert nem biztos, hogy összefér egymással a videolottó-terminál üzemeltetése és a felelős játékszervezés.