Nem múlik el hónap anélkül, hogy ne hallanánk szenzációszámba menő magyar találmányról. Később a legtöbbről kiderül, hogy a fele sem igaz, de még az életszerűnek tűnő ötletekre is könnyen mennek el százmilliós pályázati pénzek, komolyabb eredmény nélkül.
Ígéretes magyar találmányokkal, amelyek hamarosan eljutnak a világhírhez, sokszor zengik tele a médiát. Többen próbálnak a néplélek azon beidegződésére hatni, miszerint a magyar okos és innovatív nép, csak a körülmények miatt nem valósulhatnak meg ezek az elgondolások. Aztán ezekről a találmányokról mindenki megfeledkezik, de nem is baj, mivel mindig jön egy újabb.
Horváth Sándor László a Bontino névre keresztelt autójával 2008-ban. Kábel nélküli tölthetőséget ígér. Fotó: Lakos Gábor
Emlékezhetünk Egely György vízzel hajtott autójára, amellyel két évtizede rendszeresen jelentkezik. Kifogás mindig akad, miért nem készült még el az ingyen energiával hajtott jármű: sérti az olaj- és az autóipar érdekeit. A szkeptikusok szava, akik tudományos alapon cáfolják az ehhez hasonló elgondolásokat, már kevésbé érdekes, ezért kevésbé figyelnek rá.
Egely vízzel hajtott autóját a többség valószínűleg már csak mosolyogja, de mindig van újabb magyar találmány, amelyet állítólag csak a tőkehiány miatt nem lehet megvalósítani. Jelenleg talán a függőleges tengelyű szélerőmű osztja meg a leginkább a hívők és hitetlenek táborát. Pedig nem is szükséges fizikai ismeretek garmadája, hogy kételyek támadjanak bennünk. A világszabadalom megfogalmazás például több kétséges találmány esetén is elhangzik, pedig ilyen valójában nincs is: az EU-n belül valóban elegendő egy tagállamban megszerezni a szabadalmi bejegyzést, de az unión kívül ezt minden országban külön kell intézni.
Integrált napelem. Külföldön már évtizedek óta létezik.
NEM IS OLYAN ÚJAzért is gyanús a függőleges szélerőmű terve, mivel ilyenből sokféle van több évtizede, a Wikipedián is böngészhetünk számos változata között. A feltaláló, Györgyi Viktor arra is hivatkozott korábban, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem áramlástan tanszéke is igazolta elméletét. Csakhogy erre a tanszék közleményt adott ki, amelyben elhatárolódik Györgyi Viktor elgondolásaitól, mert azt hibásnak tartja. A tanszék csak a szélcsatornát adta bérbe, de nem működtek együtt Györgyivel. Az áramlástani tanszéken összeállítás alatt van egy anyag, amely tudományos alapon összegzi, melyek a függőleges tengelyű szélerőművek előnyei és hátrányai, miért nem lehetnek ezek hatékonyabbak, mint a magasban forgó rotorlapátokkal rendelkezők.
Ügyesen pályáznak
A Nemzeti
Innovációs Hivatal honlapján is található igen érdekes támogatás
elektromos autófejlesztés témakörben. Az Autóker Óbuda Autókereskedelmi
Kft. 30 millió forintot nyert elektromos városi kompakt autó
kifejlesztésére 2009-ben, de ennek a cég honlapján nincs nyoma, és az
interneten sem találni ez ügyben információt. A cég mérlegében pedig
2009-ben és 2010-ben megjelenik 30 millió forint egyéb bevétel. A
forrásokat jelenleg kezelő Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél
utánakérdeztünk, mire is költötték ezt a támogatást, de mivel a projekt
még nem zárult le, nem tudtak bővebb tájékoztatást adni. Mindenesetre
ügyes pályázónak számít a cég, hiszen a motoroptimalizálási módszertan
és hozzá kapcsolódó adatbázis létrehozása elnevezésű projektjük 2009-ben
zárult, amelyre 4,7 millió forint támogatást kaptak, továbbá
motordiagnosztikai berendezések és motoroptimalizáláshoz szükséges
szoftverek beszerzése címén is jutott 11,5 millió forint az Innovációs
Alapból.
A Magyar Televízió és számos újság hírei közé bekerült a cserépbe integrált napelem, mint világújdonság, pedig az már évtizedek óta létezik. Gyártott már a honi bejelentéskor tetőcserép alakú napelemeket például az amerikai Premier Power nevű cég, a tajvani Ching Hhan Technology és a német Panotron is. A japán Sharp, a napelemgyártás egyik vezető cége családi házak napenergia-hasznosítására olyan könnyű és ellenálló energiatermelőket kínál, amelyek cserép helyett beépíthetők a tetőlécekre. Az pedig, hogy ezek a napelemek egyenesek, és nem mediterrán cserép formájúak, már csak azért is érthető, mert így egyrészt jóval egyszerűbb és olcsóbb a gyártás, továbbá ésszerűbb nagyobb paneleket készíteni, mint kis cserépnyi darabokat, amelyeknek azután az összekapcsolását is biztosítani kell.
A Solo-Duo. Nem tudnak továbblépni.
„Forgalmazásáról eddig több mint 30 országból érdeklődtek” – hangzott 2009-ben a cserépbe integrált napelemmel előálló Idea Solar Kft. tájékoztatása, de ebből az elmúlt években nem valósult meg semmi. Megkerestük e-mailben a céget, erre válasz nem érkezett, de telefonon biztosítottak bennünket arról, hogy jövőre megindul a sorozatgyártás, és számos külföldi érdeklődő van. A 2010 szeptemberében bejegyzett vállalatnak abban az évben még nem keletkezett árbevétele.
FELSZÁMOLÁS ALATTA hulladékból előállított HABITEN építőanyag és az ezen alapuló VEKLA építési technológia esetében befektetőt is sikerült találni, a sikersztori mégis elmaradt. Solti-Veres Klára az Ingatlanmagazin.hu-nak 2009-ben azt mondta, hogy „korábban egy amerikai kutatócég 5 millió dollárért megvette volna a találmányt, de Münchenben is jelentkezett rá egy iraki üzletember”. Ők azonban Magyarországon akarják tartani a szabadalmat. Visszatérő kommunikációs elem egyébként, hogy a feltalálók ragaszkodnak az újdonság hazai gyártásához, nem adják el a külföldi érdeklődőnek, aki megfosztaná a haszontól az országot.
Solti-Veres Klára a Habiten építőanyaggal. Referencia nélkül.
Ebben az esetben Kuremszki Csaba vállalkozó tett pénzt az üzletbe. Mára azonban a Habiten-Vekla Kft. és a VEKLA-5 Zrt. végelszámolás, illetve felszámolás alatt áll, a vállalkozó elbukta befektetését, a honlapok is eltűntek. „Egy majdnem kitűnően kitalált és kivitelezett csalás Solti-Veres Klára és Bilinszky Ferenc részéről” – írta a Habiten-vekla.hu, azóta megszűnt honlapon ifjabb Kuremszki Csaba. A 2008-ban alakult közös cégben fele-fele arányban volt tulajdonos Bilinszky Ferenc és a miskolci vállalkozó, Kuremszki Csaba azonos nevű fia. A befektetők összegzése szerint több száz millió forintjuk úszott el valós fejlesztések nélkül.
Solti-Veres Klára és Bilinszky Ferenc 2009-ben közös céget alapított Vekla-Trade Kft. néven. Azt is állították, hogy több referenciaépület is áll, Szentendrén egy társasház is, csakhogy ezek a valóságban nem léteznek. A Vekla-Trade idén július óta végelszámolás alatt áll.
AUTÓS ÁLMOKMagyar elektromosautó-fejlesztésről szóló hírek is rendszeresen jelennek meg, ezek sokszor vizionálták, hogy hazánk elektroautó-gyártó nagyhatalom lesz. Az elektromos autók iránti fogékonyság talán a múlt század nyolcvanas-kilencvenes éveinek fordulóján Hódmezővásárhelyen gyártott, felemás sikerű Pulikra vezethető vissza.
A felcsúti szélerőmű. A Műegyetem fenntartásait hangoztatja.
A Brixxon Kft. 2011-re 15 ezer, 2013-tól pedig egyenesen 100 ezer elektromos autó hazai gyártásával számolt pár évvel ezelőtt (Beletaposnak – Figyelő, 2008/24. szám). A társaságnak azóta a honlapja is megszűnt, árbevételt eddigi működése alatt pedig nem ért el az Opten céginformációs rendszere szerint. Az alapítót, Horváth Sándor Lászlót néhány héttel ezelőtt a Figyelő Németországban érte utol, szavai szerint ott dolgozik a gyártás előkészítésén, itthoni érdekeltségeit megszünteti. A fejlesztő állítja, a Bajorországban készülő kocsi lesz az első a világon, amelynek töltéséhez nem kell majd kábel.
Hosszabb ideje várhatunk a Solo-Duo elektromos autóra is. Az Antro közhasznú társaságként 2001-ben kezdte meg működését, és szintén áttörést ígért az elektromos autók piacán, erre az évre akár már több tízezres gyártási darabszámot is elképzelhetőnek tartottak 2007-ben. Ez nem jött össze, eddig mindössze a Moveo robogót készítették el, amelynek lítium-ion akkumulátora ugyan könnyebb és nagyobb teljesítményű, mint sok olcsóbb e-robogó ólom akkumulátora, de így is túl magasnak tűnik a 2400 eurós bevezető ár. Annál is inkább, mert az interneten körbenézve hasonló tulajdonságokkal rendelkező elektromos robogót már 500 dollárért is találhatunk (XB-562), kétségkívül kevésbé dizájnos kialakításban. Az Antro pedig továbbra is várja a befektetőt, aki gyárat építene robogója magyarországi gyártására. Telefonos megkeresésünkre a cégnél elmondták, akkor tudnának továbblépni az autó fejlesztésével, ha a robogóhoz találnának befektetőt.
Nem épült üzem
Korszakalkotó
felfedezés született, amelynek révén 30 százalék áramot lehet spórolni –
jelentette be 2004-ben az Energitec Egyesület. Ez a „semleges áram,
amely nem 50 hertzes, nem sinusos görbéjű, ám, hogy milyen, az a
szabadalmi titok része”. Többet sajnos azóta sem tudtunk meg, pedig a
felfedezés jelentőségét a Déry, Bláthy és Zipernowsky-féle
transzformátor feltalálásához hasonlították – híres magyar találmányokra
hivatkozni ilyen híreknél pedig mindig jó recept. Pár hétre rá a
Népszabadságban Csefkó Pál Tamás ismertette az ehhez a „tudományos
áttöréshez” kapcsolódó találmányt, a transzvertert, amely az inverternél
hatékonyabban állít elő váltóáramot egyenáramból. Rögtön be is
jelentették, hogy 300 millió forintos beruházással új elektrotechnikai
üzemet építenek Nyírbélteken, de ebből sem lett semmi.
A befektetők világszerte a legjobb lehetőségeket válogatják ki, elektroautó-fejlesztésből pedig sehol sincs hiány. Sőt, széria e-autók is kaphatók szép számmal már 8 millió forintért is. A Solo esetében annak 600 kilogrammos súlyát hozzák fel előnyként, de ehhez drága kompozitból kell gyártani, és az alkatrészeket is drágábban kapja meg, mint egy globális nagyvállalat. Ezek után felmerül, megérte-e a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatalnak 126 millió forintot fordítania a prototípus elkészítésére a Baross Gábor Program regionális innovációs fejlesztések alapjából, hiszen 2008 óta nem sikerült továbblépnie a cégnek.
Rátai Dániel 3D-s rendszerével. Lanyha iránta a kereslet.
A JÓ ÖTLET IS KEVÉS LEHETEgy jó ötlet sem garantálja a piaci sikert. Rátai Dániel 3D-s rendszerével 2005-ben nyert díjat egy Intel által szervezett versenyen, és azóta nincs olyan tudományos-ismeretterjesztő műsor, amely ne foglalkozott volna vele. Mai szemmel nézve kis számítási kapacitású gépekkel, filléres alkatrészekből sikerült egy működő 3D-s megjelenítő és irányító rendszert készítenie. A fejlesztésből azonban csak 2010-re lett termék, amely iránt nem túl élénk a kereslet.
Közben a konzoljátékok – mint a Nintendo Wii – már térbeli mozgást irányító kontrollerrel irányíthatóak. A tervezők és designerek számára is elérhetőek a Xsens cégnek a játékgyártók – így az EA Sports vagy a Konami – által is használt mozgásérzékelői, amelyek a virtuális térben adják vissza a mozgást, akár valós időben. A térbeli terveket készítő mérnökök vagy az animációkat készítők körében a 3Dconnexion nevű cég már igen jelentős pozíciókkal rendelkezik, egymillió darabot adott el a több száz dolláros 3D-s egeréből, amely könnyen összekapcsolható a tervezői szoftverekkel.
A Leondar3Do eszközéhez már 30 euróért hozzá lehet jutni, de nem tülekednek érte. A 3D for All Kft. a fejlesztésekre az NKTH-tól a Jedlik Ányos Program keretében 274 millió forint támogatást kapott, a cég árbevétele 2010-ben 27,58 millió forint volt. Ebből nem keletkezett adófizetési kötelezettsége, így igen hosszú időbe telhet, míg az államnak megtérül a fejlesztésre fordított támogatás. Pedig ebben az esetben a megoldás jó volt, megfelelő üzleti modell viszont nem tartozott hozzá, így nem jött létre igazán piacképes termék.
Gyógyászati remények
Óriási
áttörések bejelentésével a gyógyászati terület sem maradt adós. A
Népszabadságban 2006-ban megjelent hír szerint az érelmeszesedés
megelőzésére, sőt akár visszafordítására szolgáló immunizáló eljárást
fejlesztettek ki magyar kutatók. Aztán néhány hónap múlva az Origóban
már arról írtak, hogy Horváth István felfedezése mégsem annyira
egyértelmű, legalábbis a Magyar Atherosclerosis Társaság megszólalói
szerint. Horváth István más világraszóló találmányt is bejelentetett,
mégpedig a művért. Állítása szerint ezért 300 millió dollárt kínált
2007-ben egy francia cég, akkori áron 55 milliárd forintot, de nem adta.
Azóta sem lett semmi a világújdonságokból, de reménykedni még lehet,
hiszen kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy tárgyalások folynak
befektetőkkel a készítmények gyártásáról.