Mivel egyelőre nincs számottevő mennyiségű és széles körben ismert hazai best practice „minta”, sok hallgató a főiskolák, egyetemek CSR-témájú és -üzenetű eseményein találkozik először komolyabban a szervezett és tervezett vállalati felelősséggel. Ami az érdeklődésüket tovább fokozza, hogy ilyen rendezvényekkel nem csupán a fővárosban, hanem a vidéki intézményekben is találkozhatnak. Ráadásul, ha egy-egy élen járó vállalat is csatlakozik az eseményhez, a gyakorlati példa is „kéznél van” akár szakdolgozathoz, akár erős motivációnak a soron következő tantárgyfelvételhez.
Kulcskérdés
A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola nem csupán oktatási kínálatában jeleníti meg a CSR-t és a kapcsolódó témaköröket, de intézményként is felelős szereplőként igyekszik működni – mondta Vass László főigazgató.
- Ön szerint mi áll a CSR dinamikus fejlődése mögött a hazai felsőoktatásban?
– Általában a felelősség mint közös értékrend kerül előtérbe a hazai üzleti és civilszervezetek körében. Emellett a vállalati oldal is kulcskérdésként kezeli a CSR-t, amely valódi szakemberek után kiált. Az iskolák – amellett, hogy követik a kedvező nyugati példákat – erre az aktuális igényre reagálnak, s ezt nagyban erősíti a hallgatók részéről megnyilvánuló érdeklődés. Ez a trend egyébként teljesen összhangban van a nyugat-európai folyamatokkal, ahol szintén igen erősen előtérben van a CSR-oktatás.
– Mik a hazai CSR-oktatás legaktuálisabb trendjei és kihívásai?
– Jól látható, hogy egyre jobban tagolódik, differenciálódik a CSR-hez kötődő tudásanyag. Külön válnak az etika, a corporate citizenship, a public affairs vagy a felelős márkázás területei. Kihívások terén fontos segítő tényező, hogy egyre több a magyar nyelvű szakirodalom, amelyek segítik az oktatást. Azonban a gyakorlati példák, átfogó esettanulmányok terén még mindig hiányt érzek.
– Mik a BKF tervei a CSR-oktatásában?
– Mivel az üzleti kommunikáció minden területét érintő témakörről van szó, nagy szerepet szánunk a CSR elméleti és gyakorlati bemutatásának. Az alapképzésben számos tárgy esetén tananyagszinten és önálló kurzusként is megjelenik, és ezt a továbbiakban erősíteni kívánjuk, például a másoddiplomás képzésben hamarosan induló CSR-szakiránnyal. Emellett a főiskola saját társadalmi felelősségvállalási tevékenységét is stratégiájának fontos elemeként kezeli.
Felelős pillanatok
Hatalmas adomány
Minden idők eddigi legnagyobb támogatását kapta a New York-i állami iskolarendszer. A mintegy 18 millió dolláros hozzájárulás a GE alapítványától érkezik, és öt év alatt elosztva fordítják különféle képzési és fejlesztési programokra. Az adományt a város polgármestere, Michael R. Bloomberg és a GE elnök-vezérigazgatója, Jeffrey R. Immelt közösen jelentette be a napokban.
Zöld kosárlabdasztár
Az NBA egyik legnagyobb sztárja, LeBron James a Nickelodeon gyermekadóval közösen népszerűsíti a környezetvédelmet. Az akció keretein belül a sztár megjelenik egy online videójátékban, ahol különféle aktivitások közben zöldtippeket és útmutatásokat ad. A „nagy zöld segítség” elnevezésű játék a www.biggreenhelp.com oldalról tölthető le.
Facebook az AIDS ellen
A világ legnagyobb közösségi oldala, a Facebook aktívan is szerepet vállal Earvin „Magic” Johnson, egykori kosárlabda-fenomén AIDS-ellenes kampányában. Az „I Stand With Magic” elnevezésű akcióban új csoport indult a közösségi site-on, amelyen keresztül a HIV-fertőzés afroamerikaiak körében való terjedését kívánják csökkenteni oktatással és a teszteken való részvétel ösztönzésével.
Hősök kerestetnek
Videómegosztó oldalakkal összefogva a környezetet megóvó hősöknek hirdetett játékot a Timberland. A ruhamárka arra ösztönzi az embereket, hogy környezettudatos cselekedeteiket örökítsék meg, és tegyék fel a www.earthkeeper.com/youtube oldalra. A dicsőség mellett természetesen komoly ruhacsomag és ötezer dollár is vár a szerencsésekre. Sőt, a legjobbak részesei lesznek a Timberland jövő évi marketingkampányának is.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.