brusszel


CSR az iskolapadban

Figyelő Online - Figyelő
2008.07.04  11:11   
mail
nyomtatás
Ahogy a vállalatoknál egyre jobban előtérbe kerül a CSR, a felsőoktatásban is mind szélesebb körben terjed a társadalmi felelősségvállalás kérdése.
A környezettudatos gondolkodásmódot és a felelős hozzáállás elsajátítását nem lehet elég korán elkezdeni. Nem véletlen, hogy már általános iskolai szinten is találkozhatunk szelektív hulladékgyűjtéssel és egyéb, a környezeti felelősség alapfokú elsajátítására irányuló foglalkozásokkal. Azonban valódi elméleti és gyakorlati CSR-oktatásról jelenleg elsősorban a felsőoktatásban beszélhetünk, e téren pedig manapság valóságos robbanás tapasztalható. Már szinte nincs olyan menedzsment, kommunikáció vagy gazdálkodási szak, ahol a felelős vállalatirányítás és -működés ne kerülne előtérbe az oktatási tematikában. Sőt, azok az események, rendezvények is egyre gyakoribbak, amelyek a CSR felsőoktatásbeli szerepét hivatottak fejleszteni. A diákok közül pedig egyre többen „döngetnek” a CSR e szempontból nyitott kapuin.

Komoly tradíciók

A CSR oktatásban való megjelenése az üzleti képzéseken belül az üzleti etika, a public affairs, a környezetgazdálkodás és a felelős marketing témaköréhez kapcsolható. A vállalati felelősségvállalás elsőként az USA-ban került tervezetten a katedrákra, de az elmúlt két évtizedben egyre markánsabb és professzionális oktatómunka jellemzi Anglia, Németország, a Benelux-térség, valamint a skandináv országok felsőoktatását is. A jelentősebb nyugati egyetemeken és főként az üzleti iskolákban ma már nem választható, hanem kötelező a CSR oktatása, számos helyen képeznek szakembereket. Ezen túl kiemelkedő kutató intézetek jöttek létre az elmúlt években, a Nottinghami és a Bathi Egyetemen Angliában, a Wuppertal Institute-on Németországban, a Kennedy School of Governmenten Amerikában, valamint az egyik legismertebb üzleti iskolában, az INSEAD-on. Az intézmények hozzáállását jól mutatja az is, hogy a társadalmi felelősségvállalásnak külön felsőoktatási magazinja van, a Journal of Social Responsibilty.

Hazai boom

A CSR az elmúlt két évben valósággal berobbant a magyarországi felsőoktatásba. A szakemberek legnagyobb örömére nem csupán a legkiemeltebb gazdasági karokon és intézményekben, hanem más kapcsolódó szakokon – például humánerőforrás-menedzsment – is indulnak ilyen kurzusok. Az elsők között a Budapesti Corvinus Egyetem indított CSR-kommunikáció kurzust, míg a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán már több mint négy éve jelen van a Public Affairs tárgy keretein belül. Üzleti etika, környezetmenedzsment tárgy korábban is létezett a CEU-n, a Szegedi és a Szent István Egyetemen, valamint Keszthelyen. A jelen éppen a CSR mint tudományág meghonosodásáról, szegmentációjáról és bővüléséről szól hazánkban. Érdekes ugyanakkor, hogy CSR oktatása itthon egyelőre erősebben kötődik személyekhez, mint intézményekhez. Olyan neves szaktekintélyek oktatják e tárgyat, illetve a diszciplína valamely fontos szegmensét, mint Braun Róbert, Matolay Réka, Pataki György, Perlaky-Papp József, Szegedi Krisztina, Tóth Gergely, Vass László, illetve Zolnay László.

A rendezvények ereje

Mivel egyelőre nincs számottevő mennyiségű és széles körben ismert hazai best practice „minta”, sok hallgató a főiskolák, egyetemek CSR-témájú és -üzenetű eseményein találkozik először komolyabban a szervezett és tervezett vállalati felelősséggel. Ami az érdeklődésüket tovább fokozza, hogy ilyen rendezvényekkel nem csupán a fővárosban, hanem a vidéki intézményekben is találkozhatnak. Ráadásul, ha egy-egy élen járó vállalat is csatlakozik az eseményhez, a gyakorlati példa is „kéznél van” akár szakdolgozathoz, akár erős motivációnak a soron következő tantárgyfelvételhez.


Nyitott fülek

A megkérdezett tanszékvezetők és oktatók egyöntetűen a CSR dinamikusan fejlődő népszerűségéről számoltak be. Lukács Rita, a Braun & Partners szakértője, a Corvinus Egyetem oktatója örömmel tapasztalta, hogy CSR-kommunikáció kurzusaikon az eddigi négy félév során közel 150-en vettek részt, míg Vass László, a BKF főigazgatója mind saját intézetében, mind külső bírálóként egyre gyakrabban találkozik CSR-témájú, kiemelkedő színvonalú diplomamunkával. Várakozásaik szerint a hallgatói érdeklődés tovább fokozódik, annál inkább, mivel vállalati oldalról is igény mutatkozik CSR-szakemberek iránt. A hallgatók tárgy-, illetve szakdolgozati témaválasztása mögött meglepően tudatos és racionális érvek állnak: a szakmai érdeklődés mellett arra is számítanak, hogy néhány éven belül kialakul a CSR-szakemberek munkaerőpiaca, ahol ők a már megszerzett tudással és tapasztalattal komoly előnnyel indulhatnak a többiekkel szemben akár vállalati, akár tanácsadói oldalon. Akik pedig nem kifejezetten ezen a területen szeretnének elhelyezkedni, azok is számolnak azzal, hogy a CSR valamilyen formában megjelenik majd munkájukban.

fej

Kulcskérdés

A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola nem csupán oktatási kínálatában jeleníti meg a CSR-t és a kapcsolódó témaköröket, de intézményként is felelős szereplőként igyekszik működni – mondta Vass László főigazgató.

- Ön szerint mi áll a CSR dinamikus fejlődése mögött a hazai felsőoktatásban?
– Általában a felelősség mint közös értékrend kerül előtérbe a hazai üzleti és civilszervezetek körében. Emellett a vállalati oldal is kulcskérdésként kezeli a CSR-t, amely valódi szakemberek után kiált. Az iskolák – amellett, hogy követik a kedvező nyugati példákat – erre az aktuális igényre reagálnak, s ezt nagyban erősíti a hallgatók részéről megnyilvánuló érdeklődés. Ez a trend egyébként teljesen összhangban van a nyugat-európai folyamatokkal, ahol szintén igen erősen előtérben van a CSR-oktatás.

– Mik a hazai CSR-oktatás legaktuálisabb trendjei és kihívásai?
– Jól látható, hogy egyre jobban tagolódik, differenciálódik a CSR-hez kötődő tudásanyag. Külön válnak az etika, a corporate citizenship, a public affairs vagy a felelős márkázás területei. Kihívások terén fontos segítő tényező, hogy egyre több a magyar nyelvű szakirodalom, amelyek segítik az oktatást. Azonban a gyakorlati példák, átfogó esettanulmányok terén még mindig hiányt érzek.

– Mik a BKF tervei a CSR-oktatásában?
– Mivel az üzleti kommunikáció minden területét érintő témakörről van szó, nagy szerepet szánunk a CSR elméleti és gyakorlati bemutatásának. Az alapképzésben számos tárgy esetén tananyagszinten és önálló kurzusként is megjelenik, és ezt a továbbiakban erősíteni kívánjuk, például a másoddiplomás képzésben hamarosan induló CSR-szakiránnyal. Emellett a főiskola saját társadalmi felelősségvállalási tevékenységét is stratégiájának fontos elemeként kezeli.

Felelős pillanatok

Hatalmas adomány
Minden idők eddigi legnagyobb támogatását kapta a New York-i állami iskolarendszer. A mintegy 18 millió dolláros hozzájárulás a GE alapítványától érkezik, és öt év alatt elosztva fordítják különféle képzési és fejlesztési programokra. Az adományt a város polgármestere, Michael R. Bloomberg és a GE elnök-vezérigazgatója, Jeffrey R. Immelt közösen jelentette be a napokban.

Zöld kosárlabdasztár
Az NBA egyik legnagyobb sztárja, LeBron James a Nickelodeon gyermekadóval közösen népszerűsíti a környezetvédelmet. Az akció keretein belül a sztár megjelenik egy online videójátékban, ahol különféle aktivitások közben zöldtippeket és útmutatásokat ad. A „nagy zöld segítség” elnevezésű játék a www.biggreenhelp.com oldalról tölthető le.

Facebook az AIDS ellen
A világ legnagyobb közösségi oldala, a Facebook aktívan is szerepet vállal Earvin „Magic” Johnson, egykori kosárlabda-fenomén AIDS-ellenes kampányában. Az „I Stand With Magic” elnevezésű akcióban új csoport indult a közösségi site-on, amelyen keresztül a HIV-fertőzés afroamerikaiak körében való terjedését kívánják csökkenteni oktatással és a teszteken való részvétel ösztönzésével.

Hősök kerestetnek
Videómegosztó oldalakkal összefogva a környezetet megóvó hősöknek hirdetett játékot a Timberland. A ruhamárka arra ösztönzi az embereket, hogy környezettudatos cselekedeteiket örökítsék meg, és tegyék fel a www.earthkeeper.com/youtube oldalra. A dicsőség mellett természetesen komoly ruhacsomag és ötezer dollár is vár a szerencsésekre. Sőt, a legjobbak részesei lesznek a Timberland jövő évi marketingkampányának is.


Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Nagy Szulejmán 
pénzügyi hadjáratai

A kaukázusi Krőzus nevét egyre gyakrabban hallani. Márciusban lesz 51 esztendős, de már komoly üzleti csatározásokat tudhat maga mögött.

E-testtartás-javító

Tizedik osztályos vállalkozási feladatból is nőhet ki sikeres startup. Legalábbis esélyes erre a WRU Companyre keresztelt diákcég Spiner nevű, testtartást javító kütyüje.

Nagyban játszik

Kedves buldózernek, a cirkuszi világ Bernie Ecclestone-jának tartják Guy Lalibertét, a Cirque du Soleil alapítóját.

top200