brusszel


Christopher Laska: A tisztesség bizalmat szül

A vállalati példamutatás erejéről
Figyelő Online
2012.08.01  15:32   
mail
nyomtatás
Nagyon szerencsés vagyok, mert Norvégiá-ban, ahol születtem, megszoktam, hogy tisztességesnek lenni természetes, és nem valamiféle különleges eredmény. A skandináv országokban jellemző korrupcióellenességre az egész társadalom büszke. Az számít menőnek, aki fair és szabálykövető.
A későbbiekben, a karrierem során lehetőségem volt nagyon különböző országokban dolgozni. Minden egyes ország új tanulsággal szolgált, és megismertem az adott törvényi környezetet, az egyedi megoldásokat, amelyek szerint a cégek működnek. Ezért mostanra biztosan állíthatom, vannak szabályok, amelyeknek egyformán érvényesnek kell lenniük minden országban, a kulturális különbségektől és hagyományoktól függetlenül. Van egy szabály, amely a Telenor-csoporton belül mindenhol érvényes: ha felmerül a vesztegetés lehetősége, mi nem fizetünk! Ez nagyon egyszerűen hangzik, de minden országban más jellegű erőfeszítést követel, hogy tisztességes módon legyünk sikeresek az üzletben.

Amikor egy külföldi vállalat eldönti, hogy befektet egy országban, elengedhetetlen, hogy tisztában legyen azzal a kultúrával, ahol tevékenykedni fog. Ha az országban magas a korrupciós kockázat, az óriási hátrányt jelent, és mérhető külföldi tőkebefektetés-csökkenést eredményezhet. Nagyon megdöbbentem, amikor láttam a Transparency International egyik márciusi kutatásában, hogy Magyarországon mennyire magas a korrupciós kockázat az üzleti szférában. Nem ülhetünk ölbe tett kézzel, amíg ez magától megváltozik. Nagyon fontos, hogy a Magyarországon működő cégek tegyenek valamit ez ellen!

A TRANSZPARENCIA VERSENYELŐNY
Fontos hangsúlyozni, hogy a Telenor nem annak ellenére sikeres, hogy transzparens, hanem éppen ellenkezőleg: következetes transzparenciánk végső soron versenyelőnnyel jár. Ez azt jelenti, hogy hosszú távú víziónk van vállalatunk sikeréről, és nemet mondunk rövid távú előnyökre, amelyek károsak lehetnek, vagy amelyeket a szigorú etikai kódexünk miatt kirostálunk.

Egy vállalat legfontosabb értéke a hírneve. Minden egyes kollégám és én is nagyon keményen dolgozunk azért, hogy a Telenor hírnevét megőrizzük, és büszkék lehessünk rá. Szigorú szabályzatot dolgoztunk ki, hogy felismerjük és kezeljük a korrupciós kockázatokat, amelyek minden üzleti környezetben felbukkanhatnak. Mi mindnyájan ezeknek a szabályoknak megfelelően dolgozunk Norvégiától Magyarországig. Zéró toleranciát vezettünk be már a legkisebb kihágásra is. Bárki, aki tisztességtelen lépéssel próbálkozik, azonnali és nagyon szigorú intézkedésekkel, a munkaszerződése megszüntetésével, sőt, rendőrségi feljelentéssel szembesül.

A dolog pozitív oldala viszont, hogy kollégáink minden szükséges segítséget megkapnak, hogy elkerüljék és kezeljék az esetleges korrupciós kockázatokat. Információs anyagokkal, etikai kódexszel, korrupcióellenes szabályrendszerrel rendelkezünk, és tréningeket is szervezünk a munkatársaknak. Kollégáink bármikor fordulhatnak compliance vezetőnkhöz, akár névtelenül is. Szintén nagyon fontosnak tartjuk, hogy a Telenor vezetői példát mutassanak. Egy pozíció vagy kivételes üzleti lehetőség sem lehet mentség arra, hogy lazítsunk a szabályokon. Épp ellenkezőleg, a vezetők felé szigorúbbak az elvárásaink, éppen felelősségteljes helyzetük miatt.

Mindig elmondjuk a kollégáknak, hogy semmi szégyellnivaló nincs abban, ha beszélünk ezekről a problémákról. Korrupciós kockázat a világon mindenütt előfordulhat. Mi abban tudunk példát mutatni, ahogyan kezeljük a potenciális kockázatot. Ezért bátorítjuk a kollégákat, hogy beszéljünk ezekről a kérdésekről, hiszen felkészültnek kell lennünk. Az pedig, hogy az etikus magatartást napirenden tartjuk, segít, hogy tovább erősítsük a felkészülésünket. Egy olyan kultúrában, ahol mindenki kap etikus képzést, ahol nyíltan beszélnek a korrupció veszélyeiről és a megfelelő ellenlépésekről, kevésbé valószínű, hogy bárki merne tisztességtelen lépéseket kockáztatni.

Ezért a kollégák képzése rendkívül fontos. Könnyű felismerni és elhárítani egy nyílt vesztegetési helyzetet, de szakértő tanácsadóinktól tudjuk, hogy bizonyos kockázatok álcázva bukkannak fel, például mint jótékonyság, hála, üzleti együttműködési ajánlat vagy más, egyszeri lehetőség, ami látszólag minden fél számára előnyös. Én azt tanultam a főnökeimtől, a norvégiai Telenor-vezetőktől, hogy mindig három kérdést kell megvizsgálni, ha kétségek merülnének fel. Először is meg kell nézni, a helyzet sért-e bármilyen külső vagy belső szabályzatot. Másodszor, végig kell gondolni, hogy vajon ha a versenytársaink tennék ezt, mi nem gyanakodnánk-e tisztességtelen magatartásra. Harmadszor pedig: ha bárki besétálna az utcáról ugyanezzel az üzleti lehetőséggel, ugyanezt az esélyt kapná-e meg? Mindig figyelni kell, hogy a saját játékszabá-
lyaink is igazságosak legyenek, és ne tegyünk kivételeket.

Miért olyan fontos ez nekünk? A korrupció igazságtalan üzleti környezetet teremt, ami egész szektorok hatékonyságát, fejlődését, versenyhelyzetét károsítja. Nemcsak egyes cégekre jelent veszélyt, hanem az egész ország számára.

Éppen ezt ismerte fel a Transparency International Vállalati Támogatói Fóruma, és ezért döntöttünk mi is a csatlakozás mellett. Ez azon cégek válogatott csoportja, amelyek megfelelnek a TI szigorú feltételeinek, és nagyon örülök, hogy a Telenor is tagja lehet a fórumnak. Tisztában vagyunk vele, hogy merész lépés Magyarországon a tisztességes üzleti magatartás mellett kiállni, hiszen ránk irányul a figyelem, és duplán kell teljesítenünk ezen a téren. De mi példát szeretnénk mutatni, mert tapasztalatból tudjuk, hogy a tisztesség bizalmat szül, és mindenképpen megéri hosszú távon.

A FEJEKBEN KELL RENDET TENNI
Tapasztalatainkkal szeretnénk segíteni a többi vállalatnak, különösen a kkv-knak. Először a fejekben kell rendet tenni, és kis dolgokkal kezdeni. Például parkolójegyet venni, a zebránál lassítani, hogy a gyalogosok biztonságban átérhessenek. Tisztességesen bejelenteni az alkalmazottakat, akik ezt meghálálják, hiszen lojálisabbak lesznek, és jobban bíznak a vezetőikben. Végül el kell jutni arra a szintre, amikor egy cég a teljesítménye és az árazása alapján választja ki üzleti partne-
reit más, kevésbé fontos szempontok helyett, hogy jobb minőségű szolgáltatást kapjon. Szintén nagyon fontos, hogy kerüljük az összeférhetetlenséget, sose engedjük lekötelezni magunkat; aki megteszi, rendszerint megbánja, hiszen hosszú távon nem kifizetődő.

A befektetők is egyre inkább olyan cégeket keresnek, amelyek védik a környezetet, hozzájárulnak a társadalmi kérdések megoldásához, például támogatják az oktatást vagy az országukban élő szegényeket. Továbbá a befektetők a saját kockázataikat is csökkenteni szeretnék, amikor olyan cégeket választanak, amelyek elkötelezettek a korrupció elleni harcban. Ez idővel nagyobb bizalmat teremt egy cég részvényei iránt, és arra sarkallja a vállalatokat, hogy beépítsék folyamataikba a korrupcióellenes programokat.

Meghirdettük a Telenor Etikus Vállalat Díjat, hogy felhívjuk a figyelmet azokra a cégekre, amelyek jó példát mutatnak és programokat indítanak. Például a munkatársaikat arra oktatják, hogyan lehet harcolni a korrupció ellen, vagy különböző, tisztességes működést biztosító technikákat építenek be a folyamataikba. Különleges figyelmet szentelünk a kkv-knak, az ő pályázataikat külön kategóriában várjuk, mert ők az igazi hősök. A tisztességes vállalati magatartás területén dolgozó szakértőket kértünk fel a zsűribe, és összegyűjtöttük a díjjal kapcsolatos tudnivalókat a www.telenoretikusvallalatdij.hu oldalon. A nyerteseket a Figyelő Top200-gálán hirdetjük ki, amely jól megérdemelt népszerűséget hoz azoknak a cégeknek, amelyek jó példával járnak elöl.

ELEKTRONIKUS TANANYAG
A Transparency International Magyarországgal elkezdtünk kidolgozni egy elektronikus tananyagot is, kifejezetten korrupcióellenes megoldásokkal, ez ingyenesen elérhető lesz a honlapunkon az év vége felé. Olyan tananyagot szeretnénk fejleszteni, amely a magyarországi kkv-k életében tipikusan előforduló dilemmákat és megoldási lehetőségeket mutatja be szórakoztató és könnyen érthető módon, hogy a cégek saját tréningjeikben felhasználhassák.

Elképzelhető, hogy országos szinten csak lassan tudjuk megváltoztatni a rossz beidegződéseket, de meggyőződésem, hogy már néhány példa is nagy előrelépést jelent. Ahogy egyre több cég választja a tisztességes utat, egyszer majd könnyebb lesz etikusnak maradni, mint sem, és akkor végre a minőség lesz a piaci verseny alapja. A tisztességes értékek iránti elkötelezettségünkkel ki tudunk tűnni a többiek közül, bizalmat építünk a partnereink és ügyfeleink körében, s fokozatosan elérhetjük, hogy az a játéktér, ahol működünk, minden résztvevő számára fair legyen, és egyenlő esélyeket biztosítson.
A szerző a Telenor Magyarország vezérigazgatója. Cikke hozzászólás a korrupcióról indított vitasorozatunkhoz.
(Alexa Noémi: Az állam fogoly. Mit tehetnek a cégek?)
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200