Nemcsak a szupergazdagok, hanem egyre több nyugdíjas is hajóba fekteti pénzét. Ők azonban rendszerint nem egy összegben, hanem valamilyen részletfizetési konstrukcióban vásárolják meg hajójukat, a viszonylag elérhető 3-6 millió forintos árkategóriában. Havan Ágnes, a Magnum Marine ügyvezetője szerint ügyfeleik fele vesz igénybe valamilyen hitelt vagy lízinget hajóvásárláshoz. A kereskedők döntő többsége nyilatkozott úgy lapunk érdeklődésére, hogy elsősorban a kisebb hajókhoz keresnek valamilyen pénzügyi megoldást (hitelt, lízinget vagy tartósbérletet), míg a nagyobb hajók esetében inkább egy összegben fizetik ki a vételárat.
Azimut 116
A két csoport között azonban egyre nagyobb szakadék tátong: Borsos Zoltán, az Elite Yachts ügyvezetője szerint ugyanis a piac alsó és felső vége egyre inkább távolodik egymástól. Havan Ágnes szerint a tehetősebbek 3-4 évente lecserélik hajójukat. Ilyenkor pedig a legtöbben úgy döntenek, ahogy autóvásárláskor szoktak: az előzőnél mindig egy kicsit nagyobbat és drágábbat keresnek. Az Elite Yachtsnál 4 milliótól 170 millió forintig lehet vásárolni, egy igényes orrkiülős hajóra 10 millió körül, míg egy többnapos, baráti társasággal eltöltött túrázásra alkalmas hajóra legalább 20 milliót áldoznak a vevők.
Pershing 56
A magyar képviselet volt – számos tengeri országot megelőzve – a világ második legeredményesebb Gobbi-kereskedője – büszkélkedett lapunknak Vanó Renáta, a J+J Vizisport külkereskedelmi referense. Vanó szerint nincsenek egyértelmű piaci trendek, cégüknél ugyan sokan keresik a hatmillió körüli hajókat, de már több olyan vevőjük is akadt, aki egymillió eurónál is többet áldozott egy tengeri hajóra. Az Azimut jachtokat is forgalmazó cégnél úgy látják, hogy a kisebb hajók döntő többségét lízingelik, míg a nagyobb hajókat itt is egy összegben fizetik ki.
Ilyen érdeklődés mellett természetes, hogy a hazai gyárak is egyre többféle hajót kínálnak. A balatonalmádi Füke Yacht továbbra is belvízi hajókat gyárt (motoros-, horgász- és vitorlás hajó egyaránt található a palettájukon), de az amerikai Chaparral termékeit is árusítják. Így termékpalettájuk felső végén a harmincmilliós hajók vannak, de már 115 ezer forinttól is lehet csónakot venni náluk.
Egyelőre ugyan egyik gyár sem létesített önálló képviseltet hazánkban, azonban megjelentek a külföldi kereskedők is. A tavalyi Boat Show-n mutatkozott be a szlovéniai Bond International, amely az Innovazioni e Progetti, az Aicon és a Numarine hajógyárakat képviseli. Nacsa Zsolt, a cég munkatársa szerint tavaly 3 hajót adtak el Magyarországon. Ezek áráról nem kívánt nyilatkozni, de annyit elmondott, hogy termékpalettájukon 215 ezer és 4,5 millió euró közötti hajók találhatók.
Stingray 180RX
Sokan hosszas mérlegelés után döntenek egy-egy hajótípus mellett. A kereskedők egybehangzó véleménye szerint elsősorban a kisebb pénztárcájú vevők gondolják át hosszabban a hajóvásárlást, de Rév Tamás, a Rév Yachting értékesítési vezetője úgy tapasztalja, hogy 192 ezer angol fonttól induló termékpalettájukon elsősorban a legújabb típusok a legkelendőbbek.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.