Magára marad a hazai kávégyártásban a Sara Lee, miután a Tchibo is bejelentette, hogy a szomszédos országokba helyezi át termelését. Míg a többiek a marketinggel törődtek, a Sara Lee egymilliárdot invesztált.
A hazai kávéipart is elérte a csokipiaci trend. A cégek többsége más országba telepíti a gyártást, a maradók pedig fejlesztésekbe kezdenek. A mindkét területen érintett Kraft Foods édesség- és
kávégyártását is Ausztriába, illetve Szlovákiába telepítette át. A csokiiparban a Nestlé, a kávétermelésben pedig a Tchibo követte példáját.
Vannak azonban olyan cégek, melyek szembe mennek az árral. Az édességek piacán a Stollwerck, a kávé- és teakészítés terén pedig a Sara Lee döntött a maradás mellett. A költözők és a maradók jelszava azonban azonos: mérethatékonyság.
Elolvadt az eredmény
Az 1991 óta működő, a közvetlen termelésben félszáz embert foglalkoztató Tchibo Budapest Kft. árbevétele az elmúlt években lényegében stagnált, miközben az üzemi eredmény a felére csökkent, vagyis a költségek drámai növekedésének lehettünk tanúi.
Mostantól marketingre gyúrnak
A szakmát kevésbé, a fogyasztókat talán jobban meglepte, hogy a Tchibo bejelentette: elköltözteti kávégyártó üzemét Magyarországról. A gyártás osztrák és német üzemekbe telepítését azzal indokolta, hogy ez jóval kevesebbe került, mint amekkora a magyarországi üzem fejlesztésének költsége lenne. A kiélezett verseny miatt ugyanis elengedhetetlen lett volna a bezárásra ítélt üzemek modernizálása.
A hazai gyártókapacitások felszámolása persze korántsem jelenti azt, hogy a magyar pörköltkávépiac 40 százalékát uraló Tchibo kivonulna hazánkból. Ehelyett a továbbiakban a cég a marketingmunkára összpontosít a magyar piacon.
Globális gyengülés
A Kraft Foods kelet-európai racionalizálását az is ösztönözte, hogy a legnagyobb amerikai élelmiszergyártó a budapesti gyár bezárásával egy időben jelentette be: három év alatt hatezer állást szüntet meg világviszonylatban. Ez a konszern létszámának kereken 6 százaléka. Ennek során az elbocsátások mellett mintegy húsz gyártóüzemet eladnak, vagy bezárnak.
A Kraft és a bécsi kávé
A hazai kávétermelésben nem egyedülálló a Tchibo döntése. Éppen egy évvel ezelőtt döntött ugyanis arról az egyesült államokbeli Kraft Foods, hogy magyarországi leányvállalatának átszervezése keretében bezárja budapesti kávé- és édesüzemét. A döntés nyomán a termelést a szomszédos országokba, Ausztriába és Szlovákiába telepítették: az édesüzem termelését Pozsonyba, a kávétermelést pedig Bécsbe helyezték át.
Ahogy most a Tchibo, akkor a Kraft is úgy döntött: csak kereskedelmi és marketing tevékenységet folytat Magyarországon. Az termelés kitelepítésének okaként a budapesti gyár alacsony hatékonyságát és a kapacitás gyenge kihasználtságát, valamint a fejlesztési lehetőségek hiányát jelölték meg. Ahogy fogalmaztak: a budapesti gyár nem volt alkalmas arra, hogy hatékonyabban termeljen, ezért nem sikerült fokozni az exporttevékenységet. Bár ebben a Kraft Foods szerint közrejátszott az elmúlt évtizedben a magyar termékekre kivetett vámok és egyéb exportjárulékok magas szintje is.
Tartós berendezkedés
Az 1951-ben Chicagóban családi vállalkozásként alapított Sara Lee a rendszerváltást követő privatizáció során szerezte meg az 1949-ben alapított Compackot. Az Omnia, Karaván, Horváth Rozi, Sir Morton, Douwe Egberts márkákat gyártó és forgalmazó cég a tartós magyarországi jelenlétet sugalló image kiépítésén dolgozott az elmúlt másfél évtizedben. A vállalat sikereit az eredmények mellett több díj is jelzi, például a 2004-ben elnyert Mai Piac Arany Tallér díj az Év Gyártója kategóriában, vagy a négy márkánknak - Douwe Egberts, Omnia, Pickwick, Chemotox - odaítélt Superbrand titulus.
Csak a Sara Lee fejlesztette budapesti üzemét
A Kraft és a Tchibo visszavonulását követően a hazai kávétermelésben a Sara Lee Kávé és Tea Rt. maradt a meghatározó szereplő. A cég elnök-vezérigazgatója, Seres Tibor megkeresésünkre úgy nyilatkozott: a magyar kávépiacon jelenleg is érezhető erős verseny csökkenésére nem számítanak, hiszen a gyártásból kivonuló versenytársak termékei továbbra is jelen lesznek Magyarországon. Mint mondta, üzletpolitikájuk az olyan erős magyar márkák, mint a több mint 35 éves és az idén Superbrandnek választott Omnia - valamint a Karaván, Paloma, Bona Vita fenntartása és Magyarországon gyártása. A Sara Lee Hungary évek óta vezető pozíciót tölt be a hazai forró ital piacon, folyamatos fejlesztésekkel, innovációval igyekszik a fogyasztók igényeit kielégíteni, termékeinek minőségét és a gyártási folyamatot is ISO rendszerek működtetésével biztosítja. Hozzá tette: bár az infláció és a bérek növekedése Magyarország attraktivitását, mint gyártóbázisét csökkenti, de a Sara Lee továbbra is lát fantáziát a magyarországi termelésben, az év első felében például tovább növeli a teagyártó kapacitását. A rákospalotai üzemük fejlesztésére egy tavalyelőtt elindított beruházás keretében egymilliárd forintot fordítanak.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.