Ott van továbbá az Apple online zeneboltja, az iTunes. Ezt az után hozták létre, hogy Jobsnak a világon elsőként sikerült rávennie az összes nagy lemezkiadó céget: tegyék legálisan hozzáférhetővé kínálatukat egy webhelyen. Tavaly április óta 30 millió számot töltöttek le az iTunes-ról - a trend idővel a kompaktlemez halálához vezethet. "Jobs tényleg az az ember, akinek megvannak a víziói, és aki képes megváltoztatni iparági szegmenseket" - mondja Jimmy Iovine, a Universal Music Grouphoz tartozó Interscope Geffen A&M Recordings elnöke.
RENDTEREMTÉS. Ma a szórakoztatás, a számítás-technika és a kommunikáció világában a tartalom egyre inkább digitális formát ölt. Ezzel párhuzamosan az internet és a vezeték nélküli hálózatok korábban elképzelhetetlen sebességgel szállítják a biteket. Hozzávéve ehhez az egyre nagyobb teljesítményű lemezmeghajtókat, félvezetőket és nagy felbontású kijelzőket, nyilvánvalóvá válik, hogy a technológia révén új korszak kezdődik a szórakoztatásban. Az elkövetkező években alapvetően megváltozik az, ahogyan zenét hallgatunk, fényképeket és filmeket nézünk, sőt még az is, ahogyan könyveket olvasunk. Márpedig jelenleg senkinek nincs nagyobb esélye rendet teremteni a káoszban - aztán profitálni a rendből -, mint Jobsnak. A számítástechnika, a zene és - a tulajdonában lévő Pixar komputeranimációs stúdió révén - a filmek világában egyaránt érdekelt, azaz a piac egészét illetően képben van. Ráadásul jó az ázsiója a fogyasztóknál, hiszen az eredeti Mac, a színes iMac, valamint az iPod mind sikertermék, és az Apple a világ egyik legismertebb márkaneve. Előbb-utóbb pedig jöhet az online filmértékesítés: e téren logikus megoldás lehet egy, az iTuneshoz hasonló "iMovie" webhelyet létesíteni, hiszen a filmelőzeteseket bemutató webhelyek közül már ma is az Apple-é a legnépszerűbb.
MÉG ELSZÚRHATJA. Kérdés persze, hogy Jobs nem szúrja-e megint el a dolgot. Az elektronikai óriásvállalatok seregnyi terméket fejlesztenek egyszerre, ezért elviselik, ha egyik vagy másik kudarcnak bizonyul. Jobs azonban egy kézben akar tartani mindent, aminek az a következménye, hogy az Apple-nél csupán néhány új projekt futhat egy időben. "Az Apple problémája az, hogy a fogyasztói elektronikai ipar mércéi szerint túl apró. Ahhoz persze túl nagy, hogy olyan exkluzív szereplő legyen, mint a Bang & Olufsen, viszont a Sony vagy a Samsung mellett eltörpül, ami elég kényelmetlen helyzet" - véli Paul Saffo, az Institute for the Future kutatási igazgatója.
Jobs növekedési terve hosszú ideig azt célozta, hogy minden évben 1 százalékponttal fokozzák részesedésüket a PC-piacon. Most viszont, mint az iPod megmutatta, kínálkozik jobb út is: az új piacok meghódítása. A Merrill Lynch prognózisa szerint a szeptemberig tartó 2003/2004-es üzleti évben az Apple árbevétele 23 százalékkal, 7,6 milliárd dollárra emelkedik, és a növekedés felét a zeneüzlet fogja kitermelni: az iPod-eladásokból származó bevétel közel a háromszorosára, 931 millió dollárra nő, az iTunes értékesítése pedig 220 millió dollárral a tízszerese lesz a tavalyinak.
Ezúttal sikerül?
iPod: ami bejött
KORAI INNOVÁCIÓ. Elegáns design-jával és nagy kapacitású leme-zével az iPod piacvezető lett. Az eladásokat fellen-dítette, hogy Jobs a vezető lemeztársaságokat bevonva létrehozta az iTunes online zenetárat, ahonnan darabonként 99 centért lehet számokat letölteni.
NYITÁS A WINDOWS FELÉ. 2002-ben kijött egy olyan iPod, amelyre a Windowszal futó PC-kről is át lehet másolni zenét, tavaly óta pedig iTunes is hozzáférhető ilyen gépekkel. Az Apple-nek korábban soha nem volt a Windowszal szinkronizált terméke.
PARTNERSÉG. Az év elején kötött megállapodás értelmében a Hewlett-Packard viszontela-dóként forgalmazza az iPodot. Ezzel az Apple szövetsé-gesévé tette hatalmas marke-ting- és disztribúciós bázissal rendelkező potenciális riválisát.
Mac: ami nem jött be
ELSZIGETELŐDÉS. Az Apple nem volt hajlandó licencelni az operációs rendszert, így magára maradt a Microsoft, az Intel, az IBM, a Dell és mások alkotta egységfronttal szemben.
MAGAS ÁRAK. Miután nem volt kivel megosztania kutatás-fejlesztési és a marketingköltsé-geket, a számítógépek szükség-képpen drágák maradtak, s csak egy szűk felhasználói kör tartott ki mellettük.
NEM VOLT ZSEBGÉP. Tíz évvel ezelőtt az Apple még úttörő volt a kéziszámí-tógépek terén a Newton nevű PDA-val. De miután Jobs újra vezér-igazgató lett, a cég 1998-ban leállt e technológiával, s így elszalasz-totta az esélyt, hogy a piac erős szereplője legyen. A kockázat nem kicsi. Úgy húsz évvel ezelőtt az Apple az élre tört a PC-üzletben, ám míg más vállalatok csak hardvert gyártottak, és a Microsoft szoftverét használták, az Apple úgy döntött, hogy a Macnek saját operációs rendszere lesz, ráadásul ezt nem is adta ki licencbe más cégeknek, meggátolva annak szélesebb körű elterjedését. Így egymaga volt kénytelen állni a fejlesztés és marketing költségeit, miáltal egyre veszített piaci részesedéséből.
Jobs ezúttal taktikát váltott, igaz, csak részben. Az iPodra az egykori főellenség, a Microsoft Windowsával futó gépekről is át lehet pakolni számokat - ha azokra rátelepítik a szükséges Apple-védjegyes szoftvereket -, és ugyanígy az iTunesról is lehet zenét letölteni a windowsos PC-kre. Ezenkívül megállapodás született az Apple és a Hewlett-Packard között arról, hogy az utóbbi HP márkanéven forgalmazza az iPodot. A stratégia eddig fényesen bevált. A Windowsra hangolt iPod 2002 közepén jött ki, és az IDC piackutató cég statisztikája szerint az Apple 2003-ban - az erős konkurencia dacára - 24-ről 25 százalékra növelte részesedését a hordozható zenelejátszók piacán. A tavalyi utolsó negyedévben 730 ezer iPod talált gazdára. Januárban pedig forgalomba került az eredeti termék olcsóbb változata, a 249 dolláros iPod Mini.
NEM KELL LOPNI. Jobs a siker hatására vágott bele, hogy rávegye a lemeztársaságokat: tegyék lehetővé a legális zeneletöltést. A Napster miatt a cégeknek kevés bizodalmuk volt az internetben, ám Jobs azzal érvelt, hogy a fogyasztók 80 százaléka hajlandó fizetni a letöltésért, amennyiben a technológia kellően egyszerű, az ár pedig elfogadható. Elsőként Roger Amest, a Warner Music Group elnökét sikerült meggyőznie, aki aztán segített bevonni a projektbe a rivális társaságokat. Már az iTunes tavaly áprilisi debütálása utáni első héten egymilliót töltöttek le a darabonként 99 centbe kerülő számokból. "Megmutattuk, hogy van kiút a zűrzavarból, van törvényes alternatíva, amely jobb, mint az online zenelopás" - jelenti ki Jobs.
Az Apple-nek ezúttal akár lehet is esélye arra, hogy megőrizze élpozícióját a zeneüzletben. A HP-megállapodás nyomán évi 9 millió számítógépre kerül rá az iTunes szoftver, amihez hozzájön még a HP marketingereje is. Emellett az America Online az iTunest választotta exkluzív zeneboltjául 26 millió előfizetője számára. Jobs már csak ezért sem hisz azoknak, akik szerint az Apple vezető helye veszélybe kerülhet. "Ez már-már sértés. Azt sugallják vele, mintha mi csak belebotlottunk volna ebbe az üzletbe" - mondja erre a felvetésre, hozzátéve, hogy az amerikai piacon a Mac részesedése a fénykorban 16 százalék volt, jóval kevesebb, mint amennyit az iPod elért, az iTunes 70 százalékával pedig szinte össze sem mérhető.
Jobs tizenkét éve az Apple bukott vezérigazgatója volt, a technológiai ipar enfant terrible-je, kevés reménnyel arra, hogy még valami emlékezeteset alkosson. Ma a zene világának megújítójaként ünneplik őt, és további lehetőségek sora áll nyitva előtte. Már csak az a kérdés, ezúttal lesz-e happy end.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.