A jövőépítő
Tóth Attila, a CÉH Rt. elnök-vezérigazgatója úgy látja, hogy csak azok a vállalkozások képesek hosszabb távon fennmaradni és sikereket elérni, amelyek foglalkoznak a jövő építésével.
Az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása 2004 pályázat fődíjasa, minden vizsgált mutatót tekintve a legjobb vállalkozás.
Oláh Anita cége egy szűkebb területre fókuszálva kívánja megőrizni hosszú távú előnyét a versenytársakkal szemben.
A kereskedelem ágazat legígéretesebb stratégiájú vállalkozása.
Szászkő László, a hat Reklám ügyvezetője sikerük titkát abban látja, hogy végig hűek tudtak maradni a kezdetekkor megfogalmazott elveikhez.
Amikor megbeszéltük az interjút, én fél órát kértem Szászkő Lászlótól, a hat Reklám ügyvezetőjétől, ő azt mondta inkább egy órával számol, hátha jót beszélgetünk. Neki lett igaza. Először is arról faggattam, vajon miért éppen hat (csupa kis betűvel). Mindenekelőtt igeként értelmezi a cég nevét, mert, ahogy mondja: a jó reklám, az hat. Másodsorban 6, vagyis szám, hiszen ha valakinek nagy dobása van, szerencsés, az hatost gurít a kockával. De értelmezhető úgy is, mint lehetőség, hiszen egy ügyfél mennyi mindent csinálhat, de mindenekelőtt hirdethet, vagy reklámozhat. De hogy ez mennyire működik, az az Üzlet&Siker Díjátadó gálán is kiderült, hiszen teljesen véletlenül – de tényleg – a hatos asztalnál ült tulajdonos- és ügyvezető társával, Papp Zsuzsannával.
Harminchét évesen kezdett bele az új vállalkozásba, mint mondja Ogilvy könyvéből jött rá, hogy mindig is a reklámmal szeretett volna foglalkozni. Induló csapata korábban kiállításszervezéssel foglalkozott, ami magával hozta a nyelvtudást, az emberismeretet, a kapcsolatteremtő készséget és a nemzetközi kitekintést. Helyzetüket speciálisan határozták meg, hiszen egy vékony kis piaci résbe illesztették be a céget a multinacionális „nagyok" és a hazai „kicsik" közé. Az első pillanattól csak a nagyokhoz mérték magukat a színvonalat, a szolgáltatások minőségét tekintve, miközben rendelkeztek a hazai pálya előnyeivel, a piaci ismeretekkel, és a fiatal magyar szakemberek lendületével, kreativitásával. Ebből az következett, hogy minőségi alternatívát jelentettek mindazon megrendelők számára, amelyek a magyarországi kommunikációjukkal nem multinacionális céget akartak megbízni.
A szolgáltatás ágazat legígéretesebb stratégiájú vállalkozása.
Csiki-Bege Lajos ügyvezető igazgató úgy véli, igényt kell ébreszteni a vevőben jó termékekkel és szolgáltatásokkal.
A kereskedelem ágazat legígéretesebb stratégiájú vállalkozása.
Merész gyógyszerész
Tóth Katalin és Tóth László egyetért abban, hogy a cég lendületes fejlődéséhez az összetartó család és a magasan képzett munkatársak járulnak hozzá.
A kereskedelem ágazat legdinamikusabban fejlődő vállalkozása.
Árkossy Tamás cége jó évet zárt, export-árbevétele megháromszorozódott, elkészült a cég új gyárépülete és új export piacra sikerült betörni.
A termelés ágazat legígéretesebb stratégiájú vállalkozása.
Varga Szilárd értékesítési és marketingvezető szerint a Pauker titka, hogy a túlzsúfolt nyomdaiparon belül a piaci igényeket folyamatosan szem előtt tartó, tudatos stratégiával dolgoznak.
A szolgáltatás ágazat legígéretesebb stratégiájú vállalkozása.
Kotányi Balázs úgy véli, hogy sikerük titka a piac jó ismeretében és munkatársai lelkes csapatában keresendő.
A szolgáltatás ágazat legnyereségesebben gazdálkodó vállalkozása.
Szappanos György cége azért pályázott másodízben az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása címre, hogy objektív mércerendszer szerint mérve mutatkozhasson be leendő vevőinek.
A kereskedelem ágazat legnyereségesebben gazdálkodó vállalkozása.
Molnár Imre és Marek József büszke saját dolgozóik teljesítményére, és arra, hogy valamennyi munkatársuknak megfelelő munkakörülményeket, feladatokat tudnak biztosítani.
A szolgáltatás ágazat legdinamikusabban fejlődő vállalkozása.
Vígh Sándor
A termelés ágazat legdinamikusabban fejlődő vállalkozása.
Amikor a gálán átvette a díjat, személy szerint meg voltam róla győződve, hogy ő is szakmabéli, de legalábbis orvos. A beszélgetés során azonban kiderült, hogy mérnökember, és teljesen más területen dolgozik. Az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása címet elnyert céget családjának indította és ma már csak akkor segít be, ha az üzleti ügyek intézésében elkel a segítség. És hogy akkor miért jöttek az interjúra mégis ketten? Így szólt a családi konszenzus. Mivel a papa a lányát küldte volna, magas, vékony alig harmincéves lánya viszont édesapját helyezte volna előtérbe, végül ketten érkeztek a beszélgetésre. Jól tették.
Mint mondják, az alapítói szándék az volt, hogy üzleti alapon hangolják össze a térség gyógyszertárainak készletgazdálkodását úgy, hogy létrehoznak egy adatbázist, amely tartalmazza az érintett patikákban meglévő nagy értékű medicinákat, illetve az állandósult, vagy időleges hiánycikkeket, valamint a tartósan készleten ragadt anyagokat. Mivel a gyógyszer különleges áru, ezért a szigorú hatósági előírások nem tették lehetővé, hogy a frissen létrehozott kis cég híd legyen a patikák között. Rövid útkeresést követően, egy évre rá átvették a gyömrői Kehely Gyógyszertár működtetését, amely teljes tevékenységi körű, akkreditált patika.
Az egészségház mellett a családi vállalkozás további gyógyszertárakkal bővült, ahogy ők fogalmaztak, összesen két és fél van: a gyömrői mellett nyitottak egyet Mendén, amit Katalin édesanyja, Ibolya vezet, valamint ennek egy fiókintézményét Úri községben, ahol öccse, Misi dolgozik. Büszkék arra, hogy sikerült megvetni a lábukat a térség gyógyszer-kiskereskedelmében és az egészségügyi szolgáltatás területén, s így a kistérség meghatározó szereplőivé váltak.
Az uniós piacszerző
A korábbi kapcsolat miatt a beszélgetést nem is elkezdjük, hanem folytatjuk. Először arról a beruházásról kérdezem, amelynek alapjait 2003. év elején tették le egy 8 ezer négyzetméteres iparterület megvásárlásával és közművesítésével. Akkori elmondásából még emlékszem, hogy nem ment könnyen. „Azóta elkészült és birtokba vettük a 2300 négyzetméteres üzemcsarnokot és irodákat, jövőre befejezzük bemutatótermünket és további 1500 négyzetméteres csarnokot építünk felületkezelő üzemünk részére. Igyekeztünk a mai igényeknek megfelelően a régió egyik legkorszerűbb üzemét létrehozni" – teszi hozzá szerényen. De ne szaladjunk előre ennyire az időben, hiszen ha jól emlékszem legutóbb a beruházás forrásainak előteremtésekor tapasztalt kilátástalan helyzetet ecsetelte. Válaszként elmondja, hogy akkoriban olyan hitellehetőségről álmodott, amelynek kamatterheihez nyújt segítséget az állam. Az álom azóta valóra vált, az Európa Hitel bejelentésekor nyújtottak be pályázatot és 80 millió forint kölcsönt kaptak. Sőt ennek kiegészítéseként pályáztak Sapard támogatásra is, ami az üzem energiaellátásának hulladékból történő megoldását célozza. Ez utóbbi projekt még zajlik. Az új üzemcsarnok a régi telephelynek mintegy négyszerese, de mint később kiderült, szükség is volt ekkora területre. Az elsősorban egyedi bútorok tervezésével és kivitelezésével foglalkozó társaság nemcsak a hazai piacon bővítette vevőkörét, hanem lépéseket tett az unió felé: a világhírű Grohe cég számára gyárt egyedi bemutató modulokat ausztriai bemutatótermeik számára.
A cég árbevétele az export bővülésének következtében olyan mértékben nőtt, hogy 2003-ban sikerült elérniük a négy évvel későbbre prognosztizált bevételi tervet. „Ez az árbevételi szint lehetővé teszi, hogy nyugodtabban végiggondolhassuk jövőbeli terveinket és kicsit a cégépítéssel is foglalkozhassunk" – teszi hozzá az ügyvezető.
Színnel, lélekkel
A cég neve ismerősen hangozhat az olvasóknak, hiszen a társaság az elmúlt évben is elnyerte az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása címet, amit az idei pályázaton különdíjjal is megfejelt. A Pauker Kft. egy íves ofszet technológiával rendelkező nyomda, de ennél sokkal több, hiszen egy telephelyre költöztette valamennyi alvállalkozóját így könnyítve meg az ügyfelek dolgát. Varga Szilárd büszkén meséli, hogy rendszerint meginvitálják megrendelőiket a gyárba, hogy nézzenek körül, akik általában vonakodnak a látogatástól. Amikor viszont kötélnek állnak, örömmel konstatálják, hogy itt tényleg minden egy helyen megtalálható: a levilágítástól a nyomtatáson át a kötészetig és kiszállításig. Valamennyi megrendelő számára saját gyártás-előkészítő kollégát jelölnek ki, aki végigkíséri a teljes gyártási láncolatot, így bármilyen újabb igény keletkezésénél a helyszínen tud beavatkozni a folyamatba.
A társaság az elmúlt évben számos beruházást hajtott végre a piac változó igényeinek, szerkezeti átalakulásainak függvényében. Lecserélték csomagoló eszközt előállító gépüket, amely boros címkét, csomagolópapírt, dobozt gyárt, valamint új gépet indítottak be a szórólapok, katalógusok nagy mennyiségben történő előállításához. Szeptemberben egy úgynevezett CTP berendezést is integráltak a rendszerhez, amelynek eredménye, hogy nem szükséges filmre, hanem lehet rögtön lemezre levilágítani az anyagokat. Az, hogy szimbiózisban élnek alvállalkozóikkal, a fejlesztéseket is megkönnyíti, hiszen ezeket össze tudják hangolni, megosztják tapasztalataikat, közösen tudják előkészíteni a döntéseket. Ennek eredményeként például a kötészettel foglalkozó alvállalkozójuk új technológiát vezetett be, amely jóval erősebben rögzített végtermék előállítását teszi lehetővé.
Független piacvezetők
Elmondja, hogy munkatársai, mint mobiltelefonokkal foglalkozó emberek tudatában vannak annak, hogy milyen fontos lehet egy adott pillanatban az azonnali segítség, vagy éppen csak néhány jó szó. Éppen ezért kollégáival tavaly az első negyedéves eredményeiket látva úgy döntöttek, felajánlanak 30 mobiltelefont a Nemzetközi Pethő Intézet számára. Az átadásra 2003 májusában került sor egy gálaműsor keretében, amit az intézet lakói nagy lelkesedéssel fogadtak. Dicsérem ezt a hozzáállást, mire az ügyvezető azt válaszolja, náluk nagyon jó a csapatszellem, a 60 munkatárs 80 százaléka évek óta dolgozik a cégnél.
A társaság sok energiát, nagy hangsúlyt fektet arra, hogy összetartsa ezeket a megbízható szakembereket. A cég növekedésével a lojális dolgozóknak lehetőségük van a továbblépésre, a vezetők tudatosan biztatják őket arra, hogy próbálják ki magukat újabb, több felelősséggel járó munkakörökben is. Kotányi Balázs három vezetőtársával irányítja munkatársait, akik nélkül – mint mondja – nem lennének ilyen sikeresek. A cég egyébként aprólékosan kimunkált, hosszú távú stratégia alapján dolgozik, lépésről lépésre, tudatosan haladva.
A cég büszke arra, hogy mindhárom mobil szolgáltató vállalattal együttműködik, ami a több lábon állás alapfeltétele. Több 10 millió forintos eszközparkkal 400 négyzetméteren javítják a meghibásodott készülékeket. A gyártó cégekkel kötött egyedi szerződéseknek köszönhetően a telefonokat mindig a legfrissebb szoftverrel tudják ellátni. Az elvégzett javításokat követően minden esetben végtesztet hajtanak végre, amelynek során professzionális mérőműszerrel mérik be a készüléket, sőt kérésre a teszt eredményét nyomtatott formában is az ügyfelek rendelkezésére bocsátják. Nagy hangsúlyt fektetnek a munkatársak ismereteinek folyamatos bővítésére, kollégáik rendszeresen részt vesznek a gyártók által szervezett hazai és külföldi továbbképzéseken, ahol a legújabb javítási módszerekkel és piaci trendekkel ismerkednek meg.
Ilyen méretek mellett a kapacitáskihasználtság csak akkor biztosított, ha lefedik a teljes hazai piacot. Kotányi Balázs a cég előnyének érzi, hogy teljes egészében magyar munkatársakkal és menedzsmenttel dolgoznak, hiszen így a hazai piac minden rezdülését gyorsan tudják követni. Szemben jó néhány piaci szereplővel, amelyek külföldi cégek hazai leányvállalatai. Az elmúlt 2-3 évben megszerzett piaci előny lehetőséget teremtett arra, hogy a mobil üzletágban szerzett tapasztalatok alapján újabb szolgáltatásokat is felvegyenek a palettára. Így kiemelt, nagy felhasználó ügyfelek számára vállalják telefonok értékesítését, a meghibásodott készülékek elszállítását, a javítási időre kölcsönkészülékek biztosítását, valamint kiegészítő tartozékok értékesítését.
Szigorú mércével
Az Atestor Kft. nem „csak" kereskedelemmel foglalkozik, hiszen feladatuk, hogy a hazai ipar és oktatás számára bemutassák a világ vezető méréstechnikai gyárainak termékeit, azok műszaki paramétereit és gazdasági előnyeit. Hozzáadott értékként a cég részt vesz abban, hogy az adott műszaki feladatra megtalálják a legmegfelelőbb berendezést, miközben a vevőt támogatják a szükséges felhasználási tanácsokkal, valamint a legmagasabb szintű szerviz-kiszolgálással.
Mint Szappanos György elmondja, cégére ott van szükség, ahol minőségi, kis sorozatú termelés és mindendarabos ellenőrzés folyik így például az egészségügyi termékek gyártásakor; vagy lényeges az üzemeltetés biztonsága, mint például az erőművek esetén. Ezeken túl a társaság egyik legjelentősebb piacát az autóipar és annak beszállítói jelentik, különös tekintettel azokra, amelyek műanyag termékeket állítanak elő.
A másik újdonság egy a Debreceni és a Budapesti Műszaki Egyetem által megrendelt biomechanikai vizsgálógép volt, amellyel az emberi implantátumok vizsgálatát végzi a két felsőoktatási intézmény kutatócsoportja. Ez esetben egy teljesen új berendezést kellett létrehozni erre a különleges feladatra, a vevő specifikus igényei szerint. Mivel ilyen típusú berendezést ez előtt még senki nem igényelt, az orvoscsoport, az Atestor és a gyártók összehangolt munkájára volt szükség ahhoz, hogy létrejöhessen. Szappanos György reméli, hogy szellemi befektetésük nem volt egyszeri alkalomra szóló és ha a világon bárhol hasonló berendezésre lesz szükség, részt vehetnek a munkában, megszerzett tapasztalataikat másutt is értékesíthetik.
Humán tőkések
A menedzsment tulajdonában lévő társaság viszonylag rövid múltra tekint vissza, hiszen jogelődjét, a hasonló nevű korlátolt felelősségű társaságot 2000-ben alapították. Valamennyien tapasztalatokat szereztek a munkaerő piacon, hiszen korábban a Meló-Diák Észak-Nyugat Dunántúli Régió Iskolai szövetkezet menedzsereiként foglalkoztak munkaerő- toborzással, szervezéssel, kiválasztással, munkaügyi projektek teljes körű lebonyolításával. A társaság kapcsolata az említett iskolai szövetkezettel máig nagyon szoros és sokirányú, a két szervezet együtt komplex szolgáltatási csomagot kínál partnereinek.
Firtatom, hogy vajon miért hoztak létre új céget?, Marek József veszi át a szót: „A cégalapítást a munkaerő piac keresleti és kínálati oldalán bekövetkezett változások segítették elő. Úgy láttuk jelentősen nőtt az igény a mobil és szakképzett, valamint a sokoldalú munkaerő iránt, továbbá a cégek kapacitásigényétől függő szezonális és alkalmi munkavállalók iránt." Erre a munkaerő kölcsönzésre visszakérdezek. Elmondják, hogy a kölcsönzött munkaerő náluk rendelkezik foglalkoztatotti státusszal és ők adott feladatra, vagy adott időszakra kölcsön adják az ezt igénylő vállalkozásoknak. Az Unióban a foglalkoztatottak mintegy 5–-6 százaléka kölcsönmunkás, Magyarországon ez a fogalom 2001-ben került bele a Munka tTörvénykönyvébe. Azt is megtudom, hogy a munkaerő- kölcsönzés előnye a cégek számára az, hogy szabályos körülmények között rendkívül rugalmas konstrukcióban juthatnak hozzá a munkaerő egy részéhez. Ez különösen azon cégek számára bír nagy jelentőséggel, amelyeknek idénymunkásokra van szükségük, mondjuk 3 hónapra. De a piac nagyon sokféle: vidéken jellemzően a betanított munkaerőnek van kereslete elsősorban termelő cégek részéről, míg a fővárosban inkább a szakemberek és a kvalifikáltabb munkatársak iránt mutatkozik igény.
A kölcsönzéstől eltérő felkészültséget és munkamódszert igénylő másik tevékenységük a munkaerő-közvetítés, amely klasszikusan a megadott kritériumok szerinti jelöltek keresését, képességeik tesztelését, az alkalmas jelöltek közvetítését jelenti. A Pannon-Work Rt. közben 15 irodát működtető társasággá nőtte ki magát, és mint Molnár Imre elmondja, a jövő év végéig valamennyi megye székhelyen, valamint Szlovákiában, Romániában, Ausztriában és Németországban is hoznak létre irodákat. A lendületes növekedést tudatos szervezetépítéssel kísérték, megalkották a vállalat piaci stratégiáját, a társaság értékrendjét, megfogalmazták küldetését, a marketing stratégiát, valamint meghatározták az eredmények mérésére alkalmas kritériumrendszert. Jövőképük az, hogy az Európai Uniós munkaerő áramlásban országos hálózattal, működőképes külföldi kapcsolatrendszerrel rendelkező vállalkozásként kívánnak részt venni.
Dinamikus építő
De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen már a társaság alapítása sem volt könnyű. Annak idején azért hozta létre a céget, hogy a pénzügyileg rossz helyzetben lévő volt állami vállalat felszámolása elől kimentse tapasztalt kollégáit és a jó szakembergárdára hagyatkozva korrekt, jó minőségű munkával, folyamatosan jövedelmező tevékenységgel megalapozzák a cég jövőjét. A feladatot sikerrel oldották meg, hiszen a társaság elmúlt hét évében elkészült munkáikon garanciális, szavatossági kötelezettségük nem merült fel, amelyre igen büszkék. „Közműépítéssel, mélyépítéssel, ezen belül gravitációs csatorna és nyomóvezeték építéssel, ipari- és lakóparkok komplett közműépítésével, valamint szennyvíz- és ivóvíztisztítók létrehozásával foglalkozunk." – fejti ki Vígh Sándor és hozzáteszi: társaságunk helyzete stabil, működésünket forgóeszköz-hitel felvétele nélkül tudjuk finanszírozni.
A vállalkozás történetében a nagy ugrást az jelentette, amikor 4 évvel ezelőtt Rákos József műszaki ügyvezetővel bővült a csapat. Az ő kapcsolatai révén olyan alvállalkozói kör épült a Duviép 2000 Kft. köré, amely alkalmassá tette őket a jelentősebb munkák felvállalására is. Ez pedig nagymértékben hatott a cég árbevételének alakulására is.
A társaság az elkövetkező évben szeretné elérni az egymilliárd forintos árbevételt – mint Víg Sándor mondja, talán már az idén is sikerül –, de ez nem csak rajtuk múlik. Mindenekelőtt attól függ, hogy az autópálya-építések mellett mekkora kormányzati figyelmet kapnak a csatornaépítések, amelyek szintjét az uniós előírásoknak megfelelően kell növelni. A módszer pedig az európai uniós pályázatokon való részvétel, ahová térségek, önkormányzatok jelentkezhetnek és amelyek az így elnyert pénzből vállalkozásokat bíznak meg a munkával. A megvalósításra esélyes nagyobb cégeknek szüksége lesz a Duviép 2000 Kft. által képviselt szakértelemre, tapasz
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.