A TGI kutatásából kiderült, hogy Magyarországon mintegy 3 700 000 ember használja az Amway, az Avon vagy az Oriflame termékeinek valamelyikét. És ami továbbra is nagy csapás a médiára: a termékek túlnyomó részét általában reklámozás nélkül adják el.
A közvetlenül értékesítő cégek zöme a kilencvenes évek elején jelent meg a magyar piacon. A nagyobb magyarországi cégeket tömörítő Közvetlen Értékesítők Szövetsége (KÉSZ) éppen az idén ünnepli tízéves évfordulóját. Az iparág forgalmának legnagyobb része a szövetség tagjaitól (AMC, Amway, Avon, Carion, Golden Neo-Life Diamite Int'l Kft., Lux Hungária Kft., Oriflame, Sunrider és Tupperware) származik, de számos olyan nagy, közvetlenül értékesítő cég is van, amely nem tagja a KÉSZ-nek (ilyen például a Forever Living Products, a Herbalife, a NuSkin vagy a Zepter). "Nyolc alapító taggal indultunk, de a tagok száma többször változott az évek során; általában tíz körül mozog" - mondja Rajki Éva, a KÉSZ főtitkára.
A KÉSZ adatai szerint nem csak világszinten, hanem Magyarországon is igen sikeresek a hálózatépítő cégek. Az értékesített termékek árbevétele egyértelműen növekvő tendenciát mutat: míg 1994-ben 7,5 milliárd forint volt ez az érték, 2001-re csaknem 24 milliárdra nőtt. Nemcsak a bevétel, hanem az értékesítők száma is rohamosan növekszik. Magyarországon az említett kilenc tagcégben mintegy 141 ezer aktív disztribútor dolgozik, ezeknek többsége (82 százalék) nő, illetve részmunkaidős munkatárs. Romániában 2002-ben 200 ezer ember volt tagja valamilyen hálózatnak - mondja Benedek József Mihály, vezetői szintet elért romániai független termékforgalmazó. Hozzáteszi, hogy a regisztrált tagoknak alig több mint tíz százaléka aktív értékesítő, a többiek úgynevezett "belső fogyasztók", akik csak a különféle árkedvezmények miatt csatlakoztak az értékesítők táborához. Az Egyesült Államokban körülbelül 14 millió disztribútort tartanak számon, és ugyanitt minden második család használ valamilyen hálózatos kereskedelemben forgalmazott terméket.
A közvetlen értékesítés politikája mindenkinek megfelel, aki részt vesz az üzletben - mondja Benedek József Mihály. A hálózatépítőnek azért jó, mert minimális tőkével és nagy elszántsággal jelentős mértékű jövedelemre vagy jövedelem-kiegészítésre tud szert tenni. A gyártónak pedig azért, mert nem kell marketingre költenie. "Míg a hagyományosan értékesítő cégek és láncok hatalmas pénzeket áldoznak - sokszor eredménytelenül - a marketingre, addig mi előbb eladjuk a terméket, és aztán utólag bónusz formájában megkapjuk a marketingre szánt pénzt. Így a marketinges kiadások pontosan egyenes arányban vannak az értékesítéssel" - teszi hozzá.
A közvetlen értékesítési formát többnyire azok a cégek választják, amelyek annyira újszerű termékekkel jelentkeznek a piacon, hogy a fogyasztónak be kell mutatni és el kell magyarázni, hogy mi az a plusz, amit az új termék az eddig ismertekhez képes nyújt. Az újszerűség mellett a magas minőség és az azzal járó magas ár is ok lehet. A bemutató jó alkalom arra hogy a vevő kipróbálja a terméket - teszi hozzá Rajki Éva. Elsősorban a tisztítószerek, a táplálék-kiegészítők, a kozmetikumok, a háztartási gépek és felszerelések tartoznak ebbe a kategóriába, de Közvetlen Értékesítők Európai Világszövetségének honlapja több mint ötven termékcsaládot említ. Vannak cégek, amelyek ékszert, festményt, porcelánt, bútort, italt forgalmaznak. Amway Az gyesült Államokban 1959-ben indított vállalkozás ma már világszerte ismert. A cégnek 42 országban vannak irodái, amelyek tevékenysége 72 országra terjed ki. Évi 4,5 milliárd dolláros forgalmával, és több mint hárommillió termékforgalmazójával csaknem fél évszázad alatt sem változtatott a közvetlen eladáson alapuló módszerén. A cég magyarországi leányvállalata 1991 óta működik. A vállalkozók száma 20-30 ezer között van, és körülbelül 400 termék kapható a magyar piacon. Gárdus Péter, az Amway Hungária Marketing Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy ez a szám világszinten sem sokkal nagyobb. "Az észak-amerikai alaptermékeken kívül különféle európai cégek jó minőségű termékeivel próbáljuk változatosabbá tenni a termékskálát; az új termékeket katalógusainkban tüntetjük fel, és folyamatosan cseréljük azokat" - mondja a szakember. Az Amway elsősorban háztartási tisztítószereket, test- és bőrápoló szereket (száj- és testhigiéniai cikkeket, színes kozmetikumokat, illatszereket), háztartási eszközöket forgalmaz, de az utóbbi időben a táplálkozás-kiegészítőkre is nagy hangsúlyt fektet. A cég forgalma az első időszakban ingadozott, 2000 óta viszont folyamatos növekedést mutat: 2000-ben 4 milliárd, 2001-ben 6 milliárd, tavaly pedig 8 milliárd körül alakult a nettó árbevétel. Magyarországon a testápolók és a tisztítószerek a legkeresettebb áruk.
Az Amway hagyományos reklámokra nem költ. A cég meggyőződése, hogy a kommunikáció akkor a legsikeresebb, ha maguk a termékforgalmazók bonyolítják a marketinget; ha ők maguk is használják a termékeket, hisznek bennük és elégedettek velük. Mint általában a más közvetlenül értékesítő cégek, az Amwaynek is vannak keresletélénkítő programjai. Ez nem árleszállítást jelent, hanem az esetek többségében első vásárláskor adott kedvezményt, illetve alkalomhoz időzített promóciókat (például Bálint napi termék-összecsomagolás, karácsonyi CD ajándék stb.).
Az Amway - honlapja mellett - a 100 ezer árucikket forgalmazó, nemrég indított internetes áruházára büszke, ahol Amway-es termékek mellett a különböző partneráruházak árucikkei közül is válogathatnak a látogatók. Az áruház 16 hónap alatt egymilliárdos forgalmat ért el.
Az Amway magyarországi leányvállalatának meglapítása óta jelentős összeggel támogat társadalmi szervezeteket. 1992 óta a Magyar Olimpiai Csapat arany fokozatú támogatója és hivatalos szállítója, emellett közreműködik a kultúra támogatásában és a hátrányos helyzetű gyermekek megsegítésében is.
Avon
Az Avon a közvetlen értékesítési rendszeren belül a személyes eladás módszerével, tanácsadónők segítségével értékesíti kozmetikai termékeit. Magyarországon több mint 500 féle terméket dob piacra, az Egyesült Államokban ennek a dupláját. Itthon legkelendőbbek a bőrápolási cikkek és a dekorkozmetikumok, de az illatszerek és a testápolási termékek is nagyon keresettek.
Az Avon 1990-ben, a rendszerváltást követően elsők között érkezett Magyarországra, s azóta dinamikusan fejlődik. 2000-ben az előző évhez képest 40 százalékos árbevétel-növekedéssel elérte a 14 milliárd forintos forgalmat. A következő évben 31 százalékos növekedést regisztráltak, míg 2002 végén az Avon brosúra áron számított árbevétele elérte a 21,5 milliárd forintot. Az Euro Monitor piacméret alapján elvégzett kalkulációja szerint az Avon Cosmetics Hungary piaci részesedése 22 százalék körül van. Az Avon magyarországi viszonylatban nagyobb forgalmat bonyolított, mint az összes többi közvetlen értékesítő kozmetikai cég együttvéve. A tanácsadónők létszáma az utóbbi egy évben 59 ezerről 65 ezerre emelkedett.
Az Avon keresletélénkítő programjai elsősorban a tanácsadóknak szólnak, de a vevők is folyamatosan részesülhetnek különféle kedvezményekben (kedvezményes vásárlási lehetőségek, ajándékok, hűségprogram és így tovább).
Az Avon nemcsak a tanácsadónőkre bízza a marketingjét, hanem hirdetési tevékenységet is folytat az írott és az elektronikus médiában. Az utóbbi években gyakori, hogy óriás- és citylight plakáton és a rádióban is hirdet. A magyarországi Avon középkelet-európai szerepköre folyamatosan bővül, hiszen innen látnak el termékkel hat új piacot. Újdonság, hogy 2001 szeptembere óta interneten keresztül is rendelhetnek termékeket az Avon-tanácsadónők, ellenben továbbra sem tervezi a cég a bolti kereskedelemben való megjelenést.
Az Avon a nők vállalataként, több mint négy éve szervez olyan programokat, amelyek a társadalmi szerepvállalásáról tanúskodnak, s amelyek pozitív változást idéznek elő a nők életében. A négy alkalommal megrendezett Avon Női Világfutáson több mint 50 ezer nő állt rajthoz. Az 1998-ban elindított mellrák elleni küzdelme keretében eddig 150 millió forintot gyűjtött jótékony célra. Ennek köszönhetően több mint ötven orvoscsoport emlőrák elleni szakmai munkáját támogatta összesen 60 millió forinttal. Az Avon egynapos gyaloglás az életért program keretében mammográf készüléket adományoztak a kazincbarcikai Városi Kórháznak és a Szegedi Egyetem radiológiai klinikájának, öszszesen 53 millió forint értékben. A múlt év szeptemberében elindított jótékony célú adománygyűjtés eredményeként 27 millió forinttal támogatják a magyarországi rákkutatást. Az Avon Talentum programmal minden évben a tudomány, a művészet és a sport területén rendkívüli teljesítményt nyújtó négy fiatal lánynak a tehetségük további kibontakoztatásához nyújt 1-1 millió forint anyagi támogatást.
Oriflame
1967-es alapításkor az Oriflame termékskálája néhány tucatnyi termékből állt. Mára több mint hatvan országban működő, 800 ezer szépségtanácsadóval rendelkező közvetlen értékesítésű kozmetikai világvállalattá vált. Éves forgalma meghaladja az 500 millió eurót. A magyar kozmetikai piacon 1991-ben jelent meg a hálózat. 1992-ben a forgalom az induláshoz képest hatszorosára nőtt, ezt követően kétszeres, majd másfélszeres volt a növekedés. 1999-ben 21 százalékos volt a piaci részesedése a direkt értékesítők körében, a kozmetikai piacon pedig 10 százalékos.
Bár a cég üzletpolitikája szerint a gyártó és a felhasználó közötti közvetlen kapcsolat jó irányba tereli a vásárlási szokásokat annak köszönhetően, hogy nem csak értéket ad pénzért, hanem páratlan szolgáltatást is biztosít kényelmes körülmények között, a hálózat mégis él a hagyományos reklámeszközökkel is. Az elmúlt évek óriásplakát- és citylight kampányai mellett a sajtóhirdetések is gyakoriak voltak. Romániában pedig számos üzletet is nyitottak.
Sunrider
Bár a Sunrider elsősorban étrend-kiegészítők árusításával foglalkozik, jelenléte a kozmetikai piacon is megemlítendő. Forgalmának döntő része a teakészítményekből származik. Emellett forgalmaz arc- és hajápolási készítményeket, szájhigiéniás termékeket, testápolókat és szappanmentes szappant is. A növekedés az 1993-as indulás 1996-ban 300 százalékos volt, az előző évhez képest 1997-ben 150 százalékos, 1998-ban 80 százalékos. A cég 37 országban van jelen, disztribútoraik száma egymillióra tehető, Magyarországon pedig 20 ezer aktív hálózatépítőről tudnak. Sztruhala Szilveszter, a cég ügyvezető igazgatója elmondta, hogy nem készült ugyan felmérés a Sunrider piaci részesedéséről, de becsléseik szerint negyedikek a hazai közvetlenül értékesítők piacán.
Mit mondanak a számok?
A Target Group Index kutatásából kiderült, hogy Magyarországon mintegy 3 700 000 ember használja az Amway, az Avon vagy az Oriflame termékeinek valamelyikét.
Kozmetikai termékeket a lakosság 26 százaléka vásárol az Avontól, amely ezzel az aránnyal a legerősebb pozíciót foglalja el az értékesítési listán. Sampon, tusfürdő, kézkrém, testápoló, hajbalzsam, arckrém és parfüm kategóriában ma (még) az üzletekben vásárolható márkák játszanak döntő szerepet, smink termékek terén viszont már a közvetlenül értékesített márkák vannak túlsúlyban. A tavalyi adatokkal összehasonlítva nem beszélhetünk átrendeződésről, noha a közvetlenül értékesített márkák pozíciója minden mért kategóriában 2-3 százalékkal erősödött.
...és a konkurencia? Bár Rajki Éva szerint a közvetlenül értékesítő vállalkozások semmiképp nem jelentenek konkurenciát a hagyományos módon értékesítő cégeknek, az illetékeseknek megoszlik erről a véleményük. A Mr Propert, Dosiát, Vanist, Air Wicket gyártó Benckiser volt marketingmenedzsere szerint valóban nincs szó konkurenciáról a közvetlenül és a hagyományosan értékesítők között. A kozmetikai piacon - amint az a grafikonokból is látszik - teljesen más a helyzet. "Természetesen konkurenciát jelentenek a közvetlenül értékesítő cégek, főként a dekorkozmetikumok terén. Ugyanúgy meg kell küzdeni velük is, mint a saját márkás termékekkel" - kommentálja a helyzetet Gál László, a Nivea marketingmenedzsere. A közvetlen értékesítők többi versenytársától nem lehetett érdemi információkat szerezni.
Kapcsolódó honlapok:
• http://vebso.hu • http://fedsa.de • http://dsa.hu