brusszel


Kik járnak jól az új mobilszolgáltatókkal?

Figyelő Online
2012.08.21  13:34   
mail
nyomtatás
Nem okoz azonnali árcsökkentést a hazai mobilpiacon, hogy egyre több virtuális mobilszolgáltató kezdi meg a működését - vélik a Figyelő Online által megkérdezett szakértők, akik szerint mindössze az történik, hogy a nagyok lemondanak a kevésbé tehetős ügyfelekről és átadják őket az olcsóbb elérési csatornákkal rendelkező cégeknek. A mobilpiaci árak feltehetően akkor sem csökkennek majd, ha megjelenik a negyedik, állami mobilcég is, miután a magyar fogyasztók elsősorban érzelmi alapon választanak szolgáltatót és nem feltétlenül az ár alapján.
Mobil internetszolgáltatást indít keddtől a UPC a Vodafone-nal együttműködve - jelentette be Betzalel Kenigsztein, a vállalat vezérigazgatója hozzátéve, hogy a mobilpiacon első lépésként az adatszolgáltatással indít a cég, de a későbbiekben a hangszolgáltatással is megjelenik. A UPC a virtuális mobilszolgáltatói piacon - tehát amikor egy cég csak bérli a szolgáltatáshoz szükséges infrastruktúrát - a meglévő ügyfeleiket célozzák meg, de elérhető nem UPC ügyfelek számára is, csak kevésbé vonzó áron.

A vezérigazgató elmondta, hogy az új szolgáltatás bevezetése illeszkedik a UPC stratégiájába, amelynek másik két fő eleme az akvizíciók, illetve a b2b (business to business) üzletág. A mobilpiac teljesen új terület a vállalat számára, ezért csak megfontoltan és lassan lép erre a területre. A hangszolgáltatás bevezetése komplikáltabb feladat, ezért ezt csak később tervezi a cég, de időpontot nem jelölt meg a cégvezető.

Maradnak az árak

Nem okoz azonnali árcsökkentést a hazai mobilpiacon, hogy egyre több virtuális mobilszolgáltató kezdi meg a működését - mondta el lapunknak Sugár Mihály a BellResearch vezető tanácsadója, aki szerint jelenleg mindössze az történik, hogy a nagyok lemondanak a kevésbé tehetős ügyfelekről és átadják őket az olcsóbb elérési csatornákkal rendelkező cégeknek. A Tesco például úgy szerzett néhány tízezer fős ügyfélkört, hogy a saját törzsvásárlóinak ajánlott mobiltelefonálási kedvezményeket. A három nagyobb szolgáltatónak pedig azért érheti meg átadni a saját infrastruktúráját (a Tesco esetében is a Vodafone-nak), mert ezeket a kevésbé fizetőképes ügyfeleket csak nagyon drága marketingmunkával tudnák elérni.


Fotó: MTI


A mobilszolgáltatás azonban többek kezében csak egy plusz lehetőség - hívta fel a figyelmet a tanácsadó, aki szerint ezért nem csökkennek lényegesen az árak. A UPC esetében például - ahogyan azt a cég vezérigazgatója is mondta - igazán csak a meglévő ügyfeleknek lesz kedvező a vállalat ajánlata. Sugár Mihály szerint az állami mobilcég megjelenése sem forgatja fel mindenestül a hazai mobilpiacot, miután a magyar lakossági ügyfelek sokkal inkább érzelmi alapon választanak szolgáltatót és nem feltétlenül az ár alapján döntenek. Ezt mutatja a Vodafone példája is, amely az 1999-es indulása óta, a kezdeti rendkívül kedvező árak ellenére, még mindig csak a piac 23 százalékát tudhatja magáénak.

A piac folyamatosan bővül

A közép-kelet-európai régióban, így Magyarországon is számítani lehet újabb virtuális mobilszolgáltatók megjelenésére a közeljövőben, ezzel a nemzetközi tapasztalatok szerint nemcsak a távközlési piac bővül, jól járhatnak vele a már piacon lévő szereplők is.

A virtuális mobilszolgáltatókkal még egy érett távközlési piac is képes további növekedést elérni, megjelenésükből pedig a partnerségek révén a már piacon lévő távközlési cégek is profitálnak - véli Takács Krisztián, a Business Telecom (BTel) Nyrt. elnök-vezérigazgatója.

A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett alternatív távközlési szolgáltató vezetője szerint a régióban az új piaci szereplők közel egy éve készítik elő színrelépésüket, s egyre világosabban körvonalazódik az a három fő modell is, amelyek révén a virtuális mobilszolgáltatók meglévő ügyfélbázisaikra alapozva felépíthetik piaci jelenlétüket és sikerrel működhetnek.

A virtuális mobilszolgáltató (mobile virtual network operator, röviden MVNO) ugyan nem rendelkezik saját tulajdonú mobilhálózattal, mégis saját márkanév alatt kínál mobilszolgáltatást úgy, hogy a hálózatot egy partnertől bérli.

Takács Krisztián kifejtette: mivel Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában már megjelentek a virtuális mobilszolgáltatók, az itt új piaci szereplőknek számító cégek már jelentős tapasztalatokkal jelenhetnek meg a térségben. Hozzátette: bár kezdetben a piacnyitás komoly ellenállásba ütközött a saját hálózatot működtető mobilcégek részéről, már az első tapasztalatok világossá tették a kölcsönös előnyöket.

A nagy mobilszolgáltatók azóta kialakították azt a nagykereskedelmi modellt, amely mérsékli például az ügyfélszerzés költségeket, miközben stabil bevételt tesz lehetővé a korábban kihasználatlan kapacitásokból és piaci résekből. Amennyiben a virtuális távközlési szolgáltató saját maga képes kezelni a műszaki, ügyfélszolgálati, számlázási teendőket, úgy a nagykereskedelmi partnernek a távközlési MVNO-megállapodás jelentős erőforrás-befektetés nélkül hoz bevételt.

Takács Krisztián szerint a virtuális mobilszolgáltatók megjelenése jellemzően az alternatív távközlési cégek, a kiskereskedelmi láncok, illetve a pénzügyi szolgáltatók köréből várható. Bármilyen szektorban tevékenykednek is, közös jellemzőjük, hogy a mobil hangszolgáltatást kiegészítő szolgáltatásként nyújtják. Ezzel bővíthetik kínálatukat, ami a termékkapcsolások vagy csomagajánlatok révén válik egyedi versenyelőnnyé.

A kiskereskedelmi üzletláncok esetében elengedhetetlen az ismert név és a tömeges vásárlói bázis. Nem véletlen, hogy általában a legnagyobb nemzetközi szupermarketláncok vágnak bele a virtuális mobilszolgáltatásba, ahogyan azt a hazai példák is mutatják - mondja Takács Krisztián.

A pénzügyi szolgáltatók kínálatában a mobilszolgáltatás hagyományosan nemzetközi telefonhívásokhoz és pénzátutalásokhoz kapcsolódott, de mivel ezekre nincs tömeges igény, egyelőre nem terjedtek el. A szakértő azonban úgy véli, hogy a mobilfizetés, mobilbankolás és mobilkereskedelem térnyerésével ez a helyzet várhatóan meg fog változni. Reális lehetőségnek tartja, hogy az okostelefonok térnyerését kihasználva ezeket az új pénzügyi szolgáltatásokat mobilszolgáltatással együtt kínálják majd az ügyfeleknek.

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.