brusszel


Hámori Balázs: Mennyire tanulékony a magyar munkaerő?

Figyelő Online
2012.09.03  07:46   
mail
nyomtatás
A 20. század utolsó évtizedeiben alapvetően megváltozott a tanulás szerepe a gazdaságban. Közhely, hogy a tanulás ma egyike az alapvető gazdasági tevékenységeknek, ha nem éppen a legfontosabb. Nem volt ez mindig így! Az ipari társadalomban a tanulás nem tartozott a munkahelyeken zajló kulcstevékenységekhez.
A gépek leegyszerűsítették a munkát, a munkaműveletek monoton módon ismétlődtek, a legtöbbjüket rövid betanulási idő alatt el lehetett sajátítani. A munkavégzéshez szükséges ismeretek „szavatossági ideje" ebben a környezetben élethosszig terjedt, s a munka nem igényelt állandó újratanulást.



Fotó: MTI, Czeglédi Zsolt


A 20. század utolsó évtizedeiben azonban alapvetően megváltozott a tanulás szerepe a gazdaságban. A változás lényegileg egyetlen korszakos átalakulásra: az infokommunikációs technológiák előretörésére vezethető vissza. A gazdaság minden szegletébe behatoló információs technológia köztudottan a variabilitásra, a gyors váltásokra épül, és soha nem látott mértékben serkenti és gyorsítja az innovációt. A termelés rugalmassága, a gyors váltások feltételezik az emberek rugalmasságát, az pedig a folyamatos tanulást. Felmerül a kérdés: mennyire jellemző az innovációk kiváltotta permanens tanulás a hazai menedzserekre és a munkavállalókra? Mennyire rugalmas és tanulékony a magyar munkaerő?

Előre bocsátjuk, hogy a tanulással kapcsolatos statisztikai adatgyűjtés még ma is meglehetősen hézagos, különösen az a fejletlenebb országokban. A nemzetközi szervezetek adatai azonban arra utalnak, hogy Magyarország sereghajtó a permanens tanulást tekintve:az utolsók között van az EU-tagországok rangsorában az élethossziglani tanulásban, csak Romániát és Bulgáriát előzi meg. A 25-64 év közötti lakosok mindössze 2,8 százaléka vesz részt szervezett tanulásban vagy továbbképzésben, míg Dániában ez az arány 32,8, Ausztriában 13,6, de még Csehországban is 7,5 százalék, több mint kétszerese a magyar adatnak.

Még aggasztóbb a kép, ha dinamikájában nézzük az élethossziglani tanulásban elfoglalt pozíciónkat. Ha felnőttkori tanulást mérő ún. LLL Index alapján teszünk összehasonlításokat Finnország és Magyarország között, akkor nemcsak a finn és a magyar adatok nyomasztó különbsége adhat okot aggodalomra, hanem az adatok dinamikája is. Magyarország vonatkozó adata 2010-ben rosszabb, mint 2003-ban volt, a különbség az utóbbi nyolc évben tovább nőtt. Természetesen ez részben betudható a válságnak, de számos vállalat és ország éppen a válságban erősíti innovációs tevékenységét, ami a kilábalást képes nagyban előmozdítani.

1. ábra



Forrás: az Eurostat táblázatai

Nem csoda, hogy ilyen tanulási háttérrel az innováció is csak -akadozik hazánkban. A gazdaságpolitika tengelyében sem az innováció áll. „Ha a politikai beszédeket olvassuk, mindenről szó van bennük, kivéve az innovációról és a technikai haladásról. Ezek a szavak sohasem hangzanak el." - fejtette ki Kornai János áprilisban egy előadásában.

Az oktatásban és továbbképzésben részt vevő munkavállalók csekély hazai aránya azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy a gazdasági szereplők egyáltalán nem tanulnak. Különösen a rendszerváltást követő időkben volt robbanásszerű az informális tanulási aktivitás, de azóta is jelentős. Kutatócsoportunk korábbi - egy alföldi élelmiszer-ipari cégnél felvett - interjúja érzékletesen mutatja az informális tanulás szerepét:
„Az biztos, hogy hirtelen kellett nagyot váltani. Egy „őskori" állapot után hatalmas robbanással mentünk át az újkoriba. Amikor odamentem, még kartonokon könyveltünk. Ma mindenki asztalán ott van a számítógép, és mindenki ért is hozzá, nem csak bekapcsolja. Azt sem mondanám, hogy szép lassan, fokozatosan megtanultuk a dolgokat. Nem nagyon volt idő arra, hogy azt mondjuk: ó, hát majd szépen, lassan beletanulunk. Hirtelen váltottunk, és bejött. Időt, energiát nem kímélve tanultunk, éjszakákon át."
Az idézetben szereplő példa egyáltalán nem egyedi, a legtöbb vállalatban hasonló lokális „információs forradalmakat" éltek át.

A gazdaságban általánossá vált az infokommunikációs technológiák használata, ami szintén folyamatos tanulást követel mind a mai napig. Ez a tanulás azonban jórészt informális keretek között zajlik a vállalatokon belül. Különösen biztató, hogy a fiatal nemzedéket tekintve már alig maradunk el a legfejlettebb országoktól a számítógépes ismereteket és tudást tekintve.

2. ábra


Az éremnek azonban van egy másik oldala is: Alföldi István a 2011. november 22-én az Infotér konferencián elhangzott előadásában figyelmeztetett a „funkcionális analfabéták" megjelenésére a digitális írástudók körében. „Az idősödő népesség egyre jobban leszakad. A felnövekvő generációk, ugyan beleszületnek egy digitális világba, de nem lesznek annak tudatos használói. Néhány év múlva (egy, kettő talán három) már nem lesz kérdés a digitális írástudatlanság, hiszen elárasztanak minket az eszközök, és lehet, hogy kényszerből nem lesznek digitálisan írástudatlanok, de funkcionális digitális analfabéták viszont tömegesen lesznek."

A vizsgálataink során megismert egybehangzó vélemények szerint azonban nem az IT és a rá épülő technológiák elsajátítása a legnehezebb. A legkeservesebb tanulást a korábbi rendszerben kialakult magatartásformák levetkőzése, piacgazdasági hozzáállással való felváltása igényli a gazdasági szereplőktől. A formális ismereteknél sokszor fontosabb az a hallgatólagos tudás, amihez a nemzetközi együttműködés révén a jutnak a hazai szereplők. A külföldi tulajdonosok a piacgazdasági racionalitás „misszionáriusai". Az információ-gazdaságban szükséges megoldások azonban olykor „mezítlábas" változatban, a fejlett gazdaságokbelihez képest kezdetlegesebb, kevésbé átgondolt formákban jelentkeznek. E korlátok, hiátusok és a sokkoló nemzetközi statisztikák ellenére megállapítható, hogy ha ellentmondásokkal és visszaesésekkel terhelten is, de széles körű tanulási folyamat zajlik, amelynek pontos feltérképezése azonban egyelőre még várat magára.

Hámori Balázs egyetemi tanár, a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Összehasonlító Gazdaságtan Tanszék vezetője.

 

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200