Forgalomba állt péntek délelőtt a 2-es vonalon az első Alstom-metrószerelvény, amely az Örs vezér téri végállomásról indult a Déli pályaudvar felé.
Tarlós István főpolgármester az indulás előtt tartott sajtótájékoztatóján korszakalkotónak nevezte a járműcserét, hozzátéve: szeptembertől havi 2-3 új vonat érkezik, 2013 márciusában pedig az utolsó új szerelvény is forgalomba áll. A főpolgármester jelezte, hogy az első napokban előfordulhatnak apróbb meghibásodások, ezért az utazóközönség megértését kérte. Jelenleg négy szerelvény van Magyarországon, de ezek közül egyelőre csak egyet állítottak forgalomba, a többit futáspróbákon még vizsgálja a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). Ezek üzembe állításával párhuzamosan a BKV tartalékba helyezi a régi szerelvényeket.
A szerelvények hétéves története2005. június 16., június 24. - Megjelent a budapesti metróbeszerzés tendere az Európai Unió hivatalos lapjában és a Közbeszerzési Értesítőben.
2005. október 14. - A BKV Zrt. úgy döntött, hogy a pályázat iránt érdeklődő nyolc jelentkező közül öt kaphat meghívást ajánlattételre.
2006. május 19. - A francia Alstom Transport és a Ganz-Transelektro Rt. alkotta Budapest Metropolis Konzorcium nyerte el a BKV Zrt. pályázatát a 2-es és az épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására. (A második helyezett az orosz Metrovagonmas Rt. lett. A német Siemens, a dél-koreai Hanwa-Rotem és a kanadai Bombardier cégeket kizárták, mivel az indoklás szerint ajánlatuk nem felelt meg a közbeszerzési törvénynek. Az orosz cég jogorvoslatért a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, amely nem találta megalapozottnak a panaszt.)
2006. május 31. - Budapesten aláírták a szerződést a pályázaton győztes konzorciummal. Ennek értelmében a pályázó 247 millió euróért 22 szerelvényt szállít a 2-es metróhoz, 15-öt pedig a 4-eshez. Az összességében 263,6 millió eurós (mintegy 65 milliárd forintos) szerződésben opcióként szerepelt további 7 szerelvény szállítása a 4-es metróhoz, továbbá a járművek karbantartása maximum 5 évig. A 2-es metróra szánt járműveket 2008 májusától egy éven át, a 4-es metró járműveit 2008 novemberétől 2009 szeptemberéig kellett leszállítani. A 4-es metró szerelvényeinek finanszírozásában a főváros mellett az állam is részt vesz, a beszerzéseket részben az Európai Beruházási Bank (EIB) hitelkeretéből fizetik. A megállapodás szerint a vételár 25-25 százalékát előlegként, illetve a prototípus szállításakor, 40 százalékát az összes jármű beérkezésekor, a többit biztosítékként az ügylet lezárásakor fizetik.
2008. július 21. - A 4-es metróvonal építési munkáinak késésére hivatkozva az Alstom Transport átütemezte a metrószerelvények gyártását, ugyanakkor meghosszabbította azok garanciális időszakát. A cég közleménye szerint a szerelvények 2009. szeptember 11-re, az üzembe helyezési határidőre állnak készen. (Július elején derült ki, hogy az Alstomnak 2007. február 28-ig kellett volna az előzetes típusengedélyt beszereznie, de ezt csak fél év csúszással tette meg, ami miatt a BKV 13 millió eurós kötbért követelt. Ezt az Alstom vitatta: álláspontja szerint a közlekedési hatóság adta ki késve az engedélyt, s egyidejűleg kezdeményezte a projekt csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért csaknem 15 millió eurós többlet-költségigényt jelentett be.)
2008. szeptember 5. - Az Alstom lengyelországi gyárában bemutatták a budapesti 2-es metróra szánt első szerelvényt.
2009. február 9. - Budapesten bemutatták a 2-es metróvonalra szánt Metropolis típusú új metrókocsikat.
2009. április - Budapesten megkezdődtek a típusvizsgálati tesztek az új szerelvényen.
2010. június 3. - A Fővárosi Közgyűlés úgy döntött, hogy ha az Alstom nem szerzi be július végéig a 2-es és a 4-es metróvonalra megrendelt új metrókocsik engedélyeit, a főváros felbontja a vele kötött szerződést.
2010. július 30. - Nem kapta meg a végleges típusengedélyt az Alstom 2-es metróvonalra szánt metrókocsija. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elsőfokú, nem jogerős döntése szerint nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer megfelel a jogszabályban előírtaknak, illetve hogy az előírt biztonsági szintet képviseli. (Az Alstom szerint a fékrendszer Európában széles körben alkalmazott, ezért mentesítést kért a magyarországi szabályozás alól, amit a hatóság nem adott meg.) A BKV közben a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben a francia cég a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére gyártotta le mind a 22 szerelvényt.)
2010. október 20. - Miután az NKH két nappal korábban másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV felmondta a 2-es és 4-es metró szerelvényeire kötött szerződését az Alstommal. A BKV álláspontja szerint a francia vállalat nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, ezért lehívta az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciákat, valamint bejelentette kötbérigényét.
2010. december 21. - Franciaországban a nanterre-i bíróság elsőfokú, nem jogerős határozata helybenhagyta az Alstom kérelmét, és megtiltotta a BKV-nak a bankgaranciák lehívását. Az Alstom álláspontja szerint a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a bankgaranciák lehívása sem lehet jogszerű.
2011. május 20. - Tarlós István budapesti főpolgármester bejelentette, hogy megkezdték 43 darab, 40 évnél idősebb metrókocsi kivonását a 2-es és 3-as vonalról, mert potenciális balesetveszélyt jelentenek.
2011. június 10. - Az Alstom-ügyben másodfokon eljáró versailles-i bíróság jogerősen úgy döntött, hogy a BKV lehívhatja az Alstommal kötött metrókocsi-szerződés bankgaranciáját. A másodfokú ítélet hatályon kívül helyezte a 2010. decemberi elsőfokú határozat minden rendelkezését. A döntés kihirdetése után Tarlós István főpolgármester közölte, hogy Budapest vezetése megállapodásra törekszik a szerződés egészéről és további sorsáról.
2011. június 21. - Tarlós István és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója budapesti találkozóját követően a főpolgármester bejelentette: rendkívül közel a megoldás.
2011. július 14. - A Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta a 2-es és 4-es metróvonalra szállítandó szerelvények gyártásáról az Alstommal kötött szerződés módosítását. Kikerült a megállapodásból az a klauzula, amely szerint vis maiornak számít, ha az Alstom nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt. Az Alstom ugyanakkor kötelezettséget vállalt arra, hogy a hatálybalépéstől számított 300 napon belül megszerzi a 2-es vonalra szánt szerelvények típusengedélyét, s az első szerelvényeket 330 napon belül leszállítja. A 4-es metró szerelvényeire 548 napon belül kell megszereznie a típusengedélyt, és 750 napon belül kell az első szerelvényt szállítania. A megállapodás értelmében a felek felfüggesztenek minden bírósági és egyéb jogi eljárást egymással szemben.
2011. július 20. - Budapesten aláírta a metrótenderrel kapcsolatos megállapodás kiegészítő dokumentumait Tarlós István és Patrick Kron.
2011. augusztus 15. - Az Alstom cégnek elküldött hivatalos értesítéssel újra hatályba lépett a BKV és a francia gyártó között kötött 2006-os szerződés.
2011. november 11. - Az Alstom a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól megkapta a 2-es metróvonalra szánt új szerelvények fékrendszerére vonatkozó mentességet a magyar jogszabályok alól. Az NKH az átalakítások és a tesztek után elfogadta az Alstom műszaki megoldásait, így elhárult az egyik akadály a járművek típusengedélyének megadása elől.
2012. március 24. - Az Alstom Metropolis szerelvénye teljesítette az NKH által előírt négyezer kilométeres ún. tartampróbát (próbafutást).
2012. június 4. - Az NKH megadta a végleges típusengedélyt az Alstom 2-es metróvonalra készült Metropolis típusú szerelvényeire. A cég - a hatóság által előírtaknak megfelelően - módosításokat hajtott végre a szerelvények fékrendszerén, valamint növelte az üzemi fék rendelkezésre állását áramszünet esetén.
2012. július 10. - Az Alstom Transport a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán ünnepélyes keretek között átadta Budapestnek az első Metropolis típusú szerelvényt.