">
Azóta már megismerhettük az ágazati bontású adatokat is, ezek sem túl vigasztalóak. Az építőipar 2006 óta esik, a 2010-2011-es élénkülés után az ipar teljesítménye is visszaesésnek indult, és a mezőgazdaság is a tavalyinál gyengébb évet produkál. A szolgáltatási szektor stagnál, de most úgy tűnik, még mindig ez a nemzetgazdasági ág mutatja a legjobb képet.
Érdemes régiós összevetésben is megnézni az adatokat: hogyan teljesítenek a térség országai 2008 óta? Az 1. ábra alapján egyértelmű, hogy a válság lefutása nagyon nem egységes a kelet-közép-európai országok körében. A nagy belső piaccal rendelkező Lengyelország tulajdonképpen elkerülte a visszaesést, noha ütemet vesztett 2009-ben. Szlovákia GDP-je 2010-re elérte a 2008 eleji szintet, és Csehország, valamint Bulgária is nagyjából visszaka-paszkodott a válságot megelőző színvonalra. Hazánk - Romániával és főleg Szlovéniával egyetemben - viszont „beragadt" a válság előtti szint 93-95 százalékánál, és a közelmúlt, valamint a jelen stagnálása, visszaesése nyomán nem is tűnik reálisnak a közeli visszazárkózás.
Minek köszönhető ez a gyenge növekedési teljesítmény? A válasz nyilván sok tényezőből áll - nem lehet eltekinteni például az európai felvevőpiacaink alakulásától -, azonban az adópolitikai változások mindenképpen közöttük vannak. A második Orbán-kormány azzal a céllal alakította át a személyi jövedelemadó rendszerét, illetve csökkentette a társasági adó szintjét, hogy ezzel élénkítse a gazdaságot. Az egykulcsos szja azonban csak a magasabb jövedelműeknek kedvez, akik az így zsebükben maradó pénzt jelentős részben nem fogyasztásra költötték, hanem például hiteleiket törlesztették, vagy tartalékot képeztek.
A jövedelmük nagy részét elfogyasztó, megtakarításra érdemben nem képes alacsony keresetűeket pedig kifejezetten hátrányosan érinti az új adórendszer. Ha a különféle bérkompenzációk vagy a minimálbér-emelés nyomán szinten is maradt a nettó keresetük, az infláció miatt két év alatt ez is nagyjából 10 százalékos reáljövedelem-csökkenést jelent esetükben. Aggregált szinten 2011-ben mindezzel együtt is érvényesült volna a költségvetési keresletélénkítés, hatását azonban elvitte a forint árfolyamgyengülése. 2012-ben pedig az adóemelésekkel már egyértelműen szűkíti a keresletet a költségvetési politika. Nem csoda, hogy a háztartások fogyasztási kiadása - ami a GDP több mint felét adja - a 2009 végére befejeződő visszaesés óta nem képes növekedni, még mindig a válság előtti szint 90 százalékán áll.
A 2010-2011-es adóváltoztatások miatt kieső bevételeket valahonnan pótolni kellett. Ezt a célt szolgálták a különböző ágazati különadók (beleértve a bankadót is), illetve a fogyasztási típusú adók szerepének növelése (áfa-emelés, a jövedéki adók többlépcsős, igen jelentős növelése, telefonadó, népegészségügyi termékadó). Hogy az utóbbiak nehezítik a fogyasztás bővülését, az egyértelmű. A különadók pedig elsősorban a beruházásokra hatnak. Ha a profitabilitás extra adóteherhez vezet, akkor a vállalatok kétszer is meggondolják, hogy érdemes-e beruházni a jövedelmezőség növelése érdekében. Ott a bizonytalanság is, hogy szükség lehet-e újabb ágazati adóra (reméljük, nem), és ha igen, akkor melyik szektort érintené. Ha mindezt kiegészítjük az adópolitikát körüllengő általános bizonytalansággal, a havonta megjelenő és gyorsan változó adóötletekkel, valamint a visszamenőleges adóztatás, vagy éppen a magán-nyugdíjpénztárak ellehetetlenítése miatt megrendült jogbiztonsággal, akkor egyáltalán nem csodálhatjuk, hogy a beruházások folyamatos visszaesést mutatnak.
Az augusztus utolsó napján megjelent beruházási gyorsjelentés ráadásul egy újabb okot ad az aggodalomra. Eddig ugyanis az volt a jellemző, hogy noha az összesített beruházási szint esik, de azon belül legalább a feldolgozóipar növekszik - jelentős részben a kiemelt autóipari nagyberuházásoknak köszönhetően. A legfrissebb adatok alapján azonban már a járműipar sem képes kompenzálni a feldolgozóipar más ágaiban mutatkozó beruházási visszaesést.
A 2. ábrán ismét az adatok térségi összehasonlítása látható. Magyarországnál csak Bulgáriában és Szlovéniában esett vissza jobban a beruházások szintje 2008-hoz képest. De jó, ha tudjuk, hogy ezekben az országokban még így is nagyobb a beruházási ráta (a bruttó álló-eszköz-felhalmozás és a GDP aránya), mint nálunk. Mindez azért fontos, mert jelenbeli beruházások nélkül a jövőben nincs teljesítmény.
2. ábra: A bruttó állóeszköz-felhalmozás alakulása a kelet-közép-európai régióban (2008 I. negyedév = 100) - Az Eurostat adatai alapján
Az augusztusban napvilágra került adatoknál maradva: az infláció júliusban tovább nőtt, a fogyasztói árak átlagosan 5,8 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál - ez messze a legmagasabb áremelkedési ütem az EU-ban. Némi derűre csak a foglalkoztatottsági adatok adnak okot: mintegy 70 ezerrel nőtt a foglalkoztatottak száma az elmúlt egy évben. Ám ezek is csak akkor, ha nem vesszük figyelembe a bizonytalanságot az adatok megbízhatóságát illetően, azt, hogy még így is elmaradunk a válság előtti szinttől, és hogy a magyar foglalkoztatottsági ráta továbbra is az egyik legalacsonyabb az Unióban.
Németh András Olivér tanársegéd a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdaságpolitika Tanszékén.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.