brusszel


iPhone 5: csúcsra pörgetett marketing

Figyelő Online - Halaska Gábor
2012.09.21  10:42   
mail
nyomtatás
Vegyesek a reakciók az iPhone 5-el kapcsolatban. Technikai értelemben nem nagy ugrás, ám ettől még a rajongók imádják, sőt üzletileg is sikeres lehet. Az Apple részvény árfolyama napok óta felfelé tart, elérte a 700 dollárt.
Az Apple az 5-ös szériával is rekordot döntött: az első 24 órában kétmillió előrendelést vettek fel a készülékre, és elemzők szerint már az első héten meglehet a 10 milliós eladás. Ha szkeptikusak vagyunk, akkor az érdeklődést egyszerűen a divatkövetés számlájára írhatjuk. Az iPhone 5 ugyanis egyetlen ikonsorral nagyobb, kifejezetten hosszúkás (szakszóval 16:9 arányú széles) kijelzőt kapott. Azaz a cégnél, a suliban, vagy bárhol, ahol villogni kell, a „hozzáértők" egyből kiszúrhatják, kinek van 5-öse.




Jó példa a dologra, hogy az új 4S modell tavaly őszi bemutatója után Olaszország nagyvárosaiban például a fehér iPhone 4S-ből jóval több fogyott, mint fektete 4S-ből. Mivel a régebbi, nagyon hasonló sima 4-es sorszámú készülékből csak fekete volt kapható, így aki mutatni akarta, hogy új készüléke van (szinte minden fiatal), az nem vett fekete 4S-modellt.

Minél hosszabb azonban a várakozás, annál nagyobb lehet a csalódás. Óhatatlanul ilyen érzése van a technológia világában járatos - hangsúlyozottan nem Apple rajongó - szakértők tucatjainak, amikor az új iPhone 5-öst kézbe veszik. Talán ennek is (no meg az egyszerű online előrendelésnek) szól, hogy az iPhone-ért szokásos tülekedés, a sorállás sem a régi. Ezúttal ez inkább népi heppening volt New Yorkban, mint valódi várakozás. A legelső figura 8 napja dekkol hálózsákkal a bolt előtt, de főleg azért, hogy saját mobil közösségi megoldásának csináljon ingyen reklámot. Nem ő az egyetlen, sőt, cégek jelennek meg, amelyek ételt és apró reklámtárgyakat osztogatnak a sorban állóknak.

Az egyedi marketing és a nagy felhajtás miatt bizonyára hatalmas üzlet lesz a készülék. Ám, ha csak néhány szóval kell jellemezni az újdonságot, kiderül: evolúció van ugyan, de az almás cégtől megszokott revolúcióról, azaz forradalmi ugrásról szó sincsen. Ahogy a 4-es és a 4S modell közt sem volt jelentős a különbség, bár a régi 4-es készülékhez képest az 5-ösben már sok a hardveres újdonság.

A szkepticizmust félretéve: az Apple egészen korrekt kis készüléket rakott össze. Miközben a „hűha-faktort" hiába keresik a rajongók, hívek bosszankodhatnak: az újfajta iPhone adatcsatlakozó sem USB-s, azaz nem EU szabvány, míg a régi kiegészítők ezrei csak drága csatlakozó adapterrel működnek majd. A gép 18 százalékkal vékonyabb, 20 százalékkal könnyebb, a processzora (az A6) jóval erősebb, az akku valamivel tovább bírja (8 óra beszélgetés, 225 óra készenlét), és végre megérkezett a gyors net a 4G (LTE) támogatás formájában. A fő újdonság ugyanakkor a 6.0-ás iOS rendszer, amely például nem a Google térképét, hanem saját - mondani sem kell, hogy lélegzetelállító látványvilágú - navigációs szoftvert tartalmazza. Magyarországon a készülék szeptember 28-ától lesz kapható, azaz a második körben kezdik meg nálunk az árusítást, ami az ország piaca számára kitüntetésnek számít.


Mennyi az önköltsége?
Az iPhone 5 legkisebb 16 gigabájtos verziójának listaára 650 dollár. Az UBM TechInsights cég előzetes becslése szerint az alkatrészek összköltsége 167,5 dollár. A nagyobb verziók (32GB, 64GB) gyártási költsége csak 10, illetve 20 dollárral több, de fogyasztói áruk 100, illetve 200 dollárral magasabb. Ebben persze a marketing, a disztribúció és az értékesítés költsége nincsen benne, így könnyen lehet, hogy az alapkészüléken alacsony a profit. Különösen, ha a nagy mobilszolgáltatók több százezres, milliós rendeléseit, nem pedig a listaárat vesszük alapul.
Érdekes összevetés az is, hogy egy két éves szerződést tekintve összesen mennyibe kerül a készülék birtoklása. Itthon erről még nincs adat, mert még előfizetéses árakat, díjcsomagokat sem tudni, ám az ismert Zdnet.com oldal néhány külföldi példát összevetett.
Két éves, havi két gigabájtos adatcsomagokat vizsgáltak. E szerint például a brit Orange szolgáltatónál mintegy 1600 dollár, a francia Orange-nél viszont közel 2500 dollár a készülék és az előfizetés összköltsége két teljes évre.


Az iparági elemzők értékelése is vegyes. Legtöbben a mobilfizetést lehetővé tevő, a mobilt bankkártyává alakító NFC chipet hiányolják a telefonból. Az ismert IDC elemzőcég Európai Mobil Részlegének elemzője, Francisco Jeronimo pedig kiemel egy másik szempontot: „a 4 és 4S sorozatú, kisebb képernyős verziók már kezdték elveszíteni a cool imidzsüket a Samsung, a HTC és az új Windows 8-as Nokiák (820, 920) árnyékában". Ugyanakkor szerinte - technológiai értelemben - csak szűkül a szakadék a fenti csúcsmodellekhez képest, miközben a magas indulóárak nem csökkentek.

Shaun Collins, a CCS Insights elemző cég alapítója ugyankor aláhúzza: az előző 4S verziók így nagyságrendekkel elérhetőbbé válnak, erősítve ezzel az Apple esélyeit a belépő kategóriában. Ezzel az eddig magas szegmensre célzó cég látványosan növelheti az eladott darabszámot és a piaci részesedését.
A befektetők mindenesetre hisznek a sikerben. Az elmúlt egy héten az Apple papírok újult erővel száguldottak tovább. Az ár elérte a 700 dollárt, ami szignifikáns, 6 százalékos erősödést jelent öt nap alatt.

A fehér-ezüst és fekete-palaszürke színben kapható iPhone 5 Ausztráliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Hongkongban, Japánban, Kanadában, Németországban és Szingapúrban 2012. szeptember 21-én, pénteken, helyi idő szerint reggel 8 órától vásárolható meg az Apple Store üzletekben, az Apple Online Store áruházban, valamint bizonyos szolgáltatók és hivatalos Apple-viszonteladók kínálatából.

Az iPhone 5 készülékek értékesítése szeptember 28-án kezdődik meg világszerte, további 22 országban - Ausztriában, Belgiumban, a Cseh Köztársaságban, Dániában, Észtországban, Finnországban, Hollandiában, Írországban, Lengyelországban, Liechtensteinben, Litvániában, Luxemburgban, Magyarországon, Norvégiában, Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban, Svájcban, Svédországban, Szlovákiában, Szlovéniában és Új-Zélandon.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Házat nyomtatással!

A 3D-s nyomtatókkal egyre többet kísérleteznek immár az építőiparban is.

Kabátba költöző kütyük

Az IT és a ruhaipar találkozása

Itt a digitális káosz?

Az alkalmazások robbanásszerű megjelenésével és a telefonok tárolókapacitásának növekedésével egyre nagyobb körülöttünk a digitális zűrzavar.

top200