Az Apple 2007 óta 243 millió iPhone készüléket adott el, de a következő évben is sikerülhet további 170 milliót értékesítenie csak az új 5-ös szériából. A versenyfutás a héten nálunk is megindul.
Akár az új vicces találós kérdés is lehetne: mi az, aminek darabja legalább 200 ezer forint, mégis úgy veszik, mint a cukrot? Mindenki tudja a választ, aki a múlt héten követte a híradásokat: az iPhone 5. Egész egyszerűen korunk kultikus ikonjává váltak az Apple mobilkészülékek. Ezek legújabb generációja technológiai értelemben nem forradalmi, még csak nem is olcsó, de üzletileg mégsem cáfol rá a felfokozott várakozásokra. Ami a körülötte lévő felhajtást illeti, az mindennél beszédesebb.
Múlt pénteken kilenc országban debütált a készülék. Londonban például mintegy 3000 ember verődött össze a belvárosi Apple-bolt előtt, de nagy volt a sor Párizsban, Berlinben, Münchenben és persze Amerika több nagyvárosában is. Külön érdekesség, hogy a sorállás minden korábbinál színesebb és hangosabb médiaeseménnyé vált: tévéstábok és fontos portálok tucatjai közvetítették az eseményt, naponta több hír is foglalkozott az átlagember számára furcsa és tegyük hozzá: érthetetlen lelkesedéssel. Néhány sorban álló pedig egyenesen saját üzletét, weblapját vagy blogját reklámozta, amikor a tévéknek nyilatkozott, mások pénzért dekkoltak napokig a hidegben.
Felbolydult az üzleti világ is. Az Apple-részvények pár nap alatt új csúcsra, 700 dollárig emelkedtek. A papír elemzői célárainak átlaga 719-ről 761-re nőtt pár nap alatt, a Barclays szakembere például 810 dollárt vár. Sőt, akad, aki szerint 2013-ban az 1000 dolláros szintet is tesztelheti az árfolyam. Mi az oka ennek a nagy befektetői figyelemnek? Az, hogy a hatalmas nyereséggel kínált telefonból elképesztő mennyiség fogyhat. Aki követte a híreket, az tudja, hogy már az első 24 órában 2 millió készüléket értékesítettek. Az első hétvégén 5 millió kelt el, azaz egymillióval több, mint az iPhone 4S-ből, pedig már az is egy újabb rekordeladás volt. Csak szeptemberre 27 millió eladott iPhone 5-össel számolnak az elemzők. Épp a felfűtött várakozások miatt esett a nyári hónapokban az iPhone-értékesítés (lásd a grafikont). Az eufória persze korántsem garancia a sikerre, ám a hosszabb távú növekedési kilátások is hatalmasak.
A szakértők ugyanis megdöbbentő darabszámokról beszélnek: a következő három hónapra hozzávetőleg 50 milliós iPhone-eladást várnak, ez gyártási szempontból is nagy kihívás. Egy évre előretekintve pedig az Asymco cég szakértője, Horace Dediu 170 milliós értékesítéssel kalkulál. Sőt, hozzáteszi: ha a 3GS modellhez hasonlóan több mint két évig piacon lesz az 5-ös széria, akkor 200 millió darabos eladással számol. Akad ennél is merészebb jóslat: az FBR Capital Markets elemzője, Craig Berger szerint 250 millió is fogyhat a készülékből, ez összesen 144 milliárd dolláros (nem kevesebb mint 31 250 milliárd forintos) bevételt jelentene az Apple-nek. Összehasonlításul: az első iPhone-széria összesen 6,1 millió darabban kelt el, 2010 végéig 73,7 millió fogyott, míg a legutóbbi negyedévig mindösszesen 243 millió.
Ráadásul egy készülék átlagos értékesítési ára 624 dollár, miközben az alkatrészárat nézve a 4-es széria 190, az 5-ös pedig 210-240 dollár körül lehet. Nem is csoda, hogy az Apple bruttó fedezeti szintje – a teljes termékportfólióra nézve – az elmúlt egy évben hatalmas volt, 40–47 százalék közt mozgott. A profitgyár tehát dübörög, egy egyszerű számítással belátható, hogy a becslések szerint a következő 12 hónapban csak az új iPhone közel 70 milliárd dolláros bruttó fedezetet hozhat. Ez a mintegy 15 ezer milliárd forint olyan összeg, amely a magyar költségvetést is jó pár évre kihúzhatná a slamasztikából.
Mindemellett az Apple az olcsó szegmensben is drámaian javíthatja pozícióit. Ahogyan a 4-es széria debütálásakor a 3GS modell gyártásban maradt, úgy marad egyelőre a boltokban (és a szolgáltatók kínálatában) a 4-es és az újabb 4S készülék. Ezek ára a szolgáltatók kínálatában versenyképes lesz még a drágább alsó középkategóriás telefonokkal is. Így egy darabig bizonyosan érvényesülhet a divatfaktor (lásd a keretes írást).
|
Az iPhone készülékek ugyanis a hasonló tudású telefonoknál mintegy kétszer-háromszor drágábbak. Egy 2009 nyarán bejelentett 3GS modell használtan, közel háromévesen, azaz élettartama végéhez közeledve ma is legalább 50 ezer forint. Ennyiért egy vadonatúj, kissé nagyobb képernyős, minőségi Samsung okostelefont lehet kapni kártyafüggetlenül. Egy kétéves 4-es modell pedig 80-100 ezer forinttól kapható, szintén használtan, holott ilyen árfekvésben már szintén teljesen új, márkás, felső középkategóriás Android telefonok is elérhetők. Az új iPhone 5-össel hasonló árszinten csak a konkurensek zászlóshajó modelljei vannak, bár azok is inkább 150 ezer, nem pedig 200 ezer forintért kaphatók.
A szolgáltatóknál persze itthon is 10-20 ezer forinttól kapható lesz a készülék, de ekkor
20 ezer körüli havi díjjal és két év hűséggel is kell számolni. Az ilyen nagy adat- és hangcsomagokat azonban csak a net- és beszédfüggő fiatalok egy része tudja érdemben kihasználni. Pusztán racionális alapon tehát nem sok értelme van a készülékbe beruházni. Arról nem is szólva, hogy például a bankkártyát leváltani hivatott, mobilfizetésre használható NFC csip végül nem került bele a készülékbe, ami egy egész iparág fejlődését késleltetheti.
Az iPhone 5 néhány technikai újdonsága*
-Négycolos, egy újabb ikonsornak helyt adó nagy felbontású, széles képernyő
-Akár nyolcórás beszélgetésre elegendő akku, akár 225 órás készenléti idő és a 4G (LTE) mobilhálózatok támogatása
-Új, erős processzor, nyolc megapixeles, megújult fényképező HD-videóval, panorámafotóval
-18 százalékkal vékonyabb, 20 százalékkal könnyebb készülékház
-Új iOS 6-os operációs rendszer, például új Apple-térképpel, megújult Siri-hang-asszisztenssel (a régebbi készülékek is frissíthetők)
*A készülék legfőbb konkurense a Samsung Galaxy S III, a Sony Xperia T, a HTC One X, a Motorola Droid RAZR HD, az LG Optimus G, valamint a Windows 8-cal érkező Nokia 920 lesz a karácsonyi szezonban. Mellettük a Huawei, a ZTE és az ASUS is kínál új prémiummodelleket, míg a RIM-BlackBerry 10-es csúcsmodellje csak jövőre érkezhet.Mutasd magad
A mobiltelefonos világ immár végleg két táborra szakadt. Az egyik fele lelkes Apple-rajongó, ámulattal tekint az új és új készülékekre, míg a másik csapat folyamatosan birkáknak titulálja a sorban állókat és azokat, akik felülnek a nagy marketingfelhajtásnak. Az igazság ezúttal is valahol félúton van. A felhajtás tényleg óriási,
és a vásárlók közt nyilván rengeteg a divatbolond. Ugyanakkor a készülék valóban egyedülálló, mind a hardvert, mind a szoftvert és a kapcsolódó szolgáltatásokat tekintve. Tény viszont, hogy az árban erősen érvényesül a divatfaktor. Így például a 4S modellből nagyságrendekkel több fehér előlapos kelt el, mivel a korábbi, 4-es sorszámú készülék csak feketében volt kapható. Így, aki mutatni akarta, hogy neki az újabb van, az inkább a fehéret vette. Az őrület most folytatódhat, mert a hozzáértők 3 méterről megismerik majd a hosszúkás 5-ös modellt. Igaz, az első panaszok szerint az új csúcskészülék könnyen karcolódik.
Sorakozó nálunk is
Lehet, hogy igazuk volt azoknak, akik nem bírtak várni, és valamelyik nyugati nagyvárosban fél-egy napos sorban állással szerezték meg a vágy áhított tárgyát. A T-Mobile néhány száz darabos, online előrendelésre szánt készlete pár óra alatt fogyott el. Igaz, 28-án a magyar megje-lenéskor nálunk is lehet sorban állni.
A Vodafone szintén vesz fel előrendelést, és nyilván az ő üzletük előtt is lehet majd sorakozni. Ám hogy a T-Mobile, illetve a Vodafone melyik boltjánál kell sátrat verni, az lapzártánkkor még titok volt. Akinek nincs türelme a következő, várhatóan október közepe táján érkező szállítmányra várni, annak érdemes lehet a buliban részt venni. A hét elején a gépet összeszerelő kínai Foxconn-gyárban lázadás tört ki, így akár csúszások is elképzelhetők.