brusszel


A ... célkitűzések rendszere

Figyelő Online - Szabó-Bakos Eszter, egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem, Makroökonómia Tanszék
2012.10.02  09:10   
mail
nyomtatás
Dylan Matthews, a Washington Post újságírója, a napilap internetes felületén 2012 szeptember 3-án publikált cikkében az „év talán legfontosabb akadémiai tanulmányának" titulálta Michael Woodford, a Columbia Egyetem professzorának dolgozatát , mely Matthews számára azt az üzenetet sugallta, hogy a monetáris döntéshozó szerepét betöltő Federal Reserve-nek át kellene térnie a nominális GDP alapú célkövetésre. Most, amíg nem késő!
Amennyiben az előző bekezdésből töröljük az „apróbb pontatlanságokat" - ha Woodford tanulmányban volt is nominális GDP alapú célkövetésre felszólító „üzenet", akkor az Matthews-on kívül nem sok ember számára volt látható - egy érdekes felvetés azért marad: vannak, akik a gazdasági problémák megoldásának lehetőségét a monetáris politika működését vezérlő szabályok módosításában látják, s a nominális GDP alapú célkövetésben meg is találták a változtatás helyes irányát. Érdemes néhány szót ejteni a felvetés előnyeiről, illetve hátrányairól.

A monetáris politika működése az eszközök - operatív célok - transzmissziós mechanizmus - célkitűzések fonalra fűzhető, azaz a döntéshozó úgy választja meg eszközeit, hogy teljesüljenek azok az operatív célok, amelyek a gazdasági szereplőket a célkitűzéseknek megfelelő döntések meghozatalára ösztönzik. Ha úgy gondoljuk, hogy a gazdaság „nem jól működik", és a vele kapcsolatos problémák a monetáris politika módosításával megoldhatók, akkor az alábbi három igényt (vagy ezek tetszőleges kombinációját) fogalmazhatjuk meg (1.) a monetáris politikai döntéshozó változtasson a felhasználni kívánt eszközök körén, (2.) szabályozó, információ szolgáltató, korlátozó szerepével élve alakítsa át a gazdasági szereplők döntési környezetét, (3.) esetleg módosítsa célkitűzéseit.

A ... célkitűzések rendszerének használata - ahol a kihagyott helyre számos változót behelyettesíthetünk - a várakozások „lehorgonyzásával" könnyíti a monetáris politikai döntéshozó munkáját, így annak módosítása az előbb vázolt kategóriák közül a másodikba tartozik. Egy ilyen rendszerben a központi bank megígéri, mindent megtesz annak érdekében, hogy a ... változó a célként kitűzött szintnek megfelelően alakuljon, s miután döntési környezetének jellemvonásai (függetlenség, átláthatóság, elszámoltathatóság) erősítik a gazdasági szereplők monetáris politikai döntésekbe vetett hitét, a várakozások a célnak megfelelő szinten alakulnak.

Adódik a kérdés, hogy vajon tényleg bekerülhet-e a ... helyére a nominális GDP, és ha a válasz igen, van-e a nominális GDP alapú célkövetésnek olyan előnye az inflációs célkövetéssel szemben, amely indokolna egy azonnali váltást, vagy legalább egy Matthews-szintű lelkesedést?

Mielőtt még válaszolnánk a kérdésekre, érdemes tisztázni, hogy a központi bankok jelentős része ugyan eszköz-független, de nem cél-független. A gazdasággal kapcsolatos információikat, és saját szaktudásukat teljes mértékben kihasználva szabadon dönthetnek az eszközök alkalmazásáról, de a végső célt egy magasabb szintű legitimitással rendelkező szervezet (Parlament, Kongresszus) határozza meg. Ott, ahol a végső cél az árstabilitás biztosítása, felesleges nominális GDP alapú szabályról beszélni. Ott azonban, ahol az árstabilitás mellett megjelenik a teljes foglalkoztatás iránti igény is, a kérdésnek van létjogosultsága, és már csak azt kellene tisztázni van-e értelme.

Egy nominális GDP alapú célkövetés rendszerét alkalmazó monetáris hatóságnak meg kellene határoznia a nominális GDP optimális növekedési ütemét, rögzítenie kellene a változó ideális pályáját, s deklarálnia kellene, hogy eszközeit mindig az aktuális nominális GDP pályára simítása érdekében veti be. Az amerikai állapotra lefordítva: ha a gazdaság problémája az alacsony inflációval együtt megjelenő elégtelen kereslet (=az ideálisnál alacsonyabb nominális GDP), akkor a nominális GDP alapú célkövetés rendszere mellett a gazdasági szereplők a monetáris kondíciók lazítására, s magasabb inflációra számíthatnának, az inflációs várakozások növekedése az alacsony nominális kamat mellett jelentős mértékben csökkentené a reálhozamokat, amely a gazdasági szereplőket kiadásaik előre hozására ösztönözné, így a kereslet (kibocsátás, foglalkoztatás) növekedhet. Növekszik ugyan az árszínvonal (=magasabb infláció), de inflációs torzítástól (=túlzottan magas infláció úgy, hogy még a kibocsátás sem növekszik) nem kell tartani, mert a monetáris politika azonnal szigorít a feltételeken, ha a nominális GDP eléri az ideális szintet.

Jó hír az elképzelés lelkes támogatói számára: az Egyesült Államok monetáris hatóságának működése az elmúlt évtizedek alatt leginkább egy olyan kamatszabállyal volt jellemezhető (=Taylor-szabály), amely alapján a monetáris kondíciók szigorítására lehetett számítani, ha túl magas volt az infláció, és/vagy a kibocsátás a természetes szint fölé került; alacsony infláció, és negatív kibocsátási rés esetén pedig a bankközi piacon érvényesülő kamatláb csökkentése érdekében vetette be eszközeit a Fed. A kamatszabály és a nominális GDP alapú célkövetés között tehát „csak" paraméterekben, azaz a reakció erősségét jellemző mutatóban van különbség. Rossz hír azonban, hogy ez valószínűleg számít.

További rossz hír, hogy problematikus a dolog megvalósíthatósága is. Egy szabály akkor képes a várakozások lehorgonyzására, ha az egyszerű, érthető és könnyen ellenőrizhető. Míg például inflációs adatokat a mutató létrehozásával megbízott szervezet gyakran közöl, a nominális GDP adatokkal „csak a gond van". Előállításuk a döbbenetes mennyiségben feldolgozandó információ-töredék miatt idő-igényes, a folyamatot adat-hiány és számítási problémák torzítják, így szükség van a végső értéket nem triviális mértékben módosító utólagos revíziók sorozatára. A „könnyen ellenőrizhető" kitétellel tehát gond lehet. De problémát okozhat az érthetőség is: érdemes volna lefuttatni egy felmérést, vajon azok közül a gazdasági szereplők közül, akiknek a döntési környezetét éppen szűkíteni akarjuk a szabályunkkal, hányan képesek pontosan megfogalmazni a nominális és a reál GDP közti különbséget.

A nominális GDP alapú célkövetés felvetése most inkább érdekes, mint hasznos, s ha valaki meg van róla győződve, hogy a megszokott monetáris politikai elveken változtatni kell, mert (1.) minden gazdasági problémára amúgy is ez a sztenderd válasza, vagy (2.) észleli hogy a tovább-nem-csökkenthetően alacsony nominális kamat mellett nincs más megoldás, a szabályok módosítása helyett érdemes inkább az „eszközök" területén keresgélnie. És akkor lehet, hogy tényleg Woodford cikke az „év talán legfontosabb akadémiai tanulmánya", mert az pont erről szól.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200