brusszel


Így segít az Unió: változásra lesz szükség?

Figyelő Online
2012.10.02  11:38   frissítve: 2012.10.02 11:32
mail
nyomtatás
A 2011-es év kihívásokban gazdag évnek bizonyult mind a politikai és gazdasági fejlődés, mind az Európai Unió tagállamai szempontjából, mind pedig az Európai Szomszédságpolitika országai számára. A világgazdasági válság hatásainak következtében általánossá vált a piaci fluktuációk és a gazdasági instabilitás, amely elsősorban a világ szegényebb lakosságát érintette. Az Arab Tavasz, a Szomáli Félszigeten bekövetkező humanitárius katasztrófa és egy új állam születése (Dél-Szudán) mind jelentős kihívások elé állították a nemzetközi közösséget.
Az Európai Unió 2011-ben útjára indított számos új stratégiát. Egy átfogó stratégiát az Arab Tavasz kapcsán fellépő problémák kezelésére, egy átfogalmazott Európai Szomszédságpolitikát (ENP) és egy stratégiai keretrendszert a Szomáli Félszigetre. Az Arab Tavasz kapcsán átértékelték az EU-s prioritásokat, és a jó kormányzás, a foglalkoztatás és a fiatalokkal való foglalkozás kerültek a középpontba. Ezen túl egymilliárd eurónyi pótlólagos forrást ajánlott fel az unió a térség számára a 2011-2013-as időszakra. Az EU továbbra is a hivatalos fejlesztési segélyezés legjelentősebb szereplője maradt: az EU-s tagállamok, valamint az EU biztosítja a világ fejlesztési segélyeinek több mint felét.

Ahogyan már említettük, az Európai Szomszédságpolitika 2011. május 25-én megújult, amelynek keretei között megfogalmazták az emberi jogok, a demokratikus elvek, valamint a jogállam védelmét. Ennek keretében a partnerországok személyre szabottan építhetnek ki kapcsolatokat az EU-val és elsősorban a partnerországi igényekhez igazodik az uniós politika, vagyis kereslet alapú segélyezést igyekeznek megvalósítani. Lényeges új elemnek tekinthetjük a civil szféra megerősítésére félretett összeget, amely 26,4 millió euróval kívánja támogatni a kezdeményezéseket. Hosszú távon ezzel az EU meg kívánja valósítani a civil kontrollt, az elszámoltathatóságot és a nagyobb fokú transzparenciát az Európai Szomszédságpolitika országaiban. Szintén lényeges elem volt az Erasmus Mundus típusú együttműködésekre félretett pótlólagos 66 millió euró, amellyel fejleszteni kívánják az együttműködést a felsőoktatásban. A továbbiakban két, az Európai Unió számára lényeges régiót fogunk bemutatni.

Az EU déli szomszédai számára 80,5 millió eurót hagytak jóvá elsősorban a demokratikus átalakulás és az elszegényedett területek támogatására, valamint humanitárius célokra és a civilek védelmére. Fontos eleme ugyanakkor a támogatásnak, hogy azokat az országokat részesíti előnyben, akik meg is valósítják a vállalt programokat, vagyis a pénz hatékony felhasználása egyértelmű prioritást élvez. Hosszú távú cél, hogy az Arab Tavasz következtében megvalósuló demokratikus átalakulások tartósnak bizonyuljanak, és a térség ráálljon a fenntartható fejlődéshez vezető útra.

Az EU keleti szomszédjainak támogatására a Keleti Partnerség keretei között addicionálisan 130 millió eurót hagytak jóvá a döntéshozók a 2012-2013-as időszakra. Az unió ismételten felszólította a fehérorosz kormányt a politikai fogvatartottak szabadon engedésére és ezen felül 17 millió eurót biztosít a fehérorosz nem-kormányzati szervezetek (NGO-k) részére, hogy azok elősegítsék a politikai szabadságjogokért vívott harc sikerességét, valamint ellenőrizzék a választások tisztaságát. Ukrajna kapcsán hasonlóan felhívták a figyelmet a törvények betartatására és a közös értékek tiszteletben tartására. Az EU keleti szomszédai az energiabiztonság geopolitikai vonatkozásai miatt is kiemelten fontosak, emiatt ebben a régióban a hatékony együttműködés fennmaradása kiemelt cél.

Ugyancsak lényeges eleme az uniós támogatásoknak, hogy 15 partner országban bevezették az eredményorientált monitoring rendszert (Results-Oriented Monitoring). Ez az eljárás párhuzamosan működik más, korábban már kiépített ellenőrző és értékelő rendszerekkel. A ROM segítségével az EU-s fejlesztési források 25 százalékát és a kiosztott pénzek 22 százalékát világították át a következő eredményekkel: a 243 futó projekt háromnegyede rendkívül hatékonyan vagy hatékonyan működött, és csak kilenc százalékban fordultak elő olyan projektek, amelynek a megvalósulása erősen kérdéses volt. A legnagyobb nehézségek a termelői kapacitásokat fejlesztő projektek esetében mutatkoztak, de ez részben érthető is, mert ezek tekinthetőek a legspecifikusabbnak, de leginkább lassan változónak.

Magyarországra röviden reflektálva: a 2011-es évben hazánk teljesítette az Európai Fejlesztési Alap (European Development Fund) felé vállalt kötelezettségeit, és befizetett körülbelül 12,5 millió eurót. Emiatt érdekünkké vált, hogy a befizetett összegből lehetőleg olyan országokat támogassanak, amelyek Magyarországnak is stratégiai partnerei például a Balkánon, vagy a FÁK országokban. Ezen keresztül Magyarország számára nem „veszne el" az EU-s alapba befizetett összeg, hanem a magyar külpolitikai és fejlesztési együttműködési célokat is szolgálná. Hogy ez valóban így történik-e, az 2013-ban fog kiderülni.

Tétényi András egyetemi tanársegéd, Világgazdasági tanszék.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200