Izlandi unortodoxia: a csődtől az euró felé
Figyelő Online
- Bucsky Péter
2012.10.04 06:10
Hazánkban az unortodox gazdaságpolitika ellenségeként azonosítják az IMF-et, de a nem hagyományos ötletekre megfelelő indoklás mellett mégis vevő a New York-i szervezet. Ráadásul pont ők javasoltak a fejlett gazdaságok esetében példátlan szabályozást.
A 2008-as pénzügyi válság igen keményen érintette a mindössze 300 ezres lakosú Izlandot. A 2001-ben megkezdett banki liberalizációt követően a helyi három vezető pénzintézet (Landsbanki, Kaupthing, Glitnir) közül kettőt privatizáltak 2003-ban. Ezek aztán nagyon alacsony fedezet mellett óriási hitelezésbe kezdtek, a válság előestéjén már a magánszektor az éves jövedelmének ötszörösével adósodott el, ez még az Egyesült Államokban sem volt magasabb 140 százaléknál. Tovább tetőzte a problémákat, hogy a hitelek 90 százalékát devizában vagy inflációhoz kötött kötvényekben nyújtották. 2006-ban megpróbálta a kormányzat és a jegybank a gazdaság túlhevülését megállítani, mégpedig az alapkamat emelésével. A bankok külföldi betétesek becsábításával szerettek volna fedezetet szerezni hiteleikhez, olcsó internetbankolási szolgáltatásokat indítva.
Áramlott a tőke az országba, 2007 végére már 125 milliárd eurós eszközt kezeltek a hitelintézetek a csupán 14,5 milliárd eurós GDP-jű országban. A jegybank a hitelek következtében megugró fogyasztás és infláció miatt már 14 százalékra emelte az alapkamatot, és az óriási kamatelőny által tovább áramlott a tőke. Ennek hatására felértékelődött a nemzeti valuta, ám tovább folytatódott a carry trade, azaz az alacsony kamatú devizában felvett euróhitelből lekötött magas kamatozású koronabetétek felhalmozása. Ezek a spekulatív forró pénzek már a GDP 40 százalékát tették ki. A felülértékelt izlandi korona viszont az ország versenyképességét erodálta. A kormány megpróbálkozott a bankmentéssel és az euró árfolyamának rögzítésével, de jelentős monetáris tartalékok hiányában a pánik gyorsan bedöntötte az országot. Az izlandi korona értékének 50 százalékát veszítette el néhány hónap alatt, majd 2008 októberében gyakorlatilag összeomlott az árfolyam. A szabad valutakereskedelmet megszüntették, és azóta csak jegybanki aukciókon lehet külföldi valutához jutni.
A korábban a pénzügyi liberalizáció élharcosának számító ország ezzel egy olyan megoldást választott, ami a mai modern gazdaságokban elképzelhetetlen: gyakorlatilag minden külföldre irányuló pénzügyi tranzakcióhoz jegybanki jóváhagyás kell. Ha egy izlandi külföldre utazna, csak maximum 2000 eurót kaphat utanként, ez a szocializmusból lehet ismerős számunkra. Bár a helyi jegybank a forró pénzek adóztatására hajlott volna, az IMF meggyőzte, hogy minden tőkemozgást, a ki- és befele történő utalásokat is keményen kontrollálják. A valutaalap ráadásul abba is belement, hogy a vesztes befektetőket ne kompenzálják, akiknek 90 százaléka külföldi volt, és a korlátozások miatt maradék pénzükhöz sem tudnak hozzájutni.
Miért javasolt ilyen megoldást a pénzügyi szabadságot propagáló intézmény? Elemzők szerint egyszerűen nem volt felkészülve a szervezet, hogy fejlett országoknak nyújtson segítséget a válsághelyzetben, és ezért választottak ilyen drasztikus megoldást. Másrészt az óriási bankbetétállományok visszafizetése elképzelhetetlen lett volna gyenge árfolyamok mellett. Ezért még 2012 márciusában is szigorítottak a 2008 októbere óta élő szabályokon, hogy biztosan megakadályozzák, hogy a külföldi betétesek más devizára váltsák lejáró bankbetéteiket és kamataikat. Erre egy jó darabig nem is lesz esélyük, ugyanis 2015 végéig tervezik fenntartani a rendszert. Az unortodoxia a befektetőknek is tetszhet.
Ezt például az mutatja, hogy a Fitch Rating azzal az indoklással javította az ország adósbesorolását, hogy a kérdéses intézkedések beváltották a várakozásokat. A gazdaság meglepően gyorsan magára talált, 2,8 százalékos növekedést várnak erre az évre, ez magasabb a neoliberális éltanuló Észt- és Lettország teljesítményénél. Paul Krugman Nobel-díjas közgazdász szerint a kis ország példa lehet az európai periféria államainak, mivel úgy sikerült a pénzcsapok leállításával lábra állnia, hogy a válságba került országok közül a legnagyobb növekedést érte el. Ehhez a veszteségeket a magánbefektetőkkel fizettették meg, de elengedhetetlen volt a 2,1 milliárd dolláros IMF-segítség is. A program végigvitelének az is az ára volt, hogy a kormányzat csak az idén térhetett vissza a piaci finanszírozáshoz.
Az unortodoxiának azonban megvan az ára: Jon Danielsson és Ragnar Arnason közgazdász úgy becsüli, hogy az intézkedések a GDP egy százalékát is felemésztik évente, főként amiatt, mivel a helyi cégek külpiaci lehetőségeit korlátozzák. Kisebb elmozdulás már látszik a szigorú politikában. Olyan szabályok bevezetését tervezik, amelyek adókkal sújtanák a spekulatív tőke mozgását, nem engedélyeznék külföldi eszközök terhére a belföldi személyek számára nyújtott hiteleket, és tiltanák a nyugdíjalapoknak a külföldi befektetéseket a tőkepiac fokozatos nyitása mellett. Egy szeptember végén napvilágot látott jegybanki tanulmány pedig keresi a kiutat a jelenlegi helyzetből, felvetve a korona árfolyamának euróhoz rögzítését, vagy az euró bevezetését mint optimális megoldást. Tanulságként megfogalmazható, hogy még az IMF által támogatott unortodoxia is az euróhoz vezet.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.