Dugóban
Egy autót megvenni és fenntartani sem olcsó mulatság. Pláne a mai benzinárak mellett. Most egy liter 95-ös benzin ára 320 forint körül van. Egy középkategóriás családi autót, aminek 40 literes a tankja, 12.800 forintért lehet teletankolni. Ezzel, ha 100 km-en 6-7 litert fogyaszt az autó, akkor csaknem 600 km-t lehet kocsikázni. Ez kilométereként 21 forintjába kerül az autósnak. Drága a benzin és évek óta egyre feljebb megy az ára, mégsem nagyon csökken az utakon az autók száma.
Egy nemrégiben megjelent statisztika szerint a magyar családok felének nincs autója, a hazai háztartások tulajdonában lévő autópark pedig a két évvel ezelőtti szinten stagnál.
Míg Budapesten két év alatt nem változott érdemben az autók statisztikája, addig a vidéki városokban 2010-óta 8,4 százalékkal csökkent a gépjárművel rendelkező családok száma. Ezzel ellentétben növekedés figyelhető meg a - magyar lakosság 35,4 százalékának otthont adó - községekben, ahol a családokban előforduló autók száma két év alatt 5 százalékkal emelkedett. KSH 2010-es adatai szerint a legkevesebb autó az Észak-Alföldön van, a legtöbb pedig a Nyugat-Dunántúlon és Közép-Magyarországon.
A magyar átlagkeresethez képest, ami nettó 140 ezer forint, egy négyfős család, akár havi 27 ezer forintot is költhet BKV-bérletre? Rendben van ez?
A BKK levelében kiemeli: a magyar átlagkeresethez képest lényegesen magasabb a budapesti átlagkereset, a KSH júliusi adatai szerint jelenleg 184.589 Ft egy főre jutó nettó havi átlagkeresettel számolhatunk. Egy háztartásban két keresettel javasolt számolni, azaz összesen 369.178 Ft nettó jövedelemmel. Ehhez képest a 27.300 Ft bruttó értékű két felnőtt és két gyermek havi bérletár a háztartás összjövedelmének 7.4%-a. Amihez szintén hozzá kell tennünk: egy átlagos családban - szintén a KSH legfrissebb (2005. évi) ez irányú statisztikái alapján - Budapesten 2.72 fő él, nem pedig négy. Ráadásul még a négyfős családok közül is a 6 év alatti gyermekek utazása ingyenes, azaz, feltételezvén, hogy egy gyermek , tegyük fel átlagosan 24 éves koráig lakik szüleivel, ezen időtartam 25 százalékában ingyenesen utazik, vagyis átlagosan csak 1,5 tanulóbérletet kell finanszírozni. Melyen felül további díjmentes utazásokkal (65 év felettiek, fogyatékosok, stb.) is számolni kellene.
Mindazonáltal, amennyiben egy közgazdaságilag korrekt választ szeretne arra kapni, hogy például nemzetközi összevetésben magasak, vagy alacsonyak-e a budapesti bérletárak, figyelembe véve a nettó jövedelmeket, sőt, a vásárlóerő-paritást is, a mellékelt grafikont javasoljuk figyelembe venni.
A grafikonon feltüntetett értékek azt mutatják, hogy a jövedelmeket, a vásárlóerő-paritást és az árakat is figyelembe véve, a nominális értéken az egyik legolcsóbbnak számító budapesti bérlet az EU középmezőnyében helyezkedik el, ha azt kívánjuk értékelni, mennyire megterhelő egy 4 fős család számára a tömegközlekedés finanszírozása. Ami ennél kritikusabb érv: Kelet-Közép- Európában ez gyakorlatilag a legnagyobb lakossági terhelési szint. Mindez aláhúzza azt az érvet, melyet a BKK hosszú idő óta konzekvensen mond: áremelésekben nincsenek már jelentős, kiaknázható tartalékok a közösségi közlekedés finanszírozásának stabilizálására.
Vannak-e statisztikák, hogy lehetne csökkenteni az autósok számát és növelni a tömegközlekedést vagy egyéb alternatív módszereket választók számát?
Ha összehasonlításokra gondol, akkor egy aktuális külföldi példát tudunk megosztani: Bécsben a tömegközlekedés aránya jelenleg 37 százalékos az összesített közlekedési munkamegosztásban, amely a gyaloglást és a kerékpározást is tartalmazza, a két fő motorizált közlekedési mód (tömegközlekedés és autóhasználat) mellett. A bécsi cél, hogy 2020-ra 40 százalékra emeljék a tömegközlekedés részarányát, nyilván az autóhasználat rovására. 2011 és 2015 között a bécsi tömegközlekedési infrastruktúra fejlesztések összberuházási igényét 2,4 milliárd euróra becslik.
Egyedül 2012-ben 475 milliárd eurót költenek a tömegközlekedési hálózat fejlesztésére. A fejlesztések között metróvonalak felújítása, hosszabbítása, villamosvonalak hosszabbítása, járműpark megújítása szerepel. A fejlesztések eredményeként a bécsiek 96 százaléka 500 m légvonal távolságon belül egy metróállomást, illetve 300 m légvonal távolságon belül busz-, vagy villamosmegállót talál.
Tervek és álmok
Magyarországon is vannak megvalósulás alatt álló tömegközlekedési projektek: ilyen a 4-es metró projekt, buszsávok építése. Jövő évtől megvalósuló projektek az 1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztése, a Budai Fonódó villamosközlekedés megteremtése a Széll Kálmán tér rekonstrukciójával egybekötve. Előkészítési projektek, amelyek 2014 után valósulhatnak meg: az M1 Millenniumi Földalatti Vasút korszerűsítése és meghosszabbítása, az M2 metró és a Gödöllői HÉV összekötés, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal. De ilyen a fővárosi villamoshálózat és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciója, az Észak-déli Regionális Gyorsvasút déli szakasza és a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat fejlesztés.
A távoli tervek között van a budapesti villamos és trolibusz járműbeszerzés, az M3-as metróvonal rekonstrukciója és északi meghosszabbítása Káposztásmegyerig, a 42-es villamos meghosszabbítása és a kerékpárutak és gyalogos utak vagy sétáló utcák építése és a bubi vagy más néven a kerékpáros közösségi közlekedési rendszer fejlesztése is.
De, ahogy azt a napokban a Figyelő Online is már megírta a BKV és a főváros is csődközeli helyzetben van. Hogy mi valósul meg az alább felsorolt tervekből és elképzelésekből, az még a jövő zenéje.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.