brusszel


Tarlós ismét keményen kiosztotta Vitézy Dávidot

Figyelő Online
2012.10.15  08:00   
mail
nyomtatás
Évente 3-3,5 milliárd forinttal növelheti meg a BKV-buszok kiszervezése a közlekedési vállalat költségeit - derül ki abból a levélből, amelyet Várszegi Gyula írt Tarlós István főpolgármesternek. A Figyelő Online birtokába került dokumentum szerint további 5-600 millió forint egyszeri költséget jelentene a mintegy 500 buszsofőr és szerelő végkielégítése. Tarlós István értesülve a magas finanszírozási költségekről kemény hangvételű levelet írt Vitézy Dávidnak, a busztender ügyét pedig a közgyűlés elé vitte, miután szerinte nem lesz pénz a buszok kiszervezésére.
Teljesen ellehetetlenül a BKV működése, ha a közlekedési vállalat eredményt hirdet a 150 busz kiszervezéséről szóló tenderén - figyelmeztette levelében Várszegi Gyula igazgatósági elnök Tarlós István főpolgármestert. A Figyelő Online birtokába jutott levél szerint a 75 csuklós és a 75 szóló busz 8 évre történő kiszervezése nagyjából évi 3-3,5 milliárd forintos pluszköltséggel terhelné meg a BKV büdzséjét. Ezen felül még további 5-600 millió forintot emésztene fel a végkielégítések kifizetése, miután a kiszervezéssel nagyjából 500 főt (buszsofőröket és szerelőket) kellene elbocsájtani a cégtől.

Várszegi Gyula állításait arra levélre alapozta, amelyet a BKV vezérigazgatójától, Bolla Tibortól kapott. Várszegi még aznap megírta az aggályait összefoglaló levelet Tarlós Istvánnak. A gyorsaság nem véletlen, hiszen kevés idő maradt a tender eredményének kihirdetéséig, ráadásul fedezet nélküli kötelezettségvállalás felvetheti a jogi felelősség kérdését is. A főváros ugyanis fix keretet biztosít a BKV működésére, azonban a BKV számításai szerint ezt a keretet túllépnék a kiszervezés miatt vagy más ágazatok szenvednének aránytalanul nagy károkat.

Másként látja a helyzetet viszont a Fidesz-frakció, amelynek tagjai úgy vélik, mindenképpen új buszokra van szükség, miután a régiek szervizelése többe kerül. A fővárosi fideszesek szerint a legolcsóbb megoldást választanák a buszok kiszervezésével.

Tarlós István viszont egy György István főpolgármester-helyettesnek írt levélben úgy fogalmazott: „a pénzügyi fedezetet a busztender következményeivel kapcsolatban nem látom biztosítottnak. (...) Az az álláspontom, hogy konkrét, a helyzet ismeretében hozott közgyűlési döntés hiányában a busztender eredmény hirdetése (pláne eredményesen) nem történhet meg. „

A dokumentum letölthető innen.


Mindez azt jelenti, hogy Tarlós István ismét megpróbál szembemenni a Fidesz-frakcióval, miután úgy látja, nem lesz pénz a buszok kiszervezésére. Bolla Tibor a BKV igazgatósági elnökének írt levelében számos érvet felhoz amellett, hogy miért költségesebb a buszok kiszervezése, mint a BKV általi üzemeltetés.


A BKK-nak ugyan joga lenne ahhoz, hogy győztest hirdessen a tenderen, ám miután korántsem biztosított a finanszírozás, a fővárosi közgyűlés döntése is kell, hogy vállalják-e a plusz költségeket. Tarlós István emiatt - a Budapesti Közlekedési Központ igazgatótanácsának kérésére - végül úgy döntött, hogy mára rendkívüli közgyűlést hív össze, ahol megtárgyalhatják busztender finanszírozását. Rendkívüli ülésre azért volt szükség, mert a tenderen október 16-ig kell eredményt hirdetni, különben érvényét veszti a kiírás.

A főpolgármester keményen megszidja Vitézyt

Tarlós István Vitézy Dávidnak írt, rendkívül kemény hangvételű levelében, a magas költségekkel kapcsolatban úgy fogalmaz: „ne keressen formális kibúvókat, mert az önkormányzat költségvetési biztonságán túl Önnek is érdeke, hogy felelőtlen, értelmezéseken alapuló, komoly mértékű kötelezettségvállalások ne történjenek".

A főpolgármester tehát úgy véli, a BKV-nak igaza van, amikor nagyobb költségekkel számol a buszok kiszervezése után, Vitézy Dávid munkájával pedig korántsem elégedett. Ezt bizonyítja levelének másik bekezdése is: „Nem helyeslem, hogy ütemtelenül halmoz el levelekkel, melyek tartalma legalábbis részben, elkésett intézkedések, vagy utolsó pillanatban előadott, határidős elképzelések adminisztrációs önigazolását szolgálja. Az a határozott kérésem, hogy ezen a szokásán változtasson! Különös tekintettel arra kérem ezt, mert olykor nem az előadott folyamat egészét, annak csak bizonyos részleteit fejti ki."
A főpolgármester hozzátette: „kerülje a jövőben, hogy a kibúvó keresés folyamatában úgy fordul egy másik helyettesemhez (harmadik személyhez) támogatásért, hogy azt közben elhallgatja előlem".

A dokumentum letölthető innen.


Holnap jár le a busztender

A Fővárosi Közgyűlés korábban a buszágazat 66 százalékának kiszervezésére adott engedélyt, amely miatt jövőre 150, 2014-ben 450, 2016-ig pedig 900 buszt üzemeltetnének alvállalkozók. A program első ütemét - 75 csuklós és a 75 szóló busz kiszervezéséről szóló pályázatot - még januárban hirdették meg tízmilliárd forint értékben. Budapest nyolc évre kötné a szerződést a győztessel, amelyet akár két évvel meg is hosszabbíthat. Ezzel a lépéssel a buszközlekedés 18 százaléka kerülne magánkézbe.
Az már korábban eldőlt, hogy a tender győztese a Széles Gáborhoz köthető Videoton tulajdonában lévő VT-Transmann lesz. A cég Mercedes Citaro buszokkal pályázott, a járművek jövő tavasszal érkeznének meg Budapestre, és a belvárosban, valamint Újpesten, Kelet-Pesten és Észak-Budán állnának forgalomba.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.