Szembement a fővárosi Fidesz-frakció Tarlós István főpolgármesterrel, s végül a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) igazgatóságára bízta, hogy eredményt hirdet-e a busztenderrel kapcsolatban. A főpolgármester szerint nemhogy a kiszervezés miatti évi 3-3,5 milliárd forintos többletköltségre nincs fedezet, még a főváros működése sem biztosított.
Noha Tarlós István főpolgármester a hétfői rendkívüli ülés előtt két órán át győzködte frakciótársait, hogy akadályozzák meg a keddi eredményhirdetést a busztenderrel kapcsolatban, a Fővárosi Közgyűlés határozata végül a BKK és a BKV igazgatóságára bízta a döntést. A beruházás Várszegi Gyulának, a BKV igazgatósági elnökének Tarlós Istvánhoz írt levele szerint évente 3-3,5 milliárd forinttal is növelheti a költségeket. Ráadásul további 500-600 milliós egyszeri kiadást jelentene a mintegy 500 buszsofőr és szerelő végkielégítése. Ezek a tételek a levél szerint teljesen ellehetetlenítenék a BKV működését. Tarlós István emiatt végül nem szavazta meg az előterjesztést, mert szerinte sem a város, sem a BKV jövő évi költségvetése nem garantált. Egyben arra kérte az Országgyűlésben is jelen lévő közgyűlési képviselőket, hogy hatékonyabban lobbizzanak a főváros érdekében, mert az eddigi eredmények szerények voltak.
A Fővárosi Közgyűlés korábban a buszágazat 66 százalékának kiszervezésére adott engedélyt. Ennek nyomán jövőre 150, 2014-ben 450, 2016-ig pedig 900 buszt üzemeltetnének alvállalkozók. A program első ütemét – a 75 csuklós és a 75 szóló busz kiszervezéséről szóló pályázatot – még januárban hirdették meg 10 milliárd forint értékben.
|
A hétfői közgyűlési vitában is azt kifogásolták az ellenzéki frakciók, hogy a főváros úgy akar éven túli kötelezettséget vállalni, hogy arra nincs meg a fedezet. György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes ezzel szemben azt mondta, hogy a BKK vállalhat éven túli kötelezettséget, de csak a menetdíjbevételek összegéig. Szerinte ráadásul közlekedésbiztonsági okok miatt sem lehet a jelenlegi BKV-buszparkkal nekivágni a következő évnek. Összesen 500 jármű érett meg a selejtezésre. A busztender alapján Budapest nyolc évre szerződne a nyertessel, ez két évvel meghosszabbítható. Az már korábban eldőlt, hogy a tender győztese a Széles Gáborhoz köthető Videoton tulajdonában lévő VT-Transman lesz. A hivatalos eredményhirdetést lapzártánk után, kedden tartják meg.
Tarlós István, látva a költségvetési kockázatokat, megpróbálta megakadályozni az eredményhirdetést, és a rendkívüli ülés összehívásával a BKK mellett a Fővárosi Közgyűlést is bevonta a döntéshozatalba. A György István főpolgármester-helyettesnek írt levelében például úgy fogalmazott: „A pénzügyi fedezetet a busztender következményeivel kapcsolatban nem látom biztosítottnak. (...) Az az álláspontom, hogy konkrét, a helyzet ismeretében hozott közgyűlési döntés hiányában a busztender eredményhirdetése nem történhet meg.
A Figyelő birtokába jutott, Vitézy Dávidnak írt, rendkívül kemény hangvételű levelében a magas költségekkel kapcsolatban úgy fogalmazott: „Ne keressen formális kibúvókat, mert az önkormányzat költségvetési biztonságán túl Önnek is érdeke, hogy felelőtlen, értelmezéseken alapuló, komoly mértékű kötelezettségvállalások ne történjenek.