brusszel


Ökowood

Zöldülő amerikai filmgyártás
Figyelő Online - Kriston László
2012.10.18  06:38   
mail
nyomtatás
Emelik a gyártási költségeket, mégis egyre terjednek a környezetbarát filmkészítési módszerek Hollywoodban.
Amikor Kovács László operatőr az 1984-ben bemutatott Szellemirtók híres jelenetét forgatta, amelyben a szellem kitör a toronyház tetején lévő templomából, 50 ezer kilowatt teljesítményű világítást használt. A Warner stúdió egész telephelyének 80 ezer kilowatt volt a kapacitása, s a szomszédos műtermek visszafogták áramfogyasztásukat, hogy sikerüljön a 300 ezer dolláros jelenet. De még így is generátorokat kellett bérelni a konkurens stúdióktól.

A filmkészítés a több mint egy évszázaddal ezelőtti kezdetei óta a leginkább utazás-, energia- és alapanyag-igényes termelési folyamatok egyike. Nem csoda, hogy a zöldgondolat csak lassan nyert teret Hollywoodban, de a folyamat egyre gyorsul. Ma már a műanyag, a fosszilis üzemanyag és a széntüzeléses erőműből származó áram használata éppolyan bűnnek számít, mint a forgatás elhúzódása vagy a költségvetés túllépése. Számos stúdiónál külön vezető felügyeli az ellátási lánc és a gyártási folyamatok környezetkímélővé tételét. A Paramount hűtött víztartályt épített, amely 50 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt, mint a hagyományos rendszer. A Sony telephelyén két új épületet húztak fel, amelyek megfelelnek a Green Building Council nevű szervezet energiahatékonysági előírásainak. Igaz, a stúdió áramfogyasztásának egyelőre mindössze egy százalékát biztosítják megújuló energiahordozók.

A forgatási helyszíneken a filmek úgynevezett környezeti vezetőt alkalmaznak, aki megtervezi és felügyeli az ökotudatos módszerek betartását. A producerek pedig Hollywood-szerte a Fred listájaként emlegetett kézikönyvet forgatják. A névadó Fred Baron, a Fox stúdió fizikai gyártásért felelős főnöke. A dolog iróniája, hogy a stúdió tulajdonosa Rupert Murdoch, akinek republikánus-konzervatív ideológiájú Fox Channel tévéje következetesen tagadja a klímaváltozást. Ennek fényében furcsa, hogy éppen Murdoch News Corp. csoportja jelentette be tavaly, hogy az egész konszern karbonsemlegessé vált, részben ellentételezés segítségével. Azaz a kibocsátott szén-dioxidot azzal ellensúlyozza, hogy az általa támogatott projektek ugyanannyi üvegházhatású gázt vonnak ki a légkörből.

Ha egy új filmnél kapóra jön a kampányhoz, az ökoadakozást is bevetik a stúdiók. A Disneynature a francia gyártású, 2010-ben bemutatott Oceans amerikai forgalmazójaként a jegyárak egy részét a Bahamák tengeri élővilágát és korallszigeteit védő szervezeteknek utalta át.

Ami a hulladékot illeti, csak az amerikai reklámfilmek 8,16 millió tonna szemetet termelnek évente. A stúdiók viszont hulladékuk 66 százalékának, több mint 18 millió tonnának a szeméttelepre küldését akadályozták meg 2009-ben – derül ki a Solid Waste Task Force nevű szervezet kimutatásából. Shannon Schaefer Bart, az NBCUniversal fenntarthatósági főnöke magánpraxist is folytat: cége évente 35 tonna szemetet gyűjt be újrafelhasználásra, 17 ezer műanyag flakont helyettesít környezetbarát eszközökkel, 45 produkció jelmezeit és díszleteit pedig elosztogatja iskoláknak és nonprofit színtársulatoknak. Szerinte egy filmforgatás hulladékának 90 százalékánál elkerülhető, hogy szeméttelepre jusson. Időnként azonban merevek az alvállalkozók. A hollywoodi produkciók által is bérelt torontói műtermek üzemeltetői felárat számolnak fel a szelektív hulladék elszállításáért, míg a hagyományosért nem – állítja Avi Federgreen kanadai producer.

A produkciók méretétől is függően igen eltérő számítások látnak napvilágot arról, mennyivel kerül többe egy film környezetet kevésbé terhelő forgatása. Gale Anne Hurd producer, James Cameron volt felesége és alkotótársa úgy tapasztalta, hogy a különbség nagy költségvetésű moziknál elérheti a 20 százalékot is. (A szakember interjút adott a Figyelőnek a torontói filmfesztiválon, lásd a következő oldalon.) A magyar produkciók számára inkább mérvadó, hogy Federgreen szerint egy hatmillió dolláros (körülbelül 1,3 milliárd forintos) költségvetésű filmnél mindössze 10 ezer dollárba kerül, hogy zöld legyen.

Interjú Gale Anne Hurd producerrel
Segíthet a zöldadókedvezmény
– Az a régió, amely elsőként kínál adókedvezményt a környezet-barát produkcióknak, nagy előnyt kovácsolhat ebből – nyilatkozta a Figyelőnek a torontói filmfesztiválon Gale Anne Hurd.

James Cameron már a 80-as években ökotémákat hozott az akció- és a kalandfilmműfajba. Önök beszélgettek ezekről a kérdésekről?
– Igen, nagyon tudatos volt ez részünkről. Jómagam is mindig tisztában voltam a bolygónkat fenyegető veszélyekkel. A természetünk rendkívül összetett. Az emberek nem szeretik, ha megmondják nekik, mit csináljanak, de ha valami jó példát látnak, azt felismerik. Ez volt A mélység titka kiindulópontja, és ez vezetett az Avatar létrejöttéhez is. Amikor bemutatták a mozikban, a klímaszkeptikusok, akik tagadják a globális felmelegedés tényét, úgy reagáltak rá, mintha James Cameron politikai vitairata lenne.

– Hogyan jutott el odáig, hogy a filmkészítés gyakorlatában is zöld legyen?
– Megütköztem azon, milyen kettős életet élünk: otthon szelektíven gyűjtjük a hulladékot, de a munkahelyen nem.

– A neves, élvonalbeli producerek körében mennyire elterjedt az ön gondolkodása?
– Szinte mindenki ilyen, akit ismerek, még ha nem is vallja kimondottan zöldnek magát.

– A szuperprodukciók iszonyú mennyiségű biomasszát emésztenek fel. Hogyan tud ez ellen tenni?
– Iparágszerte trópusi fákat használnak díszletépítéshez, ám ezeket nem fenntartható módon termelik ki. Némi vizsgálat után ezért a simafenyőre esett a választásunk, ám ennek nem mindegyik fajtája megfelelő a célra. Producer kollégáimmal állandóan egyeztetünk, és ha valakinek van egy díszlete, megszervezzük, hogy egy másik produkció átvegye azt, ha végeztek a munkával. Így nem kell a zúzdába küldeni az egészet. Merthogy általában ez történik.

– Saját produkciói közül melyikben tudta a leghatékonyabban megvalósítani a környezetbarát megoldásokat?
– A Hulknál azzal győzködtem a Marvel Comicst, hogy új közönség nyerhető meg a zöld színű hősről szóló filmnek, ha a legzöldebb karakterként hirdetjük. Hibrid járműveket használtunk, megállapodtunk a színészekkel, hogy az autóban éppúgy, mint az öltöző- és lakókocsijaikban, kikapcsoljuk a légkondit. William Hurt és Tim Roth ilyen kis járművekben furikázott városszerte, s mások is hamar úgy tekintettek erre, mint valami menő dologra. Új tévésorozatomat, a The Walking Deadet papír nélküli produkcióvá tettük, mert nem szeretnénk, ha kitudódnának a következő epizódok cselekményei. Ezért az értekezleteken sem osztunk szét teljes forgatókönyveket.

– A nagy produkcióknál mennyivel kell többet költeni a környezettudatosságra?
– Tapasztalatom szerint a zöldmódszerek költségesek. Nagy filmeknél a büdzsé 20 százalékába is belekerülhet a bevezetésük. Márpedig rendszerint nem fordulnak azzal a megrendelők hozzád, hogy nesze, itt van még egymillió dollár a tévésorozatodra. Inkább az a kérdés, hol lehet lefaragni egy-két mil-
liót. Érdemes lenne olyan szervezetekkel együttműködni, amelyek a megtakarított kibocsátás miatt felhasználatlan emissziós kvótákat megvásárolják a stúdióktól, s ez az összeg beépíthető a film költségvetésébe.

– Tervezi, hogy egy nap Magyarországra hoz bérmunkát?
– A Korda Stúdió emberei éppen tegnap jártak az irodámban. Remélem, hogy elhozhatok egy tévés projektet az önök országába. Időutazós sorozatról van szó. Ha a csatornának tetszik a próbaepizód, és rendelnek belőle egy évadot, akkor jövünk! Elmondták, hogy három díszletük van, egy reneszánsz korabeli, egy középkori és egy New York-i utca, amely a Hellboy 2-ből maradt meg.

– Tud a filmgyártás számára létrehozott adó-visszatérítési rendszerről?
– Természetesen meséltek róla. Úgy látom, az a régió, amely elsőként kínál adókedvezményt kifejezetten a zöldprodukcióknak, nagy előnyt kovácsolhat ebből, mert vonzza majd magához a filmeket.
Gale Anne Hurd
■ 
1955-ben született. Filmjei 2,74 milliárd dollárt kerestek világszerte. 1985–89 között James Cameron felesége volt, 1991–93 között Brian De Palma rendezővel élt házasságban, akitől egy lánya született.
■ 
1982-ben hozta létre Pacific Western Productions nevű cégét. Jelenleg a Valhalla Motion Pictures élén készít filmeket. Főbb munkái: The Walking Dead (tv-sorozat), Hulk (2003), Armageddon (1998), Dante pokla (1997), The Ghost and the Darkness (1996), Terminátor 2: Az ítélet napja (1991), A mélység titka (1989), Alien 2 (1986). A Terminátort közösen írta Cameronnal. Férje egy dollárért adta át neki a jogokat.
■ 
Szeptemberben kapott csillagot a Hollywood Walk of Fame-en.
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200