- Csak a beszélgetéshez vettem fel, a munka során még mindig nem hordom, ugyanis gyakran beállok tankolni továbbra is. Sőt, ma jobb a helyzet, mint tíz éve, akkor egy magyar őrület volt, azóta egész Európában elterjesztettem.
- Milyen gyakran kerül a benzinkutakhoz egy menedzser?
- Magyarországon évi négy teljes munkanapot lehúznak a töltőállomásokon, a többi európai országban változó, évi egy-négy napot. Ezt én vezettem be. Tizenkét óra tankolás vagy kiszolgálás után egész másképp látja a vezető, hogy mennyire könnyű vagy nehéz egy alkalmazott munkája.
- Mostantól az amerikai vezetők is tankolni fognak?
- Nem egészen, mert most a kenőanyagok és nagybani üzemanyagok üzletágvezetője leszek, ez egy nagykereskedelmi tevékenység, és a kenőanyaggyártásért is felelek. Karrier szempontjából ez egy elnöki állásnak felel meg, így a vállalaton belül is előrelépés. Egyébként nem pályázat útján dőlt el, a cég igazgatótanácsa úgy döntött, hogy én vagyok a legalkalmasabb.
- Tíz éve a Shell első magyar globális alelnöke szeretett volna lenni. Most mi lesz, ha nagy lesz?
- Ez bekövetkezett. Egyébként én ezt a vállalaton belül is elmondtam, mert jó, ha tudják, hogy mik az ambícióim, persze ettől azok még nem következnek be. Ami a karriercélomat illeti: eddig az európai kiskereskedelmi hálózatot vezettem, a következő lépés az lett volna, hogy ezt globálisan tegyem. Most ezzel az állással elég sok új terület megnyílt.
- Dolgozott már Londonban, Hamburgban, Dél-Afrikában, Budapesten, hamarosan Amerikába költözik. A családja hogy viseli ezt az életformát?
- Szerencsére jól. Mindkét lányom amerikai típusú iskolába járt, így legalább a tananyagban nem kellett mindig átállni, magyarul pedig ragyogóan írnak-olvasnak, a magyar képzésüket mi végezzük a feleségemmel. Most az első nyolc hónapban egyedül leszek Houstonban, ez szerencsésebb is, mert ez az időszak a munkáról szól, de aztán ők is kiköltöznek.
- Önt oda szokták hívni, ahol baj van. Mik a tervei az amerikai piacon?
- Az amerikai kenőanyag- és nagybani üzemanyagpiacon nagyon erősek a pozí-
cióink, itt nincs baj. A növekedés attól függ, mennyire tudjuk magunkat megkülönböztetni a versenytársaktól, miben jobbak a prémium kenőanyagaink, mint az övéik, márpedig az amerikai piacon nagyon erős márkák vannak jelen. Engem azért hívtak, mert Magyarországon és Európában olyan dolgokat vezettem be a benzin-kiskereskedelemben, amelyek akkor nem voltak szokásban. A kilencvenes években a benzint alapterméknek tartották, egyetlen árral. Én elkezdtem differenciálni a piacot. 1999-ben a Financial Times lap is írt egy egész oldalas cikket arról, hogy 30-40 forintos felárral prémium-üzemanyagot kezdünk árulni Magyarországon. Nem hitték el. Ma az általam bevezetett Shell V-Power szerte a világon a Shell üzemanyag-forgalmának 15 százalékát teszi ki, és Németországban, Olaszországban népszerűbb is, mint nálunk. Szegmentáltuk a vásárlói rétegeket: a Shell FuelSave üzemanyag azoknak szól, akik meg akarnak takarítani a benzinen, a Shell V-Power azoknak, akik gyorsan akarnak menni. A kenőanyagnál még inkább hinni kell, hogy a mi termékeink jobbak, mert kutatás-fejlesztésre senki sem áldoz ennyit, és utána e mögé olyan történetet kell állítani, amiben a vásárlók hisznek, és költeni rá. Ma mindenki költséget farag le, de sok esetben ezzel a nyereséget is csökkentik. Az elvárás tőlem az, hogy ennek az üzletnek a jövedelemtermelő képességét jelentősen növeljem. Ez költségcsökkentéssel nem megy, a vásárlók számát kell növelni. Az én vízióm, hogy a prémium- és szintetikus kenőanyagok terén lehetőség van még a növekedésre.
- Nyugat-Európában és Amerikában is csökken az autóhasználat, hogyan éri ezt el?
- A világon mindenütt olyan gépjárműveket gyártanak, amelyek egyre kevesebb üzemanyagot és kenőanyagot fogyasztanak. De óriási a piac. Mikor Németországba kerültem, a tanácsadók magyarázták, hogy telített a piac, évi egy százalékkal zsugorodik, itt nem lehet bővülni. Én ezen akkor mulattam, hogy „csak" 45 millió autó jár Németországban, én egy olyan országból jöttem, ahol az erős növekedés dacára két és fél millió. Ne azon szomorkodjunk, hogy csökken a pizza, hanem harapjunk nagyobb szeletet. Ha jól végezzük a feladatunkat, a versenytársaktól vesszük el a növekedést. A világgazdaságra és az országok gazdasági működésére meg az adórendszerre semmi hatásunk nincs. Azzal foglalkozzunk, amire hatással vagyunk, hagyjuk meg az összes többit az elemzőknek. Nekünk szerencsénk van, ez nem egy pörgős iparág, jut idő megnézni, a vásárlók hogyan reagálnak.
- A Shell Hungary adózott eredménye utoljára 2008-ban volt pozitív. Az elmúlt két évben az árbevétel nagyjából stagnált, masszív veszteség mellett. Mikor jön ki a cég a gödörből?
- A legtöbb európai országban a downstream, azaz a finomítás és értékesítés nyereséges, nálunk pont nem. A piac nem nő, és ezen belül nem voltunk képesek a részesedésünket növelni, hogy ezt ellensúlyozzuk. Pedig Magyarországon számos beruházásra költöttünk, annak dacára, hogy a vállalat nem volt nyereséges. A világon elsőnek vezettük be az új fejlesztéseket, például a FuelSave fogyasztáscsökkentő üzemanyagot, erős marketingbe kezdtünk a törzsvásárlói programunkkal, a Tescóval kötöttünk egy hosszú távú szerződést kölcsönös kedvezményekre, és ennek a forgalomnövelő hatása erős. Jelentős beruházással átalakítottuk a shopokat, kávézót és gyorséttermet vezettünk be. Mi hiszünk a magyar piacban, és ezért nem állítottuk le a hosszú távú értékteremtő beruházásokat. A negatív eredmény egyik tényezője a válságadó, amelyet nem kellemes fizetni, ha az ember úgyis veszteséges, de ezt kivezetik jövőre.
- A beszélgetésünk napján benzináremelést jelentettek be. Az elmúlt egy évben idehaza a benzin ára 8, a gázolajé 12,5 százalékkal emelkedett. Meddig nőhet az üzemanyag ára?
- A benzin árában a legnagyobb tétel az adó. Ez attól függ, hogy mennyi adót óhajtanak ebből az adott országban beszedni.
- A Shell hagyományosan olyan cég, amely a multigyűlölők és a környezetvédők támadásainak kereszttüzében áll. Ezt hogy kezeli a cég vezetőjeként?
- Minden technológiai tevékenység kockázattal jár. A baleset- és környezetvédelem jelentős része a vállalati kultúrának. Több mint 43 ezer töltőállomásunk van, és meghirdettük a Goal zero programot, hogy ezeknél ne legyen baleset soha. 25 éve itt dolgozom, és csak olyan rendszert és embert láttam, aki mindent megtesz a balesetek elkerüléséért.
- De maga az alaptevékenység is problémás, hisz az autózás terjedése hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátáshoz. A negyedéves gyorsjelentésben is említik a lehetséges kockázatok között a fokozódó klímavédelmi intézkedéseket.
- Valóban, az alaptevékenység is hat a környezetre. Ha megegyezünk abban, hogy a mobilitás a cél, akkor igyekszünk azt minél kisebb károsanyag-kibocsátással elérni. Ezt szolgálja a fogyasztáscsökkentő üzemanyagunk vagy a FuelSave programunk, amelyben cégekkel együtt igyekszünk a flotta kibocsátását a lehető legalacsonyabb szinten tartani. A Shell erős a cseppfolyósított gáz gyártásában, ami jóval kisebb mértékben károsítja a környezetet, mint ugyanannyi energia előállítása szénből. A portfóliónkban számos alternatív üzemanyag szerepel. A Shell sokáig inkább olajvállalat volt, ma már a portfólióban 50-50 százalék a gáz és az olaj aránya. A világban 250 évre elegendő gáztartalék van, és ez még csak az, amit most kitermelhetőnek tartunk, ez nyilván húsz év múlva bővül.
- A bioüzemanyagoknál viszont visszatérő probléma, hogy élelmiszert tüzelnek el, miközben éhínség van a világban.
- A Shell által eladott bioüzemanyag mennyisége a legnagyobb a világon. Brazíliában a Cosan nevű vegyes vállalatunkkal jelentős pozíciót értünk el a dél-amerikai bioetanol-piacokon. Az első generációs bioüzemanyagok élelmiszerből készülnek, de a második generáció már a növények nem ehető részét használja fel, itt óriási kutatásokat végez a Shell. Ez lesz a megoldás a problémára. Ami ma még kihívás: úgy termelni ezeket, hogy megtérüljön.
Royal Dutch Shell
■ A világ egyik vezető energiaipari és petrolkémiai cége. Kitermeléssel, finomítással, nagy- és kiskereskedelemmel is foglalkozik.
■ Globális árbevétele 470 milliárd dollár volt tavaly, 31 milliárdos adózott profit mellett. Kilencvenezer dolgozója van több mint 80 országban.
■ Több mint 43 ezer töltőállomást üzemeltet világszerte, ebből 243-at Magyarországon. A Shell Hungary árbevétele 250 milliárd forint volt tavaly, 5,9 milliárdos adózás utáni veszteséggel.
KAPITÁNY ISTVÁN
■ 50 éves, kereskedelmi üzemgazdász.
■ Dolgozott a Sugár Üzletközpontban, majd a Shell és Interag Kft.-nél a shopokért és áruházakért felelős vezető, később kiskereskedelmi üzletág-igazgató lett. Dolgozott a multinak Londonban, Dél-Afrikában. 1997-ben Közép- és Kelet-Európáért felelős regionális kiskereskedelmi üzletág-igazgató lett, 1999-ben a Shell Hungary elnök-vezérigazgatója.
■
2002-ben a Shell & DEA Oilhoz ment Hamburgba, 2006-tól a Shell Németországért, Ausztriáért, Svájcért és Lengyelországért felelős kiskereskedelmi vezérigazgatója, Közép-, Dél- és Kelet-Európáért felelős alelnöke lett.
■ 2010-től a vállalat európai kiskereskedelmi üzletágának alelnöke. 2012 őszén nevezték ki a cég üzemanyagok és kenőanyagok üzletágának Észak- és Latin-Amerikáért felelős elnökévé.
■ Nős, két lánya van, 18 és 13 évesek. Érdekli a történelem, szabadidejében olvas, focizik, teniszezik.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.