brusszel


Az úttörő - Elon Musk pályája

Figyelő Online - Torontáli Zoltán
2012.10.31  06:32   
mail
nyomtatás
Sokan hisznek abban, hogy a nagy vizionárius Elon Musknak nemcsak fizikailag, de üzleti értelemben is sikerül meghódítania a világűrt, a földön pedig meghatározó szerepet vihet a környezetkímélő elektromos autók piacán. Karizmatikus egyéniség, élete egy romantikus hollywoodi film forgatókönyve lehetne, és ez az üzleti-magánéleti elegy egyelőre jókora vagyon felhalmozását teszi lehetővé számára.


Október 10-én Elon Musk 41 éves amerikai milliárdos beírta magát az űrhajózás történetébe. A Dragon (sárkány) névre keresztelt teherhordó egység, amelyet cége, a SpaceX gyártott, sikeresen csatlakozott a Nemzetközi Űrállomáshoz, célba juttatva 450 kilogrammos rakományát. Ez volt az első alkalom, amikor a Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (NASA) egy magáncéget bízott meg olyan szállítási feladattal, amely a küldetés szempontjából kritikusnak minősült. „Köszönjük a SpaceX-nél és a NASA-nál mindenkinek, hogy a kapszulát eljuttatták hozzánk, és kösz a fagyit is” – üzente az űrállomáson dolgozó Sunita Williams közvetlenül a dokkolás után.

A csoki-vanília jégkrém nagy kincs az űrben, és a SpaceX dolgozói nem feledkeztek meg arról, hogy az utolsó pillanatban pár darabot csomagoljanak az űrhajósoknak. Elon Musk is minden tekintetben boldog lehetett, amikor a rakomány célba ért, hiszen a NASA összesen 12 hasonló szállítási feladattal bízta meg, 1,6 milliárd dollár értékben, és az első küldetést ezzel részben teljesítette. Musk persze már jó ideje hozzászokott a hírnévhez és ahhoz is, hogy hét-tíz jegyű összegekben számoljon. Magánvagyonát az amerikai Forbes magazin jelenleg 2,4 milliárd dollárra becsüli.

A vagyon
Elon Musk személyes vagyonát az amerikai Forbes magazin jelenleg 2,4 milliárd dollárra becsüli, ezzel a 634. helyen áll a világ milliárdosai között. A két legértékesebb elemnek a Tesla Motors és a SpaceX cég tulajdonrésze számít, mindkettő meglehetősen kockázatos üzleti modellt követ.
Nem zárkózik el a külvilágtól, ám magánéletébe a közvélemény mégis csak akkor nyerhetett közelebbi bepillantást, amikor 2008-ban elvált felesége, Justine Musk a Marie Claire magazin hasábjain szokatlan őszinteséggel tálalt ki házasságuk hétköznapjairól és egymástól való fokozatos elhidegülésükről. Justine szerint a hét évig tartó kapcsolat álomszerű, kivételes, egyben szürreális volt. Az öt fiúgyermeket (egy ikerpárt és egy hármas ikret) nevelő család a kaliforniai Bel Airben egy több ezer négyzetméteres, Csendes-óceánra néző panorámás luxusvillában élte életét, de a javakból nem sokat élvezhetett. Elon Musk igazi munkamániásként semmire sem engedett magának szabadidőt.

„Öt alkalmazott szolgált ki minket, de napközben a ház munkahellyé változott. Állandóan öltönyös eseményekre jártunk, Hollywoodban a legjobb asztalokat kaptuk a bárokban, Paris Hilton és Leonardo DiCaprio mellett. Amikor a Google-alapító Larry Page megnősült Richard Branson karib-tengeri szigetén, ott voltunk mi is, John Cusackkal lógtunk, és néztük, ahogy Bono körül rajzottak a nők. Amikor Elon otthon volt, a gondolatai mindig máshol jártak. Feláldoztam a normális családi életünket a karrierje érdekében” – írta az exfeleség. Jellemző az is, hogy mikor döntött a válás mellett. 2008-ban autójával balesetet szenvedett, és amikor kiszállt a törött kocsiból, nem az volt az első gondolata, hogy szerencsére senki sem sérült meg komolyan, hanem az, hogy a férje megöli, ha megtudja, hogy összetörte az értékes járgányt.

SEBESSÉGŐRÜLET
Musk egyébként autómániás, imádja a gyors sportkocsikat. Jó ideig egy listaáron 1,2 millió dolláros McLaren F1-gyel járt, amely a leggyorsabb közútra hitelesített autó a világon, számos Forma–1-es technológiát alkalmaz. Ma már némileg visszafogja magát, de életének egy részét a sebesség bűvöletében tölti, űrturizmusban gondolkodik, és egy olyan hipergyors – egyelőre elég rejtélyes – közlekedési eszköznek a megterveztetését is a fejébe vette, amely San Francisco és Los Angeles között 30 perc alatt tenné meg az utat. Bármi legyen is ez a futurisztikus valami, ami a Hyperloop munkacím alatt fut, annyi biztos, hogy Musk annál sokkal komolyabb ember, hogy a levegőbe beszéljen.

Mindenki elhiszi neki, hogy a projekt fizikai-tudományos szempontból reális alapokon nyugszik, csak abban lehet kétség, hogy üzletileg is kivitelezhető lesz. Hiszen bármennyire gazdag és sikeres üzletember, vállalkozásait mindig is jobban jellemezték a nagy víziók, mint a megvalósíthatósági tanulmányok. Gondolatai nem egy, hanem sok lépéssel járnak előrébb a versenytársainál, általában olyan üzletekbe vág bele, amelyeknek gyakorlatilag nincs is még piacuk, de szerinte a jövőben lesz. Eddig három fontosabb vállalkozás fűződik a nevéhez, és mindhárom legendaesélyes. Ő alapította a PayPal internetes fizetési megoldást, a Tesla elektromos autót és a SpaceX-et, de tele van további, hasonlóan őrültnek tűnő ötletekkel. Az idő olykor őt igazolja, néha nem, de mintha Muskot ez nem is érdekelné. Mintha nem is a sikerért hajtana, hanem azért, hogy igazán nagy, jövőbe mutató dolgokat vigyen végbe. Nála elsősorban ez a siker mércéje.

RAKÉTAKARRIER
Elon Musk a dél-afrikai Pretoriában született 1971-ben, kanadai állampolgárságú anyja és dél-afrikai apja házasságából. Az országból 17 éves korában tulajdonképpen elmenekült, mert a sorkötelezettségnek nem akart eleget tenni. Később azt mondta, nem pusztán a katonasággal, hanem azzal volt problémája, hogy az apartheid rezsimet kellett volna felsőbbrendű fehérként szolgálnia, amelyhez nem fűlött a foga. Először egy kanadai egyetemre iratkozott be, de két év múlva egy ösztöndíjnak köszönhetően átnyergelt az amerikai University of Pennsylvaniára, ahol először közgazdászként, majd fizikusként is végzett. Továbblépett volna a neves Stanford Egyetemre, ahol alkalmazott fizikát tanult volna, de hamar kimaradt az iskolából, miután fivérével, Kimballel együtt megalapította első vállalatát, a Zip2-t.

Jövő az űrben
A SpaceX ötlete akkor fo-gant meg Musk agyában, amikor gyermekkori álmát megvalósítva elkészíttetett egy tanulmányt arról, hogyan lehetne olcsón Mars-járót építeni. Az eredmény még őt is meghökkentette, mert kiderült, hogy 20 millió dollárból már lehet építeni egy ilyen szerkezetet, csakhogy a Marsra való eljuttatása legalább 50 millióba kerül. Musknak ekkor esett le a tantusz, hogy az űr meghódításának gátja valójában a fellövés magas költsége, és a SpaceX-et azért alapította, hogy ezt a paradigmát megtörje. Szilárd meggyőződése, hogy belátható időn belül tized részére faragja le a fellövés árát, mert az emberiség jövője a Földön kívül van. Gyakran példálózik a dinoszauruszok esetével, amelyek rendkívül sikeres földlakók voltak egészen addig, amíg egy meteorbecsapódás el nem lehetetlenítette az életkörülményeiket. Musk szerint hasonló, előre nem látható katasztrófák az emberrel is bármikor előfordulhatnak. Ha azonban kolonizáljuk a Holdat, és expedíciókat indítunk a Marsra, ezeket a kockázatokat érdemben csökkenthetjük.


Ez online publikációt segítő szoftvereket készített, amely 1995 tájékán még meglehetősen újszerű, futurisztikus dolognak számított. Elon és Kimbal Musk azonban a Zip2 sikeressége folytán hamar beléphetett a milliomosok klubjába, a céget ugyanis 1999-ben 307 millió dollárért megvette a Compaq, a számítástechnikai ipar egyik akkori óriása. Míg a befolyó pénzre támaszkodva Kimbal megalapította saját kreatív ügynökségét, Elon más utat választott, és létrehozta a PayPal internetes fizetési rendszert. Ez ma is a vezető megoldások között van, de akkoriban még elég merész, látnoki lépésnek számított. Az idő azonban ezúttal is Muskot igazolta, 2002-ben a PayPalt az eBay megvette 1,5 milliárd dollárért, részvényekkel fizetve. Elon Musk 11,7 százalékos tulajdonos volt ekkor a cégben, és a tranzakció a dollárkötegek mellett a széles körű ismertséget is meghozta számára.

A munkamániás álmodozó nem sokat pihent, még abban az évben létrehozta a SpaceX-et, amely hosszú évekig egy soha be nem teljesülő céges ígéretnek tűnt, míg azt a bizonyos, 1,6 milliárd dolláros NASA-megrendelést 2008-ban meg nem kapta. Az elképesztően ambiciózus, Földet elhagyó emberi kolóniákban is gondolkozó vállalkozás első kézzelfogható eredménye az űrállomásra eljuttatott csoki-vanília fagyi, de sokan még most sem hisznek a hosszabb távú sikerében.

ELEKTROMOS ÍGÉRET
Közben az eseményekkel együtt futott Elon Musk másik nagyszabású vállalkozása, a Tesla Motors, amelynek üzleti megítélése meglehetősen ellentmondásos lett. Már fizikustanonc korától kezdve nagy csodálója volt Nikola Teslának, a szerb-horvát származású polihisztornak, így a névválasztás adta magát. A Tesla Motors egyesíti magában az amerikai álom szinte minden jellemzőjét. Jön egy fiatal, jó agyú ember Dél-Afrikából, és belevág egy hihetetlenül jól eladható üzleti sztoriba, amely egyszerre innovatív, a hagyományos ipari felfogást alapjaiban kérdőjelezi meg, figyelemfelkeltő, és zabálja a média. Elektromos autókat kezd gyártani, de nem kis Polski méretűeket, hanem száguldó sportkocsikat. Nemcsak laborban működő, pár kilométert megtenni képes prototípusokat, hanem extrémen formatervezett, használható darabokat, amelyeket meg is lehet venni.

Látszólag minden adott volt tehát ahhoz, hogy Beverly Hills gazdag csemetéi és örökifjú milliárdosai rábukjanak a természetesen nem olcsó szuperautóra, de a nagy áttörés egyelőre mégis elmaradt. Musk jelenleg 32 százalékos tulajdonosa az autós cégnek, felügyeli a szakmai munkát, és jönnek is ki új modellek a Szilícium-völgybe telepített gyárból, az eladási mutatók azonban meglepetésre csak pár ezres darabszámoknál döcögnek. A Tesla Motors tavaly 204 millió dolláros bevétel mellett 254 milliós veszteséget könyvelt el, és bár ezzel nem villanyozta fel a befektetőket, a tulajdonosi karizma még annyira kitart, hogy a társaság piaci tőkeértéke 3 milliárd dollár körül mozog.


Volt feleségével, Justine-nal. A munkamánia a magánélet rovására ment

ROMANTIKUS NAIVITÁS

Musk a válása után elég hamar vigasztalódott az akkor 23 éves Talulah Riley brit színésznő oldalán, akivel négy évet töltött együtt a kaliforniai villában. Amikor azonban idén nyáron a Forbes magazin újságírónőjét a luxuspalotában fogadta, a riporternek már feltűnt, hogy túl nagy a rend, a ház nincs belakva, minden annyira a helyén van, mintha senki sem tartózkodna rendszeresen ott. E megfigyelést nem sokkal követte Musk váratlan csöpögős-romantikus Twitter-üzenete, amelyben a nyilvánosság előtt hollywoodi forgatókönyvbe illő mondatokkal búcsúzott Talulah-tól.

„Csodálatos négy év volt. Örökké szeretni foglak. Egy napon még valakit nagyon boldoggá teszel” – állt az üzenetben, amelyre a bulvársajtó természetesen világszerte rá is ugrott. Muskban egyébként megvan minden adottság ahhoz, hogy a romantikus milliárdos szerepében tetszelegjen. Magas, jó fizikumú ember, akinek kölyökképén még alig hagyott nyomot az idő. Milliárdos, de nagyon közvetlen, barátságos ember, aki bárkivel elcseveg egy bárpultnál, és ismerői szerint briliáns elme. Otthon a dohányzóasztal lapját a ráfestett periódusos rendszer díszíti, és Musk kapásból képes kiselőadást tartani mondjuk a fenolos impregnált szénszálas űrhajóvédő bevonatok témájáról. Sokan tekintik ikonikus karakternek, annyira, hogy a Vasember című film főhősét, Tony Starkot például az ő személye inspirálta. A filmben egyébként pár pillanatig fel is tűnik. „Amikor a három gyerekkel sétálni mentem, és Elon hirtelen eltűnt, biztos lehettem benne, hogy bement egy könyvesboltba” – jegyezte meg róla az anyja, arra utalva, hogy már egészen fiatalon is falta a tudományt.

A Tesla elektromos autóval. Környezetbarát, száguldó sportkocsi.

Gyerekkorában, Pretoriában egyébként sokszor ment a barátai agyára, amikor beszélgetés közben kisebb, jelentéktelen tárgyi tévedéseiket állandóan kijavítgatta. Miközben azt hitte, hogy segít nekik, azt gondolták róla, hogy egy arrogáns mitugrász. Az iskola olyan mértékben lekötötte, hogy anyjának állandóan azzal kellett törődnie, legalább néha egyen valamit tanulás közben, és reggelente húzzon tiszta zoknit. „Azóta sokat javult. Ma már viccelni is szokott” – jegyezte meg róla egy régi barátja kissé epésen. Ezt a teljesen naiv, tárgyilagos hozzáállást az ismerői szerint felnőttkorára sem sikerült kinőnie. „Brutálisan őszinte tud lenni, olyan helyzetekben is, amikor úgy érzem, istenem, ez már fáj” – mondta róla a testvére, Tosca Musk. Ugyanakkor ez a kissé szokatlan 100 százalékos őszinteség eddig bejött az üzleti életben. Elon Musk vagyona az utóbbi években a SpaceX ígéretének köszönhetően szépen növekedett, de a galaktikus méretű bukás továbbra is benne van a pakliban.
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Nagy Szulejmán 
pénzügyi hadjáratai

A kaukázusi Krőzus nevét egyre gyakrabban hallani. Márciusban lesz 51 esztendős, de már komoly üzleti csatározásokat tudhat maga mögött.

E-testtartás-javító

Tizedik osztályos vállalkozási feladatból is nőhet ki sikeres startup. Legalábbis esélyes erre a WRU Companyre keresztelt diákcég Spiner nevű, testtartást javító kütyüje.

Nagyban játszik

Kedves buldózernek, a cirkuszi világ Bernie Ecclestone-jának tartják Guy Lalibertét, a Cirque du Soleil alapítóját.

top200