brusszel


Adóhatóságra várva: mégsem lehet visszaigényelni az áfát?

Változó cégautó-konstrukciók
Figyelő Online - Érsek M. Zoltán
2012.10.31  06:34   
mail
nyomtatás
Segítette az autóértékesítés növekedését a nyílt végű és az operatív lízing után igénybe vehető adó-visszaigénylés, de még nagyobb lenne a hatás, ha adóhatósági állásfoglalás születne a témában.

Igen megengedő lett a flotta fogalmának meghatározása az autókereskedelemben: ma már akár egyetlen kocsi megvásárlása is elég lehet ahhoz, hogy a cég megkapja a nagyvevőknek járó kedvezmények jó részét. Ennek is szerepe van abban, hogy manapság már az új személyautó-értékesítés több mint 70 százalékát a céges vásárlók adják. Kellett azonban ehhez – a lakossági kereslet visszaesésén túl – az is, hogy január elseje óta a bérelt személygépkocsik áfa-tartalma az üzleti használattal arányos mértékben a bérlő számára visszaigényelhetővé vált. (A kishaszon gépjárművek esetében ez a lehetőség már korábban adott volt.) Ennek hatására a termékértékesítésnek minősülő zárt végű pénzügyi lízing helyét az operatív lízing és a nyílt végű pénzügyi lízing vette át a népszerűségi listán (ezek lényegét, elszámolhatóságát lásd a keretes cikkben).

Választási lehetőségek
■ Operatív lízing: a bérleti díj áfa-köteles, az áfát részletekben kell megfizetni, az értékcsökkenést a bérbeadó számolja el.
■ Nyílt végű pénzügyi lízing: a tőkerész áfa-köteles, a kamat áfa-mentes, a forgalmi adót részletekben kell megfizetni, az értékcsökkenést a bérbevevő számolja el.
■ Zárt végű pénzügyi lízing: áfa-köteles tőkerész, a kamat áfa-mentes, a teljes forgalmi adót a futamidő elején kell megfizetni, az értékcsökkenést a bérbevevő számolja el.

Farkas Gábor, a KPMG szenior adómenedzsere szerint a főszabály most az, hogy a személygépkocsi bérbeadását terhelő áfa olyan mértékben vonható le, amilyen mértékben az adóalany a terméket, szolgáltatást adóköteles termék értékesítése, szolgáltatásnyújtása érdekében használja. Ezért ismét hasznossá, sőt szükségessé válhat a céges és a magánhasználat szétválasztására alkalmas útnyilvántartás. Jó hír viszont, hogy az operatív lízing esetében, ahol az autó sosem megy át a bérbevevő tulajdonába, szakemberek szerint a teljes áfa-levonhatóság is megvalósulhat, vagyis a bérbevevő az üzemeltetés és a javítás során felmerülő szolgáltatások, alkatrészek áfáját is visszaigényelheti.

Aki eddig is bérelt, annak a 2012. év előtt indított autóira is vonatkozik az új szabályozás. De Zs. Nagy István, a Merkantil Csoport flotta üzletágvezetője szerint az eddig saját forrásból, illetve zárt végű lízing formában finanszíroztató ügyfelek most a korábban tervezett kifutási idő előtt lecserélik a személygépjárműveket. Ez a kedvező jogszabályi környezet mellett a gépjármű importőrök által kínált jelentős kedvezményeknek is köszönhető. Vélhetően még többen cserélnének, de sokak szerint nem fogalmaz egyértelműen a jogszabály, megvan a kockázata annak, hogy az adóhatóság utólag úgy értelmezi a lízing ügyletet, hogy az igénybe vevő cégnek nem volt joga visszaigényelni az áfát. Egy NAV-állásfoglalás eloszlathatná a kétségeket, de ilyen lapzártánkig nem született.

Mindenesetre Zs. Nagy István úgy véli, az új szabályozás is közrejátszott abban, hogy megélénkült az aktív finanszírozók szerepvállalása. A cégautók terén a legnagyobb volument továbbra is az alsó-közép és felső-közép kategóriás autók értékesítése biztosítja. Főként a kisebb vállalkozások többsége azonban még mindig csak a vételár alapján vásárol. Pedig legalább ennyire érdemes odafigyelni a használathoz, tulajdonlásához kapcsolódó közvetlen vagy közvetett költségekre. Kevesen tudják például, hogy az egyik legnagyobb költségtényező az értékcsökkenés, ami a teljes tétel felét is meghaladhatja, míg az üzemanyag legalább 25 százalékot tesz ki.

Ez utóbbit azonban néhány ügyes módszerrel lehet csökkenteni. Zakosz Miklós, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktora azt tapasztalja, hogy ma már egyre többen alkotnak a flotta használatára vonatkozó szabályzatot. Akadt olyan cég, ahol minden autó havi fogyasztását közzétették, és mivel senki nem akar kilógni a sorból, a kiugróan magas fogyasztások hirtelen megszűntek.
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200