Miközben 48 hajdani Match- és Profi-üzletet szerzett meg a CBA, újabb jelentős tag távozik a láncból.
|
Match-üzlet átplakátozása Budapesten. Nem mindenki ragaszkodik a CBA-lánchoz |
Meleg csákányváltással vette át a megszűnő Match hálózatának minden bizonnyal egyik legforgalmasabb belvárosi egységét a CBA. A cégér lecserélése után teljes átalakulás kezdődött a Ferenciek terénél lévő áruházban, és be is fejeződött a hétfői nyitásig, miután az áruházat megszerezte a CBA egyik tagja. A költözésig vezető út azonban nem volt ilyen problémamentes. Piaci hírek szerint a Delhaize-csoporttól megszerzett üzletek elosztása miatti vita vezetett ahhoz, hogy a hajdani 12 regionális központ közül újabb régiós nagy tag, a debreceni és a miskolci térséget is ellátó ebesi Kerekes Szállítási és Kereskedelmi Kft. int búcsút a magyar üzletláncnak.
A CBA ugyanakkor cáfolja, hogy ellentétek lettek volna. „Nem volt vitája a CBA Kereskedelmi Kft.-nek és a hálózatunkhoz tartozó egyetlen franchise-partnernek sem a Kerekes Kft.-vel. Cáfolnunk kell, hogy a Match-, a Profi-felvásárlás kapcsán lett volna bármilyen feszültség” – közölte a Figyelővel Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója. A Kerekes Kft. vezetése úgy döntött, hogy az év végétől önállóan, a hálózatoktól függetlenül folytatja tevékenységét. A cég a CBA franchise-rendszeréhez meglehetősen kevés aktív szállal kapcsolódott. Áruforgalmát jórészt önállóan szervezte, döntése nem érinti jelentős mértékben a CBA franchise-rendszerét. A CBA Kereskedelmi Kft. forgalmából a Kerekes Kft. áruvásárlásai 2,24 szá-
zalékkal részesedtek – mondta az igazgató. A Kerekes Kft.-nél nem kommentálták a távozás tervét.
Visszafoglalás
A Match és a Profi-üzletekkel, valamint a CBA-ból kivált tagokkal együtt a Coop forgalma 20-25 milliárd forinttal nőhet évente, így jövőre elérheti a 630 milliárdot. A foglalkoztatottak száma várhatóan 33 ezerre emelkedik. A CBA is közleményben adta közre, hogy Budapesten és környékén a 48 legnagyobb árbevételű ex-Match- és ex-Profi-bolttal gyarapodnak. Az új üzletekből 80-100 milliárd forintos többletforgalmat remél a lánc jövőre.
A CBA forgalma tavaly 565 milliárd forint volt, a Kerekes Kft. árbevétele több mint 30 milliárd. Ezzel együtt számolva az elmúlt időszakban összesen csaknem 80 milliárd forint forgalmú cég távozott a lánctól. A Palóc Nagykereskedelmi Kft., a CBA-Piliscsoport Kft. és a Pólus Coop Zrt. pár hete igazolt át a Coopba. A CBA szerint az történt, hogy a szállítók pénzügyi biztonsága érdekében létrehozott anyagi biztosítékrendszer bevezetését a fent említett három régió nem teljesítette, s ez hozzájárult kiválásukhoz. A kivált térségekhez kapcsolódó franchise-partnerek üzleteinek további ellátásáról, hálózatban tartásáról jelenleg is tárgyalnak. Az említett régiók vásárlásai a CBA áruforgalmát összességében várhatóan 10 százalékkal csökkentik, de újonnan csatlakozókkal is tárgyalnak.
A CBA-franchise-rendszer viszonylagosan laza szövetségben, nagy szabadságfokkal integrálja a tagokat, ami jó lehetőségeket kínál a kedvező árubeszerzésre, de a kapcsolódó vállalkozások dönthetnek arról, hogy máshol próbálnak szerencsét – kommentálja az esetet Fodor Attila. A CBA 20 éves történetében már többször előfordult, hogy régiók, illetve vállalkozások váltak ki, de olyan is, hogy visszatértek.
A Magyarországról kivonuló francia multi üzleteiből a CBA 48-at, a Coop 62-t vásárolt meg. A korábbi 3 kilépővel és a Kerekes Kft. kiválásával a konkurens Coop várhatóan átveszi a napi fogyasztási cikkek piacán a vezetést a franchise-láncok között. Az még a jövő zenéje, hogy ez a változás mennyire rontja a CBA beszerzési pozícióit a beszállítóknál. A lánc mindenesetre azt kommunikálja, hogy a frissen átvett 48 Match- és Profi bolttal növekszik a forgalom. Ennek azért döntő a jelentősége, mert ez alapján számíthatnak a láncok a beszerzési kedvezményekre. Minél többet rendelnek, annál olcsóbb a portéka, de ha egy lánc rövidül, akkor a nagy gyártók a kisebb forgalom miatt azonnal megkurtítják a kedvezményeket is. Márpedig ez csökkenti a kereskedelmi cég nyereségét.