brusszel


Pálfordulás az IMF-nél - Mi állhat a háttérben?

Figyelő Online - Vigvári Gábor
2012.11.30  16:57   
mail
nyomtatás
Szeptember közepén vette át a Corvinus Egyetem Rajk László Szakkollégiumának díját Olivier Blanchard, az MIT közgazdászprofesszora, az IMF vezető közgazdásza. Blanchard professzor díszelőadásában a világgazdasági válság jelenlegi helyzetéről, illetve a válság miatti aktuális teendőkről is szólt. Ennek során kitért, az elsősorban a fejlődő országoknak szánt ajánlások egyikére, a rövid távú tőkeáramlások korlátozásának kérdésére.
Az IMF a válság óta már többször hangoztatta véleményét ez ügyben: eszerint a fejlődő országok esetében ésszerű eszköz a rövid távú tőkeáramlások korlátozása. Ez az álláspont, ami Blanchard professzor előadásában is megjelent, azért meglepő, mert az IMF tulajdonképpen a nyolcvanas évek adósságválsága óta ajánlásaiban (és egyben a különböző hitelprogramokhoz előírt kondíciós listáiban) következetesen szembeszállt a tőkeáramlások korlátozásával, a teljes liberalizáció mellett szállt síkra. Elmondható tehát, hogy ez ügyben paradigma váltásnak vagyunk a szemtanúi az IMF részéről. Érdemes tehát megvizsgálni, milyen okai lehetnek ennek.

Blanchard professzor előadásában elsősorban azzal indokolta a tőkekorlátozások bevezetésének lehetőségét, hogy a válság miatt megnőtt a fejlődő országokba áramló rövid távú tőkebefektetések volatilitása. Ennek háülütője az, hogy kiáramlás esetén a menekülő tőke nagy volumene pénzügyi összeomlást is okozhat, ezt megelőzendő pedig indokolt napjainkban ilyen korlátok bevezetése. Az érvelésben véleményem szerint az hamis, hogy a rövidtávú tőkeáramlásoknak korábban is voltak ilyen hatásai, és korábban is előfordult, hogy bizonyos országok, régiók esetében a nagy volumen és a volatilitás gondot okozott.

A leghíresebb példája ennek talán az 1997-es dél-kelet-ázsiai pénzügyi válság volt. Mégis ekkor csak Malajzia volt az, aki korlátozásokat vezetett be, a nemzetközi szervezetek rosszallása mellett.
Feltételezhetjük azt is, hogy az IMF a válságból „tanulva" változtatta meg az álláspontját. A rövid távú tőkeáramlások szabadsága az a csatorna, amelyen egy, a pénzügyi piacon kialakuló probléma a legkönnyebben terjed el az egész világgazdaságban. Elképzelhetőnek tarthatjuk azt, hogy az IMF ezt átgondolva gondolkodik azon, hogy ezt a fertőzési csatornát szűkítse. Ezzel a feltételezéssel ugyanakkor megint csak az a baj, hogy ez nem a 2008-as válságban először látott jelenség, hanem az 1990-es évek pénzügyi válságait végigkísérte.

A tőkekorlátozások bevezetésének egy másik oka is van a fejlődő országok szemszögéből. Már a klasszikus aranydeviza rendszer idején (Bretton Woods I) is voltak olyan államok, melyek valutájuk árfolyamának alulértékelésével kívántak versenykepéssé válni a világgazdaságban, és újra beindítani ipari termelésüket. Ez a rögzített árfolyamok idején egyszerű vállalkozás volt, és olyan országok, mint Japán és Németország 20 - 30 év alatt valóban sikeresen építették újjá iparukat, és váltak Amerika versenytársává a világgazdaságban. Az USA egészen az 1960-as évek végéig nem zavartatta magát a jelenségtől, hiszen korábbi ellenségei fontos szövetségessé váltak a hidegháborús viszonyok közepette, erősödésük fontos volt, és látszólag nem fenyegette az amerikai hegemóniát.

A 70-es évekre azonban az amerikai gazdaság bajba került (ebben szerepet játszottak külső és belső okok is, mint az olajválság, vagy a vietnámi háború, de például a Great Society program is), és a dollár túlértékeltsége és aranyalapja kényelmetlenné vált az ország számára.

Az aranydeviza rendszer felmondása után az új nagy gazdaságokkal szemben a dollár árfolyama már lebegett, ami lehetővé tette azt, hogy annak árfolyama leértékelődjön a többi valutával szemben. Ha ez nem ment automatikusan, ment némi tárgyalás árán, mint például a Plaza egyezmény megkötésével.

Ugyanakkor újabb feltörekvő országok kezdték valutájuk árfolyamát a dollárhoz rögzíteni (többnyire alulértékelve) az 1980-as és 90-es években, ismét csak iparpolitikai, kereskedelempolitikai megfontolásból (ezt hívja Barry Eichengreen Bretton Woods II-nek). Ezek a távol-keleti, illetve később latin-amerikai feltörekvő gazdaságok szintén rendkívüli iparosodáson és fejlődésen mentek keresztül, elsősorban az 1990-es években és az új millenium első évtizedében. Talán a legjobb példa erre Kína. Az USA itt sem érzett problémákat: a feltörekvő országok olcsó fogyasztói termékekkel látták el, miközben a deficites folyó fizetési mérleg finanszírozójaként is szerepet vállaltak. Kialakult a 2000-es évek nagy "globális egyensúlytalansága", mely sokak szerint hozzájárult a világgazdasági válság kialakulásához, olcsó pénzt pumpálva az amerikai gazdaságba.

Ennek a munkamegosztásnak a fenntartása mára nehézségekbe ütközik. Az Egyesült Államokban a FED a sorozatos monetáris lazításokkal egyre jobban a leértékelődés irányába vezeti az amerikai dollár árfolyamát, és egyre inkább a feltörekvő országok piacaira tereli a befektetőket. Az ilyen rövid távú tőkeáramlások egyik problémáját láttuk az előbb. A másik probléma a napjainkban inkább befelé áramló tőkével, hogy az a feltörekvő valutákra felértékelődési nyomást helyez. A feltörekvő országok részéről a tőkebeáramlás korlátozása tehát azért is célszerű lehet, hogy fenntartsák alulértékelt valutáikon keresztül versenyképességüket.

Láttuk tehát, hogy az IMF érvelése szerint miért lehet szükséges a tőkekorlátozások bevezetése, és azt is láttuk, hogy ez az érvrendszer korábban is megállta a helyét. Azt is láttuk, hogy a tőkekorlátok ugyanakkor fontos fegyverként szerepelhetnek a fejlődő országok fejlesztéspolitikájában, különösen amiatt, hogy a valutaárfolyamok „manipulálása" mellett egyre kevesebb más eszköz áll rendelkezésükre a fejlesztéspolitika tekintetében.

Véleményem szerint tehát valahol itt kell keresni az IMF hozzáállásának változását. 2008. óta az IMF működésében egyre nagyobb szerepet vállalnak a feltörekvő államok, mely országok pénzükért cserébe egyre nagyobb beleszólást kérnek, és kapnak (legutóbb például a G20-as szöuli csúcstalálkozóján) a szervezet működésébe. Nehéz tehát nem arra gondolni az IMF pálfordulása láttán: a szervezet egy, egyre befolyásosabb tagjai által követni kívánt gazdaságpolitikai lépést támogat, ezzel tulajdonképpen sok esetben akár a status quo-t legitimálva.

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200