brusszel


Elszámolt RIM-képlet

A Figyelő heti elemzője
Figyelő Online - Elek Péter
2012.12.06  06:48   
mail
nyomtatás
A kanadai Research in Motion (RIM) cég néhány éve még úttörőnek számított a mobilpiacon, ám az okostelefon-forradalomban a vesztesek oldalára sodródott. Pár hónapon belül eldőlhet, ismét felragyog-e a csillaga.


A technológiai szektorban az innováció gyorsasága és időzítése meghatározza egy termék, termékcsoport sikerét. A kiélezett versenyben, ahol a cégek gyakorlatilag pillanatok alatt lekoppintják a konkurensek apróbb újításait, egy valódi, korszakalkotó fejlesztés alapvetően változtatja meg egy piac összetételét. A 2000-es évek első felében a kanadai illetőségű RIM volt az első olyan mobilkészülék-gyártó, amelynek telefonjáról egyszerűen és biztonságosan elérhetővé váltak a céges e-mailek. A BlackBerry készülékek eme szolgáltatása rendkívül hasznosnak bizonyult az egyik leginkább fizetőképes réteg, a menedzserek számára, mert sok energiát és időt tudtak vele megtakarítani. Lefekvéskor vagy reggel, még munkába indulás előtt áttekinthették a céges levelezést, így gyorsan tudtak reagálni a friss fejleményekre. A hőskorban a vállalatok közép- és felső vezetői zömmel BlackBerry mobilokat használtak, amelyekből a RIM éves szinten több mint 50 millió darabot tudott értékesíteni. A vállalat piaci kapitalizációja 2007 végével meghaladta a 80 milliárd dollárt.

Ám az előző évtized második felében kezdődött és azóta is tartó okostelefon-forradalom, amelyet egy másik ikonikus cég indított el (Az Apple-jelenség – Figyelő, 2012/43. szám), gyökeres változásokat hozott. Az érintőképernyős technológiában, a navigációs rendszerek elterjedésében, a kiegészítő alkalmazások térnyerésében testet öltött újítások sora alapvetően átrajzolta a mobilfrontot. Az addigi vezető cégek pár év alatt teljesen kiszorultak a piacról, azok a vállalatok pedig, amelyek az innováció élén jártak – vagy gyorsabban tudták lemásolni a konkurencia újításait –, domináns szereplőkké léptek elő. A nyertesek közé tartozott az Apple és a Samsung, kisebb mértékben az LG s a maga módján (az általa elindított szabad forráskódú Android rendszerrel) a Google is. Eközben a vesztesek oldalára került például a Nokia és a RIM.

A kanadai gyártó menedzsmentje csak későn – és akkor is hibásan – reagált a kihívásokra. A RIM nem tért át azonnal az érintőképernyős technológiára, s készülékein jó ideig nem voltak elérhetők azok a fogyasztóbarát alkalmazások, amelyek térnyerése teljessé tette az okostelefonok uralmát. A korábbi slágertermékből egyre kevesebb fogyott, a felhasználók tömegesen váltottak más cégek mobiljaira. A helyzet 2012 elejére odáig fajult, hogy vezető elemzőházak már nem azt kalkulálták, mekkora lesz az egy részvényre jutó eredmény a következő években, hanem azt boncolgatták, meddig elegendő a vállalat készpénzállománya, azaz mennyi ideje van még hátra.

A Bloomberg adatai szerint 2012. november 30-ával a RIM az ötödik legjobban leshortolt NASDAQ-részvény, a teljes közkézhányad 25 százaléka (!) ilyen. A bő 100 millió papír, amelyet így értékesítettek, több mint 4 átlagos kereskedési nap forgalmának felel meg. És még egy érdekesség: miközben az elmúlt hónapban a RIM árfolyama látványosan emelkedett, újabb 10 millió darabbal bővült a fedezetlen eladásokat jelző shortállomány.

A RIM jövője nagymértékben függ attól, hogy a BlackBerry 10-es verziójának jövő januári bevezetése mennyire lesz sikeres. Amennyiben nemcsak ráncfelvarrás történik, hanem igazi újdonságokkal rukkolnak elő, aminek hatására a modell ismét valódi konkurenciája lehet a jelenlegi menő okostelefonoknak, úgy a cég részvényeinek értéke meredeken emelkedhet. Ám ha az új termék megbukik, akkor valóban érdemes lesz kiszámolni, hány hónapra elég még a mérlegben szereplő pénz.

A piac korántsem egységesen ítéli meg a siker esélyeit. Erre jó példa, hogy néhány napja a RIM-ről két vezető amerikai elemzőház is friss riportot közölt, s ezekben az egyik 7, míg a másik 16 dolláros célárat határozott meg. A vállalat részvényei jelenleg 11,50 dollár körül forognak. Az elemzői ajánlásokat elnézve nem volt nehéz kitalálni, melyik társaság építhette ki a gigantikus méretű shortállományt. Az azonban már érdekesebb kérdés, hogy egy elemzésben vajon miként írhatnak egy olyan termékről, amelynek végleges típusát a fejlesztőkön kívül még az égadta világon senki nem használta.

A RIM kapcsán egy régi mondás is eszembe jutott: akinek halálhírét keltik, sokáig fog élni. Valahogy így vagyok én is e céggel. Sokkal nagyobb valószínűséget adok annak, hogy a következő időszakban – akár az új termék sikere nyomán, akár egy felvásárlás hatására – az árfolyam felfelé megy, mintsem lefelé.

Elek Péter, a Dialóg Befektetési Alapkezelő Zrt. befektetési igazgatója


mail
nyomtatás
címkék: RIM Blackberry

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200