J. R. R. Tolkien álmodni sem merte volna, hogy dollármilliárdokat keresnek majd műveinek filmváltozatai. A lapunk megjelenésének napján mozikba kerülő A hobbit megfilmesítését viszont éppen a hatalmas profit felosztása körüli perek akadályozták.
|
A hobbit forgatása. Váratlan bonyodalmak |
A főgonosz, Sauron űzte olyan elszántsággal a világuralmat Tolkien regényeiben, mint amilyen kitartóan harcoltak a filmváltozatok létrehozói a minden várakozást felülmúló nyereségért. Az eloszlás eredeti aránytalanságáért egy rossz szerződés okolható. Az 1954-ben és 1955-ben megjelent regénytrilógia, A gyűrűk ura megfilmesítését kezdeményező első ajánlatot 1957-ben tette Tolkiennek egy irodalmi ügynök, aki animációs filmet tervezett, de a szerzőnek nem tetszettek a rajzok és a szinopszis. Nemet mondott. Tisztában volt azonban a pénz fontosságával: pedagógusi fizetése nem volt magas, nyaranta dolgozatok javításából származó pluszjövedelemmel egészítette ki.
Elrepült egy évtized, s 1967-ben két producer tárgyalásba kezdett a regény kiadójával, hogy filmet gyártsanak belőle a United Artists (UA) stúdió számára. Két évig tartó egyezkedés után 50 oldalas szerződést kötöttek, amely örökjogokat juttatott a stúdió tulajdonába. A UA forgatókönyvet rendelt John Boormantől. „Leveleztem Tolkiennel, kérdéseket küldtem neki. De nem nagyon akarta, hogy film készüljön a művéből. Úgy tudom, mindössze tízezer dollárért adta el a filmjogokat, mert az unokái tandíjára akart félretenni” – mesélte a brit rendező a Figyelőnek. Tolkien engedélyt adott Boorman változatára, de a speciális effektusok fejletlensége miatt a rendező feladta terveit.
A FILMJOGOK KÁLVÁRIÁJATolkien A gyűrűk ura eredeti kiadásához sem engedélyezett illusztrációkat. „Rettegett attól, hogy rajzfilmet készítenek a regényéből. Pont ez történt!” – jegyezte meg Boorman. Ennek előzménye, hogy a főleg jazzlemezeket kiadó Fantasy Records tulajdonosa, a San Franciscóban élő Saul Zaentz Oscarral elhalmozott mozija, a Száll a kakukk fészkére sikerét meglovagolva 1976-ban megvásárolta A gyűrűk ura és A hobbit jogait a United Artiststól. (A hobbit forgalmazási joga ugyanakkor a UA-nél maradt.) Zaentz rögvest az 1973-ban elhunyt Tolkien hagyatékának kezelőihez fordult, s megvásárolta a művekben szereplő karakterekhez, helyszínekhez és tárgyakhoz kötődő trademarkjogokat. A háromszoros Oscar-díjas Zaentz elhárította kérdésünket, mennyit költött mindezek megvételére.
1978-ban Zaentz legyártotta az izraeli születésű Ralph Bakshi animációs munkáját, amely A gyűrűk ura cselekményének első felét mesélte el. Szerencsére Tolkien ezt már nem érte meg. „Nem sikerült jól, magam sem voltam megelégedve vele” – ismeri be utólag Zaentz. Ugyan anyagilag sikeres volt a film, a tervezett második rész sosem készült el. Ezek után a hagyatékkezelők és Zaentz cége hosszú időn keresztül kölcsönösen blokkolták egymás cselekedeteit.
1996-os kasszasikere, a mozikban világszerte 231 millió dollárt termelő Az angol beteg után Zaentz tartozott egy szívességgel a Miramax vezetőjének, Harvey Weinsteinnek, aki megmentette a produkciót. Weinstein megkereste az MGM-hez tartozó UA-t, hogy megvegye tőlük A hobbit náluk maradt forgalmazási jogait. Elsőként ezt akarták filmre vinni, de mivel az MGM eladás alatt állt, nem akarta értékesíteni portékáit. Így maradt A gyűrűk ura. Hála ide vagy oda, Zaentz és Weinstein bő egy évig tárgyalt, mire 1997 januárjára dűlőre jutottak, s a Miramaxhoz kerültek A gyűrűk ura jogai. Zaentznek beleszólása volt a rendező személyébe, és az új-zélandi Peter Jacksont választotta.
HÁROMSZOROS KOCKÁZATKétrészes filmet terveztek, egyenként 70 milliós büdzsével, de mire a forgatókönyv elkészült, 140 milliónál tartott a kalkuláció. A Miramax anyacége, a Disney 75 millióban limitálta a filmenként elkölthető összeget, és a vezér, Michael Eisner még a Tolkien-alapanyagok kecsegtető sikere ellenére sem volt hajlandó kivételt tenni. Ekkorra már 10 millió elment a produkció előkészületeire. Weinstein ultimátumot adott: egy háromórás mozifilmbe kell belesűríteniük az egész cselekményt. Jackson széttárta a kezét: „Nem tudom megoldani.” Háromheti ordítozás következett. Weinstein készen állt egy brit tévérendezővel, a Szerelmes Shakespeare-t jegyző John Maddennel helyettesíteni Jacksont.
|
Némi győzködés után végül mégis hajlandó volt áruba bocsátani az előkészítés alatt lévő projektet, hogy egy másik stúdió megvásárolhassa. Jackson saját pénzéből 40 ezer dollárért összerakott egy 35 perces demót a projekt koncepciójáról, a már kész díszletekről, s a videokazettával házalni kezdett. Mire a New Line Cinemához ment, már tudta, ez az utolsó lehetősége a kétrészes filmre. Mivel a stúdiónak nagy szüksége volt egy népszerű filmfolyamra, a cégvezető Robert Shaye úgy látta, három egész estés játékfilm van A gyűrűk urában. Jackson pont erre vágyott.
A New Line világszerte lábon eladta a szériát, és e forgalmazói előlegekből fedezte a büdzsé 65 százalékát. Önerőből filmenként 25 milliót állt. A világhálón említett, 282 milliós adattól eltérően becslések szerint inkább 310–350 millió dollár ment el a trilógia gyártására, noha a megszakítás nélküli, másfél éves forgatással és az adókedvezményekkel 100 milliót spóroltak meg.
HOSSZAS OSZTOZKODÁSA 2001 és 2004 között vetített trilógia (A gyűrű szövetsége, A két torony, A király visszatér) közel 3 milliárdot termelt csak a mozikban (lásd a táblázatot); felvirágoztatta Jackson Weta Digital nevű trükkcégét, melyhez ezután áramlani kezdtek a hollywoodi megrendelések. Új-Zéland felkerült a globális filmtérképre fontos gyártási központként, ahol jelenleg James Cameron is dolgozik az Avatar következő két epizódján. Emellett az ország népszerű turistacélpont lett, a Matamatában felépített Hobbitfalva-díszletet félig-meddig ugyan elbontották a forgatás után, de még így is 266 ezer ember látogatta meg. Az utolsó epizód Oscar-győzelméért folyó kampány idején, 2004-ben 150 ezren látogattak el Új-Zélandra a film miatt.
Az ország most 50 millió dollárt költ turizmust erősítő reklámokra. A hobbit felvételei során a szomszédos birtok gazdája meggyőzte Jacksont, hogy ezúttal állandó jelleggel építsék fel a 4,8 hektáros Hobbitfalvát, mely turistavonzó létesítmény maradhat évtizedeken át. A falut Jackson cége, a Wingnut Films és a szomszéd fele-fele arányban birtokolja és üzemelteti, szálláshellyel és étteremmel. Az ajándékboltban kapható hobbitfüleket amúgy a helyiek is gyakran viselik a hétköznapokban.
A bukásnak nincs gazdája, a sikernek viszont annál több akad. Az 5 százalékos bevételrészesedésnek köszönhetően „többet kerestem, mint az összes többi filmemmel” – árulta el lapunknak Zaentz. Legalább 145 millió dollár ütötte a markát, ő azonban 2004-ben beperelte a New Line-t, és a külföldi forgalmazói szerződésekből keletkezett bevételekből az elmaradt 20 millió dollár kifizetését követelte. A felek meg nem nevezett összegben egyeztek ki.
Ennek láttán a következő évben Peter Jackson perelte be a New Line-t. A peranyag nem jelölte meg, mekkora kára keletkezett, de ügyvédei elárulták a sajtónak, hogy legalább 100 millió dollárral kevesebbet kapott a trilógia bevételeiből, mint amennyi megilletné. A bíróság végül helyt adott Jackson keresetének.
Érdekességek
A világpremiert a rendező Peter Jackson és családja lakhelyén, az új-zélandi Wellingtonban tartották november 28-án. A filmet december 13-án egyszerre indítják világszerte.
A filmben használt parókák némelyike tízezer dollárba is belekerült.
A hobbit története 60 évvel A gyűrűk ura cselekménye előtt zajlik.
A gyűrűk ura a könyvnyomtatás történetének harmadik legjobban fogyó műve. Eddig 150 millió példányban kelt el.
A Tolkien által kifejezetten gyerekközönségnek írt mű, A hobbit 1937-ben jelent meg, ám valószínűleg nem lesz olyan népszerű a mai gyerekek körében, mint a Harry Potter-széria, mert nyelvezete nehezebb. Tolkien hivatalos könyvkiadója azonban segít a problémán: fotókkal teli könyvet dob piacra a filmről és a produkció kulisszatitkairól, mely kinyitható, térhatású illusztrációkat is tartalmaz Középföldéről.
A hobbit-filmtrilógia felhasznál bizonyos motívumokat A gyűrűk ura-könyvek függelékéből és Tolkien befejezetlen írásaiból.
A hobbitok a regényben két reggelit esznek, és naponta hétszer étkeznek. Jól jött ez a Burger Kingnek, amely 2001-ben A gyűrűk ura-kampány egyik partnere lett. A Denny’s amerikai étteremhálózat az új filmhez hobbitos reggeli menüt talált ki, amely január végéig lesz kapható.Tolkien két gyermekének 7,5 százalék járt volna A gyűrűk ura bevételeiből, ám nyolc év alatt egyetlen centet sem láttak belőle. 2009-ben a New Line egyezségre jutott az örökösökkel – az akkor 85 éves Christopherrel és a 80 éves Priscillával –, valamint a regény kiadójával, a HarperCollinsszal. Mivel az örökösök a New Line-nál lévő Tolkien-jogok érvénytelenítését is kérték, a cégnek kulcsfontosságú volt, hogy kiegyezzen a felperesekkel, ha el akarta készíteni A hobbit filmváltozatát. Az alku részleteit újfent nem hozták nyilvánosságra, ám a Los Angeles Times tudni vélte, hogy 150 millió dollárt kaptak az örökösök. A pénz nagy része a londoni Tolkien Trusthoz folyt be, amely az UNICEF-et és más gyermekvédelmi szervezeteket támogat.
A HOBBIT PRODUKCIÓAz 500 millió dollárból tervezett új szuperprodukció, A hobbit elkezdését rengeteg tényező akadályozta, egyebek mellett az új-zélandi filmstábok szakszervezetével folytatott bérvita, a New Line-nal elvileg koproducerként együttműködő MGM csődje és a rendezőnek kiszemelt Guillermo del Toro távozása. Így végül 2010-ben Jackson előtt megnyílt az út, 2011 márciusában megkezdődött a forgatás. Ugyanebben az évben a Warner félig-meddig kivásárolta az MGM-et a produkcióból. (A hírek szerint utóbbinál csak a tévéjogok maradtak.) Mivel most már a Warner topvezetése felelős az elszámolásokért, nem a New Line-nál Robert Shaye, elképzelhető, hogy a stúdió renoméján esett foltot kijavítva példásan kifizetnek mindenkit, és a kasszasikert ezúttal nem övezik peres civakodások.
|
Így készül a motion capture. Utat tört A gyûrûk ura |
Fejlettebb technikával
A gyűrűk ura-trilógia aknázta ki úttörő módon a motion capture eljárást, mely lehetővé tette, hogy kamerák nélkül, a színész testére erősített szenzorok révén képezzék le a színész mozgását és alkossanak e testbeszéd alkalmazásával egy új figurát. Így jött létre Gollam alakja, később pedig e módszerrel készültek teljes filmek, mint a Polar expressz, a Karácsonyi ének, a Beowulf és az Avatar. A hobbit – A Váratlan utazás 2D-ben, 3D-ben, IMAX 3D-ben és HFR 3D-ben is látható lesz világszerte. Utóbbi a High Definition 3D kifejezést takarja, mely másodpercenként 48 képkockát rögzít és vetít a megszokott 24 helyett. Magyarországon a Cinema City Aréna, a Cinema City Westend és a Mi Mozink Óbuda termei-
ben vetítik e verziót. James Cameron is bejelentette, hogy használja majd a technológiát filmjeiben.A múlt árnyai azonban továbbra is kísértenek. Az örökösök és a HarperCollins könyvkiadó november 19-én újabb pert indított a szerzői jogok megsértése és szerződésszegés vádjával. Ezúttal azt kifogásolják, hogy Tolkien karakterei hozzáférhetők online és valódi kaszinókban elhelyezett nyerőautomatákon. Indoklásukban hangsúlyozzák, az online játékfajták felingerlik a művek rajongótáborát. Mivel a United Artists 1969-ben kötött szerződése meglehetősen homályosan értelmezte a merchandising fogalmát, és érthetően nem terjedt ki a digitális jogokra, a 92 éves Zaentz is síkos talajra tévedt. A kereset 80 millió dolláros kártérítést követel.