brusszel


Ez a titka a leggyorsabban fejlődő országoknak

Figyelő Online - Paár Ádám-Szirmák Erik
2012.12.12  16:01   
mail
nyomtatás
A BRICS-országok (Brazília, Oroszország, India, Kína és a Dél-Afrikai Köztársaság angol neveinek kezdőbetűiből álló mozaikszó) imponáló gazdasági növekedése sokak csodálkozását váltja ki nyugaton. Felmerül a kérdés: mi áll a BRICS-országok gazdasági növekedésének a hátterében? Elemzésünkben arra keressük a választ, hogy India és Kína esetében az állam milyen szerepet játszott az érintett országok gazdasági növekedését megalapozó oktatási rendszer fejlesztésében. Ezt a kérdésfeltevést már csak a magyar kormány által propagált „keleti nyitás" programja is indokolttá teszi.
A két ázsiai BRICS-ország lendületes fejlődése elsősorban annak az oktatási rendszernek az eredménye, amelyben az állam központi szerepet játszik.

Kínában az állam mellett az elit családok is költenek az oktatásra


A Kínai Népköztársaság 1979-es gazdasági fordulata egy afféle „vörös kapitalista" állam létrejöttét eredményezte. A nyitás után gyorsult fel a tudásalapú társadalom kiépülése. A Népköztársaság prioritásként fogalmazta meg, hogy minden polgára befejezze az iskolai tanulmányokat. Az 1980-as évek végére sikerült véglegesen felszámolni az analfabetizmust, nem utolsósorban a fejlett felnőttoktatás révén, amely már az 50-es években kialakult. Az iskolakötelezettség időtartamát kilenc évben rögzítették, az általános iskolától a középiskola alsó tagozatáig.

Kína 2015-ig a GDP 2,2 százalékát akarja K+F-re, 4 százalékát pedig az oktatásra költeni. Az állam mellett ráadásul a családok is jelentős összegeket invesztálnak az oktatásba. Természetesen ezt a fajta családi támogatást a - mára többmilliós létszámú - kínai elit képes biztosítani, a gazdasági, politikai elit számára külön egyetemek nyíltak meg. Az egyetemeken, főiskolákon tanulók száma folyamatosan növekszik (viszont a frissen végzettek egyötöde nem tud elhelyezkedni), közben az ideológiai óraszámok csökkennek. Kína jó úton halad a tudásalapú társadalom felé.

India brit mintákat követ


India a kiváló minőségű oktatási rendszer, és az oktatásra alapozott fegyelmezett, képzett munkaerő nélkül soha nem érte volna utol egykori gyarmattartóját, Nagy-Britanniát.
A brit mintájú indiai iskolarendszer alapja az általános iskola (6-11 év között). A következő szint a négyéves középiskola (11-14 év), amelyik egy közbülső szint az általános és a tulajdonképpeni középiskola között. A felsőoktatásban három különböző intézménytípust találhatunk: műszaki főiskolákat, főiskolákat és egyetemeket.

A függetlenség kivívása után a hatalmat gyakorló Indiai Nemzeti Kongresszus Párt a szocialista tervezés elemeit vette át, hogy a hatalmas országot kiemelje a szegénységből. A szövetségi kormányzat kezdettől aktivitást mutatott a társadalmi kérdésekben. Az indiai alkotmány deklarálta a tankötelezettséget, és az állam jogát, hogy meghatározza az oktatás kereteit. Bár India szövetségi államként megosztja az oktatási jogköröket a szövetségi kormány és a tagállamok között, de gyakorlatban a szövetségi kormánynak van döntő szerepe, mivel utóbbi jelöli ki az oktatáspolitika irányát, és a finanszírozás is a központi kormánytól függ.

Az oktatás területével a Humánforrás-fejlesztési Minisztérium egyik osztálya foglalkozik, amelyik „csúcsszervként" állandó egyeztetést folytat a tagállamok külön oktatási minisztereivel. Munkáját a Nemzeti Oktatási Kutatás és Képzés Tanácsa segíti. Az 1986-os oktatáspolitikai ötéves terv célul tűzte ki, hogy 1990-ig az összes 11. életévét betöltött gyermek öt évet tölt az általános iskolában. Deklarálták a felekezeti, lakóhelyi, nemi és kasztbeli egyenlőtlenségek felszámolását az oktatás terén. Az indiai kormány vállalta, hogy 1995-ig minden gyermek számára biztosítja a kötelező oktatást.

Az indiai szövetségi állam aktív, kezdeményező szerepe nélkül Indiának esélye sem lett volna a szegénységből való kiemelkedésre. A hatalmas népességű ország fiataljainak beiskolázása, az oktatás logisztikájának biztosítása és az infrastruktúra megteremtése is csak a szövetségi kormányzat finanszírozásával történhetett.

Az állam folyamatosan növeli az összegeket az oktatásban. India 2006-ban a GDP 3,1 százalékát fordította az oktatási rendszerre. Hogy az indiai kormány hol látja a kitörés lehetőségét, és egyúttal milyen hátrányokat kell behozni, azt mutatja, hogy a 2011-12-es évben a szociális infrastruktúrára (oktatás, egészségügy, tudomány) fordított összeg a GDP arányában gyorsabban növekedett (4,1 százalékról 5 százalékra), mint a fizikai infrastruktúrára fordított kiadások (4,5 százalékról 4,6 százalékra). Az elemzők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a szociális infrastruktúrára fordított kiadások elmaradnak a többi BRICS-országok hasonló tételeitől.

Oktatás nélkül nincs felemelkedés


Mit állapíthatunk meg a fenti példákból? Kínában és Indiában az oktatást kezdettől fogva a prioritások közé sorolták. Mindkét országban az oktatási minőségbiztosítást a legmagasabb szinteken vállalták - a szocialista Kínától ez nem meglepő, de a hosszú ideig „harmadik utas", a tervgazdaság elemeit involváló India kormányzata szintén aktív szerepet vállalt a minőségbiztosításban. Az állami oktatásnak, valamint a tanulás megbecsülésének évezredes hagyományai vannak. Emellett az államférfiak (Mao, Nehru) példamutatása sem lebecsülendő.

A két ázsiai állam okosan fejlesztette gazdaságát: akkor léptek a gazdasági liberalizálás útjára, amikor már szilárd lábakon álltak, és az évtizedes állami ráfordítások meg az oktatás-képzés révén a fejlett infrastruktúra, a nagyszámú képzett munkaerő és a belső tőke egyaránt rendelkezésre állt. Más kérdés, hogy ez a gazdasági nyitás milyen mértékben volt tudatos döntés, és milyen mértékben a világgazdasági kényszer eredménye, és milyen belső konfliktusokkal járt együtt. Szembe kell nézni azzal, hogy a népesség mind nagyobb részének „középosztályosodása", és az igények növekedése - párosulva a területi egyenlőtlenségekkel - megterhelik a még törékeny szociális infrastruktúrát.

A szerzők a Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársai.

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200