brusszel


Az attrakciófejlesztés ébresztené fel még jobban a hazai turizmust

Figyelő Online
2013.01.14  09:25   
mail
nyomtatás
Idén folytatódhat az a kedvező tendencia a turizmusban, amely két évvel ezelőtt kezdődött, de feltehetően még így is csak 2007-es számokat sikerül teljesíteni - véli Kovács István a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének titkára. Szerinte Magyarországnak és azon belül Budapestnek minden adottsága meglenne, hogy vonzó turisztikai célponttá váljon, ám a kormányok lépései nem segítik a turisztikai ipart, a szektor pedig túladóztatott.
A hazai turizmus a két éve tartó növekedés ellenére még mindig nem lábalt ki a válságból - mondta a Figyelő Onlinenak Kovács István a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének titkára. Ugyan a hazai idegenforgalom 2010-es mélypont óta évente 8-10 százalékos növekedést mutatott, 2012-ben még mindig csak a 2007-es szintet sikerül megközelíteni a főbb mutatókban (foglaltsági szint, szobaár, REVPAR). A titkár szerint jelentősen javulhatna a hazai turizmus teljesítménye, ám ehhez olyan környezet kellene teremtenie az államnak, amelyben sikeresen működhetnének a vállalkozások. Példaként a túladóztatást említette, hiszen míg a szálláshely-szolgáltatás itthon 18, a vendéglátás pedig 27 százalékos kulccsal adózik, addig az uniós versenytársaknál 12-15 százalékkal kisebb ez az adókulcs.

A kisebb áfa ezen a területen már rövid távon komoly eredményeket hozhat: Németországban 3 éve 19-ről 7 százalékra csökkentették a szállásadás áfakulcsát, és bár az adóbevétel csökkent, a turisztikai cégek azóta több mint 800 millió euró fejlesztést hajtottak végre és 15 ezer új munkahelyet hoztak létre.

Jól is jártak a Malév csődjével Elsősorban a háromcsillagos szállodák profitálhattak a Malév csődjéből, miután a fapadosok térnyerésével jóval olcsóbban lehet Budapestre utazni. Többen jönnek tehát a hazai fővárosba, azonban kevesebbet költenek, mint korábban. Az ötcsillagos szállodák forgalma azonban visszaesett, miután az elsősorban konferenciaturizmusra építő hoteleket nehezebb elérni, az üzletemberek ugyanis kevésbé szeretik a fapados járatokat. A MALÉV eltűnésével ráadásul a főbb vonalakon a nagy nemzeti légitársaságok - a Lufthansa, a Swiss, az Air France, a British Airways stb. - konkurencia nélkül maradtak, s emiatt áraikat jelentős mértékben emelték. Ezeket az emelt árakat már kevésbé fogadják el a konferencia szervezők és a résztvevők, akik korábban kedvezőbb díjtételeket kaptak a Malévtól.A Szállodaszövetség szerint súlyos tévedés a fogyasztást terhelő adóként kezelni a szállodai áfát, miután a tavaly életbe lépő kétszázalékos áfaemelést nem a vendégek fizetik meg, hanem a szállodák. Arról ugyanis nem is álmodhatnak a szállodát üzemeltetők, hogy megemelik az áraikat, hiszen az könnyen a vendégszám csökkenéséhez vezetne.

Mindemellett komoly problémának tartja Kovács István, hogy Magyarország nagyon keveset költ marketingre, hogy nincsenek nemzetközileg is vonzó sport- és kulturális események, valamint hogy kihasználatlanul maradnak a konferenciaturizmusban rejlő lehetőségek. Már az is nagy segítséget jelentene, ha a 4 százalékos idegenforgalmi adót csak turizmusba lehetne visszaforgatni - fogalmazott a titkár, aki ugyanakkor egy kedvező tendenciára is felhívta a figyelmet: az oroszok ugyanis felfedezték a magyar gyógyfürdőket, így Oroszországból egyre többen látogatnak Magyarországra. Tavaly az Oroszországból érkező turisták száma 30 százalékkal növekedett.

Országos szinten az attrakciófejlesztést, és nem új szállodai kapacitások építését kellene előtérbe állítani - fogalmazott kovács István, aki szerint olyan turisztikai attrakciók, események szükségesek, amelyek képesek meghosszabbítani a szezont.

Sokat segít a SZÉP-kártya

A belföldi turizmusban a tavalyi 3-4 százalékos növekedés után stagnálást vár a Szállodaszövetség. A tavalyi kedvező adatokhoz feltehetően hozzájárult az is, hogy a munkáltatók 64,8 milliárd forint értékben adtak juttatást dolgozóiknak Széchenyi Pihenő (SZÉP) Kártyán november végéig, ebből a kártyatulajdonosok 38,8 milliárd forintot használtak fel. A július végi adatok szerint a munkáltatók 49 milliárd forintot töltöttek fel a SZÉP-kártyákra, amiből a kártyatulajdonosok 17 milliárd forintot költöttek el.

A tárca összesítése szerint november végéig több mint 18 400 munkáltató szerződött a kártyakibocsátókkal, az igényelt kártyák száma meghaladta a 775 ezret, amelyek mellé 17 ezer társkártyát is kértek. A kártyákkal 39 ezer helyen lehetett fizetni. A SZÉP-kártyán belül a szálláshely alszámlára csaknem 16,5 milliárd forintot töltöttek fel november végéig, amelyből 9,1 milliárd forintot használtak fel a kártyatulajdonsok. Vendéglátásra 38,6 milliárd fizettek be a munkáltatók, ebből 25,1 milliárdot elköltöttek a kedvezményezettek. A szabadidő alszámlán lévő csaknem 9,8 milliárd forintból 4,5 milliárd forintot fizettek ki a kártyabirtokosok.

A Magyar Turizmus Zrt. az osztrákokban bízik


Bíztató az idei várható osztrák beutazó idegenforgalmra nézve, hogy egy kimutatás szerint továbbra is vezető helyen áll Magyarország osztrák szempontból az ár-érték arányt tekintve - állítja a Magyar Turizmus Zrt. bécsi képviselete.

A Bank Austria decemberi adatai szerint Magyarországon és Horvátországban éri a legtöbbet az osztrákok üdülésre szánt pénze. Vásárlóerő paritáson számítva közel negyven százalékkal több turisztikai szolgáltatást tudnak vásárolni az osztrákok Magyarországon, mint Ausztriában. Ezzel olyan kedvelt turisztikai célországokat előz meg a listán, mint Görögország, Franciaország, Spanyolország és Olaszország. Az MT Zrt. bécsi képviselete közölte, a gazdasági válság és az osztrák belföldi turizmust népszerűsítő erőteljes kampány ellenére is nőtt az elmúlt években az osztrákok érdeklődése a magyar turisztikai kínálat iránt. Ausztria Magyarország második legnagyobb turisztikai küldő piaca, évente átlagosan 90 milliárd forintot költenek az osztrák vendégek az országban. A rövidebb utazások szempontjából Magyarország az első három célország között van.

A Bank Austria évente közzétett felmérése szerint decemberben 38 százalékkal többet ért az osztrákok eurója Magyarországon, mint Ausztriában. 2011-hez képest kilenc százalékkal drágult osztrák szemszögből Magyarország, akkor 50 százalékkal többet tudtak vásárolni ugyanannyi pénzért. Horvátországnak tavaly és azelőtt is 40 százalékos volt az árelőnye Ausztriával szemben.

 

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.