brusszel


Milyen válság? - Sikert sikerre halmoz a magyar cég

Figyelő Online - Bucsky Péter
2013.01.20  07:00   
mail
nyomtatás
Létrejöttét részben az importkorlátozásnak köszönheti, de ma már árbevételének nagyobb részét exportból szerzi az elmúlt években is folyamatosan növekvő 77 Elektronika Kft., a Figyelő feltörekvő céges listájának 93. helyezettje.


Zettwitz Sándor

■ 
79 éves, gépészmérnöki diplomáját a Budapesti Műszaki Egyetemen szerezte 1957-ben.
■ 
Karrierjét a Könnyűbeton és Szigetelőipari Vállalat mérnökeként kezdte, majd építőipari gépimporttal foglalkozott a Nikex Külkereskedelmi Vállalatnál, később a Technoimpex olaszországi külkereskedője lett. Hazatérve a cég kereskedelmi igazgatójaként dolgozott. 1992-ben váltott a veje és felesége alapította 
77 Elektronikához, amelynek azóta is ügyvezetője és családtagjaival együtt tulajdonosa.
■ 
Felesége a cég gazdasági vezetője, lányuk is a vállalatnál dolgozik.
■ 
Hobbija: tenisz, vitorlázás, borászat.

Ha Zettwitz Sándorék balatoni telekszomszédja történetesen csillagász, ma talán magyar Mars-járók gurulnának a vörös bolygó felszínén. Mivel azonban orvos volt, a gépészmérnök-külkereskedő szakember felesége és veje által alapított cég az egészségügy felé indult el és vált a legnagyobb hazai orvosi diagnosztikai társasággá, amely saját szegmensében a legnagyobb multinacionális társaságokkal versenyez. Az 1986-ban megalapított cég hat fiatal mérnök munkatárssal indult, akiket a vállalkozás lehetősége és a fejlesztés motivált, értettek az elektronikához, de még nem döntötték el, pontosan mivel is foglalkozzanak.

A nagy ötlet egy balatoni nyaralásnak köszönhető: a telekszomszéd orvossal beszélgetve merült fel, hogy egyre terjed a cukorbetegség hazánkban is, de akkoriban itthon csak a laborokban tudtak vércukorszintet mérni. Nyugaton már voltak hordozható mérőeszközök, amelyekkel a betegek folyamatosan ellenőrizni tudták, mikor, mennyi és milyen ételre van szükségük, de ezeket a berendezéseket az importkorlátozás miatt nem lehetett behozni. Zettwitz Sándor veje, Lukács József úgy látta, hogy a készüléket ki tudják fejleszteni, azonban csak kelet-európai alkatrészek álltak rendelkezésre. Ezért az első modell nagy, nehéz és csúnya lett, ennek ellenére hamar keresetté vált, mivel pontosan mért, és harmadával olcsóbb volt a nyugatiaknál.

BEHÁLÓZTÁK A VILÁGOT
Mire a rendszerváltás megtörtént, már a volt szocialista országokba is eljutott a mérőműszer, és a hazai piacot teljes egészében el tudták látni. Kedvezőbb áraik és a jó minőség miatt a multinacionális nagyvállalatok nem tudtak velük versenyre kelni. Ők sem akartak azonban azonnal rárontani a fejlett piacokra, a termék továbbfejlesztésére koncentráltak. Így is egyre több külföldi megrendelés futott be; bérgyártásra szerződtek neves cégekkel, amelyek a műszert saját márkájukként értékesítették. Szétszedve azonban meg lehetett találni a magyar vállalkozás emblémáját, így egyre több kereskedő közvetlenül vette fel a kapcsolatot a vállalattal.

Az export felfutásával az évek óta besegítő Zettwitz Sándor úgy érezte, már nem lehet párhuzamosan a főállására és a családi vállalkozásra koncentrálni, ezért 1992 óta teljes erőbedobással a 77 Elektronika Műszeripari Kft.-nél dolgozik. Veje a felfutás után kilépett a cégből, mert mindig az új innováció izgatta, nem volt kedve ahhoz, hogy egész életében csak vércukormérőkön dolgozzon.

A vállalkozásnál a kezdetek óta fontos szerepük van a fejlesztéseknek. A bevétel 7-9 százalékát folyamatosan innovációra forgatták vissza, az elmúlt 25 évben összesen 7,5 milliárd forintot. Ennek köszönhetően ma már a vércukormérő a 63. generációnál tart. A 30 négyzetméteres bérelt lakásból indult cég, amely első évében 
600 ezer forint bevételt ért el, ma már egy  5 ezer négyzetméteres Fehérvári úti saját központtal rendelkező, több mint 10 milliárdos árbevételű középvállalkozás lett. Ehhez a folyamatos fejlesztés önmagában nem lett volna elég, a kereskedelmi tevékenység is innovatív ötleteket kívánt meg. Ehhez jól jött Zettwitz Sándor külkereskedelmi tapasztalata. Így is majd egy évtizedbe telt a világot behálózó, ma már 92 országra kiterjedő kereskedelmi csatornák kiépítése, mivel az orvosi diagnosztika konzervatív iparág, ahol nem lehet viharos sebességgel piacokat szerezni. Mára viszont már minden kontinensen vásárolják a budapesti cég termékeit, Brazíliától 
Kínán át Kenyáig.

BELETRAFÁLTAK A RÉSBE
A 77 Elektronika hazai piacvezető szerepét egyelőre nem fenyegeti veszély, a vércukormérők piaca azonban igen kompetitív, óriásvállalatok – Johnson & Johnson, Siemens, Roche – uralják, így a magyar cég globális 10 százalékos részesedését csak nehezen tudná növelni. Elkezdtek ezért gondolkodni, milyen új termékkel lehetne előállni. A megoldás egy partneri megbeszélésen kezdett körvonalazódni, amelyen vércukormérő eszközökben használható tesztcsíkok vásárlásáról tárgyaltak. A vizeletelemzésnél is hasonlók a tesztcsíkok, csak nem egy, hanem 11 vegyületet vizsgálnak. Ilyeneket szintén árult a partner, így jött az ötlet, hogy mivel a technológia nagyon hasonló, azt az addigi szemrevételezési módszer – a csíkok elszíneződnek-e vagy sem – helyett műszerrel is meg lehetne oldani.



Miután a technológiát sikerült kifejleszteni, rájöttek, hogy egy jókora piaci résbe trafáltak bele, ugyanis korábban nem gyártott senki mobil vizeletelemzőt. Egy prototípust elvittek magukkal egy orvostechnológiai vásárra, ahol egy német diagnosztikai cég figyelmét is felkeltette. A később a Roche által felvásárolt vállalat a 77 Elektronika fő megrendelője lett.

Maga a Roche és a magyar cég üzleti kapcsolata immár két évtizede tart, és igen pozitívak az eredmények. A svájci csoport a magyar vállalkozás termékeit saját neve alatt is forgalmazza, amit csak kevés, kiváló minőséget előállítani képes cég mondhat el magáról, köztük olyan vállalatok, mint a Hitachi. „Jelenleg is zajlik egy új laborberendezés közös fejlesztése, ami kölcsönös elkötelezettségünket mutatja. A 77 Elektronika erénye, hogy mialatt multinacionális high-tech vállalattá nőtte ki magát, meg tudta őrizni a családi vállalkozásokra jellemző közvetlenséget és rugalmasságot” – számolt be tapasztalatairól Hodossy Lajos, a Roche Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

KEDVEZŐ KILÁTÁSOK
A vizeletelemzésre szolgáló Urimat nevű eszközt háziorvosok tudják használni, nem kell a mintákat a laborba vinni, 70-80 forintért elvégezhető egy teszt, és el lehet dönteni, merre kell a beteget továbbküldeni, kizárhatók bizonyos betegségek. Később laborok számára készítettek berendezéseket, amelyek már nagyobb mennyiség analizálására is képesek, ráadásul félig automatizálva, miután orvosokkal együttműködve kifejlesztettek egy kiértékelő szoftvert.

Néhány szó…

…a magyar gazdaságpolitikáról:
A magyar kkv-k megsegítéséből nem sokat éreztek, néhány beruházásuk kapott uniós támogatást; ezeknél sokkal fontosabbnak tartaná az innováció dotálását. Első ízben ez évben kaptak fejlesztési támogatást az Urised berendezés továbbfejlesztéséhez. Fontos lenne, hogy a helyi vállalkozások megkapják ugyanazt a piacvédelmet, amelyet más országokban.

…a banki kapcsolatokról:
A cég fejlődése során önerőből növekedett, így a hitelválság sem érintette. Partnereik jobban megérezték a banki hitelezés beszűkülését, ezért felértékelődött, hogy a 77 Elektronika mindig pontosan fizet.

…a vagyonáról:
Budai családi házban lakik feleségével, az ikerházban lánya a szomszédja. A6-os Audival jár. Hétvégéit szívesen tölti balatonfüredi nyaralójában. Itt hódolhat hobbijainak, saját kis borászata mellett várja vitorlása is.

Az utóbbi négy évben ez a termék adta a cég árbevétel-növekedésének nagy részét. Piaci pozícióikat jól érzékelteti, hogy az utóbbi két évben Nyugat-Európában 400 darabot értékesítettek, míg versenytársaik összesen 200-at. Globálisan is jól állnak: nagyjából 
40 százalékos a részesedésük a több tízezer euróba kerülő automatizált vizeletanalizátorok világpiacán.

A jövőre nézve is biztatók a kilátások Zettwitz Sándor szerint, ugyanis egyre bővül a high-tech berendezéseik piaca. Kínában és Ázsia legtöbb országában, illetve Latin-Amerikában egyelőre csak a kiemelt kórházak engedhetnek meg maguknak drága diagnosztikai eszközöket, de a szárnyaló gazdaság és a kormányok szociális programjai tovább emelik a keresletet. De nem várnak erre ölbe tett kézzel, a 85 fejlesztő a meglévő eszközök tökéletesítése mellett újabb ötleteken is dolgozik. Így a következő években még feljebb kerülhet a cég a lapunk által a sikeres, növekvő középvállalkozásokról összeállított Feltörekvő 200 listán, amelyen legutóbb a 93. helyen végzett.

Az induláskori hatfős csapatból még mindenki a cégnél van, és folyamatosan vesznek fel új szakembereket. Zettwitz Sándor pedig hiába töltötte már be több éve a nyugdíjkorhatárt, úgy érzi, még sok érdekes feladat vár rá, és nagyon kedveli a munkáját. A családi vállalkozásban a folytatás sem lehet kétséges: az ügyvezetés feladatait másfél éve elkezdte lányának átadni, aki a jövőben továbbviheti a céget.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200