brusszel


Világgazdasági változások és kormányzati kommunikáció

Figyelő Online
2013.01.28  09:11   
mail
nyomtatás
Napjaink kormányzati kommunikációjában az úgynevezett unortodox gazdaságpolitikák mögötti okok kapcsán kiemelkedő helyet kap a „világgazdaság változása miatt szükséges mindez" típusú érvrendszer. Vagyis a világgazdaság változik meg, és az új típusú világgazdaságban a most unortodox dolgok lesznek ortodoxok. Kétségtelen tény: az 1929-es nagy válság hatására megváltozott sok minden, amit korábban a gazdaság működéséről hittünk, megváltoztak a tankönyvek, és a korábbi unortodoxia (például az állami beavatkozás szükségszerűségének hirdetése) bizonyos szempontból ortodoxiává vált. Ugyanez történt visszafelé az 1970-es évektől fogva, a korábbi ortodoxia visszatért, nemhiába nevezik sokan elmélettörténeti szempontból ezt a korszakot liberális ellenforradalomnak.
Ebben a rövid írásban arra teszünk kísérletet, hogy saját szemszögünkből megvizsgáljuk: milyen lehetséges jövőbeli változásoknak lehetünk majd a szemtanúi a világgazdaságban. Az írásnak ugyanakkor csak az a célja, hogy megpróbálja megérteni, milyen változás rejtőzhet a kormányzati kommunikációban gyakran használt két kifejezés, a munka alapú gazdaság, illetve a keleti szél politikája mögött. Ugyanakkor nem célja az, hogy értékelje: a kormány helyesen és jól méri-e fel ezeknek a változásoknak a súlyát, illetve az sem, hogy ennek kapcsán a szakpolitikai lépések értékelését adja.

Keleti szél fúj, hangzik el gyakran a kormányzati kommunikációban. Mit érthetünk ezen? Amikor világgazdasági változásokról beszélünk, annak egyik jele a centrum-periféria viszonyok megváltozása lehet. A tizenkilencedik század közepére Anglia lett a világgazdaság meghatározó centrum országa. Gyarmatbirodalma, fejlett gazdasága és erős flottája segítségével egészen az első világháború végéig ura volt a világgazdaságnak. A második világháború után az Egyesült Államok vette át ezt a szerepet. Mindkét korszakban voltak feltörekvő államok is, melyek hol több, hol kevesebb sikerrel, de felvették a versenyt a mindenkori uralkodóval, és ha helyét teljesen át nem is vették, de gazdasági jelentőségük legalább olyan fontos volt. A tizenkilencedik század második felében ilyen feltörekvő hatalom volt Németország és az Egyesült Államok, illetve a második világháború után Japán, és más, kisebb kelet-ázsiai nemzetek, mint például Korea.

Napjainkban az úgynevezett BRIC (Brazília, Ororszország, India, Kína angol elnevezéséből fabrikált mozaikszó) országokat szokás a legjelentősebb feltörekvőnek tekinteni. Mi a közös a legutóbbi hullámokban? Az, hogy többnyire keleti országok, nagy részük viszonylag jelentős fejlődésbeli lemaradást behozva zárkózott fel, állami segítséggel. Valószínűsíthetően innen ered a keleti szél mítosza. Az kétségtelen tény, hogy a BRIC országok (és különösen Kína) növekedési mutatói, illetve a felmutatott gazdasági fejlődés az elmúlt időben látványosak voltak. Kérdés, ez jelenti-e azt, hogy a jövőben, akár a közeljövőben ezekkel az országokkal, mint potenciális centrum országokkal számolhatunk?

Véleményem szerint egyelőre ez elhamarkodott lenne: a világgazdasági centrumhoz való felzárkózás kulcsa az innováció. A korábban emlegetett sikeres felzárkózó országok mind fontos innovációkat hoztak létre felzárkózásuk idején. Az USA és Németország úttörő volt a tizenkilencedik-huszadik század fordulóján az elektronika, az acélgyártás, a gépjárműipar vagy a repülés terén. Ezekre az innovációkra alapozhatták sikeres felzárkózásukat. Ugyanígy Japán, kisebb mértékben Korea innovációknak, például a termelésszervezésben a just-in-time rendszer, vagy a robottechnika területe, köszönhették fejlődésüket.

A jelenlegi BRIC országokban ilyen innovációkat még nem látunk: így sikeres felzárkózásuk is kérdéses. Kétségtelen, nagy eredményeket érnek el például az űrkutatásban, közlekedésben, azonban mindezek mind-mind importált, esetleg másolt technológiák segítségével történnek. A neoschumpeteriánus elméletek szerint ráadásul a világgazdaság ciklikus fejlődése is kapcsolatban áll a technológiai változásokkal. Eszerint akár az is elképzelhető, hogy a jelenlegi világgazdasági válság egy új technológia kialakulásával tűnik majd el, és ha ezeket valamely feltörekvő BRIC ország hozza létre, akkor komolyan elkezd majd fújni a keleti szél.
Egy másik, a kommunikációban újra és újra előkerülő terminus a munkalapú gazdaság, vagy munka alapú társadalom víziója. Ennek eddig kétféle értelmezését hallhattuk: az egyik szerint a korábbi jóléti rendszereket felváltja egy másik, munkaalapú rendszer a világgazdaságban. Amennyiben a jóléti gazdaságot szeretnénk értelmezni, akkor a második világháború végéig kell visszamennünk az időben. A körülbelül az 1970-es évekig tartó korszaknak két fő jellemzője volt:

1.A korszakra jellemző az állami szerepvállalás kiterjedése, a nagy jóléti rendszereken és egyéb, fiskális és monetáris politikai eszközökkel történő gazdaságszabályozás térnyerése. A közgazdászok már-már azt gondolhatták ekkoriban, hogy a kezükben lévő elemzési eszközökkel, illetve gazdaságpolitikai lehetőségekkel felvértezve képesek lehetnek legyőzni, sőt megelőzni a válságokat, kormányozni a gazdaságot.

2. A korszak másik nagy jellemzője (legalábbis a fejlett világban) a tömegtermelésen alapuló ipari társadalom, ahol a társadalom legjelentősebb csoportjai a napi nyolc órában nagy tömegben foglalkoztatott ipari munkások. Ezen munkások a jóléti államokon keresztül viszonylag stabil anyagi és létbiztonságban élhettek.

Az 1970-es évekre mindez megváltozik. Az energiaigényes, tömegtermelésre alapuló ipari megoldások az olajválság hatására idejétmúlttá váltak. A gazdaságpolitikusok számára a keynes-i recept nem hozott megoldás, kialakult a stagfláció (infláció és stagnálás együttes jelenléte). A közgazdasági elméletben eljött a monetaristák, majd követőik, az újklasszikus közgazdászok kora, akik az állami szerepvállalás minimalizálása mellett törtek lándzsát, sőt, egyenesen a gazdaságpolitikai döntések depolitizálása mellett érveltek (lásd még a független jegybank, vagy független fiskális politikai hatóságok gondolata).

Ugyanekkor a termelésszervezésben is megkezdődik az átalakulás: a tömegtermelést elkezdi felülírni a rugalmasabb, személyre szabott a tömegtermelés, az új termelésszervezési eljárások úttörője, Japán kitalálja a just in time rendszert. A fordizmus átadja helyét a toyotizmusnak. A nyolcvanas évektől megindul a folyamat, amit ma globalizációnak nevezünk, a termelést egyre inkább globálisan szervezzük. A nagy, olcsó munkaerőt igénylő üzemek egyre inkább a feltörekvő gazdaságokban kerülnek, miközben a centrum országokban a termeléshez szükséges szolgáltatások maradnak, a korábbinál magasabb képzettségű ám rugalmasabban foglalkoztatható munkaerőt igényelve. Valóban: a korábbi jóléti államok alapja erodálódni látszik.

A kialakuló gazdasági rendben tehát a sikeres centrum országok alapvetően jól képzett, rugalmas munkaerőre alapozott gazdaságukban bízhatnak, melyben az állami befolyás kevésbé jelentős, és alapvetően a versenyképesség javítására korlátozódik.

A másik hazai értelmezés azonban részben felülírja az előzőt: eszerint a munkaalapú gazdaság nemcsak rugalmas, hanem termelő munkát végző gazdaság is. Amiről itt szó van, az tehát nem más, mint a globális munkamegosztás lehetséges újraformálódása. A jelenlegi trendek azt mutatják, hogy a termelő tevékenység mind nagyobb része hagyja el a fejlett centrum országokat, és helyeződik át a feltörekvőkbe, miközben a centrum országokban a szolgáltatások válnak a legfontosabbakká. Tény és való, hogy napjainkban egyre többet cikkeznek arról, hogy a fejlett világnak újra kell gondolnia iparpolitikáját, újra ipari termelésre kellene helyeznie a hangsúlyt. Ez az ipari termelés azonban nem a klasszikus ipari termelés kellene, hogy legyen, véleményem szerint. A fejlett országoknak innovációs és technológiai fölényüket kihasználva a high-tech termelés megtartására kellene fókuszálnia. Vagyis a munkaalapú gazdaság igenis fontos gondolat, azonban az, hogy milyen munkát is végez ez a társadalom már koránt sem az: és ami egy új, innovációs munkatársadalomban különleges, az az, hogy valószínűleg itt a termelés támogatása, a nem termelő, hanem szolgáltató munka ugyanolyan fontos lesz. Illetve az ezeket a munkásokat képező oktatási rendszer.

Vigvári Gábor
egyetemi tanársegéd, Budapesti Corvinus Egyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Világgazdasági Tanszék

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200