Vasárnapról hétfőre virradóra magyar idő szerint hajnali fél egykor végzik el a kezdőrúgást a világ egyik legnézettebb sporteseményén. A Super Bowlt élőben a földkerekség legalább egymilliárd lakója kíséri majd figyelemmel (még kínai mandarin nyelvjárásban is lesz közvetítés!), míg az esemény Amerikában várhatóan több mint 100 millió nézőt ültet le a készülékek elé. Nem csoda hát, hogy egyetlen félperces reklámspot ára átlagosan 3,75 millió dollár, de a legkeresettebb időszakokban (például a mérkőzés legelején és legvégén) 4 millió dollár fölé kúszott a tarifa. Leslie Moonves, a CBS ügyvezetője január 11-én büszkén és elégedetten jelenthette be, hogy a televíziós csatorna a döntőhöz kapcsolódó valamennyi reklámidőt értékesítette.
Egy félperces televíziós reklámspot átlagos vetítési árának alakulása a Super Bowl utóbbi 40 évében:
Év/Közvetítő tévétársaság/Ár (millió dollár)
1973 NBC 0,10
1983 NBC 0,40
1993 NBC 0,85
2003 ABC 2,10
2013 CBS 3,75 (Forrás: Forbes, www.profootballbusiness.com)
Alapjáraton a tiszta játékidő 4x15 perc, azaz egyetlen óra. Ehhez képest a Super Bowl legalább négyórányi közvetítést jelent. Nem véletlenül: a cégek hatalmas harcot vívnak azért is, hogy a rengeteg játékmegszakítással zajló mérkőzés mely szakaszában adják le reklámjaikat. Ráadásul a legnevesebb autógyárak, sörgyártók, elektronikai cégek minden esztendőben külön Super Bowl-spotokkal készülnek, igen gyakran éppen ekkorra időzítve egy-egy új termékük premierjét. A világhálóra már felkerült a döntőre forgatott 10 legsikerültebb reklámfilm, így azt már tudni lehet, hogy a Mercedes idei spotja 1,5 perces, a Budweiser pedig most jön ki a Fekete Korona nevű új italával.
Még egy páholy kiadó: 136 ezer dollárért
Ha a többórás meccsidőhöz hozzávesszük a stadionban és azon kívül futó felvezető programokat, valamint a mindig világszámot hozó félórás show-t a szünetben - ezúttal Beyoncé minikoncertje lesz itt a fő attrakció -, akkor cseppet sem túlzás, hogy a boldog jegytulajdonosok nemcsak sportélményt, de igazi fesztiválhangulatot és rendkívül színes kultúrprogramot is kapnak a pénzükért.
Éppen ezért több mint meglepő, hogy péntek késő este interneten még foglalhattunk (volna) jegyet a Super Bowlra. A 134 millió dolláros költséggel felhúzott fedett Mercedes-Benz Superdome aréna amerikaifutball-mérkőzéseken 69 703 nézőt fogadhat magába. Az internetes rendszer nekünk péntek éjjel 738 szabad helyet jelzett: a „kakasülőre" szóló legolcsóbb tikettért 1300 dollárt kértek, míg akadt egy 26 fős páholy is potom 136 380 dollárért - nem vettük meg.
Super Bowl |
Fotó: MTI/EPA/Junh G. Mabanglo |
Míg a döntőben az átlagos jegyár 2500-3000 dollár, addig az NFL alapszakaszában 50 és 120 dollár közötti összeget kérnek el a belépőkért. A minden részletre kiterjedő NFL-kimutatások között rábukkantunk az úgynevezett nézői fogyasztói kosárra. Ez az összegzés egy kétgyerekes família költségeit veszi számba, és ebből az derül ki, hogy az NFL mind a 32 csapatát figyelembe véve az alapszakaszban egy négytagú családnak átlagosan 443,93 dolláros kiadással kell számolnia - mérkőzésenként.
NFL-stadionok, nézői fogyasztói kosár
Az összesítés a következő kiadásokat vette figyelembe: négy belépőjegy átlagáron, két pohár sör, négy pohár üdítő, négy átlagos méretű hot dog, egy autó parkolási költségei, két programfüzet és két, akár felnőttméretre is állítható sapka.
Csapat/ Egy négytagú család költségei / mérkőzés (dollár)*
Dallas Cowboys 634,78
New England Patriots 607,26
Baltimore Ravens 520,69
San Francisco 49ers 456,56
* Az NFL két legértékesebb klubját, valamint a 2013-as Super Bowl két résztvevőjét választottuk ki a teljes listából. Forrás: www.fancostexperience.com, www.profootballbusiness.com
Karneváli hangulat New Orleansban
Ezúttal a Lombardi-trófeáért két, előzetesen esélytelennek kikiáltott csapat küzd majd, de az igazi szenzációt a trénerek harca jelenti. Soha nem fordult még elő, hogy egy testvérpár két tagja egyaránt döntőbe vezényelte volna az általa irányított alakulatot. Jim Harbaugh-nak (San Francisco) és fivérének, Johnnak (Baltimore) mindez megadatott. Egyikőjük hétfőre virradóra aranygyűrűvel térhet haza. De vajon melyikük? A szakértők a Ravens gárdáját egységesebbnek tartják, ám az amerikaifociban tényleg minden megtörténhet. Még az is, hogy a befejezés előtt két perccel az egyik csapat tíz ponttal vezet, mégis a másik alakulat nyer. Másodpercek alatt megfordulhat az eredmény.
Telefonon sikerült elérnünk a helyszínen tartózkodó Faragó Richárdot, aki immár hetedik alkalommal közvetíti a Sport1-en a Super Bowlt. A riporter kiemeli azt a felszabadult, különlegesen oldott hangulatot, ami ezekben a napokban a rendező New Orleanst jellemzi. - Az utcákon, tereken nemcsak a két döntőbe került gárda, de az NFL valamennyi csapatának szurkolói láthatók, kedvenceik mezébe bújva. Itt nem fordulhat elő szurkolói rendbontás, verekedés - meséli Faragó, aki személyesen lehetett jelen a két edző, valamint szüleik külön tartott sajtótájékoztatóján is.
John, Jim, Jack, Jackie: papa, mama, gyerekek
- Jack Harbaugh, a papa és Jackie Harbaugh, a mama úgy festettek, mintha az ötvenes éveik derekán járnának, miközben immár 51 éve házasok. Elmesélték, hogy az aranylakodalmukat 2011-ben egy nappal az után ünnepelték, miután hálaadáskor két fiuk vezetésével összecsapott a Baltimore és a San Francisco - eleveníti fel az elhangzottakat Faragó Richárd.
- A szülők először a győztes Baltimore öltözőjébe látogattak, ahol a Ravens játékosai és vezetői Johnt ünnepelték. Ekkor Jack és Jackie átsietett a másik öltözőbe, ahol Jim magányosan szomorkodott egy szobában. Ezért a sajtótájékoztatón a szülők kijelentették, hogy közvetlenül a Super Bowl után nekik a vesztes gyerekük mellett lesz a helyük - zárja a történetet Faragó.
A két testvér közül egyébként John a beszédesebb, Jim kissé szigorúbbnak és zárkózottabbnak tűnik. Amúgy nem nevezhető túl kacskaringósnak az út, amely őket az amerikaifutballhoz vezette, hiszen aktív éveiben az Ohio környékéről származó, ám éppen sporthoz kötődő munkája révén az USA több államában is megfordult papa sikeres egyetemi edzőként szerzett megbecsülést a Harbaugh névnek.
A Dallas átlépte az álomhatárt
A 32 csapatos NFL-bajnokságban az úgynevezett franchise-értékét alapul véve a döntőbe jutott két alakulat a tehetősebb klubok tartozik. Ezen a listán a liga legendás klubja, a Dallas Cowboys viszi a prímet: a sportvállalat értékét a Forbes magazin 2,1 milliárd dollárra becsüli. Ezzel a dallasi csapat eddig egyedüliként törte át a 2 milliárdos álomhatárt; néhány évvel ezelőtt ezt még a szakértők is lehetetlennek tartották. A listán a tavalyi Super Bowl-győztes New York Giants a 6., a San Francisco a 9., a Baltimore a 11. helyet foglalja el, míg a sereghajtó Jacksonville Jaguars éppen harmadát éri, mint az e téren listavezető Dallas.
NFL-klubok franchise-értéke
A Forbes magazin által rendszeresen elkészített összesítés alapja a klub becsült brandértéke, az éves reklám-, jegy-, televíziós bevételei, valamint az ajándéktárgyak eladásából származó jövedelmei.
Csapat Becsült franchise-érték (millió dollár)
Dallas Cowboys 2100
New England Patriots 1635
New York Giants 1468
San Francisco 49ers 1175
Baltimore Ravens 1157
Jacksonville Jaguars 770 Forrás: Forbes.com, www.profootballbusiness.com
Két több mint 1000 millió dollár értékű klub játékosai harcolnak tehát hétfő hajnalban a Lombardi-trófeáért. A legjobban fizetett játékosok éves alapkeresete 10 és 25 millió dollár között mozog, míg a legkevésbé fizetett tartalékoknak be kell érniük pár százezer dollárral. Egy csapatban egyszerre csupán 11 játékos tartózkodik a pályán, ám egy mérkőzésre 53 sportolót neveznek, hiszen külön-külön alakulat játszik, ha támad vagy védekezik a csapat, sőt, bizonyos játékhelyzetekben az úgynevezett speciális alakulat kap szerepet.
Százszázalékos Super Bowl-csapatok
A sok cserejátékosra is igencsak szükség van, hiszen ez egy elképesztően sérülésveszélyes sportág: egy-egy szerencsétlen mozdulat, ütközés, esés egész karriereket tehet tönkre, sőt, akár egy életre szóló károsodást is okozhat. Ennek ellenére - vagy éppen ezért - egy Super Bowl-mérkőzésen elképzelhetetlen, hogy valaki félgőzzel hajtson.
Végül még egy érdekesség: eddig az NFL-döntőket tekintve mindkét csapat 100 százalékos. A San Francisco 49ers öt alkalommal játszott döntőt (1981, 1984, 1988, 1989, 1994), és mindannyiszor nyert, míg a Baltimore Ravens egyetlen eddigi fellépését (2000) ugyancsak diadal kísérte. Nem tudhatjuk, ezúttal melyik Harbaugh fivér hoz újabb dicsőséget klubja számára, ám az bizonyos, hogy szikrázó összecsapásokban, látványosabbnál látványosabb jelenetekben és rendkívüli izgalmakban a 47. Super Bowlon sem lesz hiány. És az NFL-rajongók jól tudják: az egyik testvér akár az utolsó másodpercekben is túljárhat a másik eszén.
A legsikeresebb magyarok az NFL-ben
* A Nemzet Futball-liga jelenlegi egyetlen magyar gyökerekkel rendelkező játékosa Meskó Zoltán, aki 1986-ban Temesváron született, és 12 éves volt, amikor családjával Amerikába költözött. 2012-ben a Tom Brady irányító által vezényelt New England Patriots színeiben (vesztes) döntőt játszott. * 1969. január 12-én „Joe" Namath nemcsak aranygyűrűt nyert a Super Bowlon, de MVP-nek, azaz a döntő legértékesebb játékosának is választották, mint ahogyan később a Hírességek Csarnokába is beiktatták.
* Ugyancsak a Super Bowl legértékesebb játékosának választották 1974-ben Larry Csonkát; külön érdekesség, hogy csapatának, a Miami Dolphinsnek akkor az ugyancsak magyar származású „Don" Shula volt az edzője, aki az NFL történetének tán legeredményesebb mestere is egyben.
* George Stanley Halas nem nyert ugyan Super Bowlt, mégis olyannyira híres játékos volt, hogy a Nemzeti Főcsoport bajnoka (a Super Bowl egyik résztvevője) a róla elnevezett trófeát kapja meg.
* Bernie Kosar a Dallas Cowboysszal 1994-ben nyert Super Bowlt, ráadásul 11 éves pályafutása alatt úgy ért el 23 301 passzt, hogy ebből csupán 97 alkalommal adta el a labdát!
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.