brusszel


A vásárló írja az üzleti tervet

Figyelő Online - Torontáli Zoltán
2013.02.11  20:00   
mail
nyomtatás
A vezérigazgatók kezét egyre kevésbé a részvényesek, sokkal inkább más érintett csoportok vezetik.
Emlékszünk még arra, hogy ha egy lemez nem volt a sarki boltban raktáron, milyen nehéz volt beszerezni? Ma ez elképzelhetetlen, a vásárló gyakran a zenésztől közvetlenül veszi a műveket digitális formában” – érvel Jim Hagemann Snabe. Az SAP német gyökerű informatikai multi vezére szerint ma is tanulságos elgondolkozni azon, hogy mennyire rossz zsigeri választ adott a zeneipar ezekre a változásokra. Emlékezetes, hogy a kiadók az online letöltés ellen először jogi úton próbáltak fellépni, majd felvilágosító, oktató kampányokkal próbálták átformálni a vevők tudatát. „Amikor egy cég oktatni akarja a vevőit, az nagyon rossz irány” – mutat rá Snabe arra, hogy a visszafordíthatatlan folyamatok elleni küzdelem teljesen hiábavaló, és csak a folyamatos alkalmazkodás segít. Hasonló folyamatok indultak el szinte minden iparágban, és sokan nem tanultak az intő példából, ma is rossz üzleti válaszokat adnak a változásokra. Majdnem minden ágazatban egyre inkább jellemző, hogy nem a cégek diktálnak, hanem a vásárlók. A vállalati menedzsmentnek teljesen át kell formálnia az üzlet működéséről alkotott eddigi elképzeléseit. Az értékesítési lánc mindenhol recseg-ropog. 

A digitális világ térnyerése felgyorsít, és látványosabbá tesz egy általános folyamatot. Azt, hogy az üzleti megfontolásokban a részvényesi érdek mellett egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az egyéb érintettek, angol elnevezéssel a stakeholderek. Nagyon tág értelmezésben ugyanis még a vásárló is stakeholder, az üzlet érintettje, és véleményét egyre kevésbé lehet figyelmen kívül hagyni a döntéseknél. Könyvtárnyi irodalma van annak, hogy a stakeholder menedzsment a korábbi, döntősen shareholder (azaz részvényes) központú menedzsmenttel szemben hogyan nyer teret, a trend Magyarországra is kezd beszivárogni.

A PricewaterhouseCoopers (PwC) évente elvégzett felsővezetői felmérése idén például már kiemelt fontossággal kezeli ezt a területet. A figyelembe veendő stakeholderek ugyanis látványosan egyre többen vannak, alaposan megbonyolítva ezzel a vezető hazai cégek üzletvitelét is. „A cégvezetők nemzetközi összehasonlításban is egyre többet foglalkoznak az állam, mint stakeholder kezelésével és ez Magyarországon különösen hangsúlyosan így van” – mondja Szelecki Zsolt, a PwC vezető HR tanácsadója.

Hogy kik a legfontosabb stakeholderek, és milyen hatással lehetnek a hazai céges életre, az kiderül a Figyelő 6-dik számából.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200